• Mobile
    wordt gesponsord door

Jeroen Lemaire (In The Pocket) breekt een lans voor beacons

Jeroen Lemaire (In The Pocket) breekt een lans voor beacons

Beacons waren het geluid van de toekomst, maar menig marketeer is daar inmiddels op teruggekomen, signaleert de Vlaamse digital marketeer en filosoof Jeroen Lemaire. Toch geeft hij de beacons nog niet op, integendeel. In het land van onze zuiderburen, waar de gebruikers volgens hem zelfs een stuk minder mobile savvy zijn dan Nederland, breekt hij een lans voor de beacons: "Ze zijn echt niet zo'n desillusie als iedereen denkt".

Jeroen Lemaire is oprichter en ceo van In The Pocket, het eerste Belgische bureau met volledige focus op mobiele technologie. Zes jaar na oprichting heeft het bureau meer dan 300 producten op z'n naam staan en staat Jeroen nog dagelijks ‘met de botten in het slijk’: “Ik zit nog altijd met mijn klanten aan tafel om samen een mooie case te bouwen. Waar het om draait in die cases is dat ze niet alleen aspirationeel zijn, maar ze moeten ook een realitycheck hebben ondergaan. En ja, dan kom je er soms ook achter dat iets niet werkt."

"Ik spreek maar al te graag over de fantastische toekomst met zotte technologieën die alles op zijn kop gaan zetten. Maar als je daadwerkelijk gaat investeren in technologie, moet je dat goed doen. En dat betekent data en nuchtere cases. Dan moet je niet te veel dromen, maar juist doen.”

Zotte toekomst

Die fantastische toekomst bestaat volgens Jeroen kort samengevat uit geïmplanteerde chips in hersenen binnen nu en 20 jaar. “Op het gebied van interfaces zijn we van MS DOS via PC's naar smartphones gegaan. En nu wordt de volgende grote interface mixed reality met artificials. Binnen een jaar of tien lopen we met brillen die naadloos de werkelijk met digital combineren."

"De daaropvolgende stap zijn de chips in de hersenen. Ik zeg niet dat we het dan al over een consumentenproduct hebben, maar de versmelting van lichaam en techniek is dichterbij dan we denken.”

Noem het zot of niet, een vooruitziende blik heeft Jeroen in ieder geval wel. Toen hij zes jaar geleden de eerste ‘hello world’-tweet verstuurde op de lancering van In The Pocket, had hij dezelfde avond de eerste offerte-aanvraag binnen en tekende hij binnen een week met Carlsberg, Samsonite en MTV. “Deze bedrijven zaten te wachten op ons. Mobiel was toen nog een kleine markt, maar alles evolueerde snel. Wij focusten ons volledig op mobiel en deze feedback toonde het momentum."

"Inmiddels is mobiel een tweede natuur, net als elektriciteit: we weten niet beter dan dat het er is. Je zou eigenlijk kunnen zeggen dat iets dat inmiddels zo verankerd raakt, niet langer de driver is van innovatie. Daarom focussen we nu ook op Internet of Things en zijn we begonnen met de eerste VR-cases.”

Beacons voor Brussels Airport

Nederlandse gebruikers passen zich volgens Jeroen sneller aan de mobiele wereld aan dan de Belgen. Toch durfde hij het aan om juist op Brussels Airport te werken met beacons, een techniek die velen alweer links hebben laten liggen. “Je wilt niet weten hoeveel bedrijven beacons hebben geïnstalleerd die nu liggen te verstoffen. Ik heb er in Nederland met veel marketeers over gepraat en de mening heerst dat ze toch niet de beloofde technologie van de toekomst blijken te zijn. 'We hebben het geprobeerd', zeggen ze dan."

Maar op Brussels Airport is In The Pocket al meer dan 2,5 jaar aan de slag met beacons en dat is bijzonder waardevol gebleken. Zo krijgen bezoekers van de luchthaven die de app hebben gedownload bij aankomst een melding op hun telefoon. Zo wordt de gebruiker simpelweg weer bewust dat deze app ergens op zijn telefoon staat tussen al die andere apps.

“Veel apps op onze smartphone vergeten we te gebruiken wanneer ze het nuttigst zijn. Beacons kunnen net die apps ‘wakker maken’. Op de juiste plaats en de juiste tijd. Ook hebben we de app van Brussels Airport zo gebouwd dat hij beter werkt als je bluetooth aanstaat: de homepage past zich dynamisch aan op basis van je locatie in de luchthaven, notificaties worden gedoseerd aan de hand van je traject, naar de gate… Het is gewoon een betere ervaring en het levert fantastische datasets op. Voor de adverteerder ligt een veel groter potentieel verscholen in het retargeten op basis van locatie: bierreclame tonen aan iemand die in een voetbalstadion is geweest, bijvoorbeeld.”

Gartner hype cycle

Beacons werden gezien als de nieuwe grote droom. De klant bekijkt een chocoladereep en dankzij de beacons in de winkel krijgt hij een coupon voor korting op de chocoladereep. De fysieke coupon werd overbodig en men kon een schat aan data verzamelen. Maar de realiteit bleek anders te zijn. “De desillusie rond beacons komt doordat de technologie niet voor de juiste use case werd ingezet: couponing, promotionele notificaties… Klanten vinden dat te intrusief, als ze al aandacht besteden aan de notificatie. Men ging van een hype naar een desillusie. Een klassiek geval van de Gartner hypecycle dus: de curve gaat pijlsnel omhoog om vervolgens met bijna dezelfde vaart weer in te storten."

Op 26 oktober laat Jeroen tijdens How to Make it Work met de Brussels Airport case zien dat na de ontgoocheling opnieuw de relevantie komt. “Ik ga het hebben over onze postmobiele wereld en beacons zijn daar een goed voorbeeld van. Beacontechnologie biedt kansen om voorbij de gewende smartphone interface te gaan en zo betere diensten en producten te bouwen.” 

Zo werkt digital marketing

How to Make it Work op 26 oktober wordt georganiseerd door IAB Nederland. Wat Jeroen en de andere sprekers gemeen hebben, is dat ze allemaal cases tonen die écht werken en repliceerbaar zijn.

Benieuwd naar het verhaal van Jeroen en de andere sprekers? Tickets zijn verkrijgbaar op howtomakeitwork.nl.


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.