Premium advertentie inkoop Facebook nu ook als self service

17 juli 2012, 07:25

Vergroot je zichtbaarheid met premium advertenties

Facebook heeft een beperkt aantal partijen de mogelijkheid gegeven om zelf premium advertenties in te kopen via haar self service systeem. Naast het inkopen via de Marketplace is het nu dus ook mogelijk premium advertenties in te kopen zonder de tussenkomst van Facebook.

Facebook biedt verschillende vormen aan om advertentieruimte in te kopen op Facebook. Naast het inkopen via de Marketplace was het al mogelijk om premium advertenties in te kopen via Facebook zelf. De visie van Facebook is echter om een self service platform te worden. Dit is dan ook de reden dat Facebook een beperkt aantal partijen de mogelijkheid heeft gegeven om zelf premium advertenties in te kopen. Dit kan nu bijvoorbeeld via Blinkq Media, AdParlor en TBG Digital. In Nederland kan via StormMC premium worden ingekocht.

Premium?

Premium advertenties kunnen op verschillende plekken terecht komen. Zo krijgen ze een prominente positie aan de rechterkant, kunnen ze op de homepage terecht komen, maar ook in de newsfeed (desktop en mobiel). Zoals de naam premium al doet vermoeden, ben je met deze vorm verzekerd van een toppositie.

Op dit moment kunnen bedrijven alleen afrekenen op basis van CPM (kosten-per-duizend-impressies) op het moment dat premium wordt ingezet. Ook moet er een minimaal budget ingezet worden. Dit laatste betekent dat deze vorm van adverteren nu alleen weggelegd is voor de grotere budgetten.

Premium vs. marketplace

Kort door de bocht kunnen premium advertenties ingezet worden om in een korte periode een groot bereik te realiseren. Deze vorm van adverteren is vooral geschikt om je huidige fans of de vrienden van je fans te bereiken met als doel de engagement en zichtbaarheid van je merk te vergroten. Met premium inkoop kan je bijvoorbeeld sponsored stories inzetten om jouw berichten meer bereik te geven. Een nadeel is alleen dat je minder targeting opties hebt.

De Marketplace van Facebook was al selfservice. Deze vorm van inkoop is geschikt om je fanbase te vergroten, gericht campagnes te voeren of het aantal installaties van je Apps omhoog te krijgen. Hierboven schreef ik al dat premium alleen afgerekend kan worden op basis van CPM. Via de Marketplace kan je adverteren op basis van CPC (kosten-per-klik).

Afbeelding: André Luis (cc)

Sander Hof
Digital Marketeer / Ondernemer bij Harvest Digital

Eigenaar van Harvest Digital (strategy, data & technology), marketing automation partner. Daarnaast co-founder van het on-demand online marketing platform Zooport.co.

Categorie
Tags

3 Reacties

    Rien Hooijer

    Hallo Sander,

    Interessante blogpost.

    Een aantal vragen: Je hebt het in je blogpost over grotere budgetten. Wat versta je hieronder?

    Staan de topposties waar je terecht komt vast of kun je hierin zelf aanpassingen maken?

    Rien


    17 juli 2012 om 13:55
    Sander Hof

    @Rien: Bedankt voor je reactie!

    Voor iemand die je pagina nog niet heeft geliked (non-fan) wordt de advertentie aan de rechterkant getoond op de homepage van de gebruiker als een advertentie.

    Fans en vrienden van fans zullen de advertentie zien als sponsored story aan de rechterkant. Ook kan de advertentie verschijnen op de newsfeed op desktop en mobiel. Altijd worden de advertenties getoond op de homepage van de gebruiker.

    Investering voor premium hangt af van de targeting criteria die worden opgegeven.


    17 juli 2012 om 14:22
    Marco

    Is dit nieuws of reclame voor Storm? Het gaat toch niet om self-service als via jullie moet worden ingekocht?


    18 juli 2012 om 06:07

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!