Laat je inspireren door de ‘Hidden Champions’

31 oktober 2013, 18:59

Internetdocumentaire over ondernemers die succes hebben in het buitenland

We kennen allemaal de grote Nederlandse ondernemingen die successen behalen in het buitenland. Maar een minimaal net zo belangrijke rol in de economie spelen de talloze kleinere ondernemingen die internationaal aan de weg timmeren en daarbij een belangrijke bijdrage leveren aan de Nederlandse economie. In de nieuwe internetdocumentaire 'Hidden Champions' deelt een aantal van deze ondernemers de verhalen achter hun successen. Laat je inspireren door deze parels van het MKB!

Inspiratievideo

Hij is geen onbekende in de online wereld: Henk Jan Winkeldermaat, a.k.a. Punkmedia. Hij is bekend van o.a. de mooie en vaak indrukwekkende persoonlijke verhalen op 'Mijn Moment' en hij helpt ons bij Marketingfacts met video's voor Spil Games en voor de Nuon Kantoor aan Huis-campagne. Gisteravond werd in Baarn zijn nieuwste documentaire gepresenteerd: 'Hidden Champions'. Zelf noemt hij het liever een 'inspiratievideo': “Dat is een definitiekwestie, maar het moet vooral andere ondernemers aanmoedigen dezelfde stappen te wagen.”

De film was een idee van innovatiepromotor Herman Poos van Syntens en laat zien hoe Nederlandse MKB-bedrijven een marktleiderspositie verwierven in een nichemarkt en/of met een nicheproduct. Een van de kenmerken daarbij is dat deze ondernemingen meer dan 70 procent omzet halen door export. En daarmee voor veel toegevoegde waarde voor de Nederlandse economie zorgen.

Permanent vernieuwen

Twaalf ondernemingen zijn gedurende enkele maanden geportretteerd, waaronder ALSI International, dat een techniek ontwikkelde die wordt toegepast in iPhones, Wakawaka Light dat al miljoenen oplaadbare solarlampen heeft weggezet in derde wereldlanden, de cressen van KoppertCress die worden gebruikt door toonaangevende koks ter wereld, consultant Joost de Valk (Yoast) die met zijn unieke kennis van WordPress werkt voor eBay, Facebook en The Guardian, en Ruud Koornstra, groene premier van het Kabinet van Vernieuwing, publicist en CEO Tendris.

Deze laatste zegt: “Angst voor de toekomst is een slechte raadgever. Maar het is nóg erger dat mensen wél kunnen omgaan met een oorlog of ziekte, maar grote angst hebben voor verandering. Juist in dit tijdbeeld moeten ondernemers bijna permanent vernieuwen.” Laat deze video daarbij een inspiratie zijn!

De internet documentaire is gemaakt naar aanleiding van de laatste MKB Innovatie Top 100, die jaarlijks wordt georganiseerd door Syntens en mede mogelijk wordt gemaakt door NRC Handelsblad en Mercedes-Benz. Afgelopen jaar stonden 25 Hidden Champions in deze ranglijst. De documentaire is ook te zien via www.topinnovators.nl en www.hiddenchampions.nl.

Bram Koster
Senior consultant bij Evolve

Ik werk als consultant bij Evolve, een bureau dat is gespecialiseerd in het verbeteren van de interne communicatie en interne processen met behulp van interne sociale media. Was voorheen hoofdredacteur bij Marketingfacts en betrokken bij o.a. Online Tuesday en NIMA.

Categorie

1 Reactie

    jan kemerink

    Chapeau voor de moderne journalist “of zo” (haha): Bram Koster. Innovatie inspiratie transpiratie. Bram brengt het naar buiten. Delen is zo goed maar ook fijn en wezenlijk. Bram geeft het Swung.


    28 februari 2014 om 09:15

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!