Burgerjournalistiek: miljoeneninvestering in NowPublic

31 juli 2007, 08:45

Gisteren werd bekend dat de Canadese website NowPublic in totaal 10,6 miljoen dollar aan financiering heeft gekregen van investeerders in de Verenigde Staten en Canada. De makers hebben grote plannen, schrijft Webwereld (ook op Communicatieonline en Planet.nl).

De makers willen namelijk ’s werelds grootste nieuwsagentschap worden en uitgroeien tot een miljardenbedrijf. De financiering is afkomstig van een investeerder uit New York (Rho Ventures) en twee bedrijven uit Toronto (Brightspark en Growthworks). Maar overname lag op de loer. In de Canadese krant The Globe zegt CEO Leonard Brody:

‘We hebben de afgelopen paar maanden aardig wat aandacht gekregen van grote mediabedrijven die ons wilden kopen, maar we hebben besloten dat we op eigen kracht kunnen groeien, en dat het gewoon te vroeg is om gekocht te worden. We geloven sterk in wat we doen… en dat is het grootste nieuwsagentschap ter wereld bouwen. We worden een miljardenbedrijf.’

Met de investering wil de NowPublic de technologie verbeteren, maar ook bekijken of het mogelijk is de burgerjournalisten te gaan betalen.

120.000 verslaggevers

Het idee achter NowPublic is: laat gewone burgers ooggetuigenverslagen maken in tekst, beeld en geluid. Het bedrijf heeft 120.000 burgerjournalisten tot zijn beschikking, in meer dan 140 landen in ongeveer 4000 steden. Mooi voorbeeld geeft Webwereld: het zomercarnaval in Rotterdam.

Lees hieronder meer berichten op MF over burgerjournalistiek:

Burgerjournalistiek in Nederland

Laat Ilse Media burgerjournalistiek over aan Skoeps?

Journalistiek dat kan toch iedereen?

Mobilereporters eerste site voor burgerjournalistiek

Burgerjournalistiek bestaat niet

Wegener start pilot met burgerjournalistiek

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!