Google Shopping 2.0: Is jouw productfeed nog shopping-proof?

31 juli 2014, 08:15

Het succes van een Google Shopping campagne begint bij een goede basis: de product feed

Ruim een jaar geleden kondigde Google aan dat Google Shopping, een advertentiekanaal dat gratis was, een betaalde dienst zou gaan worden. Voor een handjevol adverteerders was dit een reden om zich terug te trekken van deze manier van adverteren. Voor een groot deel van de adverteerders was dit echter de reden om Google Shopping écht serieus te gaan nemen.

Onlangs heeft Google aangekondigd dat ze haar feed specificaties per 30 september gaat aanpassen en dit komt tegelijk met het verscherpen van het advertentiebeleid. Dit alles is natuurlijk bedoeld om de consument een optimale gebruikerservaring te bieden. Voor adverteerders is dit een belangrijk moment om kritisch te kijken naar de huidige productfeed. Is deze nog wel ‘shopping proof’?

Hoe kan de productfeed geoptimaliseerd worden voor de toekomst? In mijn eerdere blog lees je hoe je Google Shopping campagnes optimaal kunt inzetten, in deze blog gaan we hier dieper op in en geef ik tips voor het optimaliseren van een productfeed.

Content is belangrijk

Het klinkt heel simpel en dat is het eigenlijk ook! Zoekwoorden en advertenties worden binnen SEA-campagnes ingezet om je doelgroep te bepalen en de relevantie te verhogen. Zo worden er binnen de feed ook zoekwoorden gebruikt om de relevantie van de producten in de feed te bepalen. Google maakt hierbij gebruik van geavanceerde technieken die de feed op basis van content ’crawlt’ (indexeert). Als Google Shopping adverteerder kun je hierop inspelen met een aantal technieken:

  • Geef titels een duidelijke omschrijving. Verkoop je bijvoorbeeld een ‘Eastpak rugzak’ benoem dit dan ook in de titel. Het klinkt eenvoudig maar dit is niet altijd het geval. Indien je alleen ‘Eastpak padded pak’r‘ benoemt ben je minder goed vindbaar op de combinatie met rugzak of rugzak alleen. Zorg er daarnaast voor dat in te titel de belangrijkste informatie eerst genoemd wordt. Google indexeert op basis van de volgorde van de titel. Vanaf 30 september worden de titels beperkt tot 150 tekens wat naar mijn mening meer dan voldoende moet zijn.
  • Geef een heldere en consistente productomschrijving (description). Ook hierbij is het wederom belangrijk dat zoekwoorden voorkomen in de productbeschrijving. Opsommingen en bijzondere tekens kan de ‘Google robot’ niet lezen, leest hij enkel de tekst vóór de opsomming. Geef in de omschrijving bijvoorbeeld informatie over het soort materiaal, grootte of andere technische specificaties. Vanaf 30 september worden de beschrijvingen ingekort tot maximaal 5000 tekens, wat ik persoonlijk erg veel vind. Ik zou adviseren de omschrijving te beperken tot 500-1000 tekens zodat je de meest relevante informatie toont.
  • Zoek naar synoniemen. In het voorbeeld van de rugzak is een rugtas exact hetzelfde, maar een compleet ander zoekwoord. Houd hier dus ook rekening mee en test eventueel met deze verschillende varianten. Je mag nooit 1 product meerdere malen in de feed opnemen dus moet je kiezen. Denk bij het optimaliseren van de feed altijd als een gebruiker, net zoals je dat doet bij het inzetten van AdWords campagnes. Hierbij kun je gebruik maken van diverse hulpprogramma’s zoals Google Trends, AdWords zoekwoordplanner en je eigen AdWords data.

Afbeeldingen zijn belangrijker dan je denkt

Een belangrijke voorwaarde voor het bepalen van de kwaliteitsscore is de kwaliteit van de afbeelding die in de feed wordt gebruikt. Net zoals een AdWordsveiling is de Shoppingveiling ingericht op basis van een cost per click-bod en de kwaliteitsscore. Zo is het bijvoorbeeld raadzaam om een witte of andere lichte achtergrond te kiezen zodat het product goed zichtbaar is. Houd hierbij wel rekening met Shoppingcampagnes die op meerdere apparaten getoond worden. Zonder afbeelding kan het product niet goedgekeurd worden en dus ook niet vertoond worden in de Shoppingresultaten.

Wat verandert er dan per 30 september?

Adverteerders zijn na 30 september in staat om de gebruikerservaring te optimaliseren door het toevoegen van een aantal nieuwe velden (‘is bundle‘, ‘mobile link‘, ‘size system´, ´size type’, ‘in stock’, etcetera). Op deze manier kan de zoekmachine nog beter definiëren of een product overeen komt met de zoekopdracht. Een mooie ontwikkeling op het gebied van mobile shopping is bijvoorbeeld de mobiele landingspagina (mobile link) in de feed. Als adverteerder ben je dan in staat om een mobiele bezoeker een aanzienlijk betere gebruikerservaring te bieden.

Het is mogelijk dat een aantal producten worden afgekeurd op basis van de nieuwe specificaties. Google brengt adverteerders hiervan op de hoogte dus voldoende tijd om aan de slag te gaan.

Er zijn natuurlijk meerdere manieren om de productfeed te optimaliseren of het optimalisatieproces te vereenvoudigen met tools zoals DataFeedWatch. Mocht je dus nog leuke tips hebben voel je vrij om te delen!

Leola de Vries
Online Marketing Consultant (SEA) bij Storm Digital

Leola is als SEA specialist werkzaam bij Storm Digital. Als online consultant adviseert ze klanten met uiteenlopende online vraagstukken en is daarnaast met veel enthousiasme ook trainster voor How & Knower.

Categorie
Tags

10 Reacties

    Pieter

    Leuk blog, een aantal van de velden die je als nieuw noemt bestaan al heel lang. Zoals bijvoorbeeld ‘in stock’. Maar niemand die daar al iets mee deed denk ik 😉

    Heb je enig inzicht opbasis van welke nieuwe specificaties Google mogelijk advertenties gaat afkeuren? Gaat het dan met name om het niet aanwezig zijn van de specificaties?


    31 juli 2014 om 08:52
    Maarten Paauw

    Beste Leola,

    Ik heb nog een vraag omtrent het optimaliseren van de datafeed. Ken jij nog meer tools zoals DataFeedWatcher? Zijn er ook wellicht gratis of open source tools om met de feed aan de gang te gaan?

    Hoor het graag!

    Maarten


    31 juli 2014 om 10:08
    Daan Seegers

    Beste Maarten,

    Er zijn veel verschillende Tools beschikbaar voor het bouwen van datafeeds en optimaliseren hiervan. Denk bijvoorbeeld aan Shop2market of Lengow. Daarnaast zijn er ook een groot aantal magento plugins te koop waarmee je datafeeds kan bouwen en optimaliseren.

    Succes!

    Groet,

    Daan


    31 juli 2014 om 11:02
    Gerjan

    Is het met de nieuwe shopping niet meer te zien via welke zoekwoorden conversies hebben plaatsgevonden? Of welke productvertoningen?

    Ik kan het niet vinden. Of is hier een andere manier voor?


    2 augustus 2014 om 15:24
    Leola_de_Vries

    Hoi Gerjan,

    Via de nieuwe Shopping campagnes kun je de zoektermen inzien via het tabblad dimensies. Onder weergeven kies je voor zoektermen, waar je de geconverteerde zoektermen kunt zien. Iets omslachtiger in deze nieuwe setting is het uitsluiten van zoekwoorden, dit kan namelijk niet via hetzelfde dimensie tab. Kom je er zo uit?

    Succes!


    4 augustus 2014 om 07:36
    Gerjan

    Hoi Leola, ik heb het gevonden. Bedankt!


    5 augustus 2014 om 15:36
    patricksteenks

    Grappig dat Google ook toestaat om een mobiele landingspagina toe te voegen. Ik dacht ze zelf fervent voorstander waren van een responsive design? En dan lijkt zo’n link me compleet overbodig.


    16 oktober 2014 om 07:46
    Leola_de_Vries

    Hoi Patrick,

    Het is natuurlijk voor huidige websites die niet responsive zijn of er bewust voor hebben gekozen een andere mobiele website te lanceren wel een fijne oplossing:)!

    groetjes,

    Leola


    16 oktober 2014 om 08:30
    patricksteenks

    Daar heb je helemaal gelijk in. 🙂


    16 oktober 2014 om 10:02

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!