Exponential Organizations: waarom nieuwe organisaties 10 keer beter, sneller en goedkoper zijn

Nieuw boek van Yuri van Geest verschijnt vandaag

Exponential Organizations: waarom nieuwe organisaties 10 keer beter, sneller en goedkoper zijn

Eind vorige maand was Yuri van Geest de eerste spreker bij Media Villa Arnhem. Zijn boodschap was duidelijk: organisaties moeten zich anders organiseren in deze snel veranderende tijd. Doen ze dat niet, dan zullen ze niet overleven. Samen met Salim Ismail en Mike Malone bestudeerde Van Geest ruim 100 startups en interviewde hij tientallen CEO’s van de snelstgroeiende organisaties, waarbij ze tot een overzicht van kwamen organisaties die opmerkelijk goed presteren. Wat zijn de kenmerken van deze organisaties en wat kunnen andere organisaties daarvan leren?

Organisaties die minimaal 10 keer beter presteren dan gemiddeld, noemen de auteurs exponentiële organisaties. We hebben het dan over organisaties die 10 keer sneller kunnen produceren, 10 keer betere producten leveren of 10 keer grotere winst per werknemer maken dan de gemiddelde organisatie in hun branche.

Deze exponentiële organisaties blijken in de praktijk aan minimaal 4 succesfactoren te voldoen van de 10 kritische succesfactoren die de auteurs hebben geïdentificeerd. Zo hebben alle exponentiële organisaties een helder geformuleerd antwoord op de waarom-vraag van de organisatie die ze massive, transformative purpose (MTP) hebben genoemd. Een hoger doel om iets radicaal te veranderen, de wereld te verbeteren.

Vervolgens maken ze onderscheid in intern en extern gerichte succesfactoren. De externe succesfactoren zijn resp. staff on demand, community & crowd, algorithms, leveraged assets en engagement (SCALE). De interne succesfactoren zijn resp. interfaces, dashboards, experimentation, autonomy en social technologies (IDEAS).

In een interview met Elsevier gaat Van Geest in op de geheimen van exponentiële organisaties als Airbnb, Uber, Netflix, Tesla, Quirky, Whatsapp, Waze en Xiaomi. De zes geheimen die hij noemt zijn: formuleer een hoger doel, maak personeel on demand, benut gemeenschap en crowd, gebruik algoritmes, benut andermans bezittingen en creëer betrokkenheid. Van Geest geeft aan dat het makkelijker is voor startups om een exponentiële organisatie te worden, maar dat het zeker ook mogelijk is voor organisaties als Coca-Cola en UPS om stappen te zetten naar een exponentiële organisatie.

Het raamwerk van 10 kritische succesfactoren van exponentiële organisaties hebben de auteurs vertaald naar een online vragenlijst om het exponentiële quotiënt te bepalen van een organisatie. Het betreft een lijst van 21 vragen waarbij iedere vraag 1-4 punten oplevert en de max. score voor een organisatie 84 punten bedraagt. De exponentiële organisaties die de auteurs hebben onderzocht scoren tussen de 55 en 84 punten. Zelf heb ik Marketingfacts getoetst aan de hand van het raamwerk en kom tot 48 punten.

Boeklancering

Vandaag wordt het boek Exponential Organizations: Why new organizations are ten times better, faster, and cheaper than yours (and what to do about it gelanceerd. Ik heb als relatie van de auteurs het concept van het boek al mogen lezen en kan het aanbevelen aan alle bestuurders, managers en consultants die zich bezighouden met organisatieveranderingen. Naast een heldere toelichting op waaróm het noodzakelijk is dat organisaties moeten veranderen, laat het aan de hand van praktijkvoorbeelden zien hóe organisaties kunnen veranderen. Niet alleen startups en kleine organisaties, maar ook middelgrote en grote internationale organisaties.

Exponential Organizations is niet het eerste boek dat deze noodzakelijke organisatieveranderingen beschrijft. Zo zijn er veel raakvlakken met boeken als The New Digital Age: Reshaping the Future of People, Nations and Business van Eric Schmidt en Zero to one: Notes on Startups, or How to Build the Future van Peter Thiel. Ook is het raamwerk met 10 kritische succesfactoren niet nieuw als benadering voor het concretiseren van een stappenplan om te komen tot een nieuwe organisatie. Zo heeft ons eigen 7i-model veel raakvlakken met de eerder genoemde 10 kritische succesfactoren.

Toch is Exponential Organizations een uniek boek omdat het mijn inziens het eerste boek is dat alle aspecten combineert. Het kijkt naar zowel interne als externe succesfactoren en weet dit te vertalen naar een praktisch raamwerk waarmee bestuurders, managers en consultants aan de slag kunnen!

Presentatie Salim Ismail

Wil je meer weten over exponential organizations? Kijk dan onderstaande presentatie terug van Salim Ismail, co-auteur van Van Geest, tijdens Exponential Finance 2014.

Credits afbeelding: Henk Jan Winkeldermaat, licentie: Alle rechten voorbehouden

Delen

0
19


Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.