• Mobile
    wordt gesponsord door

Inkomsten uit display-advertising stijgen met 123 procent

Inkomsten uit display-advertising stijgen met 123 procent

Het Global Mobile Advertising Revenue 2013 is weer uit, waarin de huidige staat van mobile advertising wereldwijd wordt bekeken. Het onderzoek van IAB Europe, IAB en IHS is hier te vinden (pdf), maar mocht je geen zin hebben om het onderzoek door te spitten, dan heb ik hier een samenvatting voor je.

Inkomsten uit mobile advertising bijna verdubbeld

Wereldwijd zijn in 2013 de inkomsten uit mobile advertising bijna verdubbeld. In 2012 waren alle inkomsten bij elkaar opgeteld uit mobile advertising nog bijna 7,6 miljard euro en in 2013 waren de inkomsten ruim 14,5 miljard euro. IAB verdeelt mobile advertising in drie categorieen: messaging ads, search ads en display ads.

Sterke groei in display-advertising

De inkomsten uit search ads zijn in 2013 niet veranderd, nog steeds komt 48,9 procent van de inkomsten hier vandaan. De inkomsten uit messaging ads zijn omlaag gegaan: in 2012 kwam 15,5 procent van de inkomsten uit deze vorm van advertenties en in 2013 was dit slechts 9,6 procent. De inkomsten uit display ads zijn omhoog gegaan van 35,7 procent in 2012 naar 41,5 procent in 2013.

In onderstaande grafiek zien we dat de inkomsten uit display advertising met maar liefst 123 procent zijn gestegen in 2013. In 2013 zijn de inkomsten uit search ads gestegen met 92 procent en inkomsten uit messaging ads zijn gestegen met slechts 19 procent.

Noord-Amerika stoot Azië van haar troon

Noord-Amerika gaat aan top met de meeste inkomsten in 2013: ruim 6 miljard euro. In 2012 stond Azië bovenaan met inkomsten van 3,3 miljard euro, maar zijn in 2013 ondanks een flinke groei naar de tweede plaatst gezakt met 5,6 miljard euro. Europa moet het doen met inkomsten van 2,5 miljard euro (in 2012 was dit 1,3 miljard euro) en in het Midden-Oosten en Afrika werd in 2013 170 miljoen euro verdiend. Tot slot werd in Latijns-Amerika 109 miljoen euro verdiend.

Verdeling inkomsten laat grote verschillen zien

In de grafiek hieronder zien we dat bij de continenten die het minst verdienden messaging ads het meest in trek zijn. In Latijns-Amerika bestond in 2013 bijna de helft (49,5 procent) van de inkomsten uit messaging ads, in het Midden-Oosten en Afrika was dat 46,1 procent. In Europa en Noord-Amerika hebben search ads de voorkeur. Bij beide continenten vloeit hier meer dan de helft van de inkomsten uit voort (54,3 procent in Europa en 53,2 procent in Noord-Amerika). In Azië liggen de verhoudingen tussen display ads en search ads dichter bij elkaar: 44,3 procent van de inkomsten komt uit display ads en 43 procent uit search ads.

Inkomsten uit mobile advertising groeien wereldwijd

Latijns-Amerika mag dan relatief gezien weinig inkomsten hebben, dit is wel het continent waarbij de inkomsten het hardst groeien (al kun je ook zeggen dat groei natuurlijk het makkelijkst als je klein bent...). Op het gebied van display ads hebben ze in 2013 een groei doorgemaakt van maar liefst 288 procent. Bij search ads was dit zelfs 345 procent. Tot slot groeiden de inkomsten die voortkwamen uit messaging ads met 152 procent.

Noord-Amerika blijft niet achter. De inkomsten aldaar uit display ads groeiden in 2013 met 173 procent en de inkomsten uit search ads stegen met 112 procent. De groei van inkomsten uit messaging ads gingen iets minder hard, die groeiden met 26 procent.

De inkomsten van Europa doen het ook goed: op het gebied van display ads stegen de inkomsten met 126 procent, op het gebied van search ads met 75 procent en tot slot waren de inkomsten uit messaging ads goed voor een stijging van 47 procent. De laatste stijging is vrij hoog vergeleken met de andere continenten, Europa staat hier (onder Latijns-Amerika) op de tweede plaats.

Ook in Azië blijven de inkomsten groeien in 2013, bij display ads groeiden de inkomsten met 89 procent en de inkomsten uit search ads groeiden met 79 procent. De groei van hun inkomsten uit messaging ads was iets minder groot, dit bedrag groeide met slechts 7 procent.

Tot slot hebben we nog het Midden-Oosten en Afrika, waar de inkomsten uit display ads groeiden met 57 procent. De groei van inkomsten uit search ads was redelijk, 71 procent en op het gebied van messaging ads staan ze zelf op de derde plaats met een groei van 28 procent.

Latijns-Amerika groeit het snelst

We zien dat display advertising vorig jaar erg populair is geworden en een enorme stijging in inkomsten laat zien. Daarnaast zien we dat, ondanks dat ze de minste opbrengsten behalen uit mobile ads, Latijns-Amerika zeker niet een deel van de wereld is dat we over het hoofd moeten zien. De inkomsten aldaar stijgen ontzettend hard, de inkomsten uit display ads maar liefst vijf keer zo snel als in het Midden-Oosten en Afrika.

De inkomsten uit mobile advertising bestaan in het Midden-Oosten en Afrika en Latijns-Amerika vooral uit messaging ads en in Noord-Amerika, Azië en Europa komen er heel weinig inkomsten uit messaging ads. Deze continenten moeten het vooral hebben van search ads en display ads.

Credits afbeelding: Nicolas Raymond, licentie: CC BY (Commercieel hergebruik, inclusief aanpassing)

Delen

0
0


Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.