Teletekst beter bekeken dan tv-programma’s

31 mei 2004, 07:32

NOS Teletekst had in 2003 een marktaandeel van 47% op televisie. Dat blijkt uit het kijk- en luisteronderzoek. De tekstpagina’s blijken meer kijkers te trekken dan de tv-programma’s zelf. Het marktaandeel televisie van Nederland 1,2 en 3 was in 2003 maar zo’n 36%.

De gemiddelde Nederlander kijkt per jaar 1041 minuten teletekst. Dat is zo’n 3 minuten per dag. Jongeren tot 20 jaar kijken nauwelijks teletekst. Daarna lopen de kijkcijfers met het klimmen der jaren snel op om in de leeftijdscategorie 35-49 een hoogtepunt te bereiken. Onder ouderen neemt het teletekst-gebruik weer iets af.

Bron:

http://www.zeenz.nl/

Via: Fok!

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

8 Reacties

    TVF

    Beste Marco,

    Marktaandeel is wat anders dan AANTAL kijkers. Een gemiddelde kijker kijkt zo’n 2,5 uur per week televisie (tegenover 3 minuten teletekst). En zit dus al na een WEEK, ruim boven het aantal minuten dat op JAARbasis naar Teletekst gekeken wordt…

    Gr TVF


    31 mei 2004 om 18:06
    at

    TVF: ten eerste vergelijk je weer appels met peren. Weken met dagen. De conclusie van de KLO is dat de teletekst pagina’s van de publieken in tegenstelling tot hun tv uitzendingen wel een groter marktaandeel hebben dan commerciëlen. En dat klopt voor 100%! Kortom, huiswerk -, conclusie – en deze correctie is zeer ongepast en heeft ook nog iets met een klok en klepel.


    31 mei 2004 om 19:42
    media

    TVF, het bericht is inderdaad verwarrend. Marktaandeel is inderdaad iets anders dan aantal kijkers. Je mag echter, zoals AT aangeeft, geen dagen met weken gaan vergelijken. Wat overigens wel buiten beschouwing is gelaten in deze cijfers – en daardoor is het bericht dat ik heb geplaatst ook een beetje appels met peren vergelijken – is het grote aantal teletekstpagina’s tov een beperkt aantal tv-zenders. Wat is de gemiddelde aandacht dat een specifieke teletekst-pagina krijgt? En vergelijk dat met de gemiddelde aandacht van een tv-zender of tv-programma.

    Oh wel, ik vond item wel aardig en heb het derhalve ook hier geplaatst…


    1 juni 2004 om 04:38
    TVF

    Tikfoutje van mij inderdaaf beste Marco. De strekking blijft overeind staan. Een kijker kijkt 2,5 uur per DAG tv en 3 minuten per dag teletekst. Dan mag je dus niet in de kop zeggen dat teletekst beter bekeken wordt dan tv (vewrre van zelfs). Dat is onjuist. Je kan wel zeggen dat teletekst een groter marktaandeel heeft dan de televisieuitzendingen van publieke omroep. Er is alleen nauwelijks concurrentie.

    En AT (also known as Els), zout toch een tijdje op zielepoot met je continu gezeur zonder inhoud. Als je er echt verstand van had, had je die 2,5 uur per dag voor een kijker allang opgemerkt….


    4 juni 2004 om 19:55
    at

    TVF je wederom (zieke) antwoord zegt al genoeg. Succes met je cijfertjes bij Starcom. Ik herhaal: De conclusie van de KLO is dat de teletekst pagina’s van de publieken in tegenstelling tot hun tv uitzendingen wel een groter marktaandeel hebben dan commerciëlen. En dat klopt voor 100%! Los van de verwarrende aanhef van MF.


    5 juni 2004 om 05:36
    at

    tvf: Nog even inhoudelijk…

    Je kan wel zeggen dat teletekst een groter marktaandeel heeft dan de televisieuitzendingen van publieke omroep. Er is alleen nauwelijks concurrentie. Zeg jij….

    Nauwelijks concurrentie. 6 commerciële zenders met teletekst en een zéér populair aanbod aan regionale zenders met txt. Welterusten.


    5 juni 2004 om 06:11
    TVF

    ja, goed zeg van jou AT ! je hebt inderdaad alweer gelijk ! Dat is inderdaad bloedserieuze concurrentie……

    Echt goed van jou, sjonge wat ben jij toch goed


    5 juni 2004 om 08:43
    at

    Inhoud TVF. Inhoud is niet schelden, blazen en denigrerende opmerkingen plaatsen. Maar eh… 53% totaal is toch wel concurrentie toch? Of heb je ook hier weer één van je prachtige doelgroep formules beschikbaar.

    BTW Goed weekeinde.


    5 juni 2004 om 08:47

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!