Internationale vrouwendag, is dat eigenlijk nog wel nodig?

7 maart 2014, 12:19

Vrouwenpower in The House of Power

Morgen is het internationale vrouwendag. Volgens Wikipedia is dat een dag die in het teken staat van strijdbaarheid en het gevoel van solidariteit van vrouwen overal ter wereld. Volgens Andrée van Es, wethouder burgerschap en diversiteit van Amsterdam, een belangrijke dag. “Steeds meer vrouwen worden zelfstandig en steeds vaker ook zelfstandig ondernemer. Het is onze eigen verantwoordelijkheid om onze positie als vrouw te blijven verbeteren.” Maar hoe zit dat in Nederland, wij hebben toch zo’n vrouwendag niet nodig?

Ongelijkheid

“Jawel”, zegt Sylvana Simons, organisator en presentator van het event ‘Dreambuilding, waar ik haar sprak. “Nog steeds is er veel ongelijkheid in Nederland als het gaat om mannen en vrouwen. Er zijn nog te veel verschillen in financiële beloningen, vrouwen worden gediscrimineerd omdat ze kinderen krijgen tijdens hun loopbaan en seksisme is nog steeds een van de meest geaccepteerde vormen van discriminatie. Dit mogen we niet accepteren en daarom is het goed het continu bespreekbaar te maken en uit te dragen naar de rest van de wereld”.

Dreambuilding, een event van ‘The House of Power‘ en in het leven geroepen door de Gemeente Amsterdam, is bedoeld om de vrouwelijke ondernemers van deze stad een steuntje in de rug te geven. “Zelfstandig ondernemerschap is erg belangrijk voor vrouwen”, vertelt Andrée van Es. “Het geeft ze financiële onafhankelijkheid, maar ook economische zelfstandigheid. Deze groep wordt steeds groter, maar ook de druk van de maatschappij groeit. Het continu moeten presteren, wel of niet in combinatie met een gezin, we zien dat ze onze hulp hard nodig hebben”.

Sfeer

Zo’n 100 vrouwen, van alle leeftijden, verzamelden zich deze dag in ‘People’s Place‘ in Amsterdam. Sylvana lacht als ik haar vraag waarom juist deze plek. “Het is vrouwelijk! We zochten een veilige, warme en sfeervolle plek. Geen congreszaal zoals we ze kennen van de zakelijke events, maar iets dat gezelligheid en sfeer uitstraalt!” Ik moet haar nageven: dat hebben ze mooi voor elkaar. Geen ellenlange rijen stoeltjes, maar gewoon gezellige tafeltjes met stoelen. Er kan lekker een wijntje gedronken worden, er komen steeds schalen met lekkers voorbij. Ik voel me inderdaad thuis.

Het programma is geheel op de vrouw gericht en begint erg sterk met een filmpje waarvan de boodschap duidelijk is: toon lef, ontdek je kracht, leef een duurzaam gelukkig leven.

Make-down

Vervolgens werd alle dames gevraagd om massaal alle make-up te verwijderen. Als je denkt: “dat deed niemand”, dan ben je net zo verrast als ik. Vrijwel iedereen pakte, nadat 2 dappere dames op het podium het initiatief namen, de make-updoekjes aan die rondgebracht werden, en begon massaal met een poetsbeurt. Ik zat in een hoekje druk te schrijven voor mijn blog, maar ontkwam er ook niet aan. Evenals de andere socialmediadames trouwens. Met z’n allen gaven we onzelf letterlijk bloot.

Geloof

Een van de ondernemende dames die ik sprak, was Doenja Hagtingius. Onder andere founder van Blue Llama en co-founder van Smoothieclub. Ik wilde graag weten wat haar drijfveer is, wat haar als vrouw succesvol maakt. Ze gaf aan dat ze gelooft in het zaken doen met mensen. “Verzamel mensen om je heen die geloven in dat wat jij gelooft. Dit is een hele sterke basis voor zakelijk, maar zeker ook persoonlijk, succes.”

Ik vroeg of zij het als een voordeel of als een nadeel ervaart dat ze vrouwelijke ondernemer is. Stellig antwoordde ze dat ze daar helemaal niet mee bezig is. “Mensen werken met mij omdat ze met mij willen werken. Ik kan alleen maar hopen dat het niet in mijn voor- of nadeel werkt dat ik een vrouw ben, ik wil ingehuurd worden voor mijn kennis en kunde.” Duidelijk taal.

Ook Nina Kornaat, zelfstandig ondernemer en samen met partner Judith Sturk eigenaar van het bedrijf Juni & more, denkt niet dat het een voordeel of nadeel is om vrouw te zijn. Ook zij gaat uit van haar eigen kracht. “Ik zie mannelijke ondernemers die net zo succesvol zijn als vrouwelijke ondernemers. Ik ben ook nog niet in een situatie gekomen waarin ik het idee had dat ik minder serieus genomen werd”. Gelukkig maar!

Porno vs. reclame

De dame die daarna op het podium stapte, Yvonne van Os, is toch een iets andere mening bedeeld. Zij is gek op fotografie, maar vindt dat vrouwen te vaak ingezet worden als lustobject. Als voorbeeld laat ze 2 foto’s zien waarvan één porno is en één reclame. Ik zie het verschil niet, vind ze allebei mooi. Vind zelf vrouwenlichamen nou eenmaal ook mooier om naar te kijken, wie zit er te wachten op een bloot mannenlichaam? Gelukkig maar dat meningen verschillen.

Wel ben ik het met haar eens dat we erg statusgericht kopen. Maar of dat iets van alleen de laatste 20 jaar is? Mijn moeder vertelde me eens dat ze vroeger stiekem (dure)merkjes op mijn broek naaide toen ik jong was, 35 jaar geleden alweer. Anders kon ik echt niet naar school. Vond ik.

Ik was benieuwd naar hoe Nina dit aanpakt in haar ondernemerschap. Ik vroeg haar hoe ze te werk gaat in de dagelijks werkzaamheden. Nina: ”Wij werken echt vanuit onze eigen kracht. Judith, mijn partner, en ik hebben beiden een ander profiel, maar overlappen elkaar op het marketing vlak. Op deze manier is het altijd duidelijk wie welke projecten oppakt. Naar klanten toe zullen wij ook nooit projecten aannemen die niet in ons expertisegebied liggen of waarvan we weten dat we de opdracht niet naar tevredenheid kunnen invullen.” Voor jezelf staan en geloven in wat je doet, dat is de kracht van het ondernemerschap. Ik geloof Nina direct.

Complimenten

Gracita Biezen-Linger is mede-organisator en was de presentatrice van de dag. Ze nam ons mee in een mooie anekdote over hoe ze vroeger niet in de spiegel kon kijken en kon zien wat anderen zagen. “Op het moment dat je zelf niet je positieve punten ziet en niet van je zelf houdt, kun je ook nooit in staat zijn om complimenten aan te nemen van mensen om je heen. Ze vallen in een bodemloze put.”

Zij vond de juiste tools en kwam tot de juist inzichten. Ze groeide als mens, stopte met kijken en begon zichzelf te zien. Ik denk dat haar boodschap voor het gros van de ademloos luisterende dames goed aankwam. “Je gaat het pas zien als je het doorhebt”, zei ooit een heel bekend iemand

Ik denk dat in deze tijd veel vrouwen dit verhaal van Gracita herkennen. We snakken naar complimentjes, in allerlei vormen, maar als we ze krijgen, weten we niet wat we ermee aan moeten. Of we ontkrachten ze door direct een “ja maar” er achteraan te gooien. “Wat zit je haar leuk”. “Dank je, maar het was ook wel hoognodig weer eens naar de kapper te gaan.”

Wat is dat toch met vrouwen en onzekerheid? Ik ontmoet veel vrouwen online. Vaak denk ik dan: “Wat een leuke vrouw, die weet wat ze wil, een vrouw met ballen!” En dan sta ik vervolgens een keer oog in oog met haar, op een event of meetup bijvoorbeeld, en dan zie ik een heel ander persoon. Een muurbloempje bijna. Kom uit die schulp, geloof in je zelf!

Kwetsbaarheid is kracht en verbinding

Een van de mooiste momenten van de dag was dat een hele dappere dame, Marrigt van der Valk, naar voren liep om haar verhaal bij Gracita te doen. Vertelde zij mij vlak daarvoor nog een aantal zaken in volste vertrouwen, nu had ze ineens bedacht dat het er maar eens uit moest. Afrekenen met dat verleden, de hele wereld mocht het weten: “Ik zit in de bijstand!” Zo. Het was er uit.

Ze was uit een huwelijk gestapt waar ze alles had wat haar hartje begeerde en moest nu leren op eigen financiële en onafhankelijke benen te staan naast de zorg over haar kinderen. De schaamte voorbij. Super om een vrouw zichzelf zo open te zien stellen. “Kwetsbaarheid is kracht en brengt verbinding”, aldus Marrigt. Zie ik daar toch een voordeel van het vrouw zijn, denk ik. Of zullen mannen zich ook gemakkelijk kwetsbaar opstellen in het zakenleven?

Why

Na het walking diner-gedeelte was het podium aan Sylvana Simons. Ik heb Sylvana op het podium van TEDxAmsterdamWomen gezien en haar indrukwekkende persoonlijke verhaal gehoord. Een vrouw die ik alleen maar ‘kende’ van tv gaf zichzelf compleet bloot en ik was ontroerd door haar verhaal. Ik geloofde haar van top tot teen. En wat zij hier de vrouwen mee wilde geven kwam uit haar hart. Haar ‘why‘ is echt en dat is uiteindelijk voor iedere ondernemer een belangrijk onderdeel van succes.

Op mijn vraag wat ze de lezers nog mee wilde geven antwoordde Sylvana:

“Laat je leiden door je eigen pure power, deze laat je namelijk nooit in de steek. Claim je succes, maak je dromen waar, maar behoud je zachte kracht door je kwetsbaar op te stellen.”

Gracita vult aan:

If you can dream it, you can do it. Vertrouw op jezelf, hou vast aan wat voor jou belangrijk is, maak bewuste keuzes en blijf duidelijk in wat je wilt.”

Doenja:

“Ga je dromen achterna, blijf gefocust en heb vooral veel plezier. Laat je niet tegenhouden door je omgeving, je familie of jezelf!”

Nina:

“Stop met nadenken! In je hoofd wonen alleen maar vragen. Als je bewuste keuzes maakt, hoef je niet bang te zijn dat het een slechte keuze is. In plaats van alles te overpeinzen en al je beslissingen weer in twijfel te trekken, moet je de gevolgen ervan gewoon ervaren. Geloof in je zelf en ook in de bewuste keuzes die je gemaakt hebt.

Ik heb er verder niets meer aan toe te voegen.

Corinne Keijzer
Social media trainer, -spreker en -consultant, gespecialiseerd in LinkedIn bij Digital Moves

Corinne is vanaf 2009 gespecialiseerd in social media marketing en -strategie, met nu vooral de focus op LinkedIn. Met haar bedrijf Digital Moves werkt ze samen met andere ondernemers die ieder hun eigen expertise hebben op gebied van online media. Regelmatig wordt ze gevraagd als spreker, met name over het onderwerp 'social selling met LinkedIn', en daarnaast is ze bedreven in het geven van op maat gemaakte LinkedIn trainingen. Ze is auteur van honderden blogs, artikelen en meerdere boeken over social media.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!