Humor in reclame werkt alleen bij goede afstemming op doelgroep

24 februari 2003, 11:26

Veel adverteerders gaan ervan uit dat humor in reclame de effectiviteit van de boodschap bevordert. Er zitten echter enkele haken en ogen aan.

Zo vindt niet iedereen dezelfde humor leuk, zelfs niet binnen dezelfde doelgroep. Ook lenen niet alle producten zich voor een humoristische benadering. Humor kan bovendien de geloofwaardigheid van het product ondermijnen of naar de achtergrond duwen. Tenslotte zijn niet alle grappen geschikt om al te vaak herhaald te worden. Een bijkomend probleem is dat er verschillen zijn tussen hoe vrouwen en mannen humor opvatten. Mannen houden van klassiek opgebouwde, ons-kent-ons grappen, terwijl vrouwen onverwachte grappen die schijnbaar achteloos in een gesprek vallen meer waarderen. Mannen hechten aan het goed kunnen vertellen van een grap en houden van platte grappen. Vrouwen vinden woordgrappen, slimme humor en het nadoen van stemmen of gedrag leuk. Mannen geven de voorkeur aan onpersoonlijke, afstandelijke grappen ten koste van anderen, liefst een specifieke categorie mensen. Vrouwen waarderen persoonlijke grappen, ook ten koste van de verteller zelf, en houden juist van het op de hak nemen van bepaalde categorieen mensen.

Bron: Admap nr. 436, p. 11, 2 p.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!