• Usability & design
    wordt gesponsord door

De onbewuste beïnvloeding van Booking.com ontrafeld

De onbewuste beïnvloeding van Booking.com ontrafeld

Als mensen winkelen gebruiken ze hun ratio nauwelijks. Ze worden verleid door de sfeer in de winkel, de presentatie of een goede verkoper. Dit verklaart dat er vaak in een ‘opwelling’ iets gekocht wordt. Achteraf wordt er dan een excuus verzonnen waarom die nieuwe iPad-mini, het zoveelste paar schoenen of dat horloge écht nodig is. Kan je online ook zo verleiden? Een goede verkoper zijn,  via het onderbewustzijn overtuigen tot extra aankoop? Eén van de leukste sites om verleidingstactieken te bestuderen is Booking.com. Zij worden door veel online gedragspsychologen gezien als ‘heavy users’ van online overtuigen of ‘persuasion.’   

Booking.com is een van Nederlands meest succesvolle (online) bedrijven: per week worden 2,8 miljoen overnachtingen geboekt. De site is beschikbaar in 40 talen en biedt 40.000 hotels in 184 landen aan. Dit doen ze met 5.500 medewerkers vanuit 100 kantoren wereldwijd, ondersteund door een 24/7-klantenservice. (Bron: www.booking.com.)

Grootste bedreiging:

  • Eigen succes (tarieven voor deelnemende hotels zijn hoog)
  • Extern: Airbnb en de loyalty-programma’s van hotels bij herhaalbezoek dan andere boeking-sites

Grootste voordeel:

  • Laagste-prijsgarantie
  • Aantal & kwaliteit reviews per hotel
  • Annuleringsmogelijkheid

Booking.com en hun verleidings-drietrapsraket

Normaliter hebben wij bij Online Dialogue de goede gewoonte om alleen te publiceren met klantcases van tests die we zelf gedaan hebben. Mijn collega Bart Schutz heeft wel eens voor Booking.com gewerkt, maar op die ervaringen is deze blog niet gebaseerd. Ik heb zelf gekeken wat ‘live’ voor iedereen zichtbaar op de site staat. Dit artikel is dus voor een keer een ‘expert review’ en geen klantcase. 

Booking.com gebruikt haar verleidingstrucs niet zomaar ‘losjes’, ze zijn georkestreerd in een keuzearchitectuur. In internettaal: de persuasion-trucs worden heel precies gedoseerd rond de afzonderlijke stappen van de customer journey.

  1. Stel gerust - oriëntatiefase
  2. Creëer urgentie - koopfase
  3. Bevestig de klant in de keuze - aftersales-/servicefase

Element 1. Stel gerust

Booking.com is een mooi voorbeeld van een site die alles op alles zet om je eerst  ‘gerust te stellen’ en om je daarna het gevoel te geven dat je iets ‘mist’ als je niet nu beslist.

Het geruststellen gaat zo:

  1. Altijd de laagste prijsgarantie! Onderbewuste boodschap: je hoeft dus niet verder te kijken!
  2. Gratis annuleren! Onderbewuste boodschap: je kan dus altijd op deze beslissing terugkomen. Zo belangrijk is het niet om nu al goed te kijken. Klik maar lekker, het maakt niet echt uit wat je doet.
  3. Even krap bij kas, geen probleem! Onderbewuste boodschap: je kan nu al boeken, betalen hoeft pas als je er echt gaat slapen. Iedereen die wel eens onderzoek heeft gelezen van hoe onterecht positief mensen zijn over hoeveel geld ze in de (nabije) toekomst zullen hebben, weet hoe ongelofelijk slim dit is. 

Velen gingen u voor!

Mensen zijn ‘sociale wezens’ en worden ook online beïnvloed door de wetenschap dat anderen dezelfde beslissing hebben genomen. Ook dit is geruststellend. Cialdini geeft het voorbeeld van de handdoeken in het hotel. Als je daar een bordje bijzet ‘U kunt de handdoeken hergebruiken’ doet een percentage van de gasten dat. Maar als je erbij zet ‘De meeste gasten hergebruiken hun handdoeken’ doet opeens 26 procent méér mensen dat ook.

Hier vind je twee toepassingen van dit principe door Booking.com: 

  1. Velen gingen u voor (zie figuur)
  2. De beoordelingen

Beoordeling: als 593 mensen zeggen dat die kamer in dat hotel een 8,9 waard is, dan zal het echt wel goed zijn, toch? Als je dit net gezien hebt, krijg je als bezoeker waarschijnlijk het volgende idee: "Ik zit hier goed, ik heb de laagste prijs, een kamer die volgens honderden mensen goed is en … als ik mijn weekend nog wil verzetten of cancelen, kan dat altijd nog. Bovendien boekt iedereen hier dus dan zal het wel goed zijn."

Element 2. Zorg voor urgentie, creëer schaarste!

Tot zover de geruststelling en de social proof: nu het tweede element van hun drietraps-persuasionraket: de stress!

Booking.com grossiert in aanmaningen als ‘last chance’, ‘this hotel is likely to sell out soon’ en andere verleidingsprincipe in de categorie ‘urgency’. Ik heb er hieronder een setje bij elkaar gezet. Deze stonden allemaal aan op het moment dat dit artikelen geschreven werd. Normaal valt je dat op de site niet zo op. Maar als je er een paar naast elkaar zet, wordt heel erg duidelijk wat de bedoeling is: je moet het gevoel krijgen dat je nú moet handelen. Loop door een winkelstraat en je weet dat deze truc al eeuwen wordt toegepast: uitverkoop, alleen vandaag, de laatste maten, happy hour, etcetera. Online werkt het dus ook.

Urgentie en de laatste kamer

Bij Booking.com heb je wel heel vaak ‘de laatste kamer’. Hoe dit komt? Ik vermoed dat ze - bij hen aangesloten hotels - aansporen om een flink aantal ‘kamertypes’ te bedenken. Kijk maar eens naar de kamertypen: economy, business twin room, standard double room, superior double room. Door veel types te hanteren, zijn de kamers van dat specifieke kamertype eerder op en dat creëert extra urgentie. Het klinkt toch anders als je zegt: “Nog maar twee kamers beschikbaar” dan als je zegt “Nog zeventien vergelijkbare kamers beschikbaar.”

Element 3. Bevestig de keuze, stel gerust & geef een complimentje!

Mocht je reageren op de urgentie, maar toch nog een spoortje van twijfel voelen, dan krijg je nog een paar reminders dat het toch echt helemaal okee is. "Outstanding value for money on the dates that you have chosen": een compliment ("Wat zit je haar leuk", noemden we dit in een van de eerdere bedrijven waar ik werkte) en gebruikmaken van autoriteit (Cialdini's principe nr. 5). Hoezo autoriteit? Zij weten met al hun duizenden kamers en boekingen natuurlijk of dit een goede prijs is. Dus ze vleien en bevestigen jou én ze positioneren zichzelf ook als expert. Mocht je dan nog twijfelen: er wordt tot slot nog even een flinke dosis geruststelling gegeven; zie de afbeelding hieronder!

Waarom is snel boeken trouwens zo belangrijk in de online reisindustrie?Iemand die vandaag niet boekt, doet dat morgen toch wel? En die stress is toch slecht voor je vakantiegevoel? Waarom dan die enorme focus op urgentie? Is het niet veel beter als bezoekers je site al ‘relaxt’ beschouwen, een verlengstuk van de vakantie?

Het antwoord is tweeledig.

  1. De concurrent is online één click verderop. Voor je het weet, geeft de bezoeker zijn geld uit bij een concurrent. Dat hoeft trouwens niet een andere reisaanbieder te zijn. Als jij als consument een iPhone koopt, kaarten voor een festival of een nieuwe bank, gaat dat reisje misschien voorlopig ook niet door.
  2. Bezetting, bezetting, bezetting! In de reiswereld is de bezettingsgraad bepalend. Als de eerste 60 procent van je kamers in een bepaalde week of maand ‘vol’ zit, zijn je vaste kosten gedekt. Je kan het je dan veroorloven om met de laatste 40 procent een gokje wagen om te zien of je een hogere prijs kan krijgen, want je hebt toch de zekerheid van voldoende bezetting. Dit geldt voor vliegtuigen, huurauto’s, hotelkamers, etcetera. Bezettingsgraad is alles en een site die dit voor jouw hotel of appartement kan realiseren, is dus goud waard!

Persuasion is leuk…. als de basis op orde is

Deze hele persuasion-trukendoos maakt wat mij betreft onderdeel uit van de basisvaardigheden die je als online verkoper moet hebben om een kans te maken. In een restaurant probeer je ook een ober neer te zetten die de kneepjes van het vak kent, die een complimentje maakt of een pepermuntje bij de rekening geeft. Maar dat werkt niet als de basics niet op orde zijn, als het eten niet lekker is of de ratten door de zaak lopen. Zie persuasion dus als ‘de kers op de taart’. Uiteindelijk gaat het er toch om dat je iets biedt waar ‘echte’ waarde in zit en dat je de online dialoog met de klant persoonlijk maakt.

Tot slot: is het nou waar wat Booking.com claimt? Wat betreft die "laatste kamer voor deze prijs", dat zie ik als een marketingtruc. Zoals gezegd: een extra kamertype is snel verzonnen. Maar ik ben zelf nog nooit teleurgesteld in de kwaliteit van de reviews; die geven een goede indicatie van de kamer en het hotel.

En dat geldt ook voor de prijs. Als je het hotel zelf belt - en dat heb ik als marketeer natuurlijk geprobeerd - krijg je echt geen lagere prijs. Mijn voorspelling is, dat er dankzij Booking.com straks geen slechte kamers met hoge prijzen meer zijn; en trouwens ook geen goede kamers voor lage prijzen. Booking.com is een game-changer voor de hele markt!

Dat betekent overigens niet dat er geen verbeteringen te bedenken zijn. Op gebied van het ‘sociaal’ maken van het zoeken, de kaarten zonder filtermogelijkheden en mailings is er nog genoeg te verbeteren. Leuk om de komende jaren te zien hoe Booking.com zichzelf optimaliseert en gaat reageren op crowd-initiatieven als Airbnb.  

Meer weten over persusion?

Geef je nu gratis op voor Bart Schutz’ ‘The wheel of Persuasion'. Hierin staan honderden ‘verleidingsprincipes’ met cases! Of lees Cialdini’s ‘Overtuigingskracht 50 geheimen van de psychologie van het beïnvloeden’.

In dit artikel worden enkele van de leukste van Cialdini's principes besproken aan de hand van een bezoek aan http://www.booking.com. De inzichten zijn puur gebaseerd op de ‘expert opinion’ van de auteur en niet op een interview met Booking.com.

Met dank aan Bart Schutz (@BartS) voor zijn tips en persuasion-kennis!


Delen

0
1


Er zijn 30 reacties op dit artikel

  • Afgelopen zomer was ik in Italie en zocht voor de terugreis een hotel in Duitsland.

    Zeer subtiel maar nadrukkelijk aanwezeg. stond boven aan de pagina.

    592 mensen in Italie zoeken op dit moment een hotel in Duitsland

    geplaatst op
  • Booking.com is vorige week voor de Reclame Code Commissie gesleept wegens misleiding van de consument. Overtuigen is natuurlijk prachtig, maar het moet wel op eerlijke gronden gebeuren. Ik denk dat het goed is om deze actualiteit te vermelden: http://www.twinklemagazine.nl/nieuws/2014/04/booking.com-moet-stoppen-met-liegen-1/index.xml

    geplaatst op
  • Thnx Rik voor de aanvulling. Er is een dunne scheidslijn tussen verleiden en misleiden

    geplaatst op
  • Ja, ik heb het artikel in het Parool gelezen. Van Marketingblogger Max Kohnstamm. http://www.marketingonline.nl/nieuws/bookingcom-misbruikt-succes Mijn artikel is overigens van december vorig jaar maar een beetje verlaat..... Dus mag je los zien van recent relletje..

    Max Kohnstamm. is overigens -terecht- ook positief over wat Booking.com de consument biedt. Ik kan niet beoordelen wat voor een contract zij met hun levernaciers sluiten maar wil er wel dit over zeggen: De nuance die mist in de berichtgeving, is 'Hoe kon Booking.com zo groot worden. Tuurlijk kunnen ze als grote speler de prijs beinvloeden. Dat kan AH, Gucci, Apple, Google of elke andere flinke marktpartij. Denkt men dat Booking.com al 15 jaar de prijs kan beinvloeden?

    De reden dat Booking.com m.i. zo groot is geworden is omdat ze heel klantgericht zijn en ... omdat de reisindustrie zat te pitten. Het gros van de spelers was een stuk minder transparant en klantgericht dan Booking.com en meesters in hoge prijzen, extra fees, misleiding en dealtjes.... Enter Easyjet, Booking.com etc. Vergelijk Booking.com met iTunes en de slapende muziekindustrie. Een industrie die alleen in de verdediging zat en keek hoe ze de kleiner wordende taart konden verdelen in plaats van een nieuwe taart of wat brwonies te bakken......

    Eindelijk was er zo'n goed werkende MP3 speler (en later iPhone) die deed wat je wilde en de mogelijkheid om met 1 click voor een goede prijs dat ene nummer op dat slechte album te kopen. Itunes is erg dichtbij een monopolie in de online muziekmarkt geweest. Niet door machtsmisbruik maar door geniaal klantgericht ontwerp en marketing. Maar voor elke Apple komt er altijd weer een Samsung en een Spotify en zo komt er voor booking.com een Airbnb of iets anders wat we nog niet kunnen voorzien. Als zei erin slagen een evenwicht te vinden in de prijs die ze consument vragen, hun eiegen winst en bezetting die ze hotels bieden wordt het lastig ze van de troon te stoten, gaan ze te ver dan komt er vanzelf een correctie door de markt. Niemand dwingt hotels om bij booking.com te staan, ze hebben hun eigen sites, hun loyalty programs, er is een tripadvisor etc. Ik zie hier geen slecht functionerende markt met idioot hoge prijzen. Ik zie juist dat je nooit meer een slechte kamer hebt voor een te hoge prijs want gebrek aan kwaliteit wordt bij booking.com door reviews direct afgestraft.

    geplaatst op
  • HA, de link naar 'http://www.wheelofpersuasion.com staat niet aan..... Bij deze. Bart Schutz schatkist met Online Persuasion technieken op een rij!

    geplaatst op
  • @Michiel: check, heb de link toegevoegd!

    geplaatst op
  • Leuk artikel Michiel. Persoonlijk vind ik dat Booking.com en Bol.com twee fantastische voorbeeld sites. Er wordt veel tijd en aandacht besteed om de gebruiker te overtuigen tot een boeking / bestelling. Toch vraag ik mij weleens af in hoeverre deze methodes houdbaar blijven. Wanneer ik bijvoorbeeld door een winkelstraat loopt, dan heeft iedere winkel het gehele jaar opruimingsverkoop of OP=OP acties. Ik trap hier inmiddels niet meer in!

    Zelf ben ik ervan overtuigd dat uiteindelijk het concept van AirBnB misschien weleens van Booking.com gaat winnen. Dit omdat het door en voor gebruikers is gemaakt. Het voelt hierdoor een eerlijke en oprechte website, terwijl er een duidelijk verdienmodel achter zit.

    geplaatst op
  • HA Hendrik, dat zijn wel twee interessante punten die je daar maakt. ik denk dat veel verkooptrucs aan slijtage onderhevig zijn maar er zijn ook oude technieken die nog werken. Op is op in een kledingwinkel okay maar 3 vor de prijs van 2 in de AH, 35% korting, etc dat werkt echt wel... Kwestie van blijven testen en analyseren. Echt lastig voor booking.com is door alle aparte a/b tests de grote lijn niet uit het oog te verliezen. Dat werkt ongeveer net als een mailing. Wat je meet is de 1% die reageerde op die losse mailing (a/b test) maar wat was de emotionele reactie van de 99% die niet reageerde, zijn die nog fan, gaan die straks minder kopen door je mailing? Daar gaat iemand anders over.....een andere eigenaar van de mailing a/b test. Wat betreft Airbnb: dat zie ik een grote plek 'naast' booking.com krijgen. Als ik op zakenreis ben wil ik liever niet aardig moeten doen tegen de huiseigenaar, zeggen dat hij een mooie flat heeft, afspreken voor de sleutelafdracht, dan wil ik gewoon, kamer, wifi etc. Ga ik een weekend naar Berlijn met vrienden, graag, en dan heb ik ook alle tijd om te horen wat de leuke plekken zijn etc.... Ik zie het als KLM en Easyjet: Easyjet vervangt een deel van de markt van KLM, heeft impact op de prijzen en marktaandeel maar wordt niet 'de nieuwe KLM. Zo zie ik AIRBNB ook. Speler zeker, sympathiek & authentiek ook, 21ste eeuws, ja maar of ze Booking.com uit het water blazen.... ik heb me twijfels, ik denk dat Booking.com ook veel biedt wat airnbn niet beidt.... Wel leuk om te volgen deze markt.... ik hou altijd wel van die tweestrijd.. apple vs samsung, dell vs ibm etc etc.

    geplaatst op
  • Ben benieuwd naar de uitspraak vd rechter. Is het slimme marketing of fraude marketing?

    geplaatst op
  • Ik denk dat we lang kunnen wachten op de uitspraak en denk dat veel hotels booking heel bewust inzetten om een deel van hun kamers te verhuren. De rest doen ze zelf tegen een hogere marge maar via Booking halen ze hun 'sunk cotss' terug of gaan ze juist als ze de kosten er al uit hebben snel nog wat extra geld verdienen. Lijkt me voor elk hotel handig om zelf ook service centraal te zetten en zelf content, service en loyalty marketing in te zetten en een lokale adwords campagne in te zetten. 3 euro voor een long tail zoekwoord is een stuk goedkoper dan de fee van booking.com.

    geplaatst op
  • "Bij Booking.com heb je wel heel vaak ‘de laatste kamer’. Hoe dit komt? Ik vermoed dat ze - bij hen aangesloten hotels - aansporen om een flink aantal ‘kamertypes’ te bedenken..."

    Booking.com bemoeit zich niet met de kamertype strategie van hotels. Er zijn altijd nog maar paar kamers beschikbaar omdat de hotels over het algemeen beperkt beschikbaarheid toekennen aan Booking.com zodat ze zelf de mogelijkheid hebben om hun kamers te verhuren.

    geplaatst op
  • Ha Tony,

    dank voor je inout. Dat is het leuke van zo'n artikel. Door je mening te publuceren in een blog krijg je weer reacties zoals de jouwe. Maar denk je dan dat hoteluitbaters zelf zo slim zijn om meerdere kamertypes aan te bieden? Ik zie bij hotels die Booking.com gebruiken opeens een toename in types.
    Met ontbijt, zonder ontbijt, met anuleren zonder annuleren, kamer met uitzicht voor, kamer met uitzicht achter etc....

    Herken jij dit of zeg je, klopt niet?

    geplaatst op
  • Erg leuke en interessante blog om te lezen. Het grote nadeel voor hotels die met Booking.com werken (en dat zijn ze bijna allemaal), is dat online travel agents zoals Booking.com veel te groot en te machtig zijn geworden. Contracten zijn niet onderhandelbaar, lagere prijzen aanbieden op de eigen hotel website is verboden en de commissies rijzen de pan uit! Hotels hebben de afgelopen jaren een vermogen weg gegeven aan Booking.com, daar waar ze genoeg mogelijkheden hebben om de kamers zelf en direct aan gasten te verkopen.

    Het is mij echt een raadsel waarom zo weinig hotels bezig zijn met online marketing, het tweaken van de eigen website en het besparen op commissies door meer directe boekingen te genereren. Veelal komt dit doordat hotels natuurlijk niet het marketing budget hebben dat Booking.com heeft en hoteliers het te druk hebben om zich ook nog eens bezig te houden met de hele online-marketing wereld. Online travel agents zijn te groot en te belangrijk geworden en zullen nooit meer verdwijnen. Echter, elk hotel moet in staat zijn om 20-25% van de boekingen direct binnen te krijgen, daar waar veel hotels die ik momenteel in Amsterdam spreek onder de 5% blijven steken. Laten we voor de hotellerie hopen dat hier de komende jaren verandering in gaat komen.

    geplaatst op
  • Erg leuk artikel. Dat Booking een enorme machtspositie heeft is enorm bekend. Vandaag verscheen op Telegraaf een artikel dat Booking wordt aangeklaagd voor (valse) misleiding (Zie: http://www.telegraaf.nl/binnenland/22547677/___Booking.com_misleidt_klant___.html), vanwege het feit dat het schaarste element misleidend zou zijn. Het is nl. niet aantoonbaar dat het echt de een-na-laatste kamer is of omdat de kamer eventueel via andere kanalen te boeken zou zijn.

    De vraag die dan ontstaat: mag een willekeurige e-commerce website dan in geen enkel geval het schaarste principe toepassen door bijvoorbeeld voorraden te tonen? Een leverancier kan tenslotte ook boeken of laptops uit het magazijn halen en elders opslaan. Daaraan toevoegend: een boek of laptop is tenslotte in veel gevallen altijd wel ergens te verkrijgen!

    geplaatst op
  • Ha Frans, dank voor link. Goed dat de reclamecodecommissie er is maar volgens mij zijn ze er nog niet helemaal uit online. Zie jij al de AH of een marktkoopman roepen dat de sinaasappels of de Volkskrant hier 'is uitverkocht' maar elders nog verkrijgbaar?

    geplaatst op
  • Erg leuk artikel. Heb zelf een klein hotel en wat tony zegt is helemaal waar, ik stel max 1 kamer beschikbaar aan booking.com en 1 aan despegar.com, de lat. Am variant op booking.com. zodra ik via een van beide een kamer verhuurd heb, sluit ik de kamer bij de ander...en inderdaad, bijna alle hotels zijn aangesloten bij booking.com, in het dorp waar ik zi is dat zelfs 100%.
    Booking.com werkt ook stevig samen met tripadvisor.com, ook zon site waar je als hotel eigenaar (helaas) niet meer omheen kunt. Op de tripadvisor pagina krijg je direct de mogelijkheid om te boeken via booking.com.mits je bij hen op de list staat..terwijl je voor directe vermelding van je website en tel nummer aan tripadvisor zon slordige 800 usd per jaar moet betalen. Mbt het creeren van verschillende kamertypes..daar bemoeit booking zich niet mee. Ik heb juist onlangs 1kamertype geannuleerd..want je moet namelijk wel voor elk kamertype 1 kamer beschikbaar stellen..en ik wil er dus maar 1 max toewijzen. Mbt % zijn ze inderdaad ook superslim bezig..je betaalt sowieso 15% aan booking.com...maar je kunt ook een hoger % bieden...jouw plek in de lijst van hotels in dezelfde stad is oa. Afhankelijk van dit % ..hoe meer je betaalt, hoe hoger je in de lijst staat...

    geplaatst op
  • Ha Carolien,
    dank! Leuk een reactie van iemand die echt de praktijk kent. Van die kamertypes was een vermoeden. Ik ben benieuwd of dat toch klopt mar dan bij hotels die zeg 30 kamers op booking.com zetten......

    Lijkt mij goede manier van zaken doen om zelf de meste kamers te verhuren en niet teveel afhanklijk te zijn van deze kanalen......

    geplaatst op
  • Hoi Michiel,

    Je hebt het over: "Iedereen die wel eens onderzoek heeft gelezen van hoe onterecht positief mensen zijn over hoeveel geld ze in de (nabije) toekomst zullen hebben, weet hoe ongelofelijk slim dit is."

    Ik heb nog nooit zo'n onderzoek gelezen en daar ben ik nou net naar op zoek. Kun je aangeven in welk onderzoek dat duidelijk wordt?

    Alvast bedankt, groetjes Ellen

    geplaatst op
  • Bijna off-topic, maar toch: ben benieuwd hoe 'de bookings.com' hun opstart hebben gemaakt. Hoe kom je door die startfase heen, wat moet je dan allemaal op z'n plek hebben? Heb zelf met een partner een klein-maar-fijn idee waar dit business-model mooi bij past, maar puzzel op de vraag 'hoe te beginnen'. Iemand suggesties?

    geplaatst op
  • Hallo Han Stuart,

    tja altijd lastig om over idee te praten zondr het weg te geven...

    De Starbucks test is een goede.
    Vertel je idee in een minuut aan een willekeurig iemand en kijk of het aanslaat.
    Of vraag het reizigers die uit een hotel komen
    Vertel het aan een hoteleigenaar

    Wat je ook kan doen: gewoon beginnen? ;-)


    geplaatst op
  • Top site gebruiksvriendelijk en zorgt dat de gebruiker duidelijk weet waar die aan toe is. En inderdaad welke andere hotel booking site geeft je de mogelijkheid tot het laatste moment te kunnen afzeggen.

    Bas

    geplaatst op
  • Gisteravond kamer geboekt in Juli bij travelodge airport manices vlak bij het vliegveld van Valencia. Gunstige prijs, € 26.- Echter toen ik de bevestiging zag, bleek dat ik 2 kamers geboekt had ipv een kamer voor 2 personen. Een vergissing weliswaar maar het was niet meer mogelijk om een kamer af te zeggen. De annuleringskosten waren € 26,-

    geplaatst op
  • Dat soort dingen merk ik ook bij Agoda. Die schiet telkens automatisch naar 2 nachten terwijl je maar 1 nacht hebt aangegeven. Voor het het weet betaal je inderdaad het dubbele. Heel irritant. Ik doe altijd zaken met bookin.com en ben altijd heel tevreden, al jaren.

    geplaatst op
  • Booking.com neemt tenminste 15% provisie en als je als aanbieder van accommodatie meer biedt, dan kom je hoger in de lijst. Ik sta beslist open voor mensen die me rechtstreeks benaderen en als alternatief voor Booking vragen om een korting.

    geplaatst op
  • Goed artikel! Echter, anneer jij een lagere prijs hanteert (bijvoorbeeld op je website) als hotelier komt Booking.com bij je aan de deur. Dus een lagere prijs aanbieden kan niet, dat staat in het contract dat wordt getekend met Booking.com (e.a.)

    geplaatst op
  • Je mag een lagere prijs aanbieden op een andere site. Daar zul je booking.com niet over horen. Alleen als toevallig door een boeker later op een andere site de prijs lager ziet staan met dezelfde condities, zoals dezelfde dag, dezelfde service of kamer, dan moet je als contractant het verschil terugbetalen aan de boeker.

    geplaatst op
  • Het systeem achter de reviews is compleet ondoorzichtig, waardoor booking com de mogelijkheid heeft om, net als met de rating door meer %, de op de website getoonde beoordeling van gasten te manipuleren. Wij krijgen regelmatig gasten die een nieuwe beoordeling willen invullen omdat datgene dat booking com publiceert niet overeenkomt met hun beoogde beoordeling.
    Ten eerste heeft de gast keuze uit 5 gezichtjes (smilies). Gasten weten niet dat deze gezichtjes aan een cijfer gekoppeld zijn. Als zij over iets minder te spreken zijn, wil dit niet zeggen dat zij dat onvoldoende vinden. Toch kan dit zomaar ineens uit de beoordeling rollen.
    Ten tweede is de berekening van het gemiddelde van het totaal aantal beoordeling niet inzichtelijk. Ons gemiddeld daalt soms, terwijl de recente beoordeling boven het gemiddelde zijn. Je kunt het niet nakijken.

    geplaatst op
  • Ik heb met booking.com slechte ervaringen als appartementen verhuurder. Zij zijn geheel niet op de particuliere markt afgestemd, zie listing. Zij accepteren geen aanbetalingen voor particulieren hetgeen airbnb perfect voor elkaar heeft. Daarom heb ik mijn appartementen bij booking.com weg gehaald, je werd gek van de fake boekingen ivm niet aanbetalen om oa visa verstrekkingen te krijgen. Talrijke no shows met als gevolg grote financiele schade door de marktleider veroorzaakt.. Als je van 2 walletjes snoept moet je de zaken voor elkaar hebben en dat heeft Booking.com niet mbt particuliere listingen

    geplaatst op
  • Ik heb een B&B met 3 kamers en sta al jaren op Booking.com. Het is niet dat ik er nou zoveel boekingen uithaal, maar ach, het is een extra zullen we maar zeggen. Als ik doe alsof ik een klant ben die in mijn omgeving een B&B zoekt, wordt er van mijn eigen B&B vaak gezegd dat er net nog een kamer is geboekt, terwijl ik heel goed weet dat dit niet zo is. Aan al die annuleringen heb ik een hekel, maar via via heb ik gehoord dat Booking daar zelf ook van af wil. Nu mag je ingeven dat je bijv. 50% annuleringskosten wilt als gasten annuleren, maar nr. 1 vroegen ze me van om dit te matigen en toen dit was terug gebracht tot een veel kleiner bedrag gaf de klant aan dat ze met mij al andere data had afgesproken, terwijl dit helemaal niet waar is en nr. 2 zegt zelfs helemaal niet geboekt te hebben, maar hoe komen ze dan aan zijn gegevens??? De omschrijving van je hotel heb je zelf weinig zeggenschap over, dat bepalen zij grotendeels. Een groot nadeel is dat je geen Ical kunt koppelen aan je beschikbaarheid en dat betekent dat je of een channelmanager moet hebben, of alles met de hand moet bijhouden. Met kleine B&B's wordt nauwelijks rekening gehouden wat dat betreft. Recent heb ik ook van mensen gehoord dat ze eerst bij Booking gaan zoeken en dan de B&B rechtstreeks gaan benaderen en stellen: ik boek rechtstreeks en dan geef je me een korting of ik boek via Booking.

    En verder: ik had een jaar op TripAdvisor een Business vermelding tegen € 27,50 per maand en wat gebeurde er toen....op het moment dat je nadere informatie wilt wordt levensgroot Booking naar voren geschoven en niet mijn website. Dat was een dure les, want ik vind dat booking maar voor zijn eigen reclame moet betalen .

    Nu heeft Trivago weer een nieuwigheid: voor ongeveer 16 euro per maand kun je Trivago Pro nemen (uiteraard ook weer minimaal een jaar) en wat zie je als je dan gaat zoeken naar Hotels en B&B's die Pro al hebben: dan wordt opnieuw Booking naar voren geschoven. bij de vermelding staat alleen een heel kleine vermelding "new" en die blijkt uiteindelijk rechtstreeks naar de desbetreffende site te leiden. Voorlopig komt het op het zelfde neer als bij TripAdvisor en ga ik daar zeker geen geld aan uit geven.

    Blijf kritisch dus en kijk geregeld ook eens alsof je een klant zou zijn, maar dat geldt voor vele sites waarop je (betaalde) vermeldingen hebt. Kijk ook eens naar de zoekmogelijkheden. Komt jouw streek wel uit de verf, is het mogelijk om te selecteren dat je in een B&B wilt verblijven etc. Moeten zoekers een plaats kiezen en woon je in een plaats waar, tenzij je in de streek goed bekend bent, nog niemand van gehoord hebt, is het dan mogelijk om ook een beetje mee te varen op de bekendheid van een plaats in de buurt die wel algemeen bekend is.

    geplaatst op
  • Booking.com is op zich een prima makelaar. Betrouwbaarheid is voor de boeker en het deelnemende hotel een primaire vereiste. Wie weet hoe de beoordelingen worden berekent? Als ik de zeven gemiddelden optel en deel door aantal posten kom ik niet altijd op het afgegeven cijfer ( soms echter wel!). Rara hoe kan dit?

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.