Interactieve Snickers-campagne combineert mobiel met digital out-of-home

3 mei 2013, 12:29

Mars Nederland startte op 1 mei een interactieve marketingcampagne voor het chocolademerk Snickers, waarbij voor het eerst ook gebruik wordt gemaakt van meerdere digitale out-of-home-netwerken (DOOH). De campagne, onderdeel van een grootschalig internationaal project in 10 Europese landen en Nieuw-Zeeland, wordt in Nederland, in tegenstelling tot in de andere gebieden, eveneens gevoerd op 25 interactieve abri’s op NS- en metrostations.

De tijd is definitief voorbij dat buitenreclame slechts staat voor een mooie ingelijste poster in een bushokje. Steeds meer exploitanten gaan, nu de technologie het mogelijk maakt, over tot het digitaliseren van hun netwerken. Inherent hieraan ontstaat een groot aantal mogelijkheden tot interactie en communicatie met voorbijgangers, wat vanzelfsprekend een aanzienlijke meerwaarde aan adverteerders geeft. Zo schreef ik vorige week nog over de Hi-campagne met Tweet Fighter.

Better? Better!

De nieuwe Snickers-campagne borduurt voort op het “Wie ben jij als je trek hebt?”-concept. Mede door de TV-commercials met Joan Collins geniet dit concept inmiddels een grote bekendheid. Het recente 'voetballer-bijt-voetballer-incident' in Engeland is een goed voorbeeld van Snickers’ brand awareness, want kort na het voorval verscheen de Luis Suarez-variant al op internet, als plaatje én als video!

Klik voor een grotere weergave.

Hungry-Me Generator

Het Duitse reclamebureau BBDO Proximity heeft speciaal voor deze campagne een zgn. morphing-applicatie, de “Hungry-Me Generator” ontwikkeld, waardoor op ludieke wijze wordt getoond hoe een rammelende maag iemands persoonlijkheid (en dus uiterlijk) kan veranderen. Op internet is de applicatie (met webcam) toegankelijk via de website Snickers Generator en voor smartphone- en tabletgebruikers is een app beschikbaar, zowel voor Android als iOS.

Het unieke van de multimediastrategie van deze campagne zit vooral in het combineren van mobiele devices met DOOH-schermen en het genereren van additioneel (viraal) mediabereik via sociale media. De digitale abri’s beschikken over een speciale applicatie, bestaande uit een ingebouwde camera en Kinect-bewegingssensoren, die door de consument wordt aangestuurd met armbewegingen. Hierdoor kan hij of zij een foto maken, die vervolgens in vijf varianten (o.a. als oermens, nerd of diva) op de abri wordt getoond. Het is de bedoeling dat de kijker zijn of haar favoriete afbeelding kiest, die daarna met een QR-code groot in beeld verschijnt. Door de QR-code te scannen kan de consument het resultaat delen met zijn of haar social media contacten.

Stijging van bereik en omzet

De omarming van DOOH door Snickers komt niet echt als een verrassing, want al in 2007 (inderdaad, 6 jaar geleden) realiseerde het merk in de VS als gevolg van een uiterst originele out-of-home-campagne – toen nog analoog met billboards, bussen en urban panels – een gemiddelde omzetstijging van 10% in de gebieden waar de campagne project draaide.

De interactieve benadering van deze nieuwe campagne geeft een extra dimensie aan de campagne, aangezien door interactie met het beeldscherm de merkbetrokkenheid van de consument aanzienlijk toeneemt. Tegelijkertijd wordt het mediabereik wezenlijk vergroot, doordat de agerende consument wordt aangezet om zijn of haar sociale netwerken in te brengen.

The way in which we are communicating is changing rapidly and since we are all consumers, we are all part of this changing world. Marketing- and media strategies will have to be re-written, so let's sharpen our pencils and get the show on the road. http://www.linkedin.com/pub/dir/john/goedegebuure

Categorie
Tags

5 Reacties

    JohnG

    je hebt helemaal gelijk Dennis; op welke locatie stond de abri waar je de foto hebt genomen? ik kan je overigens een clip sturen, waaruit blijkt dat het locatie wel werkt.


    4 mei 2013 om 16:03
    Dennis Hoogervorst

    @ John: Dit was op station Leiden CS, afgelopen donderdagochtend. En ik geloof best dat het wel kán werken hoor. 😉


    6 mei 2013 om 06:51
    JohnG

    dank Dennis, ik ga straks zelf wel eens een kijkje nemen op Leiden CS om reacties van voorbijgangers te observeren.


    6 mei 2013 om 07:03
    Hiskia

    Niet om het een of ander, maar die app doet het niet. Foto is geüpload, maar dan is het volstrekt onduidelijk wat er dan moet gebeuren. Er mist een ‘aan’-knop of een ‘start’-knop. Je kunt nergens op drukken/ klikken, behalve dan je foto verwijderen. Raar!!

    Ook nergens een beschrijving hoe dit werkt.

    Slechte app!


    10 september 2013 om 19:58

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!