De inhaker van nu: opvallen in de newsjacking-jungle

13 februari 2015, 10:30

De actualiteit is pas actueel als erop ingehaakt wordt. Marketeers zijn gek op inhakers, maar hoe val je op tussen alle shareable-content-pogingen?

Heb je ze al gezien? De Valentijnsdag-inhakers? Morgen is het namelijk zover: de meest romantische dag van het jaar. Een dag overspoeld met liefde of gewoon een zaterdag als geen ander. Daar zullen de meningen over verschillen. Hoe dan ook, voor merken kan Valentijnsdag niet lang genoeg duren. Cupido speelt namelijk een belangrijke rol in de marketing. Zijn pijlen staan op scherp. Bedrijven proberen, ook op Valentijnsdag, aan hun reputatie en bereik te werken door in te haken op de actualiteit. ‘Newsjacking’, ook wel genoemd. En dat zijn geen tien, geen honderd maar duizenden bedrijven. Hoe valt jouw creatie op in de jungle van online inhakers?

Van printadvertentie naar socialmedia-attentie

Vroeger was de krant/het dagblad het meest gebruikte medium voor de inhaker. Een printadvertentie kon, bij het gebruik van de juiste timing en creativiteit, veel goeds doen voor de reputatie van een merk. Er werd op de actualiteit ingespeeld door middel van een afbeelding en tekst. Online en op social media is deze afbeelding-en-tekst-formule vaak nog hetzelfde. Het bereik is echter, vergeleken met de printadvertentie, sinds de komst van social media en door de like- en deelmogelijkheden enorm gegroeid.

De inhaker leeft. Dat werd vorige week weer eens benadrukt toen de Inhaak-app werd gelanceerd. Een hulpmiddel voor bedrijven bij het volgen van relevante inhaakmomenten voor hun merk. De marketeer kan heel nauwkeurig instellen wat de merkwaarden zijn en krijgt een melding als een gebeurtenis zich voordoet waarop ingehaakt kan worden. Hierdoor kan een bedrijf/organisatie snel inhaken via de online kanalen. Originaliteit en creativiteit zijn echter vereist om te scoren.

Een inhaker op social media is, in tegenstelling tot het begin van het online tijdperk, zo geplaatst. Deze snelheid is echter niet altijd even handig. Zo ondervond KLM, na een iets te snel geplaatste inhaaktweet vlak na de gewonnen wedstrijd van Nederland tegen Mexico afgelopen zomer. Het met een Mexicaans icoon bewerkte ‘Departures’ bord op Schiphol met de boodschap ‘Adios Amigos! #NEDMEX’ viel slecht bij de Mexicaanse doelgroep. KLM is veel tijd kwijt geweest om het goed te maken, of in ieder geval, de pijn te verlichten. Moraal van dit verhaal: profiteer van de snelheid van social media, maar plaats geen bericht zonder dubbele check en eventueel het advies van je (internationale) collega’s.

De perfecte inhaker

Fora staan vol met uiteenlopende meningen over het effect van de inhaker. Sommige marketeers zien inspelen op de actualiteit als een goede kans voor een merk om op een creatieve en leuke manier een groot bereik te genereren. Anderen betwijfelen of de inhaker wel zoveel oplevert. Zij zijn van mening dat de actualiteit waarop ingehaakt wordt, meestal te weinig linkt met het aangeboden product/dienst.

Duidelijk is dat ieder mens een mening heeft en dat is helemaal niet erg. Over één ding kunnen we het in ieder geval allemaal eens zijn: online inhakers brengen vaak veel teweeg. Een goede poging wordt op social media veel geliked, gedeeld en krijgt veel reacties. Zo kreeg de Andrélon Facebook-post ‘Perfect, die krul.’, na de heldenrol van keeper Tim Krul op het WK-voetbal, bijna 11.000 likes. De grap past perfect bij het merk, omdat Andrélon de ‘Perfecte Krul’-shampoo in haar assortiment heeft.

De link tussen de shampoo van Andrélon en de keeper van het Nederlands elftal werd vlak na de wedstrijd al veel gemaakt op social media. Fanatieke Oranjesupporters postten foto’s van de fles shampoo met daarbij hun eigen verzonnen tekst. Eigenlijk was de grap dus al meerdere keren gemaakt. Desondanks haakte Andrélon in op het veelbesproken WK-moment en deed dat met succes. Een creatieve, grappige en voor de doelgroep vaak herkenbare inhaker met een goede link naar het merk heeft dus zeker likeability. Je zou de inhaker niet weg kunnen denken bij bepaalde evenementen. Zie je het al voor je: een wereldkampioenschap voetbal zonder je tijdlijn vol met oranje inhakers.

Ruimte in je contentkalender

Het is slim om in je contentkalender vooraf te bepalen op welke gebeurtenissen je wilt inhaken. Denk hierbij aan Koningsdag, Sinterklaas en Oud en Nieuw. Deze momenten staan vast. Handig is om bij het maken van de contentplanning voor het nieuwe jaar of periode alvast na te denken over de invulling van de inhakers voor evenementen als hierboven. Hoe eerder je begint, hoe groter de kans op succes.

Inhaken op de actualiteit is een bewuste keus. Het is goed om eens na te denken óf je überhaupt wel mee wilt doen aan een inhaakmoment als Valentijnsdag. Veel bedrijven lijken het als een verplichting te zien om tijdens en rond een moment als deze een poging tot een deelbare post te plaatsen. Vandaar het hoge aantal inhakers op social media. Het is voor een bedrijf handig om een keuze te maken tussen verschillende inhaakmomenten en de gebeurtenis te kiezen die dichtbij het merk/product staat. Zo voorkom je vanzelfsprekendheid van de deelname aan het inhaak-festijn.

Daarnaast is het slim om buiten de ‘vaste’ evenementen en momenten, in te haken op onverwachte gebeurtenissen. Momenten die je niet aan ziet komen. Realtimemarketing dus. Houd hier ruimte voor in je contentkalender. Als de actualiteit iets biedt waarvan je denkt: dit past bij ons, is het handig om in een korte tijd de juiste mensen bijeen te brengen en direct aan de slag te gaan. Doe je het goed, dan kan zo’n snelle inhaker een schot in de roos zijn.

Opvallen in de tijdlijn

Social media als Facebook en Twitter zijn handige kanalen om je inhaker te communiceren. Voor een organisatie zijn die kanalen makkelijk, snel en goed meetbaar. Ideaal, zul je denken. Nu is het echter zo dat veel andere bedrijven ook proberen shareable content te maken. Dat maakt het lastig om op te vallen.

Newsjacking valt op als je snel bent. Dit hoeft niet altijd positief te zijn (KLM), maar snelle en kwalitatieve inhakers werken vaak heel goed. Een inhaker is kwalitatief goed als deze origineel en creatief is en de link goed weet te leggen tussen de gebeurtenis en het merk/product. Stabilo, bijvoorbeeld, was razendsnel met het online zetten van een flipbook-filmpje over de goal van Robin van Persie tijdens het WK-voetbal. Het filmpje was zo’n succes dat het bedrijf er een contentmarketing prijs voor won.

Zoals hierboven al genoemd, is het profiteren van creatieve expertise in combinatie met snelheid een sleutel tot succesvolle content. Dat is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan. Niet iedereen heeft de creativiteit om in drie tellen tot een briljant inhaakidee te komen. Door jezelf de tijd en ruimte te gunnen, vergroot je de kans dat je op een creatieve wijze de link met je eigen merk/product kan leggen via een inhaker.

Bereik de juiste doelgroep

Last but (certainly) not least: ken je doelgroep. Wat vinden de mensen uit je doelgroep grappig? Wat zouden ze willen delen? Dit zijn vragen die je jezelf bij elke contentproductie moet stellen. Ook bij het creëren van een inhaker dus. Door goed onderzoek te doen naar de doelgroep, is de kans dat je content aanslaat groter. En de kans dat je de plank misslaat, zoals KLM deed, kleiner.

Misschien dat je na het lezen van dit artikel als een gek gaat brainstormen voor een last-minute Valentijnsdag-inhaker. Of juist niet, natuurlijk. Zie het als een uitdaging om je te onderscheiden van de rest. Wij zijn in ieder geval erg benieuwd naar alle creaties van morgen. Succes!

Jesse Gosse
Eigenaar / Oprichter bij Medical Digitals

Jesse Gosse is oprichter en directeur van meerdere online marketing bureau's. Eerst richtte hij social media bureau Be Socialized op specifiek gericht op social media marketing, daarna The Online Group. Na Be Socialized en The Online Group richtte hij Medical Digitals op: een full-service onlinemarketingbureau voor de Life Sciences & Health-sector. Vanuit Amsterdam werken we sinds 2010 aan innovatieve campagnes die het verschil maken. Gedreven door de liefde voor online marketing en de wens om de wereld gezonder te maken, ontwikkelen en realiseren we digitale marketingstrategieën voor Life Sciences & Health. Zo verkleinen we de afstand tussen medische bedrijven, healthcare professionals en patiënten.

Categorie
Tags

1 Reactie

    Caspar de Groen

    informatief en vlot stuk! Inhaken op het inhaken misstaat niet!


    13 februari 2015 om 13:14

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!