Hoe toon je het nut van contentmarketing aan?

Met KPI’s en showcases

Hoe toon je het nut van contentmarketing aan?

Het is nog niet bewezen dat contentmarketing geld oplevert. De effectiviteit of ROI van contentmarketing staat dus niet vast. Dat concludeerde ik in een eerder blogartikel. Maar kun je dan helemaal niets zeggen over het al dan niet effectief zijn van al die inspanningen die je als bedrijf of merk doet op het gebied van content? En wat als je aan de slag wil met contentmarketing in je eigen organisatie, maar je moet de mensen met beslissingsbevoegdheid en/of het geld nog overtuigen van het nut van contentmarketing? Waar kun je dan mee aankomen? Met twee zaken: makkelijk te meten KPI’s en contentmarketingcases die hun nut al aangetoond hebben. Succes!

KPI’s

Welke doelen wil en kun je behalen met contentmarketing? Het ultieme doel zal de verkoop van producten en/of diensten zijn. Want ondanks dat contentmarketing volgens bijzonder hoogleraar customer media Peter Kerkhof gaat over communiceren zonder te verkopen, is het doel ervan natuurlijk wél dat je je product of dienst verkoopt en er als merk of organisatie dus geld mee verdient. Een aantal subdoelen die nog wel eens de revue passeren, zijn thought leadership, engagement, een positief imago, etcetera. 

Of dit soort doelen behaald worden met contentmarketing is moeilijk(er) te achterhalen, want contentmarketing wordt meestal crossmediaal gebracht en het is complex om de effectiviteit van de verschillende kanalen in samenhang met elkaar te meten. Tevens staat contentmarketing natuurlijk niet op zichzelf; het totale beeld van de organisatie of het merk wordt gevormd door alle acties en gedragingen van de organisatie, zowel online als offline. En contentmarketing hoeft hier niet leidend in te zijn. Als het bedrijf of merk bijvoorbeeld in een schandaal terechtkomt, lost contentmarketing het probleem niet direct op; het kan hoogstens op de lange termijn het vertrouwen weer wat herstellen.

Maar wat kun je dan wel doen? Kleinere subdoelen of KPI’s opstellen die je vrij eenvoudig kunt achterhalen. Er zijn vrij veel blogs verschenen over KPI’s en metrics, maar zelf vind ik de categorisatie op de blog van Techwise nuttig, bestaande uit bestaande uit 3 categorieën van contentmarketing-KPI’s:

  • Het consumeren van content
  • Het delen van content
  • De conversie van content

Deze KPI’s zijn opbouwend van aard, in die zin dat het consumeren van content de basis is. Als dit niet het geval is, zal de content ook niet gedeeld worden en zal er ook geen of nauwelijks conversie vanuit die content optreden. Conversie daarentegen hoeft niet per se af te hangen van het delen van content, want het consumeren kan al leiden tot conversie zonder dat er iets gedeeld wordt. Maar, als mensen de content gaan delen in hun netwerk, wordt het bereik van die content natuurlijk groter en is de kans op conversie ook groter. 

Natuurlijk hoef je niet met al deze metrics aan de slag en wellicht heb je zelf een aantal KPI’s geformuleerd die anders zijn. Dat maakt niet uit, het gaat erom dat je (liefst van te voren) nadenkt over wat je wil bereiken met je contentmarketing en dat je dan ook kunt achterhalen of je die doelen hebt bereikt, of dat je het anders aan moet pakken. 

Deze KPI’s kun je inzetten als je dus al met contentmarketing aan de slag bent gegaan, of dat nu op grote schaal is of juist met een kleine pilot; de resultaten zijn daaruit te destilleren en die kun je dan gebruiken om door te gaan met contentmarketing of om de contentmarketing vanuit de pilot uit te breiden.  

Het consumeren van content

Het gegeven dat mensen de content die jij maakt ook lezen, bekijken of luisteren, is een goede indicator of je content ook aansprekend, en dus relevant en nuttig is. Als de blogposts die je schrijft, de website die je hebt, of de how-to-video’s die je aanbiedt genegeerd of niet gewaardeerd worden, kun je je afvragen of je er niet beter mee kunt stoppen. Natuurlijk ligt het negeren van content niet alleen aan de inhoud ervan, maar tellen factoren als zichtbaarheid en design ook mee, maar hier ga ik in deze blogpost aan voorbij.

Voorbeelden van metrics die horen bij het consumeren van content zijn de unieke bezoekers van je content en het aantal pageviews op je website, nieuwe bezoekers die je trekt, de tijd die bezoekers op de pagina bezig zijn of naar je video’s kijken en de bounce rate.

Het delen van content

Deze metrics geven inzicht in de viraliteit van de content; in hoeverre vinden mensen de content entertainend, nuttig, leuk, aansprekend, spannend? Een bepaalde mate van viraliteit geeft de engagement van de bezoekers aan.

De metrics die hierbij horen zijn bijvoorbeeld social share en bereik, zoals de analytics binnen de verschillende sociale netwerken, comments, inbound links, mentions, en de zogenaamde referral site visits, dus andere sites die naar jouw content linken.  

De conversie van content

Levert het consumeren en het delen van content nu ook echt wat op? Goede indicatoren hier zijn of mensen bijvoorbeeld het aanwezige whitepaper of ebook downloaden, of ze zich aanmelden voor de nieuwsbrief of voor updates van de weblog. Andere metrics die iets zeggen over de conversie, zijn de geschikte leads voor sales/marketing, en de retention rates, dus of mensen vaker terugkomen naar je content of bijvoorbeeld website. 

Showcases

Als je nog niet met contentmarketing aan de slag bent gegaan, maar je wil dat wel, dan zijn bovenstaande KPI’s natuurlijk nog niet van toepassing, want je weet nog niet of je ze behaald hebt als je nog niet gestart bent. Hoe overtuig je dan de beslissers en ook je collega’s die voor de content moeten gaan zorgen van het nut van contentmarketing?

Inderdaad, door cases te tonen die hun eigen KPI’s al hebben behaald. Succesvolle contentmarketingcases zijn volop te vinden op verschillende marketingweblogs, maar in deze blogpost zal ik je drie aansprekende cases met cijfers presenteren. Natuurlijk zijn die cases niet 1-op-1 naar je eigen merk, organisatie of situatie te vertalen, maar je moet ergens mee beginnen. 

Een case is uit de b2b-hoek afkomstig: 'Insights' van NRC Media. Twee cases zijn afkomstig van b2c-organisaties: ‘Stripe up your life’ van Stabilo en ‘Bad breath test’ van Orabrush. Voordat ik de cases beschrijf, plaats ik er wel direct een kanttekening bij. Bij het beschrijven van de resultaten van de cases was ik afhankelijk van de resultaten die de desbetreffende organisatie vrijgaf of die op internet te vinden zijn. Natuurlijk valt er meer over te zeggen dan de cijfers en andere resultaten die ik in deze blogpost geef, maar de echte, harde ROI-cijfers, blijven – begrijpelijk maar helaas – geheim. Dus hoeveel geld er daadwerkelijk mee verdiend is, is dus niet bekend. Mochten de organisaties zich geroepen voelen om meer inzicht te geven, dan zijn ze welkom.

'Insights' van NRC Media

NRC Media, de uitgever van NRC Handelsblad, nrc.next en nrc.nl, levert sinds 2012 Insights. Met Insights positioneert NRC Media zich als kennispartner voor marketeers, adverteerders en mediabureaus. De Insights bieden feiten, trends en inzichten over de doelgroep van marketeers, adverteerders en mediabureaus, en zijn gebaseerd op onderzoeken zoals NOM, DMS, NOA en relevante brancherapporten, aangevuld met eigen onderzoek.

Met andere woorden, NRC media biedt met Insights kennis over en inzicht in het gedrag en de motivatie van de Nederlandse consument bij bijvoorbeeld het nemen van een aankoopbeslissing. In maart 2014 zijn de Insights volledig herzien en geactualiseerd en geven ze niet alleen een beeld van de huidige stand van zaken, maar wordt ook een toekomstvisie gepresenteerd.

Rondom de lancering van de Insights is een mediacampagne georganiseerd. De uitingen zijn gefaseerd ingezet op een crossmediale manier waarbij betaalde (bought) en eigen (owned) media zijn ingezet. 


NRC Media heeft een aantal doelen voor de Insights geformuleerd:

  • Branding van NRC Media in het algemeen
  • Positionering van NRC Media als kennispartner
  • Het genereren van leads

Wat zijn de resultaten? De Insights zijn ruim 3.500 keer gedownload, door ruim 1.070 personen. Van die 1.070 personen hebben 350 mensen zich ingeschreven voor de b2b-nieuwsbrief van NRC Media; bijna 190 wilden direct contact met een accountmanager naar aanleiding van hun download en 42 personen zijn van plan binnen 6 maanden te adverteren, bij NRC Media of elders. Van de 1070 personen bleek 75 procent interessant te zijn voor lead processing. Het grootste aantal downloads was voor de Insights van de branches Consumentenelektronica, ICT en Telecom, Retail en Zakelijke Dienstverlening, Automotive en Kunst en Cultuur.

'Stripe up your life' van Stabilo

Het pennenmerk Stabilo is vorig jaar aan de slag gegaan met contentmarketing. Op het branded YouTube-kanaal ‘Stripe up your life‘ zijn korte documentaires geplaatst van artiesten die een pen gebruiken in hun creatieve proces en de komende tijd verschijnen ook nieuwe video’s. In die video’s wordt een kijkje achter de schermen gegeven om te achterhalen wat hen inspireert en hoe ze tot hun succesvolle creaties komen. Een aantal van deze artiesten zijn rapper Keizer, mode-ontwerpster Ilja Visser en blogger Cynthia Schultz (MissLipgloss). 

Ondanks dat het verschillende typen zijn met uiteenlopende interesses, hebben ze wel met elkaar gemeen dat ze creatief bezig zijn. En elke artiest heeft een bepaald aantal volgers op social media, waardoor elke minidocu ook door henzelf op grote schaal wordt verspreid; de minidocu’s zijn dan ook promotie voor henzelf. 

Stabilo wil met deze minidocu’s de naamsbekendheid Stabilo vergroten. Stripe up your life is volgens Belinda Harmsen, marketing manager bij Stabilo International, “geen campagne met als doel om meer pennen verkopen, maar een brand image-campagne, om het merk Stabilo te versterken richting de jeugd.” Stabilo wilde dat niet op een ‘gewone’ manier doen, via bijvoorbeeld televisiereclame, maar meer underground, waar de doelgroep van 14-19 jaar zich bevindt. Volgens Harmsen bereik je deze doelgroep nauwelijks via televisie; ze kijken vrijwel altijd online TV op een tijdstip wanneer het hen uitkomt. Stabilo zocht dus naar middelen die ze online konden inzetten.

Het is niet bekend of de video’s de naamsbekendheid van Stabilo ook daadwerkelijk hebben vergroot, maar het branded-contentkanaal heeft inmiddels 1.004 abonnees. De populairste video is van Keizer die vertelt wat hem geïnspireerd heeft bij het maken van zijn nieuwe album Karma. Deze video is 62.264 bekeken en heeft 255 likes en 15 dislikes ontvangen. In totaal is 488.000 minuten aan branded content gekeken, wat neerkomt op 678 minuten per maand.

'Bad breath test' van Orabrush 

Wellicht een van de bekendste contentmarketingvoorbeelden is Orabrush, een tongschraper die ervoor moet zorgen dat je niet meer uit je mond stinkt. De meesten kennen Orabrush van de vrij hilarische YouTube-video ‘Bad breath test; how to tell when your breath stinks’. 

Deze video is voor weinig geld, namelijk ‘a hundred bucks’, en een motorfiets gemaakt. Dit nadat de uitvinder van de Orabrush, Dr. Bob Wagstaff al 8 jaar had geprobeerd om zijn product aan de man te brengen. Zo heeft hij meer dan 40.000 dollar aan een reclame besteed, met als resultaat 100 verkochte tongschrapers. Hij heeft de grote ketens in de Verenigde Staten, zoals Walmart en Walgreend benaderd, maar dat leverde niets op. En Colgate en Oral-B waren niet geïnteresseerd in het patent.    

Je kunt erover discussiëren of de Orabrush-video echt contentmarketing is of pure reclame, want als je hem bekijkt zijn beide aspecten aanwezig. Zo wordt in de video het product echt aangeprezen als dé oplossing voor een slechte adem, en dat zou volgens de regels van de contentmarketing (verkopen zonder te verkopen) niet mogen. Toch is het logisch dat de video onder contentmarketing wordt geschaard, want de video gaat expliciet in op een concrete vraag die iedereen wel eens heeft: stink ik uit mijn mond? In de video wordt uitgelegd dat slechte adem in negentig procent van de gevallen veroorzaakt wordt door bacteriën op de tong en Orabrush is de oplossing hiervoor. De video laat ook de alternatieven zien, die uiteraard niet helpen.

Deze video was een succes: hij is meer dan 19 miljoen keer gekeken. Na deze video is er een Orabrush YouTube-kanaal gelanceerd, met inmiddels 110 video’s, waar bijna 200.000 mensen op geabonneerd zijn. Maar het belangrijkste resultaat is toch wel dat de Orabrush inmiddels in de grote winkels in de Verenigde Staten en internationaal te verkrijgen is, met de daarbij behorende omzet en winst tot gevolg. 

De verkoop startte online met al vrij snel een sales van meer dan 1 miljoen tongschrapers. Van daaruit kwam de vraag van consumenten of de Orabrush ook niet offline te verkrijgen was, in bijvoorbeeld de grote ketens zoals Walmart. Dat bleek nog niet zo makkelijk te zijn. Totdat een van de winkelmanagers van Walmart ook de video had gezien en een Orabrush had aangeschaft. En binnen afzienbare tijd werd door Walmart 735.000 Orabrushes besteld om landelijk te verkopen. Dit betekent dat Orabrush binnen twee jaar tijd de verkoop van de tongschraper vanuit een garage heeft zien veranderen naar een miljoenen verkoop online en offline.  


Delen

0
0


Er zijn 13 reacties op dit artikel

  • Goed artikel weer Suzanne. De KPI's die je voorstelt lijken mij werkbaar. Ook voor bedrijven die net starten met contentmarketing (cm). Je geeft terecht aan dat het vooral lastig is om het derde doel (conversie) aan cm toe te schrijven. In die zin zijn je laatste 2 voorbeelden inderdaad niet compleet. Willen ze een directie overtuigen, dan zijn juist cijfers over conversie belangrijk. Zeker in salesgedreven organisaties. Ik hoop dat Stabilio het aandurft om wat meer inzicht te geven in de cijfers. Is er bijvoorbeeld duidelijk meer verkeer dat hun website bereikt via YouTube?

    geplaatst op
  • *Stabilo moest dat natuurlijk zijn.

    geplaatst op
  • Hoi Remco, Dank voor je reactie en compliment. Ik hoop het ook,maar ik merk dat dat toch altijd moeilijk blijft. En als ze het al meten, delen ze de cijfers meestal niet. Jammer.

    geplaatst op
  • Ha Suzanne,
    Superleuk dat je onze Insights als b2b-case hebt meegenomen in je verhaal. We doen ons best om alle inspanningen zo meetbaar mogelijk te maken, al kunnen we daar nog veel meer stappen in zetten (en dat gaan we ook doen).

    Iets wat we gisteren hebben geïntroduceerd trouwens zijn audiobooks over de genoemde Insights. We publiceren komende dagen elke dag een hoofdstuk van 3 Insights (Luxury & Lifestyle, Financiële dienstverlening, Kunst & Cultuur) en komende donderdag 19 juni organiseren we voor die branches ook een evenement in het verlengde van de Insights.

    Contentmarketing is dus niet alleen tekst en beeld! (maar dat weten jullie alláng natuurlijk).

    geplaatst op
  • Hoi Annelies, Dank je wel voor deze aanvulling. Mooi, hoe het project crossmediaal wordt ingestoken. Als je de komende tijd nieuwe inzichten over de effecten hebt, dan hoor ik die natuurlijk graag;-) Groeten, Suzanne

    geplaatst op
  • Beste Suzanne,

    Even nog een reactie van mijn kant....
    Wij zijn met contentmarketing begonnen, omdat we in contact wilden komen met onze jonge doelgroep, op een vernieuwende manier, iets wat nog niet veel wordt toegepast. Contentmarketing bleek voor ons de beste optie. Het product komt in beeld, maar dan wel op een niet geforceerde manier, het moet logisch overkomen en niet geforceerd. Jongeren kunnen een kijkje nemen in het dagelijks leven van hun idool, wat ze over het algemeen erg leuk vinden, gezien de comments (kijk maar eens op het blog van Cynthia Schultz bijvoorbeeld). We zijn in 2013 gestart met deze campagne en deze loopt tot eind 2014 door. We gaan door met de docu´s, zien het als een lange termijn activiteit. We gaan vanaf januari 2015 het kanaal uitbreiden met nieuwe activiteiten. Content marketing is een soort marketing waarbij je een wat langere tijd moet nemen om resultaat te boeken. Je kunt niet zeggen dat we ineens heel veel meer traffic hebben op onze website, of dat we ineens heel veel meer producten verkopen. Maar dat was ook niet ons doel. Ons doel is dat de doelgroep ons ziet als een merk dat vernieuwend is, bezig met de doelgroep en mooie dingen wil maken op het gebied van creativiteit. En dat onze producten en ons merk daar uitermate geschikt voor zijn. We willen dat STABILO top of mind is, dat ze ons een mooi of cool merk vinden. en dat bereiken we volgens ons niet door alleen leuke nieuwe producten te introduceren. Door het product in beeld te brengen en te laten gebruiken door iemand die ze interessant vinden, zijn we top of mind als ze voor het schap staan in de winkel (daar gokken we tenminste op). We willen dat de doelgroep zich met ons merk kan identificeren, dat ze het een mooi, cool merk vinden, dat ze zich op die manier aan ons merk binden.
    We hebben afgelopen zaterdag keihard gewerkt aan een inhaker op het WK. In 12 uur is met 6 man een flipbook getekend van de supergoal van van Persie. Deze is zaterdagavond online gegaan en gaat nu viraal op internet en is bij de voetbalprogramma´s op TV geweest. Helemaal top! Maar ook hierdoor vergroten we wellicht onze naamsbekendheid en vergroten we de loyaliteit richting het merk en laten we zien hoe creatief we zijn, en wat je kunt maken met onze producten, maar of we er nou meteen meer pennen door verkopen of meer bezoekers krijgen op onze website, is niet onze verwachting. Mensen vinden het wel heel gaaf en er wordt enorm over gepraat en dat is wat we willen! Content marketing is wat ons betreft ´lange termijn denken´. De link naar ons flipbook: http://youtu.be/btWXBpcQ138

    geplaatst op
  • Hoi Belinda,

    Bedankt voor je uitgebreide antwoord. Allereerst de complimenten voor jullie Flipbook van de goal van Van Persie; ik heb hem gezien en vond het erg mooi, creatief en snel.

    Verder ben ik het eens met jullie 'lange-termijndenken' van contentmarketing. Maar waar ik dan toch nog benieuwd naar ben is hoe lang die lange termijn is? Deze campagne loopt nu (ruim) een jaar en ik kan me voorstellen dat je dan toch bijvoorbeeld naar de traffic naar je website kijkt;is die het afgelopen jaar al toegenomen? En je hoopt dat je merk top of mind zit in het hoofd van de doelgroep zodat ze aan je denken als voor het schap staan; maar dan kun je toch al zien of er een toename is van pennenverkoop het afgelopen jaar? Want top of mind in het hoofd kan al direct een resultaat opleveren voor jullie. Of denk ik dan te simpel? Groeten, Suzanne

    geplaatst op
  • Hi Suzanne,

    Het YouTube channel hebben we gelanceerd om er jaren mee te doen en een community mee op te bouwen. Dus niet binnen één jaar, maar jaren. Onze pen verkoop gaat goed en stijgt, maar we doen meer marketing en ik vind het te kort door de bocht om een stijgende verkoop te koppelen aan de activiteiten die we op Social Media doen. We doen daarnaast bijvoorbeeld ook nog TV en billboards, maar dan richting moeders en jonge kinderen. Dat is weer een andere doelgroep en ander plan van aanpak.Alle activiteiten bij elkaar zullen (hopelijk :-)) zorgen voor een stijgende lijn en die is niet alleen toe te wijzen aan content marketing... Dat blijft een lastig iets om te meten. Wat betreft onze website, die is vooral informatief en deze hebben we eigenlijk nooit heel actief gepromoot. In oktober 2014 lanceren we een nieuwe website en dan zullen we er meer aan doen om deze in de kijker te zetten!

    We weten dat het sentiment rond ons merk al erg positief is bij verschillende doelgroepen. Dit wordt elke twee jaar gemeten in een zogenaamde Brand Barometer middels een online panel. Binnenkort krijgen we de resultaten van de laatste Brand Barometer, is het misschien interessant om daar cijfers uit te ontvangen? Dan heb ik dus geen stijgende aantallen van website bezoeken, maar wel het sentiment en hoe mensen denken over ons merk, in de leeftijden van 9 - 14 jaar en 20-49 jaar.

    Kleurrijke groeten, Belinda

    geplaatst op
  • Hallo Belinda, Nogmaals veel dank voor de extra informatie die je geeft over jullie contentmarketing. Ben ik blij mee. Ik ben het ook wel eens met je, zoals ik zelf al in bovenstaand stuk schrijf: "Of dit soort doelen behaald worden met contentmarketing is moeilijk(er) te achterhalen, want contentmarketing wordt meestal crossmediaal gebracht en het is complex om de effectiviteit van de verschillende kanalen in samenhang met elkaar te meten. Tevens staat contentmarketing natuurlijk niet op zichzelf; het totale beeld van de organisatie of het merk wordt gevormd door alle acties en gedragingen van de organisatie, zowel online als offline." Je slaat de spijker dus op zijn kop. Groeten, Suzanne

    geplaatst op
  • Het is slim om als bedrijf langetermijn- en kortetermijndoelstellingen te hebben. En hierop te begroten. Contentmarketing hoort bij langetermijn. Bedrijven die met contentmarketing scoren, zijn er jaren geleden mee begonnen. Meten is weten. Sturen op de cijfers is een vak. Bedrijven die dit serieus oppakken (pakten) weten hoe ze groeien. Je bent helemaal Koning als je Communicatie, Marketing en Sales laat samenwerken. Samenwerken en deelbare content op maat publiceren, daar gaat het om.

    geplaatst op
  • Hoi Albert, Dank je voor je reactie, maar ik zie niet direct welk punt je wil maken. Ben je het eens of niet? Of wil je wat illustreren? Ben benieuwd naar je antwoord. Groeten, Suzanne

    geplaatst op
  • Mijn punt: contentmarketing heeft zeker nut, en vooral op de lange termijn (al horen marketeers dit niet graag). Het is een van de vele marketingmiddelen die je kunt inzetten om rendement te halen. Het is mijn overtuiging dat een consistent verhaal in grote mate kan bijdragen aan vertrouwen naar de klant (klantloyaliteit). En vertrouwen leidt naar verkoop. Red Bull doet dit goed. Het ene na het andere verhaal wordt de wereld in geslingerd, en oh ja: ze verkopen ook nog drankjes ...
    Ben ik het met je eens? Je zegt 'communiceren zonder te verkopen'. Om te binden zul je eerst een verbinding moeten leggen. Eerst boeien, dan binden. Dat lukt prima met CM. Een merk bouwen en uitdragen bijvoorbeeld. En dat begint met communicatie. Via marketing kom je vanzelf uit bij sales. Als die drie-eenheid samenwerken krijg je bij voorkeur een verhaallijn die van markt naar klant loopt. Als je slim bent analyseer je continue, bv via linkbuilding en social media (interactie), wat je doet en hoe je het doet. Je kan de leads er dan zo uitpikken. Vooral voor b2b ideaal. Ik laat accountmanagers graag zien hoe eenvoudig ze bij een inkoper kunnen uitkomen. "Hier is de telefoon, bel 'm maar!"
    http://www.slideshare.net/vaynerchuk/how-to-determin-the-roi-of-anything
    ROI is een keuze. Je bent als bedrijf verantwoordelijk voor wat je uitdraagt en op welke manier je mensen (markt) aan je bindt. Hoeveel (geld, fte) moet je als bedrijf investeren in CM? Ik zeg: zorg dat ieder artikel, elke clip, iedere tweet etc etc etc elk bericht doorspekt is van de brand values, bedrijfsvisie en passie die jouw bedrijf uitstraalt. Samen vormt het een verhaal. Het verhaal van jouw bedrijf. Een verhaal dat de klantreis helpt uit te komen waar jij wil.

    Grappig, ik moet ineens denken aan een non-ROI die toch wel heel vaak ingezet werd bij de opdrachten die ik deed toen ik nog veel grafisch ontwierp. Ik vertelde er ook verhalen voor mijn klanten. Omdat ze dat zelf niet konden. Met beeld en tekst en corporate identity knutselde ik campagnes en projectstijlen in elkaar. Ik was eerst teleurgesteld als dit niet opleverde wat ik dacht dat het op moest leveren. Maar snapte al snel dat ik werd ingezet om INTERN de zaken helder en duidelijk te maken. Dat kan ook een goede reden zijn om CM in te zetten.

    Genoeg nu. Dit is een aardige blog over dit onderwerp:
    http://albert-mensinga.squarespace.com/#block-2753fe45413b1121700e

    Dank je Susan!

    geplaatst op
  • Hoi Albert, Ik ben het met je eens hoor, en volgens mij ben jij het ook met mij eens, maar ik snap nog steeds niet welk punt je wil maken ten opzichte van mijn verhaal. Ik laat namelijk gewoon zien met welke KPI's je het nut van CM kunt aantonen en welke showcases er zijn (mocht je mensen willen overtuigen die het nut er nog niet van inzien). Het is wat mij betreft helemaal geen issue of CM wel of geen nut heeft, en dat staat volgens mij ook duidelijk in mijn blog. Groeten, SUZANNE

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.