Dit gebeurde er in augustus op social media

31 augustus 2015, 13:00

Wat werd er op en over sociale media geschreven?

Net als juni en juli heb ik ook deze maand alles wat er gebeurde op sociale media verzameld in één blog. Voordat ik begin te vertellen wat er gebeurde op de sociale netwerken, start ik met een mooi inzicht van een collega die deze maand een wetenschappelijke studie samenvatte: socialmedia-engagement leidt tot een betere reputatie en een goede reputatie leidt tot meer winst. Het devies is dus: engagement uitlokken! Dat lukte T-Mobile, Ziggo en Parnassia deze maand aardig, maar ik betwijfel of dat heeft bijgedragen aan hun winst…

Merken op social media

  • T-Mobile en Ziggo dus, zij hadden tijdelijk te maken met onbereikbaarheid. Extra vervelend: T-Mobile in het weekend en Ziggo ’s avonds laat. Ze kregen duizenden socialmediaberichten meer te verwerken dan normaal, maar beide verstuurden ook duizenden webcarereacties extra. Mooi om te zien dat webcare ook ’s weekends en ’s avonds laat een volwaardig klantenservicekanaal is.
  • Strandtent Parnassia kwam in een zogenaamde Twitter shitstorm terecht, nadat deze tweet de wereld in geslingerd werd. Het kwam allemaal in een wat rustiger vaarwater door deze tweet (zie hieronder de piek in het sentiment), maar toen waren we al duizenden socialmediaberichten verder. Lees hier een NRCQ-analyse hoe je moet handelen in zo’n situatie. Het leek veel op het Dolfinarium-conflict eerder dit jaar, alleen handelde Dolfinarium pro-actiever op de ontstane crisis.

  • Ook voor Shell was augustus een negatieve maand wat sociale media betreft: dankzij Greenpeace geven ruim 6.300 mensen aan minimaal 40 dagen niet meer bij Shell te tanken.
  • Er was ook goed nieuws voor sommige merken, allereerst een pr-stunt van Tinder op Twitter die veel buzz opleverde. Of was het geen stunt?

  • Wat doe je als een klant een goed idee aandraagt op Facebook? Juist, uitvoeren die hap! Volkswagen voelde dit haarfijn aan en plaatste deze video op Facebook (intussen richting de half miljoen views)

De wens van een fan wordt werkelijkheid. Volkswagen ontwikkelt een revolutionaire kinderwagen. Bekijk het hier.

Posted by Volkswagen Nederland on Monday, August 3, 2015

  • Op 9 september komt de iPhone 6s! iPhoned concludeerde, mede op basis van socialmediadata, dat we daar geen wonderen van hoeven te verwachten.
  • Dan was er ook nog Picnic! Deskundigen zijn wat sceptisch over het nieuwe supermarktconcept, maar laten we wel zijn: bepalen deskundigen of consumenten over het succes? Juist, consumenten. En zij reageerden verheugd.

De sociale netwerken zelf

  • We zijn het meest vrolijk op Instagram en het minst vrolijk op nieuwssites. Vrouwen zitten op Facebook, Instagram en Pinterest en mannen zijn het meest actief op LinkedIn en YouTube (onderzoek).

  • Maar ook voor Twitter is er goed nieuws: zoek je op Google in het Engels, dan krijg je voortaan – zowel op desktop als mobiel – Twitterresultaten te zien. Dat maakte Google bekend via… Twitter!

Wat ons verder bezig hield online

  • Het zal jullie niet ontgaan zijn: het voetbalseizoen is gestart, traditiegetrouw het meest besproken onderwerp online. Hier lees je een mooi artikel over hoe PSV innovatie omarmt. Zou het dan ook geen toeval zijn dat de meest besproken gebeurtenis van augustus op de voetbalvelden tijdens ADO Den Haag – PSV plaatsvond en PSV – Feyenoord gisteren de meest besproken eredivisiewedstrijd van de maand was?
  • Eigenlijk flauw dat voetbal zo goed scoort, want er zijn drie Nederlandse sporthelden die deze maand meer aandacht verdienen. Hieronder zie je de buzz rondom Schippers, Verstappen en Dumoulin in Nederland t/m vorige week woensdag (hier wereldwijd). Ter indicatie: een gemiddelde voetbalwedstrijd van Ajax, Feyenoord of PSV wordt vaker besproken dan Schippers’ zilver. Gelukkig werd Schippers’ goud wel op waarde geschat: dit werd 28.000 keer besproken online.

  • De eeuwige friet-patatdiscussie liep vorige week helemaal uit de hand. Dus ging ik op onderzoek uit: vorige week werden friet en patat ongeveer evenveel besproken (zie links in onderstaande afbeelding), maar in de drie jaar ervoor werd patat een stuk vaker besproken (zie rechts in de afbeelding). De bijbehorende GPS-data zal je ongetwijfeld niet verbazen.

  • Het festivalseizoen zit erop. Tijdens een festival Instagrammen we wat af, maar na het festival is het vooral Twitter en Facebook wat de klok staat. Dat onderzochten Lowlands en Spotify vorig jaar. Ze staan in hun rapport ook stil bij de manier waarop je als artiest je fanbase activeert na een festival.
  • Over Lowlands gesproken: qua online buzz moesten ze het behoorlijk afleggen tegen Sail. Niet onlogisch gezien de bezoekersaantallen.

Rens Dietz
Marketingmanager bij Coosto

Rens werkt als marketeer bij Coosto. Coosto levert één tool voor alle social media toepassingen zoals monitoring, webcare en publishing. De Coosto-data bieden dag in dag uit waardevolle statistieken voor Rens om over te schrijven.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!