Branded YouTube in finance: pensioenen, de heilige graal en iets goed te maken

Branded YouTube in finance: pensioenen, de heilige graal en iets goed te maken

Omdat 2016 hét jaar van de videomarketing wordt, bied ik in een serie blogposts inspiratie uit het buitenland: hoe zetten merken buiten ons land videomarketing strategisch in? In dit derde deel laat ik drie best practices uit de financiële sector zien.

Prudential snapt wie de doelgroep is

Waarom:

  • ze weten heel goed wie hun doelgroep is;
  • emotie wordt op een mooie manier in beeld gebracht;
  • duidelijke strategie.

Het Amerikaanse Prudential is gespecialiseerd in pensioenen en levensverzekeringen. Nederlandse bedrijven in hetzelfde segment schotelen meestal ‘droge’ content voor. Bij Prudential doen ze het anders: ze stellen de doelgroep op z’n Amerikaans centraal, mét succes!

Hun beste en meest bekeken format is het beste voorbeeld ervan. In ‘#ChapterTwo’ volgen ze gepensioneerden terwijl ‘ze doen waarvan ze houden’. Het is een serie korte portretten waarin ze portretten maken van een gepensioneerde ijshockey-speler, of iemand die in marketing zat en nu cartoons maakt. Een simpel maar ijzersterk format:

In 2011 had Prudential ook een leuk campagneformat: Real-Life Retirement Stories - #DayOne. De titel zegt het al: Prudential vroeg een aantal gepensioneerden om de eerste dag van hun pensioen te laten zien. Zo wordt er een vrouw uit New York gevolgd die terugblikt op haar carrière, maar het ook heeft over de tijd die ze krijgt om met haar band op te treden.

Daarnaast spelen ze slim in op de meest populaire hobby van gepensioneerde Amerikanen: golf. Dat doen ze met instructievideo’s. Het format is creatief: ze pakken challenges op de golfbaan en leggen de oplossing uit. Jammer dat ze niet goed SEO-geoptimaliseerd zijn, waardoor de views relatief laag liggen. Daarnaast is de intro eigenlijk te lang voor uitlegcontent.

Conclusie: bij Prudential snappen ze echt wat de doelgroep bezighoudt!

Bekijk het YouTube-kanaal van Prudential.                          

Jyske Bank, de heilige graal?

Waarom:

  • snel op het nieuws;
  • hyperlokaal, maar ook nationaal goed aanwezig;
  • complete mix van soorten nieuws.

Misschien dat ik gewoon op het verkeerde moment keek. Kan gebeuren. Maar ik zat dan ook helemaal klaar voor dé contentmarketing voorbeeldcase. Jyske Bank is toch een beetje de heilige graal in het contentmarketingvak. Alle communicatiemedewerkers eruit gegooid, onafhankelijke journalisten aangenomen en nu de RTL Z van Denemarken. En van een beetje reclame (voor zichzelf) zijn deze journalisten niet vies...

Maar goed, zoals ik al zei, misschien was het slechte timing, want nieuws is er zeker wel te vinden! En wat Jyske Bank vooral bewijst, is dat het niet moeilijk hoeft te zijn. Wat heb je nodig: een aantal journalisten, een in-house studio, specialisten en een nieuwsfeed. Op die manier kunnen ze even snel reageren op nieuws als iedere redactie dat kan.

Daarnaast valt op dat ze ook veel uitlegcontent hebben over bijvoorbeeld erven. Deze videoserie geeft antwoord op allerlei vragen. Bijvoorbeeld hoeveel het kost om te erven, hoe je ervoor zorgt dat een rekening niet wordt geblokkeerd na iemands dood en tips voor een testament. Maar ook de staat van de woningmarkt wordt per plaats en type woning doorgelicht in korte video’s. Hierdoor krijg je echt het gevoel dat het nieuws voor jou wordt gemaakt.

Opvallend is dat er ook bewust TV wordt opgezocht. Ze maken en produceren bijvoorbeeld het programma, ‘2 huizen, 1 prijs’. Waar wordt gekeken wat een huis in, bijvoorbeeld, Denemarken kost en een huis in Berlijn of een huis http://jyskebank.tv/013261138141038/2-boliger---1-pris-trailer-florida---thailand">in Florida en Thailand. Zoals ik al zei: ze produceren het programma dus helemaal zelf en gebruiken het Deense TV-kanaal TV3 als distributiepartner. Ook sponsorships (voetbal en handbal) hebben een plek op hun website.

Jyske Bank zet inderdaad de toon. Doordat ze dedicated mensen voor het kanaal beschikbaar hebben, zie je gewoon dat ze bovenop het nieuws zitten en daardoor altijd relevant zijn. Ze zijn ook niet bang om permanent een livecast te hebben: http://jyskebank.tv/live. De strategie werkt ook. Op Facebook hebben ze meer dan 10.191 volgers en op LinkedIn 12.874 volgers. Op YouTube zijn ze niet meer actief. Het bewijs dat je ook prima een eigen kanaal kan beginnen, als je maar genoeg content hebt en kan blijven boeien.

Bekijk het kanaal van Jyske Bank.

Goldman Sachs, videocampagne voor financials

Waarom:

  • mooie manier om te laten zien wat de toegevoegde waarde van een bank is;
  • goed gefilmd;
  • compleet platform waarop verdieping wordt gegeven.

Niet nog een branded channel, maar een geformatteerde campagne van een Amerikaanse financial: de campagne Progress van Goldman Sachs. De Amerikaanse bank vertelt hierin over vijf grote projecten. Kenmerk van de projecten is dat ze Amerikanen verder hebben gebracht: er is ‘progress’ geboekt. Het zijn ook geen kinderachtige projecten:

Maar goed, de bank had dan ook wel iets goed te maken. Los daarvan is het wel mooi hoe ze de toegevoegde waarde van hun organisatie hebben vertaald in beeld. Deze stap adviseren wij vaak ook bedrijven die beginnen met videomarketing: een testimonial gebaseerd op de vraag "welke waarde voeg jij toe voor je klanten?"

Bekijk de videocampagne van Goldman Sachs: http://www.goldmansachs.com/who-we-are/progress/index.html.

Ken je ook nog goede YouTube-kanalen of videocampagnes in de financiële sector? Deel ze dan in de comments!

In de volgende aflevering ga ik drie kanalen uit de museumwereld behandelen. Tot dan!

Lees ook de vorige aflevering uit de serie:


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.