• Mobile
    wordt gesponsord door

Mijlpaal GTST wordt gevierd met primeur op second screen

Mijlpaal GTST wordt gevierd met primeur op second screen

Vanavond viert de Nederlandse dramaserie Goede Tijden, Slechte Tijden een bijzondere mijlpaal. De teller van de populaire RTL 4-serie, die geproduceerd wordt door Endemol, staat dan namelijk op maar liefst 5.000 afleveringen. Bij mijlpalen in het verleden, zoals de 2.500e, 3.000e, 3.500e en de 4.000e aflevering, werden de kijkers getrakteerd op een dubbele aflevering. Nu heeft GTST gekozen voor een andere aanpak: via een secondscreen-app kunnen de kijkers gelijktijdig een extra aflevering bekijken op hun smartphone of tablet. Hiermee zorgt de soap voor een primeur in de Nederlandse televisiegeschiedenis.

Speciale secondscreen-app

De extra aflevering wordt niet gestreamd, maar door de kijker van te voren al gedownload. De video in de app loopt precies gelijk met de aflevering op tv door middel van audio watermarking. Hierbij wordt een onhoorbaar signaal meegestuurd met het geluid van de aflevering op RTL4. De app vangt dit signaal op, bepaalt aan de hand daarvan op welk punt in de uitzending de kijker is en stemt daar daar de video in de app op af. Mocht de kijker tijdens de uitzending worden onderbroken of gebeld, dan weet de app door middel van deze techniek precies waar de reguliere uitzending is en loopt de secondscreen-aflevering weer gelijk mee.

Al meer ervaring met apps

Dit is niet de eerste keer dat GTST apps inzet om de serie te verrijken. In de afgelopen twee zomerstops werd er al gebruikgemaakt van apps om de kijkers tijdens de uitzendingloze periode te blijven binden. In 2012 werd vlak voor de zomerstop een nieuw personage geïntroduceerd in de verhaallijn van de serie: Tim. Direct na de laatste aflevering voor de zomerstop kon iedereen de GTST: Wie Is Tim?-applicatie downloaden.

Met de app kregen de gebruikers negen weken toegang tot Tims geheime notitieboekje. Door video’s te bekijken, games te spelen en verborgen inhoud te onthullen, ontvingen ze steeds meer informatie over Tims missie. Uiteindelijk mondde het spel uit in de eerste aflevering van het nieuwe GTST-seizoen, waarin het mysterie ontrafeld werd. App-spelers konden deze episode gratis eerder bekijken.

Een jaar later verrijkte GTST de serie door in de zomerstop de fans te boeien met de app ‘GTST: Spring Levend’. Hiermee konden gebruikers antwoord vinden op die ene brandende vraag na de zomer-cliffhanger: voor wie is de parachutesprong fataal geworden? De fans konden wekelijks achterhalen welke personages nog springlevend waren. De app werd meer dan een half miljoen keer gedownload, waarbij 240.000 fans wekelijks actief het mysterie ontrafelden. De cliffhanger werd door 1,8 miljoen fans bekeken en mede dankzij de app keken 2,25 miljoen naar de start van het nieuwe seizoen, een toename van 25 procent.

Unieke second screen ervaring

Vorige week mochten wij als redactie van Marketingfacts een voorproefje van de GTST 5.000-app ervaren. En het moet gezegd: de verhaallijnen en scènes op het eerste en tweede scherm lopen naadloos in elkaar over en het geeft een unieke manier van TV-kijken. Het is technisch een knap staaltje werk, waardoor het ook voor niet-GTST-fans de moeite van het kijken waard is.

Wil je dat zelf ook ervaren? De app is gratis te downloaden voor iOS en Android. Doe dat wel vóór de aflevering van 20.00 uur vanavond, want doordat de gehele extra aflevering een vrij groot bestand oplevert, kan het downloaden even duren.


Delen

0
1


Er zijn 1 reacties op dit artikel

  • Damn, net gemist. Ik ben vooral benieuwd hoe het 'onhoorbare signaal' nog meer gebruikt en misbruikt kan worden. Lijkt me namelijk ook meteen wel weer een soort van privacy-gevoelig? En heeft de second-screen app daar dan ook al toestemming voor gevraagd? :)

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.