De nieuwe fase in de strijd om de retailklant

Koopkracht als stille motor van de retail

De nieuwe fase in de strijd om de retailklant

De afgelopen jaren konden we lezen dat de winkelstraten leegliepen. Het internet draaide de nek om van hardwerkende retailers die er niets van begrepen en online zieners bliezen met liefde zuurstof in de retailbrand. Het lag niet aan de gebrekkige koopkracht van consumenten, niet aan de overbewinkeling en krimpgebieden en het lag niet aan de banken die de stenen winkels domweg niet wilden financieren. Zelfs het argument van te duur personeel en te hoge huren werd door de techno-optimisten van de tafel geveegd. Nee, de klant kiest massaal voor het gemak van online winkelen, dat was hun rotsvaste geloof. 

Een kleine greep uit de berichtgeving van de afgelopen jaren. 

Planbureau voor de leefomgeving, 3 maart 2007:

Winkels in binnenstad verdwijnen door toename internetwinkelen. De steeds grotere populariteit van winkelen via het internet zal de komende jaren leiden tot forse veranderingen in het winkellandschap. Met name in de binnensteden zullen winkels als gevolg van de concurrentie van het internet zelfs grotendeels uit het straatbeeld verdwijnen.

NU.nl, 4 januari 2012:

Een op de drie winkels zal binnen vier jaar verdwijnen. Dat stelt Cor Molenaar, hoogleraar e-marketing aan de Erasmus Universiteit. Niet alleen de crisis, maar vooral het veranderde koopgedrag zorgt voor leegstand in winkelstraten en winkelcentra. Het online shoppen neemt steeds grotere vormen aan en dat gaat ten koste van fysieke winkels.

Emerce, 19 maart 2014:

Waarom winkelstraten leger en leger worden. Het keerpunt in e-commerce lijkt bereikt. In zijn boek The Tipping Point vergelijkt auteur Malcom Gladwell dat moment met een epidemie.

Van Liempt live RTLZ, 8 september 2015:

Jitse Groen, topman Takeaway: 'Over 10 jaar is helft van winkels weg'.

Telegraaf, 24 december 2015:

Winkelstraten lopen nu in een rap tempo leeg. Nu de ondergang van warenhuis V&D is ingezet, een faillissement dreigt voor de DA-drogisterijen en de financiële nood bij schoenenketens Dolcis en Invito zodanig is dat er uitstel van betaling is aangevraagd, gaat de leegloop sneller dan ooit. 

RTL Nieuws, 27 oktober 2016:

Supermarkt wordt snel overbodig. Over tien jaar zijn bijna alle supermarkten uit het straatbeeld verdwenen. Fabian Siegel, oprichter van maaltijdboxservice Marley Spoon.

Keerpunt

Voor de oplettende lezer waren er in 2015 al de eerste tekenen van een keerpunt.

Trouw, 21 maart 2015:

De winkelstraat zal weer opbloeien. Winkeladviseur Paul Moers is zo somber niet: er verdwijnt nog wat brandhout en dan komt er groei. "Paniekcijfers gingen er rond de laatste tijd, dat er 30.000 winkels verdwijnen. Tussen 2004 en 2014 zijn 9000 winkels verdwenen, in crisistijd. De komende tien jaar denk ik dat er nog maximaal 6000 extra verdwijnen, maar dan houdt het op. En dat is veelal het brandhout. Gaat iemand de Schoenenreus missen?" 

Retailnews.nl, 12 mei 2015:

Multichannel retailers streven pure players voorbij. De online omzet van zogenoemde multichannelers nam gemiddeld met 23,5 procent toe ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. Dit was aanzienlijk hoger dan de groei bij pure players van 14,4 procent.

NU.nl, 12 januari 2017:

Leegstand winkelpanden gedaald in 2016. Vorig jaar is de leegstand van winkelpanden gedaald. Begin 2016 stond 7,4 procent van de winkelvestigingen leeg. Aan het eind van het jaar was dit cijfer gedaald naar 7,2 procent. 

NVM, 15 januari 2017:

Winkelstraat loopt vol. In grote steden neemt het aanbod aan beschikbare winkelruimte gestaag af. Dit ondanks de recente leegstandsimpuls door het omvallen van de V&D. NVM geeft aan dat het vullen van grote en middelgrote retail ruimte in de grote steden snel gaat. 

NU.nl, 14 januari 2017:

De retailcrisis is nu echt voorbij. Het gaat goed met de retailbranche. Na een aantal moeilijke jaren klimt de sector weer uit het dal: mensen willen weer winkelen. Vrijdag publiceerde het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) een hoopvol bericht over de omzet in Nederlandse winkels. Deze lag in november 4,5 procent hoger dan een jaar eerder. 

Koopkracht, de stille motor van de retail

De koopkrachtmotor werkt langzaam maar gestaag aan het vertrouwen van de consument. De koopkracht die sinds 2014 de weg omhoog weer heeft gevonden: 1,8 procent in 2014 en 1,1 procent in 2015.

Begin 2016 voorspelde het NIBUD al dat het een gunstig jaar zou worden voor de portemonnee: op een enkeling na ging vrijwel iedereen er in 2016 op vooruit. Dat was voor het eerst sinds 2008 dat het Nibud zag dat zo veel huishoudens een koopkrachtstijging mee maakten. Ook voor 2017 wordt een stijging van de koopkracht verwacht. 

Je kunt wel geld op je rekening hebben, maar als de toekomst onzeker is, geef je het niet snel uit.

Die percentages zijn wellicht mager, maar het gaat om de vooruitzichten, om het consumentenvertrouwen. Je kunt wel koopkracht hebben, maar je moet ook bereid zijn geld uit te geven. Koopkracht zonder vertrouwen in de toekomst heeft weinig effect op de bestedingen. Je kunt wel geld op je rekening hebben, maar als de toekomst onzeker is, geef je het niet snel uit. De crisis was lang en diep, het herstel van vertrouwen duurt daarom ook langer. 

Het omslagpunt in vertrouwen zagen we begin 2015. Het vertrouwen van de consument was sinds lange tijd - sinds de zomer van 2007 om precies te zijn - weer positief. Het dieptepunt in het vertrouwen werd bereikt in februari van 2013. De resultaten van het herstelde vertrouwen beginnen we nu in de winkelstraten te voelen.

In 2007 werd een begin gemaakt met het dood verklaren van de winkels. Een leger van online-retailzieners, webwinkelexperts, Google-specialisten en online marketeers maakte vrolijke dansjes op het graf van de stenen winkels. Waarschijnlijk te voorbarig. Het internet bleek een perfecte oplossing voor de consument op zoek naar koopjes, de lage prijzen zorgde voor een toestroom van kopers. Diezelfde lage prijzen zorgen echter in veel gevallen ook nog steeds voor verlies. 

Als je maar genoeg klanten hebt, dan komt de winst vanzelf, was het credo. Webwinkels, pure players, moeten daarom in veel gevallen nog steeds flink groeien om rendabel te worden. De kans dat die groei daadwerkelijk zal worden gerealiseerd, lijkt nu af te nemen. Als de groei tegenvalt, komen ook de financieringsmodellen onder druk te staan. Het kan een flinke shake out van webwinkels met een onduidelijke positionering ten gevolg hebben.

De online koek voor webwarenhuizen lijkt inmiddels verdeeld tussen een paar grote partijen. zoals Coolblue, wehkamp en bol.com. Partijen die weliswaar nog steeds onvoldoende rendabel zijn, maar die zich wel hebben verzekerd van voldoende financiële steun om de komende jaren de strijd aan te kunnen gaan met internationaal opererende giganten als Amazon en Alibaba. Een strijd die hard en ongelijk zal zijn, want de financiële zakken van Amazon en Alibaba, maar ook Google en Facebook zijn diep. Heel diep. 

Omslag

2015 was het jaar waarin de consument weer wat losse centen in zijn zak kreeg en met het herwonnen vertrouwen schoorvoetend de stenen winkel weer opzocht. 2015 bleek dankzij het herstelde vertrouwen zowaar een omslagpunt. Laten we het simpel houden: als je geen cent te makken hebt, kruip je liever achter de computer op zoek naar een koopje. Kun je het geld laten rollen, dan ga je op zoek naar de beleving van de stad en de bevestiging van echte mensen dat het je goed gaat. Online shoppen is in die zin een anoniem proces.

Kun je het geld laten rollen, dan ga je op zoek naar de beleving van de stad en de bevestiging van echte mensen dat het je goed gaat.

De gevestigde retailers stonden met 10-0 achter. Met een stenen winkel als core business was het bijschakelen van een alternatief verkoopkanaal riskant. Afgezien van een gebrek aan kennis en ervaring maakte de mogelijke kanibalisering van de omzet in de stenen winkel door online omzet de retailers terughoudend. En als je winkel niet goed draait, is extra geld vrijmaken voor onzekere online avonturen extra moeilijk.

Die horden zijn inmiddels met succes genomen. In november van 2016 heeft de detailhandel 4,5 procent meer omgezet dan een jaar eerder, meldt CBS. Locatus maakte begin dit jaar bekend dat de winkelleegstand voor het eerst in tien jaar tijd niet was opgelopen. "De winkelvoorraad is het afgelopen halfjaar met zo’n duizend panden teruggelopen". 

Het CBS meldt over november:

De online omzet groeide in november met 24,5 procent ten opzichte van dezelfde maand een jaar eerder. Webwinkels zetten 22,9 procent meer om. Webwinkels hebben als hoofdactiviteit verkoop via internet. De online omzet van winkels waarvan de verkoop via het internet een nevenactiviteit is (multi-channelers) groeide deze maand sneller met 26,6 procent.

Nu er weer geld verdiend wordt en de effecten van een omnichannelstrategie duidelijker worden, zullen de stenen winkels met meer vertrouwen extra budget beschikbaar maken voor hun online dienstverlening. De strijd om de gunst van de retailklant gaat nu pas echt beginnen. 

Credits afbeelding: Franklin Heijnen, licentie: CC BY (Commercieel hergebruik, inclusief aanpassing)

Geplaatst in

Delen

0
2


Er zijn 15 reacties op dit artikel

  • Wat een heerlijk bericht om te lezen. Mensen gaan weer shoppen en dan echt shoppen met de shopbeleving en al.

    geplaatst op
  • Mooi geschreven Tadek! Ik denk dat er bij de cijfers over de online omzet geen rekening wordt gehouden met retouren. Dat ligt bij webshops zoals Zalando op 50-70%.

    Een klant die een bestelling van 200 euro plaatst, stuurt misschien wel voor 150 euro aan producten retour. Bij een fysieke winkel ligt dat percentage stukken lager.

    En zoals je zegt: de meeste webshops draaien al jaren verlies. Zalando, Bol.com en nog vele andere. Uiteindelijk komt het neer op de juiste mix tussen online en offline.

    geplaatst op
  • @Robert van Heerde,

    Dat zalando er een potje van maakt is al een tijd duidelijk. Ben ook al heel lang heel benieuwd naar waar zij naar toe willen. Wat betreft bol.com, ondanks hun retourcijfers zij zouden winstgevend kunnen zijn, echter hebben ze er voor gekozen te investeren in groei waardoor er rode cijfers op de balans staan. Retourcijfers blijven overigens zeker een groot probleem zijn voor veel webshops. Al moet ik zeggen dat Cool-blue dit enorm goed tackelt!

    Verder een mooi artikel. Het is een duidelijk gevolg van het einde van het informatie tijdperk en het begin (al is hij al een tijdje begonnen) het ervaringstijdperk. Het beleven.

    Ik ben benieuwd hoe dit zich de aankomende jaren gaat ontwikkelen. De 1+1=3 situatie, online + offline = de perfecte klant beleving... Ik wacht op de winkel die hier perfect op in gaat spelen. Modewinkels die vooral als catwalk fungeren waar je direct met je mobiel kan bestellen, speelgoedwinkels waar kinderen kunnen gamen, samenkomen en wedstrijden houden voor korting op het spel die je online kan bestellen, juweliers die met virtual reality brillen je laten meekijken hoe een omega horloge wordt gemaakt zodat je niet alleen 5000 euro uitgeeft aan een horloge maar aan een verhaal (of zelfs dat je de maak van je eigenlijk horloge online kan volgen, volg je bestelling 2.0), etc.

    geplaatst op
  • @Tadek Ben benieuwd wat dat vertrouwen in de toekomst gaat doen. Want vertrouwen neemt wel toe het besteedbaar inkomen van meeste mensen neemt volgens mij nog steeds af.

    geplaatst op
  • Het besteedbaar inkomen neemt toe. Dit jaar met 3%. https://fd.nl/economie-politiek/1157533/besteedbaar-inkomen-nederland-blijft-stijgen

    geplaatst op
  • @tadek lijkt dat dit jaar de koopkracht helaas weer niet stijgt.
    Verder is het besteedbare inkomen nauwelijks hoger dan vijftien jaar geleden terwijl het BBP per capita bijna acht procent hoger ligt ten opzichte van 2001. (rabo rapport 2016)

    https://fd.nl/economie-politiek/1183370/inflatie-en-zorgpremie-drukken-koopkracht

    https://economie.rabobank.com/publicaties/2016/september/hoe-kunnen-we-zorgen-voor-meer-inkomen-deze-eeuw/

    geplaatst op
  • Mooi om een optimistisch artikel te lezen over de fysieke retail. Goed gelardeerd ook met quotes uit andere artikelen en zelfs een onderbouwing met een koopkrachtplaatje. Mar dat betekent natuurlijk niet dat het klopt.

    Ik heb op dit platform al eerder eens over dit onderwerp geschreven (linkjes onderaan) maar reageer hier ook graag nog een keer.

    1) Online retail kent al jaren een dubbelcijferige groei. Zelfs als retouren worden meegenomen. Dus ook als er een procentje meer wordt uitgegeven in de winkelstraat betekent dat geen ommekeer.
    2) In euro’s was de online omzet natuurlijk in eerste instantie klein en dan merk je nog niet zoveel van dubbelcijferige groei. Ondertussen zie je in steeds meer segmenten de overname van digitaal.
    3) Kijken per segment is sowieso van belang als je een en ander wil vergelijken. Het is immers niet zo dat de hele retail ineens weggeconcurreerd wordt door digitaal. Het begon met winkels als reisbureau’s omdat dat een relatief makkelijk industrie was. Daarna volgde bijv. de consumentenelektronica. En op dit moment is de supermarktbranch aan de beurt.
    4) Winst maken is een keuze. Binnen de online wereld geldt de regel dat er maar een platform overblijft. Daarom kiezen deze ondernemingen voor groei boven winst. Een keuze dus, geen indicatie dat het slecht gaat.
    5) En ja, er zijn ook nog fysieke winkels. En zelfs online winkels openen soms een fysieke winkel. Maar wie goed oplet ziet dat dit andere typen winkels op andere locaties zijn.

    Bottom line zullen we de komende jaren de fysieke winkels blijven zien verdwijnen. In eerste instantie in de kleine en middelgrote plaatsen. En vervolgens ook op veel plekken in de grote steden. Distributie zal steeds sneller en fijnmaziger worden zodat we binnen niet al te lange tijd alle bestellingen binnen het uur kunnen ontvangen op een plek naar keuze.

    In plaats van die verdwijnende winkels komen belevingsconcepten, woningen, kantoren en pop-up stores, tijdelijke tentoonstellingen of andere korttijdige invullingen. Maar die winkelstraat van vroeger… die komt niet meer terug.


    http://www.marketingfacts.nl/berichten/picnic-wordt-de-zalando-van-de-online-supermarkten
    http://www.marketingfacts.nl/berichten/weg-met-de-winkelstraat

    geplaatst op
  • Johan dank voor je reactie. Ik heb inderdaad mijn artikel gebaseerd op voorspellingen die niet uitkwamen. Als ik het goed begrijp zeg je dat de uitgangspunten die ik gebruik voor mijn artikel niet kloppen.

    Groeipercentages beteken niets het gaat om absolute getallen. Online shoppen heeft met name de postorderbedrijven de nek omgedraaid. Dat was ca.5% van de totale retailomzet. Na twintig jaar internet staat het totale aandeel online retail nu met pijn en moeite op ca. 10% en als je wat dieper kijkt hebben alle online initiatieven tot nu toe 5% aan nieuwe type klanten opgeleverd. Dat percentage wordt beïnvloed door de online verkoop van tickets verzekeringen enzovoort.

    Als je naar het grotere plaatje kijkt, waren er in Nederland in 2016 50.000 bedrijven actief in de online business. Dat is 3% van het totaal. Ze zorgden voor 345.000 banen dat is 4.5% van het totale aantal banen. Voor 97% van de Nederlanders is het internet gewoon een kanaal meer niet.

    Je schrijft dat de supermarktbranche nu “aan de beurt is” wat je daar precies mee bedoelt is mij niet duidelijk. “Op basis van een recente nieuwe meting blijkt dit aandeel te zijn toegenomen naar 1,1% in 2016 wat overeenkomt met € 390 miljoen op een totale supermarktomzet van circa € 35 miljard”. (onderzoek gepubliceerd in vastgoedmarkt) Het onljne bestellen en gratis thuisbezorgen van boodschappen is geen markt het is een service. Er zal uiteindelijk wel iets van een online markt ontstaan voor mensen met veel geld en weinig tijd die bereid zijn om ervoor te betalen. Die groep is niet zo groot. Niet groot genoeg om het totale model te doen kantelen.

    Ik ken het sprookje van uitgestelde winst. Afgezien dat daar in Nederland geen enkel voorbeeld van bestaat veronderstelt het dat de fysieke retail stil op hun handen gaan zitten wachten tot online hun markt opvreet. Er zijn mensen zoals jij die dat geloven ik niet. Het is kortzichtig. De toekomst is aan omnichannel cijfers wijzen dat inmiddels ook uit. Natuurlijk online business in specifieke marketen uitgezonderd. Daar wordt echt wel geld verdiend.

    Er zijn inderdaad nog fysieke winkels. Ja inderdaad. Toen Nederland de crisis inging had Nederland de meeste winkelvierkante meters van Europa gevuld met uitgemolken formules. Die verdwijnen. Nederland heeft te maken met verstedelijking. Mensen trekken weg uit de randgebieden. Als er geen mensen zijn kun je ook geen winkel drijven. Vanzelfsprekend. Je zegt dat de winkelstraat niet meer terugkomt. Ik kan niet in de toekomst kijken. Maar de winkelstraat is nooit weggeweest. Grote steden kennen amper leegstand. Tussen 2004 en 2015 kwam er vier miljoen vierkante meter bij. Daar zal een nieuw evenwicht gevonden moeten worden. Dat bedrijven verdwijnen is van alle tijden.

    In mijn artikel schrijf ik dat de groei in koopkracht marginaal is. Wat veel belangrijk is, is het groeiend vertrouwen. Als het vertrouwen groeit geven mensen meer geld uit. Nu kun je zeggen dat we geen geld hebben. Dat valt wel wat mee. In 2014 stond er meer dan 350 miljard aan spaargeld op de rekeningen. Vorig jaar kwam daar net al in 2015 weer meer 5 miljard aan spaargeld bij. Als er meer vertrouwen is gaan mensen wat meer uitgeven. Het is maar de vraag of mensen dat geld nu online gaan uitgeven. Vandaar de insteek van mijn artikel dat de strijd om de gunst van de consument nu echt kan gaan beginnen.

    geplaatst op
  • De koopkrachtstijging is vastgesteld, dus dat betwist ik niet. Wel is het zo dat die koopkrachtstijging (en consumentenvertrouwen) niet exclusief terecht hoeft te komen in de fysieke winkelstraat. Dat moeten we inderdaad, zoals je zelf al aangeeft, nog zien.
    De artikelen die je aanroept zijn ooit gepubliceerd dus het bestaan er van ontken ik evenmin. Tegelijkertijd ben ik, sinds ik begin jaren negentig met internet aan de slag ging, de tel kwijtgeraakt wat betreft artikelen over het falen of niet slagen van online initiatieven. Een selectie artikelen is daarmee voor mij nog niet de werkelijkheid.

    Online groeit al jaren met dubbele cijfers
    Belangrijkste punt is wat mij betreft nog steeds dat de online detailhandel jaar op jaar met dubbele cijfers groeit en er geen reden is om aan te nemen dat deze groei zal stoppen. Sterker nog, hoe groter de online markt, hoe efficiënter deze wordt (goedkopere, fijnmazigere en snellere distributie).

    Steeds meer mensen kiezen primair voor online
    Een ander belangrijk punt heb ik eerder nog niet genoemd en dat is kanaalvoorkeur. Een grote en groeiende groep mensen kiest bewust in eerste instantie voor online en zoekt binnen het online kanaal naar zijn / haar producten. Het idee om überhaupt naar een winkelstraat te gaan komt bij deze groep niet eens op. Hooguit als het niet anders kan.
    En dat is ook niet voor niets. Online zijn keuze en beschikbaarheid bijna altijd groter, en prijs en informatie beter.

    En is er eenmaal een keer online gekocht...
    Een deel van de mensen heeft in eerste instantie angst voor het online shoppen en moet een drempel over. Maar als mensen eenmaal een keer online gekocht hebben, is de kans ook groter dat ze dat vaker gaan doen. En ja, reizen en verzekeringen zijn populaire producten, maar ook kleding, schoenen en consumentenelektronica gaan als een speer. Ondanks de artikelen in het verleden dat we die nooit online zouden gaan kopen want die wilde je toch eerst passen / horen / zien. En kijk ook bijvoorbeeld eens naar speelgoed. Vandaag nog in het FD (zie hieronder).

    De online supermarkt omzet verdubbelde bijna afgelopen jaar
    Wat ik met mijn opmerking betreffende de supermarktbranche bedoelde is dat daar nu toch eindelijk de omslag plaatsvindt. Veel initiatieven hebben het in het verleden niet gered, maar zowel nieuwe partijen als Picnic als bestaande grootheden als Albert Heijn zetten er zwaar op in en zien flinke groei. Wederom in eerste instantie nog niet heel veel in euro’s maar wel weer met dubbelcijferige groei (het marktaandeel was vorige jaar 2.1% tegen 1.2% in 2015). En nee, de boodschappen worden niet alleen door rijke urbane twintigers gedaan, ook in de online supermarkt kom je heel veel verschillende klanten tegen.

    In de stijl van deze blogpost dan nog maar een paar artikelen:

    http://www.retailwatching.nl/omnichannel/artikel/cetybw5xTeGnnGxE7H22og-0/acht-opvallende-weetjes-over-koopstromen-in-de-randstad.html

    "Picnic drukt zijn stempel op Amersfoort
    De gemeente met de sterkste groei tussen 2011 en 2016 op het gebied van online boodschappen is Amersfoort. Daar doen consumenten inmiddels 3,4 procent van hun bestedingen aan dagelijkse producten bij webwinkels, tegenover 0,7 procent vijf jaar eerder. Het online omzetaandeel ligt bovendien ruim boven het gemiddelde van 1,6 procent in de Randstad. De sterke toename zou het gevolg zijn van de lancering van app-only supermarkt Picnic, die vooral actief is in de omgeving van Amersfoort."

    https://fd.nl/ondernemen/1187084/duffe-speelgoedwinkels-voegen-snufje-plezier-toe

    "Maar de traditionele speelgoedwinkels hebben het vooral moeilijk doordat consumenten steeds meer speelgoed online kopen. Naar schatting 20% tot 25% van alle speelgoed komt inmiddels van de webwinkels. En dat wordt in rap tempo meer. Speelgoed stond in de eerste helft van 2016 in de top drie van snelst groeiende online productcategorieën."

    Marktaandeel online supermarktomzet (bron Distrifood)
    (ik kan hier helaas geen plaatjes invoegen)
    https://drive.google.com/file/d/0B7taEXXgTZI1SEFSbnozU3BtVnc/view?usp=sharing

    geplaatst op
  • Ik zag weer wat artikelen die wellicht de moeite waard zijn om te delen:

    En wéér vallen er klappen in de winkelstraat (NRC)
    https://www.nrc.nl/nieuws/2017/02/14/en-weer-vallen-er-klappen-in-de-winkelstraat-6699139-a1546044

    Onlineverkopen Wal-Mart voor derde kwartaal op rij versneld
    http://www.nu.nl/beurs/4485429/onlineverkopen-wal-mart-derde-kwartaal-rij-versneld.html

    geplaatst op
  • Johan, dank voor je reactie.

    "De onlineverkopen vielen in de drie maanden tot en met januari 29 procent hoger uit dan een jaar eerder".

    Ik begrijp best dat je net als online pers gefascineerd bent door percentages. Kan je me ook vertellen bij dat bericht van Wal-Mart 29% waarvan?

    geplaatst op
  • Hai Tadek,

    Op zich ben ik niet extreem gefascineerd door percentages hoor, het is een tamelijk gebruikelijke manier om groei aan te geven. Althans, in de media die ik door de jaren heen volg (TV, krant, online, radio).

    Waar het om gaat is niet zozeer één keer een dubbelcijferige groei want dat zegt inderdaad niets. Ongeacht het basisgetal. Wat belangrijk is dat wanneer kanalen jaar op jaar dubbelcijferig groeien het een kwestie van tijd is tot ze relevant worden. Of zelfs de grootste. Zelfs als je, zoals bij veel nieuwe dingen, vanaf vrijwel nul begint.

    Overigens heeft de voormalige CEO van Walmart spijt dat hij niet meer in e-commerce investeerde:

    "Former Walmart CEO Mike Duke said in 2012 that his biggest regret as CEO was not investing more in e-commerce to better compete with Amazon.

    "I wish we had moved faster. We've proven ourselves to be successful in many areas, and I simply wonder why we didn't move more quickly. This is especially true for e-commerce," Duke said at the time. "Right now we're making tremendous progress, and the business is moving, but we should have moved faster to expand this area."

    geplaatst op
  • Johan, daar past geen speld tussen als dubbelzijdige groei jaar op jaar aanhoudt wordt zo'n kanaal vanzelf dominant. Op de eerste plaats is dat koffiedik kijken. Er is geen enkele reden om aan te nemen waarom dat zou gebeuren.

    Op de tweede plaats geef je geen antwoord op de vraag. Het communiceren van groei met behulp van percentages is een internetziekte. Zonder referentie getallen wordt iets gesuggereerd dat geen bal voorstelt. Het belang van het internet wordt systematisch door belanghebbenden overgewaardeerd.

    Ik schreef er al eens een blogje over. "Voor 97%van de Nederlandse bedrijven is het internet gewoon één van de kanalen".
    http://tadeksolarz.blogspot.nl/2016/10/voor-97van-de-nederlandse-bedrijven-is.html?m=1

    geplaatst op
  • Hai Tadek,

    Op zich is dubbelcijferige groei niet iets van het laatste jaar. E-commerce bestaat, in verschillende verschijningsvormen, al min of meer sinds het begin van het web. Dus een jaar of 25. Niet al die jaren was er dubbelcijferige groei en de groei varieerde per categorie, industrie en bedrijf, maar grosso modo groeit e-commerce sinds die tijd. Of dat in de toekomst ook nog zo zal blijven kan niemand zeggen maar hetzelfde geldt voor het tegenovergestelde. Dus ik blijf voor het gemak nog maar even bij de aanname dat er geen reden is om aan te nemen dat e-commerce niet meer zou groeien.

    Percentages communiceren is geen internetziekte. Duik in het archief van elke financiële krant of financiële pagina van een papieren publicatie en je komt groei uitgedrukt in percentages tegen.

    Zelf ben ik geen financieel analist en bedrijven, zeker de grote, zijn notoir terughoudend in transparant rapporteren op detailniveau. Dat waren ze overigens ook voordat internet ontstond (ik probeer even een argument voor te zijn). Maar om je een plezier te doen heb ik nog wat proberen te achterhalen.

    "Global e-commerce sales for the retail giant, No. 3 in the Internet Retailer 2015 Top 500 Guide, grew 12.3% to $13.7 billion from $12.2 billion a year ago, the company reported. For the fourth quarter, online sales grew 8%, though Wal-Mart did not break out dollar figures. The metrics were adjusted for currency fluctuations. Wal-Mart did not disclose currency-neutral e-commerce numbers."
    https://www.internetretailer.com/2016/02/18/wal-marts-online-sales-growth-slows-year

    En ja, dat is op dit moment nog maar 3% van het totaal waarbij overigens wel de totale omzet bij Wal-mart daalde van 482 mrd naar 478 mrd.

    geplaatst op
  • Ha Tadek,

    Ik kwam nog wat artikelen tegen. Met zowel percentages als absolute cijfers.

    "Zalando’s omzet groeide afgelopen jaar met 23 procent tot 3,6 miljard euro."
    (en ze maken winst)
    http://www.emerce.nl/nieuws/jaaromzet-zalando-36-miljard-koopt-webshop-kickz

    "Coolblue heeft zijn omzet vorig jaar met 55 procent zien toenemen tot 857 miljoen euro"
    (en ze maken winst)
    http://www.retailnews.nl/nieuws/kcoAGE7DToOH-fXg05JXOA-0/coolblue-dit-jaar-voorbij-miljard-omzet.html

    "JCPenney plans to shutter as many as 140 stores in the coming months, the latest traditional retailer to announce closings."
    http://money.cnn.com/2017/02/24/news/companies/jcpenney-closing-stores/

    "Macy's committed to closing 34 more stores as sales drop in 2016"
    "The company said it was forced to restructure as same-store sales began to dip, with competition from online retailers like Amazon taking away market share."
    http://www.nj.com/news/index.ssf/2017/02/macys_committed_to_closing_34_more_stores_as_sales.html

    En dan nog eentje zonder euro's
    "Webwinkels zetten hun opmars juist door en boekten de grootste omzetstijging ooit."
    http://nos.nl/artikel/2160854-kleding-eten-en-meubels-het-geld-rolt-weer.html

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.