Lees dit boek: een disruptieve app in de boekenbranche

       @bramkoster    7256 x bekeken

Lees dit boek: een disruptieve app in de boekenbranche

De boekenbranche is dynamisch te noemen. Of turbulent, zo je wilt. De digitalisering komt in de vorm van e-readers en e-books hard de realiteit binnengewandeld en meerdere partijen hebben het zwaar; getuige ook het recente failliet van groothandel Libridis. In die omstandigheden is het niet gek dat uitgevers op zoek gaan naar nieuwe en meer directe mogelijkheden om in contact te komen met de lezers.

Een van de initiatieven op dit vlak wordt vandaag geïntroduceerd door WPG Uitgevers, het moederbedrijf 21 uitgeverijen en vier uitgeefhuizen, te weten Arbeiderspers/A.W. Bruna, De Bezige Bij/Balans, Em. Querido’s Uitgeverij en WPG Uitgevers België. Het lanceert namelijk nl. de app 'Lees dit boek'. In deze gratis iOS-app, geschikt voor iPhone en iPad, kunnen gebruikers de eerste hoofdstukken lezen van 24 verschillende boeken en de boeken direct aanschaffen. Een vraaggesprek met Timo Boezeman over het waarom en hoe van deze innovatieve (en disruptieve?) app.

'Lees dit boek' is een fraai vormgegeven, visuele app waarin van 24 titels worden getoond. Het gaat daarbij om boeken die net zijn verschenen of zelfs nog moeten verschijnen in de komende weken en wekelijks worden 4 titels vernieuwd; vanuit elk uitgeefhuis één. Het aanbod bestaat uit grote namen en potentiële bestsellers, maar ook 'kleine pareltjes', boeken die hoogstwaarschijnlijk geen recensie zullen krijgen in de Volkskrant en tienduizenden exemplaren verkopen, maar wel aandacht verdienen.

Die aandacht verdienen ze volgens de uitgever of acquirerend redacteur van het boek, de persoon binnen de uitgeverij die verantwoordelijk was voor het verkrijgen van de titel. Het aardige aan de app is dat het voor deze personen een bescheiden podium biedt om hun passie voor het boek over te brengen op de lezer, in de vorm van een handzaam en overzichtelijk titelaanbod.

Gratis lezen

Timo Boezeman, digitaal uitgever bij WPG-dochter Arbeiderspers/A.W. Bruna, is als mede-initiatiefnemer betrokken bij de totstandkoming van de app. Binnen de sector is Timo ook bekend door zijn blog Boekeman, waarin hij al jaren zijn visie op het vak geeft, met een zware focus op (digitale) innovatie. "De app kun je zien als een virtuele boekenplank. Je ziet de covers van de boeken en kunt die omdraaien om wat informatie over de inhoud en schrijver te krijgen. Maar als je nog een keer verder draait, staat daar de korte 'elevator pitch' van de uitgever of redacteur. Dit is ongeveer zo groot als een tweet. Als je doorklikt krijg je een iets langer betoog, maar nog steeds snel leesbaar."

Per boek kunnen gebruikers de eerste 20 tot 40 pagina's lezen, wat meestal neerkomt op de eerste twee hoofdstukken. De app speelt daarmee handig in op het psychologisch gegeven dat mensen na het starten van een boek deze vaak willen uitlezen. Gelukkig kan dat laatste ook direct, want de boeken zijn vanuit de app te bestellen. Daarbij wordt overigens wel doorverwezen naar een andere applicatie, nl. iBooks, om versplintering van boeken-apps - en daarmee van de digitale bibliotheek van de lezer - te voorkomen.

Zolang een boek is opgenomen in de 'Lees dit boek'-app is het verkrijgbaar met een korting van zo'n 2 tot 3 euro. In het geval van titels die nog moeten verschijnen, kunnen mensen er ook voor kiezen om een notificatie te ontvangen zodra het boek beschikbaar is.

Marketing

De belangrijkste 'raison d'être' voor deze app is het opbouwen van direct contact met de lezers. "Natuurlijk hebben we ook al direct contact met lezers via de website. Maar met deze app kruipen we veel dichter tegen hen aan en leren we meer over wat hen aanspreekt. In dat kader is juist dat persoonlijke aspect van de aanbevelingen ook interessant. Het geeft ons als uitgevers een gezicht."

Een dergelijk vernieuwend concept wordt natuurlijk ook op een vernieuwende manier in de markt gezet? "Nou, we gaan ook heel traditioneel adverteren in NRC Handelsblad en Vrij Nederland, hoor. Of eigenlijk níet heel traditioneel, want we hebben in NRC zelfs de hele achterpagina van het boekkatern."

"Maar we adverteren ook in de iPad-app van NRC en op de site van VN en zijn er Twitter- en Facebook-accounts opgezet vanuit 'Lees dit boek'. En de verschillende uitgeverijen zullen vanuit hun eigen social media-accounts de app onder de aandacht brengen."

En misschien wel de belangrijkste succesfactor is de aandacht van iPad-/iPhoneclub. "Als zij aandacht aan je app geven, zie je dat gelijk terug in het aantal downloads. Een top-10-positie is waarschijnlijk lastig te bereiken zonder een posting bij hun. De preview die ze onlangs publiceerden, genereerde al bijzonder veel (positieve) aandacht.

Android en web

Vooralsnog is de app alleen beschikbaar in iOS, aan een Android-versie waagt WPG zich nog even niet. "Het Android-platform zorgt door de verschillende devices en vanuit het OS zelf voor veel haken en ogen. Zo heb je bijv. veel minder zekerheid over de schermgrootte waarop de app wordt gebruikt. Wel gaan we de webversie, waaraan al wordt ontwikkeld, via HTML5 geschikt maken voor mobiele browsers. Bovendien zal de webversie een archief hebben en kun je er naast een sterrenreview ook een complete recensie kwijt."

De app 'Lees dit boek' is vanaf vandaag beschikbaar in de iTunes App Store.

0

Gepost in: E-business , Artikel , app marketing

5 Reacties

ik lees net

http://blogs.hbr.org/cs/2012/05/three_myths_about_customer_eng.html?referral=00563&cm_mmc=email-_-newsletter-_-daily_alert-_-alert_date#.T79VoFbJku4.twitter

En daar zijn ze het niet eens met deze marketingstrategie

Daar zeggen ze dat de consument zelf wel bepaalt wat ze kopen en niet zitten te wachten op veelvuldig direct contact

geplaatst op om 12:10 uur

Dit is toch precies hetzelfde als bijvoorbeeld Kobo, maar dan met beperkt boeken assortiment?

geplaatst op om 12:14 uur

Een marktonderzoekje in een beperkte kring,op selectief en suggestief aanbod.
Productinformatie, die eigenlijk standaard en ruimhartig op simpele digitale manier aangeboden moet worden, verpakken in een appje, waarschijnlijk om een selffullfilling prophesie te krijgen ter meerdere eer en glorie van de bedenkers ?
"Bestaansrecht vrees?" Meer is het niet, ben ik bang.

geplaatst op om 13:42 uur

Volgens de App Store werkt deze app niet op mijn Iphone... Lekker nuttig dus :P

geplaatst op om 16:26 uur

A disruptive innovation is an innovation that helps create a new market and value network, and eventually goes on to disrupt an existing market and value network (over a few years or decades), displacing an earlier technology.

Dat woord zou ik hier niet in de mond durven te nemen. Hoe leuk het initiatief ook is, deze app gaat geen markten veranderen...

geplaatst op om 11:03 uur

Plaats een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

  • Maximaal 5000 karakters. Basis HTML tags zoals <a> zijn toegestaan.

  • Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.