ReclameReview: Heineken (Wees een held, drink met mate)

ReclameReview: Heineken (Wees een held, drink met mate)
, Hardcopy
@davidbrinks

Na energiemaatschappijen die zeggen dat we minder energie moeten gebruiken, is het nu de beurt aan een bierbrouwer die zegt dat je minder bier moet drinken.

Credits

Creatie: Publicis & TBWA

De doelstelling

Minder bier verkopen, blijkbaar. Of meer bier verkopen door supersympathiek te zijn, dat kan ook.

De uitwerking

Heineken heeft 530 vrouwen laten ondervragen voor een update van de 'Enjoy Heineken Responsibly'-campagne. Daaruit bleek dat zij mannen die met mate drinken sexier en intelligenter vinden. Daar speelt het merk op in met deze nieuwe commercial.

Het oordeel

Er zijn veel dingen waar je over kunt discussiëren na het zien van deze commercial. Allereerst lijkt het vreemd dat Heineken mannen aanmoedigt om minder bier te drinken. Dan ga je toch twijfelen aan het achterliggende motief. Wil Heineken echt de wereld verbeteren en besteedt het merk daarom veel geld aan deze campagne? Of willen ze gewoon leuk gevonden worden en stiekem toch wel meer bier verkopen?

Dan de commercial zelf. Die vind ik niet echt op een commercial lijken. Enerzijds is dat natuurlijk goed, want daardoor valt hij misschien op, maar anderzijds denk je misschien als kijker dat het de aankondiging voor een nieuw programma is. De boodschap heeft natuurlijk een hoog Postbus 51-gehalte. Ook dat zorgt ervoor dat het niet echt op een commercial lijkt.

Wel slim trouwens dat Heineken de mening van vrouwen inzet om mannen te bereiken. Sex sells enzo. Wat natuurlijk weer kan leiden tot opmerkingen dat er geen gays in deze commercial te zien zijn. Misschien maken ze voor de Gay Pride wel een speciale commercial.

Ik ben echt benieuwd of de bierdrinkende mannen die deze commercial zien hun gedrag gaan aanpassen. En of de vrouwen die de commercial zien Heineken nu leuker gaan vinden.


Geplaatst in

Delen

0
2


Er zijn 2 reacties op dit artikel

  • Zoveelste reclame waarin mannen als sukkels worden neergezet. Wordt behoorlijk moe van uitingen op tv die neigen naar misandrie. Je eigen doelgroep afzeiken lijkt in de mode te zijn.

    geplaatst op
  • En het wordt nog leuker: In de bioscoop wordt meteen na deze commercial een andere spot van Heineken vertoond waarin allemaal aantrekkelijke vrouwen door het beeld paraderen al zingend over 'heroes'. Aan het einde van deze spot zien we een man aan een bar die zijn lege flesje (Heineken) op de bar zet. Meteen krijgt hij van de aantrekkelijke barvrouw een nieuw vol flesje aangereikt, dat hij met een glimlach weigert. Heel bijzonder; hij heeft dat flesje dus niet eens zelf besteld, maar krijgt het min of meer opgedrongen! Zeg daar maar eens nee tegen, dan pas ben je een echte held. Heineken positioneert hiermee de vrouw als 'valse' verleider - want eigenlijk wil ze liever niet dat hij (te)veel drinkt - en de man moet maar zo slim, sterk en hoffelijk zijn om 'nee' te zeggen. Het leven is een grote test; alsof er geen vrouwen bestaan die teveel drinken...

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.