Infographic: Relatiegeschenken essentieel voor goede marketingmix

Hoe verhouden relatiegeschenken zich tot branding via andere media?

       @merchandise    13648 x bekeken

Infographic: Relatiegeschenken essentieel voor goede marketingmix

Op Marketingfacts (en andere marketingblogs) wordt maar zelden aandacht besteed aan marketing via promotionele artikelen en relatiegeschenken. Diverse onderzoeken door de jaren heen hebben echter uitgewezen dat deze items in iedere goede marketingmix een plaats verdienen. Om dit te verduidelijken hebben we de resultaten van een aantal van die onderzoeken samengevat in een infographic:

Stap voor stap door de infographic

  1. Uit een onderzoek met 15.000 respondenten blijkt dat 86% in een jaar tijd tot 21 verschillende promotionele producten ontvangen heeft; dit wordt vergeleken met 2 weken TV, print media en online advertenties, omdat:
  2. Uit een ander onderzoek blijkt dat ontvangers gemiddeld 1 keer per dag een promotioneel product gebruiken, en er dus herhaaldelijk mee in contact komen.
  3. Hierdoor zijn de reach & recall rate van deze producten (het bereik en de attentiewaarde) 15-50% hoger dan van TV, print media en online.
  4. Onderzoek wijst daarnaast uit dat ontvangers positiever denken over bedrijven waarvan ze promotionele producten hebben ontvangen. 61% zegt aangemoedigd te worden om de producten/diensten van bedrijven waarvan ze een relatiegeschenk hebben ontvangen te gaan bekijken.
  5. Op kantoor en in de keuken worden promotionele producten het vaakst gebruikt; enkele interessante cijfers over het gebruik ervan.
  6. Mensen ontvangen gráág promotionele producten, zouden er graag meer ontvangen en 58% gebruikt ze van 1 tot meer dan 5 jaar.
  7. 79% zegt dat het aannemelijk is om zaken te gaan doen met een bedrijf/merk waarvan ze promotionele items hebben ontvangen.

Conclusie: Mensen houden van promotionele producten.

Waarom promotionele artikelen werken

Natuurlijk word je vaker met merken geconfronteerd op TV, print media en online dan op een relatiegeschenk, maar daar tegenover staat dat de recall rate van promotionele artikelen 15-50% hoger ligt dan die van TV, print en online. Als je daarbij in overweging neemt dat gemiddeld 70% van de ontvangen promotionele artikelen (jarenlang) door de ontvanger zelf gebruikt worden, wordt direct duidelijk dat een toegepaste campagne op basis van je doelgroep vrijwel altijd zijn vruchten afwerpt. Het goed nadenken over die toegepaste campagne en dus een premium met waarde produceren, zorgt er namelijk voor dat jouw items bij die 70% horen die door de ontvanger zelf in gebruik genomen wordt.

Op het moment dat je doordacht met promotionele artikelen te werk gaat kunnen alle 6 overtuigingsprincipes van Cialdini toegepast worden; ontvangers doen over het algemeen gráág iets terug en actief gebruik van je premium zorgt voor sociale bewijskracht, sympathie en commitment. Authoriteit en schaarste komen om de hoek bij artikelen die beperkt verkrijgbaar zijn, zoals bijvoorbeeld de Pirelli kalender.

Kortom; promotionele artikelen moeten in iedere goede marktingmix toegepast worden!

0

Gepost in: Online PR & Branding , Artikel

4 Reacties

Ik vind dit een beetje een geval van "wij van wc-eend adviseren wc-eend"

geplaatst op om 13:41 uur

Oh, absoluut; ik zou geen infographic hebben laten maken als de uitkomst niet feitelijk correct én positief voor ons geweest zou zijn.

geplaatst op om 14:06 uur

Volgens mij is dit de allereerste infographic m.b.t. relatiegeschenken. Informatief en duidelijk!

geplaatst op om 09:33 uur

Het was mij duidelijk dat mensen graag promotionele producten ontvangen maar de infographic maakt het nog overzichtelijker.

geplaatst op om 11:54 uur

Plaats een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

  • Maximaal 5000 karakters. Basis HTML tags zoals <a> zijn toegestaan.

  • Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.