Deze 25 Nederlandse Facebookpagina’s hebben de meeste interactie

1 juni 2017, 05:00

Wat scoort massaal likes en shares?

Interactie genereren op Facebook in de vorm van reacties, likes en shares is een belangrijk doel van duizenden merken die zakelijk actief zijn op het platform. Maar welke merken weten de consument nu echt in het hart te raken en gaan ‘viraal’ in Nederland? Hieronder volgt een overzicht van de 25 meest interactieve Nederlandse Facebookpagina’s. Zij scoren massaal likes en shares met hun content.

De 25 pagina’s met de meeste interactie (totaal)

Als we kijken naar het totaal aantal interacties is Dumpert de winnaar. Zij genereerden in 2017 meer dan 9,5 miljoen likes, comments en shares bij elkaar. Nummer 2 is RTL Nieuws, gevolgd door een andere mediatitel: AD.nl. Het bij velen minder bekende Ongelooflijk en voetbalclub Ajax complementeren de top 5.

# Pagina Interacties Interactieratio Posts Posts per dag Fans
1 dumpert.nl 9.576.840 0,62% 926 6,6 1.734.564
2 RTL Nieuws 5.946.874 0,21% 5293 37,8 546.049
3 AD.nl 4.844.148 0,23% 5380 38,4 414.272
4 Ongelooflijk 4.173.089 0,37% 1389 9,9 854.438
5 AFC Ajax 4.065.344 0,20% 857 6,1 2.463.203
6 LINDAnieuws 4.025.834 0,19% 4159 29,7 536.974
7 NOS 3.957.717 0,26% 2527 18,1 641.517
8 voetbalzone 3.887.173 0,16% 4832 34,5 507.634
9 Tips en Weetjes 3.530.193 0,31% 2356 16,8 500.411
10 RUMAG 3.104.011 0,96% 527 3,8 629.428
11 Slechte Grappen XL 2.998.329 0,46% 894 6,4 738.792
12 De Telegraaf 2.631.407 0,21% 3351 23,9 379.664
13 De Speld 2.555.559 0,70% 611 4,4 607.524
14 ViralTrend 2.390.160 0,11% 3853 27,5 558.285
15 Feyenoord Rotterdam 2.083.650 0,69% 520 3,7 611.717
16 Voetbal Inside 1.997.968 0,46% 1912 13,7 238.057
17 TrendNieuws 1.987.334 0,19% 1201 8,6 944.718
18 Metro Holland 1.972.445 0,16% 2979 21,3 451.174
19 FR12.nl 1.934.234 0,84% 1840 13,1 136.707
20 Zondag met Lubach 1.817.192 8,39% 80 0,6 285.865
21 IlikeFeyenoord 1.796.623 1,23% 778 5,6 19.617
22 Zelfmaak ideetjes 1.777.473 0,17% 1727 12,3 661.178
23 vkmag 1.746.852 0,32% 1406 10,0 395.428
24 De Coach 1.723.806 0,68% 1480 10,6 173.598
25 PowNed 1.664.789 0,23% 1185 8,5 623.062

De 25 pagina’s met de meeste interactie (relatief)

Als we niet naar het totaal aantal interacties, maar naar de interactieratio kijken (deze is berekend door het totaal interacties per post te delen door het aantal fans) zien we pagina’s bovenaan verschijnen. In dit overzicht staat Zondag met Lubach fier bovenaan met een interactieratio van 8,39 procent.

Dit succes is onder andere te danken aan de video waarin ze president Trump verwelkomen in ons land met zijn eigen woorden. Deze video genereerde meer dan 51 miljoen(!) views en 1 miljoen shares. Maar ze zijn zeker geen one hit wonder, ook vele andere video’s van hen scoren enorm veel interactie.

Naast Zondag met Lubach scoorden politieke partijen veelal rondom de verkiezingen (VVD, PvdA, GroenLinks en Forum voor Democratie) en andere TV-programma’s (Jeugdjournaal, Temptation Island en LuckyTV) heel goed. Ook enkele BN’ers zoals Jochem Myjer, Ali B en Chantal Janzen scoren hoog.

# Pagina Interacties Interactieratio Posts Posts per dag Fans
1 Zondag met Lubach 1.817.192 8,39% 80 0,6 285.865
2 VVD 407.713 5,10% 109 0,8 86.696
3 Partij van de Arbeid (PvdA) 163.402 3,36% 127 0,9 42.259
4 Jeugdjournaal 74.897 3,29% 128 0,9 19.932
5 GroenLinks 241.129 3,04% 138 1,0 76.547
6 Temptation Island RTL 237.871 2,78% 158 1,1 72.612
7 Forum voor Democratie -FVD 882.819 2,54% 398 2,8 93.927
8 LuckyTV Sander 6.825 2,27% 20 0,1 152.875
9 Jochem Myjer 681.312 2,05% 61 0,4 546.386
10 IlikeFeyenoord 1.796.623 1,23% 778 5,6 19.617
11 Ali B 16.866 1,19% 67 0,5 213.656
12 DENK 201.161 1,18% 242 1,7 71.783
13 AjaxPrimeur 896.867 1,17% 1156 8,3 67.965
14 Chantal Janzen Official 739.388 1,07% 166 1,2 430.345
15 Nicolette van Dam 376.123 1,05% 75 0,5 475.868
16 Autoblog.nl 147.349 1,04% 213 1,5 69.042
17 Jan Smit 28.661 1,00% 115 0,8 251.494
18 VICE Sports Nederland 41.898 0,98% 241 1,7 20.202
19 RUMAG 3.104.011 0,96% 527 3,8 629.428
20 Loesje 1.074.283 0,90% 178 1,3 677.448
21 Geert Wilders 1.472.693 0,87% 880 6,3 22.826
22 FR12.nl 1.934.234 0,84% 1840 13,1 136.707
23 Omdenken 1.077.682 0,84% 293 2,1 451.740
24 RTV Utrecht 382.197 0,82% 858 6,1 56.234
25 RTL 5 326.177 0,82% 601 4,3 70.591

De 10 posts met de meeste interactie

Als we vervolgens kijken welke specifieke posts de meeste interactie genereren valt op dat video’s het beste scoren. De top 10 bestaat uit 7 video’s en 3 foto’s. Zondag met Lubach heeft de meeste interactie met de al eerder aangehaalde Trump-video. Dumpert is ruim vertegenwoordigd in de Top 10 met 4 noteringen. Andere toppers waren posts van Radio 538, PowNed, LINDANieuws, RUMAG en Nicolette Kluijver. Om de Top 10 te halen had een post minimaal 80.000 interacties nodig.

Dit zijn de 10 posts met de meeste interactie:

#1. Zondag met Lubach

#2. dumpert.nl

#3. dumpert.nl

#4. dumpert.nl

#5. Radio 538

#6. PowNed

#7. LINDANieuws

#8. RUMAG

#9. dumpert.nl

#10. Nicolette Kluijver

#11. Superleuk

#12. Viraaltje

Hoe zijn deze overzichten samengesteld?

Deze overzichten zijn gerangschikt op basis van het aantal interacties (reactions, comments en shares) die pagina’s en posts genereerden in de periode van 1 januari tot en met 20 mei 2017. Het aantal kliks en het bereik van de afzonderlijke updates zijn niet publiekelijk te meten waardoor we daar geen uitspraken over kunnen doen.

Ook is niet na te gaan in welke mate sommige updates werden ondersteund door Facebookadvertenties om het bereik en interactie te vergroten. De data is vergaard met CrowdTangle, een content discovery tool die onlangs is overgenomen door Facebook. Enkel Nederlandstalige pagina’s zijn meegenomen in het overzicht. Internationale pagina’s met veel Nederlandse fans zoals Tasty staan daarom niet in het overzicht. Ook global pages zoals McDonald’s, Volkswagen et cetera, die ook in het Nederlands posten, ontbreken.

Het overzicht van alle deelnemende pagina’s, van waaruit deze top 25 is samengesteld, is op basis van jarenlange eigen ervaring en eerdere overzichten tot stand gekomen. Mocht je menen dat een pagina ontbreekt, laat het weten in de reacties zodat deze indien zal worden gecontroleerd en indien nodig zal worden toegevoegd.

Er waren meerdere vragen over waar een bepaalde pagina staat. Daarom staat de hele toplijst hier in Dropbox zodat iedereen dat zelf kan bekijken.

Peter Minkjan
Mede-eigenaar en marketingmanager bij 360 Scouting

Mede-eigenaar en marketingmanager bij 360 Scouting, waar ik mijn passie voor marketing, voetbal en innovatie kan combineren. Samen met een team van elite videoscouts helpen wij betaald voetbalclubs uit binnen- en buitenland om meer geschikte spelers te vinden. De scouts, verspreid over drie continenten, behoren tot de absolute top 1% na een zeer uitgebreide selectieprocedure.

Categorie
Tags

14 Reacties

    aingeru

    Als we kijken naar het totaal aantal interacties is Dumpert de winnaar. Zij genereerden in 2017 meer dan 9,5 miljoen likes, comments en shares bij elkaar.


    1 juni 2017 om 06:02
    Peter Minkjan

    @Superleuk: zeker. Ik kende jullie nog niet, superjammer:) Ga het aanpassen.


    1 juni 2017 om 13:29
    Tjerk Triep

    Het verbaast mij dat de telegraaf relatief laag staat, met al hun ‘breaking nieuws’, zeker t.o.v. rtlnieuws en het AD.


    2 juni 2017 om 07:04
    Nelleke Poorthuis

    Interessant artikel en leuk dat wij met Omdenken in de lijst staan! Je bent alleen wel een 0 vergeten bij het aantal fans. Dat zijn er 453.592 op moment van schrijven. 🙂


    2 juni 2017 om 08:31
    Thijs

    Hallo Peter, leuk artikel! Zou je misschien een voorbeeldberekening kunnen geven? Het lukt mij niet om de resultaten te reproduceren. 🙂


    2 juni 2017 om 08:50
    Thijs

    Jammer dat je niet reageert, Peter.


    14 juni 2017 om 19:11
    bramkoster

    @Thijs: even contact gezocht én gevonden met Peter, maar hij blijkt op vakantie te zijn. Hij komt er na die tijd bij je op terug!


    15 juni 2017 om 08:07
    Peter Minkjan

    @Nelleke Poorthuis: er was inderdaad een nul vergeten. Deze hebben we nu toegevoegd

    @Thijs: ik was druk met de organisatie van het Congres Facebook Marketing en daarna op vakantie vandaar een latere reactie. Ik heb een link toegevoegd naar de hele lijst met alle data (van 1 januari tm 31 mei is deze versie) in Dropbox onderaan het artikel. Zo kan iedereen zelf de gehele lijst zien en berekeningen maken.


    20 juni 2017 om 10:35
    Nelleke Poorthuis

    Nu nog de punt verschuiven en dan klopt het helemaal. 😉


    20 juni 2017 om 10:39
    Thijs

    Dank je wel Peter! Ik zal er zeker naar kijken. 🙂


    22 juni 2017 om 13:29

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!