• E-mail
    wordt gesponsord door

Nationaal E-mail Onderzoek 2014: e-mail vaste plek in dagelijks leven

Nationaal E-mail Onderzoek 2014: e-mail vaste plek in dagelijks leven

Afgelopen zomer is het Nationaal E-mail Onderzoek weer uitgevoerd onder bijna 2.000 Nederlanders. Dit jaarlijks onderzoek van e-mailmarketingbureau Blinker in samenwerking met onderzoeksbureau CG Selecties heeft een aantal mooie resultaten opgeleverd die ik graag met je deel.

WhatsApp voor de jongere mens, e-mail voor de oudere

Als het gaat om persoonlijke communicatie, heeft e-mail pas op latere leeftijd de overhand. Pas vanaf de leeftijdscategorie 55-64 staat e-mail bovenaan als communicatiekanaal. Bij de jongere leeftijdscategorieën heeft WhatsApp de absolute voorkeur: in de leeftijdscategorie tot 34 jaar kiest zelfs gemiddeld rond de 80 procent voor WhatsApp. E-mail heeft tot en met die leeftijd maar 4 procent (14-17) tot 12 procent (25-34) de voorkeur van de respondenten.

SMS is in de afgelopen jaren helemaal ingezakt: in totaal heeft sms nog maar een marktaandeel van 4 procent onder alle leeftijden. De verschillende socialmediaplatforms, zoals Facebook, Twitter, Google+ en LinkedIn, blijven met enkele procenten (of minder) nog ver achter bij WhatsApp en e-mail.

Nederland: het land van de smartphone

De marktpenetratie van smartphones in Nederland is behoorlijk hoog. Maar liefst 82 procent van de Nederlanders heeft een smartphone. Hierbij vinden we het hoogste percentage van 97 procent in de leeftijdscategorie 18-24.

Binnen de markt van besturingssystemen op smartphones heeft Google de overhand met Android. Gemiddeld is Android te vinden op 63 procent van alle smartphones, terwijl iOS van Apple te vinden is op 29 procent van de smartphones. Er blijft verder weinig marktaandeel over om te verdelen: de derde en vierde plek blijven over voor Windows Phone (3 procent) en BlackBerry (1 procent).

Tablets zijn in een recentere periode gemeengoed geworden en zijn gemiddeld duurder dan een smartphone. Vergeet niet dat de eerste iPhone in 2007 is geïntroduceerd, terwijl de eerste iPad uit 2010 stamt. Om die reden is de marktpenetratie in Nederland van tablets wat minder extreem dan die van de smartphone.

Toch komt die marktpenetratie uit op 59 procent volgens het onderzoek, waarbij het opvalt dat de verdeling tussen de leeftijdscategorieën vrij gelijk is.

Extra opvallend: 60 procent van de 65-plussers heeft een tablet, terwijl maar 49 procent van de 65-plussers een smartphone heeft. Een exacte oorzaak is niet direct aan te wijzen: mogelijk dat de grotere schermen van tablets en het feit dat ouderen minder onderweg zijn dan jongeren, de voorkeur voor tablets een logische maakt.

Ook op vakantie kunnen we niet zonder e-mail

Lekker offline gaan en disconnecten op vakantie? Toch niet helemaal. Uit het onderzoek blijkt dat de Nederlander toch al gauw minimaal één keer per week z’n e-mail checkt op vakantie. Ook al ben je ver weg en lig je heerlijk te onthaasten in een tropisch paradijs: de ‘pull’ van thuis is te groot om ook e-mail met rust te laten.

Komt het doordat we als mensen gewoontedieren zijn en gewend zijn honderden keren per week onze e-mail te checken, of omdat we bang zijn dat we iets (belangrijks) zullen missen? Wie weet.

Maildruk in de inbox: 94 e-mails per week

De wekelijkse maildruk bij de Nederlander ligt op 94 stuks. Vorig jaar was dat nog 96 e-mails. Een bijzonder resultaat, gezien tegenwoordig steeds meer soorten communicatie via e-mail verlopen, en je daarmee zou verwachten dat de inbox gemiddeld meer e-mails ontvangt dan een jaar geleden. Niet alleen reguliere persoonlijke e-mail en zaken als nieuwsbrieven: ook facturen, enquêtes, serviceberichten en allerhande notificaties komen tegenwoordig via e-mail binnen.

Zo stuurt Facebook ruim 30 miljard e-mails per maand: meer dan 1 miljard per dag (bron: Cisco Senderbase totaalvolume en Facebook’s e-mailvolume).

Welke typen e-mails ontvangt de Nederlander dan?

Wat is er dan zoal in de inbox van de Nederlander te vinden aan typen e-mails? Dit hangt vooral af van de leeftijd, zo blijkt. Voor jongeren is er nog een redelijke verdeling tussen reclame, persoonlijke e-mails en socialmedianotificaties, met een klein hoekje voor officiële e-mails en overige.

Vanaf de leeftijd van 35 heeft reclame echter de overhand en beslaat zo’n 45 procent van alle e-mail. De hoeveelheid socialmedianotificaties blijft, ten opzichte van de jongste leeftijdscategorie, gelijk maar de hoeveelheid overige e-mails is flink meer geworden. Denk hierbij aan bestelbevestigingen, reserveringsnotificaties en andere transactionele e-mails.

E-mailgebruik door de Nederlander: men kan niet zonder, maar ‘it’s complicated’

Heb je een smartphone, krijg je rond de 94 e-mails per week en lees je je privé-mail ook wel eens op vakantie? Gefeliciteerd, je hoort bij de meerderheid van de Nederlanders die dat allemaal hebben en doen volgens het onderzoek.

Let wel, de jeugd leeft voor een behoorlijk deel nog zonder e-mail: WhatsApp maakt daar vooral de dienst uit. Zo gauw men ouder wordt, neemt e-mail echter een steeds groter deel in van de communicatiestromen. We staan ermee op, we gaan ermee op vakantie en checken het verschillende keren per dag.

Na ruim 40 jaar is e-mail een vast onderdeel geworden van de samenleving en kunnen mensen niet meer zonder. Met miljarden gebruikers wereldwijd, gaat het e-mail voor de wind en zal het voor organisaties én mensen een fijn communicatiemiddel blijven. Doordat internetproviders en webmailproviders zoals Gmail en Outlook.com hun best doen spam buiten de deur te houden (of alleen in de ongewenste e-mail af te leveren), wordt bovendien dat nadeel van het gebruik van e-mail ook geminimaliseerd.

Wil je meer weten over het e-mail gedrag van de Nederlander anno 2014? Download dan Het Nationaal E-mail Onderzoek 2014.   


Geplaatst in

Delen

0
7


Er zijn 1 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.