6 tips voor het verbeteren van je Facebook-advertising

6 tips voor het verbeteren van je Facebook-advertising
, Cora Techniek
@MaikIdzes

Een van de meest gebruikte vormen van adverteren op Facebook is de right-hand side ad. Het is vaak het startpunt voor adverteerders om een likebase te bouwen en te onderhouden. Doordat deze ads gemakkelijk te produceren en te optimaliseren zijn, worden ze op grote schaal ingezet. Daarnaast wijzen tests uit dat Facebook ads in de “sidebar” soms effectiever zijn dan ads die verschijnen in de “newsfeed”. Opvallend dus dat deze vorm van adverteren weinig aandacht krijgt onder socialmediamarketeers. Vraag blijft echter wat nu precies de prestatieverhogende elementen zijn voor deze right-hand side ads. En hoe kun je als adverteerder de ROI van deze ads verbeteren? Tijd om hier eens dieper op in te gaan.

In samenwerking met We Are Blossom en Maastricht University (afdeling Marketing & Supply Chain Management: Dominik Mahr en Elizabeth Aguirre) is er voor 5 verschillende merken een aantal series van real-life experimenten uitgevoerd. Uit deze testen met right-hand side ads is een zestal concrete tips voortgekomen, die als leidraad genomen kunnen worden bij het opzetten van een campagne. Uiteraard zullen niet alle tips van toepassing zijn voor iedere organisatie. De tips zijn dan ook vooral bedoeld als aanmoediging om te blijven experimenteren en optimaliseren. De ROI van Facebook-advertising kan namelijk altijd beter. Doel van het onderzoek was dan ook om de doorgaans lage click-through rate (CTR) van right-hand side ads te verhogen.

6 tips

Hierbij de zes concrete concrete tips die je helpen de CTR van je right-hand side ads te verhogen.

1. Maak je doelgroep zo klein mogelijk!

De uitgebreide targetingmogelijkheden die Facebook biedt, maken het voor marketeers extra interessant om te adverteren. Een veelgestelde vraag op het gebied van targeting is of je je moet richten op een specifieke groep of dat je de groep iets moet uitbreiden, zodat potentieel geïnteresseerden niet worden uitgesloten.

Uit meerdere testen is gebleken dat de effectiviteit van een right-hand side ad omhoog gaat als de targeting specifieker wordt. Geadviseerd wordt dus om de targeting zo precies mogelijk toe te passen. Liever kleinere, gerichte campagnes met minder budget, dan hoog inzetten om een grotere groep te bereiken!

Altijd al willen weten welke gegevens gebruikt worden voor targeting? Een kopie downloaden van je Facebook-gegevens is bij uitstek de manier om erachter te komen welke gegevens van Facebook-gebruikers worden opgeslagen.

2. Ga niet te ver met personaliseren!

Gebruik nooit meer dan 2 - het liefst maar 1 - gepersonaliseerde woorden. Vooral omdat het aantal karakters in de copy van een right-hand side ad beperkt is, is het belangrijk om de gebruiker niet teveel af te schrikken met gevoelige en persoonlijke informatie. Het is de kunst om de gebruiker zo te interesseren dat deze actie onderneemt, maar het bericht niet aanziet voor privacyschending.

Een opvallende uitkomst van het onderzoek was dat het mogelijk is om te ver te gaan met personaliseren. Het positieve effect van de personalisatie valt dan weg en de effectiviteit is zelfs lager dan bij een advertentie waarbij helemaal geen personalisatie is gebruikt. Zonde van alle moeite dus!

3. Focus op interesses!

Dit is misschien wel het belangrijkste element waar marketeers en organisaties op Facebook van kunnen profiteren. De interesses van consumenten zijn toegankelijk om je advertising op af te stemmen. Uit onderzoek blijkt dat dit voor consumenten het minst persoonlijk voelt en tegelijkertijd het meeste effect genereert.

Het is voor adverteerders belangrijk om waakzaam te zijn bij personalisaties op locatie (zoals steden, provincies), achtergrondgegevens (zoals geslacht en leeftijd) en werk/opleiding. Dit zijn gegevens waar Facebook-gebruikers doorgaans eerder sceptisch op reageren, wat kan resulteren in een lagere CTR.

4. Vermijd privacy-indicaties

Het lijkt een goede oplossing om bij een gepersonaliseerde advertentie aan te geven dat de privacy van de consument niet geschaad wordt of dat de privacy gegarandeerd is. Echter, niets is minder waar. Deze advertenties presteren juist beduidend slechter. Het lijkt erop dat men met een dergelijke privacy-indicatie eerder argwaan opwekt dan vertrouwen!

5. Gebruik producten als afbeelding

Visualiseer je product! Het blijkt dat de consument materialistisch is ingesteld. Bij vrijwel elk merk dat doorgaans producten verkoopt, presteren right-hand side ads met producten als afbeeldingen het beste.

Logo’s van bedrijven presteren over het algemeen het 'slechtst'. Na producten zijn gezichten van mensen en mascottes (denk aan Red & Yellow van M&M’s) de beste manier om de aandacht te trekken.

Wanneer je een keuze hebt gemaakt voor een afbeelding, kan deze analyse je helpen de afbeelding nog verder te optimaliseren.

6. Gebruik zinvolle call-to-actions

Het wordt algemeen aangenomen dat een call-to-action de effectiviteit van advertenties verhoogt. Volgens het onderzoek blijkt dit niet altijd het geval te zijn. Het succes van een call-to-action blijkt afhankelijk van de aard van het bericht. Het is dus raadzaam om niet klakkeloos een “klik hier” of “like ons” toe te voegen. Dit kan zelfs averechts werken. Zorg dat je in een advertentie iets concreets aanbiedt en dat de call-to-action past bij dat bericht.

Naast tekstuele call-to-actions blijkt uit meerdere testen dat visuele call-to-actions (bijvoorbeeld een mouse-pointer in de afbeelding) of call-to-actions in de titel de prestatie van de advertentie ook kan verbeteren.

Ik hoop dat deze tips je helpen bij het opzetten van een succesvolle Facebook-campagne. Zie het als een start, maar blijf experimenteren en optimaliseren!


Delen

0
7


Er zijn 4 reacties op dit artikel

  • Kleine toevoeging op het verhaal; http://www.daisycon.com/nl/blog/de_kracht_van_facebook_advertising/

    geplaatst op
  • Hi Maik,

    Heb je een verwijzing naar de onderzoeken die je noemt, ik zou er graag wat meer in willen duiken.

    Thnx!

    geplaatst op
  • @Tim; Bedankt voor de toevoeging! Dat artikel biedt een goede basis voor het starten met Facebook advertising!

    geplaatst op
  • @Martijn; Wat bedoel je precies? Het artikel is gebaseerd op mijn Master Thesis waarin ik in samenwerking met Blossom (http://www.weareblossom.nl) verschillende experimenten heb gedaan. De Master Thesis zelf wordt bestempeld als vertrouwelijk omdat het informatie van bekende merken (waaronder multinationals) bevat. Neem anders even contact met me op via mail!

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.