• E-mail
    wordt gesponsord door

Maximaal resultaat uit elke shopping cart

Conversie verhogen met een abandoned shopping cart-programma

Maximaal resultaat uit elke shopping cart

Veel online marketeers herkennen ongetwijfeld het probleem: ondanks dat de digitale winkelmand door veel bezoekers wordt gevuld, haakt uiteindelijk meer dan de helft alsnog af zonder iets te kopen. Naast remarketing met search en display kan een zogenaamd Abandoned Shopping Cart (ASC) e-mailprogramma er voor zorgen dat een gedeelte van deze bezoekers alsnog terugkomt naar je website om de bestelling af te maken. Afgelopen jaar startte Vodafone een pilot met zo'n programma; de voornaamste learnings zijn hier op een rijtje gezet. 

Dit artikel heb ik geschreven in samenwerking met mijn collega Luuk Janssen, conversion optimization specialist.

De klant centraal

Het principe achter het abandoned shopping cart-programma is simpel: bezoekers die tijdens het check-outproces de website verlaten, maar al wel hun e-mailadres hebben ingevuld, ontvangen enige tijd later een e-mail waarmee ze hun bestelling alsnog kunnen afronden. Zoals elk conversieratio-optimalisatietraject kan ook een ASC-programma zich bewegen over twee effectassen:

  1. Verlangen vergroten
  2. Moeite verminderen

CRO effect assen

Bron: http://www.lukew.com
 
Een no-brainer, maar tijdens de pilot ook al snel bewezen, is dat het personaliseren van de e-mailtemplates zorgt voor meer succes. Niet alleen een persoonlijke aanhef, maar bijvoorbeeld ook  het weergeven van de achtergelaten winkelmand en het 'meeschieten' van de al eerder ingevulde gegevens naar de check-out hebben een positief effect op het resultaat.

Met deze vergaande personalisatie maak je het voor de consument zo gemakkelijk mogelijk om een bestelling af te ronden. Indien goed uitgevoerd kan een ASC-mail voor een klant voelen als een service die je aanbiedt. Een duidelijk voorbeeld van hoe het reduceren van moeite voor de klant kan zorgen voor een betere conversie.

Effect personalisatie

Het is echter wel verstandig om ook een generiek template achter de hand te hebben. Ondanks dat de gepersonaliseerde e-mails duidelijk beter converteerden tijdens de Vodafone-pilot, kan het bereik met het toevoegen van ‘platte’ e-mails aanzienlijk worden vergroot. Wanneer namelijk niet alle dynamische content correct wordt afgevangen, is het wenselijker om een generieke e-mail te versturen dan een e-mail met ontbrekende gegevens. Dat is killing.

Always be testing

Een sterk ASC-programma gaat verder dan alleen personalisatie. Er valt namelijk ook aardig wat winst te behalen door structureel te testen met de e-mails die worden uitgestuurd. Een test met twee verschillende subject lines wees bijvoorbeeld uit dat Cialdini’s six principles of persuasion ook in e-mailmarketing van toegevoegde waarde zijn. De op schaarste beruste onderwerpregel "Loop dit tijdelijke aanbod niet mis!" zorgde voor een stijging van 7 procent in open rate ten opzichte van de meer servicegerichte default-onderwerpregel "Kunnen we je ergens mee helpen?" 

Dit principe van schaarste werd in een vervolgtest ook doorvertaald naar de inhoud van de e-mail zelf. Hieronder zie je hoe meer urgentie werd gecreëerd door een tekstuele aanpassing en een treffendere afbeelding te gebruiken in de header. Dit leidde tot een stijging van maar liefst 30 procent in bezoekers die weer naar hun winkelmand terugkeerden.

In dit voorbeeld wordt de andere effectas, het vergroten van verlangen, dus effectief ingezet. Met uiteindelijk hetzelfde doel: het verhogen van het aantal mensen dat terugkeert naar de winkelmand om de bestelling af te ronden.

E-mail templates

Timing is essentieel

Niet alleen de inhoud van de e-mail is bepalend voor het resultaat, ook de frequentie en het moment van verzending hebben invloed. Om te voorkomen dat er al een e-mail wordt verstuurd terwijl de bezoeker gewoon nog bezig is met bestellen, is het raadzaam om de eerste e-mail pas na een uur te verzenden. In het geval dat deze e-mail niet meteen aanzet tot het afronden van de bestelling, loont het zeker om nog een reminder te sturen.

Hoewel de conversieratio van de eerste e-mail gemiddeld veel hoger ligt dan die van de tweede, levert de reminder in absolute aantallen toch een substantiële bijdrage. Zonde om die kans te laten liggen. Zorg er wel voor dat op basis van pixel loads goed wordt bijgehouden of een bezoeker de bestelling in de tussentijd niet al heeft afgerond. Zo voorkom je veel onnodige telefoontjes in het callcenter van klanten die zich afvragen of hun bestelling wel goed is doorgekomen.

Effect timing

Volume nodig voor impact

Om onder aan de streep een significante bijdrage te kunnen leveren aan het salesresultaat, kun je je efforts niet beperkt houden tot het optimaliseren van de opens en conversieratio’s. Je zult ook moeten zorgen voor volume. Om een impactvol ASC-programma op te zetten, heb je e-mailadressen nodig.

Hoeveel ingevulde e-mailadressen je kunt afvangen, is afhankelijk van de plaats die het veld krijgt in je checkoutproces. Stop dit veld dus niet ergens weg in de laatste stap. Maar ook hier geldt weer: ga testen! Het is namelijk niet de bedoeling dat het verzamelen van e-mailadressen ten koste gaat van je initiële conversie.

Dat is letterlijk wat er gebeurde tijdens een a/b-test bij een andere klant. Het naar boven verplaatsen van het veld e-mailadres zorgde weliswaar voor een significante stijging in verzamelde e-mailadressen (+4 procent), maar ook voor een significante daling in orders (-7 procent). Het is dus altijd belangrijk om de balans op te zoeken, waarbij je zoveel mogelijk e-mailadressen verzamelt met instandhouding van de conversieratio op je site.

Eindoordeel

Door de klant te helpen, de juiste dosis personalisatie en het grondig doortesten van de e-mailtemplates, is het mogelijk om een aanzienlijk deel van je afgehaakte bezoekers alsnog te laten converteren. Tegen het einde van de pilot lag de conversieratio van bezoekers uit het ASC-programma 3 keer hoger dan de gemiddelde websiteconversie.

Een nadeel van ASC-campagnes is de beperkte schaalbaarheid. Je kunt het percentage e-mailadressen dat je afvangt vergroten door optimalisatie, maar je bent en blijft afhankelijk van de hoeveelheid checkoutverlaters.

Natuurlijk zijn er ook andere kanttekeningen te maken. Zo treedt er onvermijdelijk enige kannibalisatie op ten opzichte van organisch en ander campagneverkeer. Maar onderaan de streep zorgt het wel voor een significante bijdrage. “Een sterk ASC-programma levert op ongoing basis aardig wat extra orders op. Een absolute must voor elke e-commercewebsite dus”, aldus Christiaan Holman, sr. manager consumer online sales & crm bij Vodafone.

Credits afbeelding: Marcus Quigmire, licentie: CC BY (Commercieel hergebruik, inclusief aanpassing)

Delen

0
2


Er zijn 19 reacties op dit artikel

  • Hoi Guus,

    Een erg nuttig artikel! Heb je ook een idee hoe je dit het beste kunt toepassen op een webshop voor een take-away (eten) concept? Op het moment dat de klant om welke reden dan ook tijdens het afrekenen afhaakt, is het verzenden van die mailing na een uur waarschijnlijk al te laat om zijn beslissing te doen veranderen..

    Ik ben benieuwd hoe jij hier vanuit je professie tegenaan kijkt.

    geplaatst op
  • Hi Hans,

    Bedankt voor je reactie. Ik kan me inderdaad voorstellen dat voor eten het momentum al wel geweest is als je een uur later een mail stuurt. Er zijn wel onsite opties die je kunt toepassen om een bezoeker over te halen zijn winkelmandje alsnog af te rekenen. Deze zijn een stuk directer. Denk bijvoorbeeld aan een lightbox of chatvenster dat verschijnt na een aantal seconden van inactiviteit, het verlaten van de checkout of op het moment dat de gebruiker met zijn muis richting de sluit knop beweegt.

    geplaatst op
  • Hans kan natuurlijk naar opties gaan kijken binnen de gewoonte van de eventuele klant.

    "Een avond niet koken" kan een periodieke gewoonte zijn van de klant (zaterdags frieten, of vrijdags kabab etc.).

    De reden van afhaken kan dan wel heel verschillend zijn maar je kunt dus wel proberen om de cart een week later op een tijdstip te versturen dat de potentiële klant honger krijgt en de beslissing maakt voor het avondeten.

    Dus als de klant op vrijdag de cart vol achter laat kun je de cart een week later op vrijdag om 3 uur sturen. Eventueel met sociale controle door recensies van het eten/ restaurant erbij te voegen, op schaarste inspelen door een aanbieding voor de dag of andere Cialdini princiepen toepassen.

    geplaatst op
  • Hi Martijn,

    Gedrag uit het verleden gebruiken om toekomstige behoeften te voorspellen/identificeren. Dan kom je op het gebied van profiling. Dit was een van de "hot topics" op Emerce Conversion vorige week.
    Goede aanvulling. Bedankt daarvoor!

    geplaatst op
  • Ontzettend bedankt voor deze gave input. Vooral de optie om klanten (geautomatiseerd) te mailen op de dag dat ze vaak bestellen is een optie waar ik zelf nog nooit bij stil heb gestaan.

    Ga door met dit soort blogs ;-)

    geplaatst op
  • Hi Guus,

    Leuk artikel, interessant om te lezen. Ik vraag me af hoe het precies zit met de regelgeving wat betreft het mailen van de potentiele klant?

    Gaat het heirin alleen om mailadressen die al in de database zitten van de adverteerder? Geeft de klant ergens in de funnel z'n optin? of is die helemaal niet nodig?

    geplaatst op
  • Je mag bestaande klanten een mailing sturen die persoonlijk gericht is. Met de optie om de mails uit te zetten.

    "Aan bestaande klanten (waaraan een product of dienst is verkocht) kunnen over soortgelijke diensten/producten ongevraagde berichten worden gestuurd zonder dat daarvoor toestemming is verkregen. Wanneer het e-mailadres of mobiele telefoonnummer worden verkregen, moet de klant wel de mogelijkheid krijgen om het ontvangen van ongevraagde berichten te weigeren." - https://www.acm.nl/

    Het grijze gebied ligt in de klantrelatie en de data die je stuurt. Is de gebruiker iemand die wel een registratie heeft gedaan maar (nog) geen aankoop heeft gedaan wel of geen klant? Wanneer wordt het mailen van, door de klant zelf samengestelde, informatie als mailing gedefinieerd? Bijv. de klant vult zelf de cart gevuld, de data wordt nagestuurd.

    Als je de mail zelf als mailing schaart en gebruiker als potentiële klant dan is dit bij de registratie natuurlijk wel op te vangen met een opt-in. Als je een gebruiker als klant ziet en de mail onder gebruikers informatie schaart dan kun je het opvangen door het te vermelden in de gebruikers voorwaarden.

    geplaatst op
  • Hi Roy,

    Ik sluit me aan bij het antwoord van Martijn. Hoe je om wilt gaan met het grijze gebied dat Martijn omschrijft, zou ik altijd even met de eigen juridische afdeling afstemmen. Helaas is wet- en regelgeving nog wel eens voor interpretatie vatbaar.

    geplaatst op
  • Hoi Guus,

    Je geeft aan dat er door personalisatie in de aanhef +147% conversie uit de mail kwam, een prachtig resultaat. Kun je iets meer vertellen over die test? Hoe zagen de varianten er uit en was bij iedereen de personalisatie gegevens (naam) wel beschikbaar?

    geplaatst op
  • Hi Jordie,

    In de test waar je aan refereert lag de focus echt op de personalisatie. Dat was dus ook het enige verschil tussen beide varianten. Helaas zijn de gegevens die je zou willen gebruiken voor personalisatie niet in 100% van de gevallen correct beschikbaar. De resultaten zijn daar wel voor gecorrigeerd.

    geplaatst op
  • Hoi Guus,

    Ik probeer het iets beter te begrijpen, want +147% is een flinke plus alleen op basis van bijv. een aanhef. Wat was er nu verschillend aan de varianten? En was het op basis van random gekozen ontvangers?

    geplaatst op
  • Jordie, zo te lezen is de personalisatie in de aanhef de enige factor geweest die veranderd is.

    geplaatst op
  • Hi Jordie en Raoul,

    Het is inderdaad exact zoals Raoul zegt. Alleen de aanhef was anders. Alle overige factoren waren gelijk voor beide test groepen, dus ook de selectie. Ik zou me echter niet blind staren op die +147%. Jij weet waarschijnlijk als geen ander dat dit niet betekent dat het toevoegen van personalisatie in alle gevallen voor zo’n grote uplift zal zorgen. Iemand rechtstreeks aanspreken op wat hij of zij in het winkelmandje heeft zitten komt natuurlijk wel erg dichtbij. Ik kan me wel voorstellen dat personalisatie in zo’n geval meer invloed heeft.

    geplaatst op
  • Hoi Guus,

    Tuurlijk betekent het niet dat het altijd zo werkt, maar de aanhef alleen aanpassen +147% is wel erg heftig. Is het dan "Geachte Heer/Mevrouw," ipv "Beste Guus", of was de test geen aanhef versus persoonlijke aanhef? "Geachte heer/mevrouw" is namelijk extra onpersoonlijk. Bij zulke flinke resultaten, was de doorklik ook +147%. Een aanhef in de mail zou geen (of lage) invloed moeten hebben op het daadwerkelijk aantal openers.

    geplaatst op
  • Hi Jordie en Raoul,

    Het is inderdaad exact zoals Raoul zegt. Alleen de aanhef was anders. Alle overige factoren waren gelijk voor beide test groepen, dus ook de selectie. Ik zou me echter niet blind staren op die +147%. Jij weet waarschijnlijk als geen ander dat dit niet betekent dat het toevoegen van personalisatie in alle gevallen voor zo’n grote uplift zal zorgen. Iemand rechtstreeks aanspreken op wat hij of zij in het winkelmandje heeft zitten komt natuurlijk wel erg dichtbij. Ik kan me wel voorstellen dat personalisatie in zo’n geval meer invloed heeft.

    geplaatst op
  • Hi Jordie,

    De gebruikte aanhef was "Beste bezoeker" vs "Beste Jordie". Dit was echt het enige verschil. De genoemde uplift van 147% gaat echter niet over opens of clicks, maar een stijging in daadwerkelijke verkopen.

    geplaatst op
  • I'm impressed by the 147% uplift from a personalized greeting, which is very much higher than I would have expected.

    This would be immensely valuable to clients, but only if it's repeatable. Did you run a follow-up experiment to specifically check for the effect of a personalized greeting and what were the results?

    When testing, we do sometimes see extremely good results - for example cart abandonment emails increased sales by 300%+ over an entire month for one of our clients! - but we generally find that these are due to chance - an effect known as "data dredging".
    https://www.freshrelevance.com/blog/6-things-every-marketer-should-know-about-statistics

    geplaatst op
  • Ik kan mij vinden in de reactie van Pete Austin (zij doen giga veel abandonned cart mails voor verschillende bedrijven). Waarschijnlijk ls je het echt zeker wilt wetenis het het slimste om de test nogmaals over te doen en/of een A/A test. Ik zal eens internationaal vragen wat er het meest vaak getest wordt in shoppingcarts.

    geplaatst op
  • Hi Pete, Jordie,

    Agreed on the process of testing and re-testing. Luckily we employ some very good statisticians and econometricians so I don’t have to worry about significance and statistical implications. I like to emphasis that testing (also in this case) isn’t a one-off, but on ongoing process. Not only to eliminate the factor of chance, but also because consumer behavior evolves over time and learnings of the past might no longer be true. We do quite some testing for our clients. Not only in email, but also in display and onsite. See https://whichtestwon.com/?s=blue+mango for some case studies.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.