6 search-advertisingtrends in 2017

16 januari 2017, 06:00

2016 is voor search advertising een veelbewogen jaar geweest. Zo hebben we de introductie van de extended text ads gehad, de (her)introductie van tabletbiedingen en is de volgende stap genomen in mobile advertising. Daarnaast durven we steeds vaker conversie-attributie toe te passen in onze campagnes. 2017 belooft ook een jaar te worden waarin we als adverteerders niet stil hoeven te zitten. Veel functionaliteiten die in 2016 zijn geïntroduceerd, worden op het moment namelijk nog lang niet ten volste gebruikt. In dit artikel zetten we de 6 belangrijkste search-advertisingtrends voor 2017 op een rij. En nee, ze zijn niet allemaal nieuw, maar worden wel het komend jaar belangrijker dan ze al waren.

1. Personalisatie

Voor personalisatie van searchadvertenties zijn al langer tools beschikbaar, denk bijvoorbeeld aan ad customizers en countdown timers. We hebben in search echter nooit de mogelijkheid gehad om echte tailor-made advertenties te creëren op bijvoorbeeld demografische kenmerken, interessecategorieën of crm-gegevens. In 2016 is daar verandering in gekomen in de vorm van demographic targeting for search ads en customer match.

Deze veranderingen geven ons de mogelijkheid bijvoorbeeld onderscheid te maken tussen huidige klanten (cross- of upsell) en nieuwe klanten. Maar deze toevoegingen maken het ook mogelijk mensen tussen de 18 en 25 jaar anders te benaderen dan mensen boven de 55 jaar.

Mijn verwachting is dat in de toekomst de jaren 2015 en 2016 te boek zullen staan als de opkomst van de gepersonaliseerde ads en dat 2017 bekend zal zijn als het jaar van de adoptie ervan. Wil je mee doen met de big boys? Zorg dan dat je als adverteerder verdiept in de mogelijkheden.

2. Voice search

Het klinkt allemaal nog heel nieuw, maar voice search is een functie die in 2017 een vlucht gaat nemen. Waarom in 2017? De huidige ontwikkelingen binnen voice search en de devices die hiervan gebruik gaan maken, spelen hier een grote rol in.

Op het moment denken we bij voice search voornamelijk aan Siri en Google Now als opties om tegen onze telefoon te praten. Wie doet dat nou? En wat is nou het voordeel?

In 2017 zullen devices als Google Home, Amazon Echo en Athom Homey steeds populairder worden in huishoudens in Nederland. Deze devices werken volledig op basis van voice en dus is de verwachting dat het praten tegen een device steeds ‘normaler’ zal worden. Wat de kansen zijn voor search advertising is nog lastig te zeggen, maar een onderscheid kunnen maken tussen een ingesproken en een ingetypte zoekopdracht zal waarschijnlijk de eerste stap zijn vanuit Google.

3. Feedmanagement

Wij horen het onderwerp feedmanagement steeds vaker voorbij komen in onze werkzaamheden: “Ja, maar daar hebben we dan wel een goede feed voor nodig”. “Als we dat willen doen, moet dat wel in een feed worden opgenomen”. In 2017 zal dit niet minder worden. Sterker nog, de verwachting is dat we steeds meer gaan doen op basis van feeds.

Op het moment is het creëren van campagnes op basis van een feed in het e-commercelandschap vrij normaal. Waarschijnlijk heeft dit ermee te maken dat e-commercewebsites sowieso al een feed nodig hebben voor Google Shopping. In andere branches wordt hiervan echter nog veel minder gebruikgemaakt.

Daarnaast zijn er naast campagnecreatie nog veel meer mogelijkheden met feeds. Zo wordt er nog weinig gebruik gemaakt van bijvoorbeeld bidmanagement op basis van informatie in een feed of een bepaalde mate van personalisatie op basis van een feed (zie ook trend 1). In 2017 gaan we dus niet alleen aan de slag met het optimaliseren van bestaande feeds, maar gaan we ook steeds vaker slimme toepassingen bedenken hoe we deze feeds in ons voordeel laten werken.

4. Mobile advertising

Ja ja, ik weet het, mobile advertising is elk jaar een trend en volgens iedereen megabelangrijk. En toch is 2017 naar mijn mening net anders dan voorgaande jaren. In 2016 is in veel branches namelijk een mijlpaal bereikt: het aantal mobiele zoekopdrachten heeft het aantal desktopzoekopdrachten definitief overstegen. Daarnaast is het sinds de wijziging van specifieke desktop-, tablet- en mobiele biedingen weer mogelijk mobile-only campagnes te draaien.

Op dit moment is mobile advertising voor veel adverteerders alleen nog een bodaanpassing, maar mijn verwachting is dat in 2017 steeds meer adverteerders voor mobiel een aanpassing gaan doen in de advertentieteksten of de kpi’s waarop campagnes voor dit device wordt beoordeeld en bijgestuurd. Ook dit sluit weer deels aan bij trend 1, waarbij we meer gaan werken met gepersonaliseerde advertenties.

Bron: Hitwise

5. Inspelen op de customer journey en conversie-attributie

De customer journey gaat een steeds centraler onderdeel worden van de searchstrategie. Vaak beginnen adverteerders met het inzetten van search in de activatiefase. Vervolgens banen we ons een weg naar boven in het aankoopproces en gaan we op steeds generiekere zoekwoorden inkopen. De verwachting is vaak dat deze generieke zoekwoorden hetzelfde presteren als de overige campagnes en dus komen we nog steeds snel tot de conclusie dat het niet rendabel genoeg is.

Hierin speelt conversie-attributie een grote rol: we weten inmiddels allemaal wel wat het is, wat de voordelen zijn en hoe we het inzichtelijk kunnen maken. Maar we vinden het nog lastig om het daadwerkelijk toe te passen in onze searchstrategie. Mijn verwachting is dat we in 2017 de volgende stap nemen door steeds vaker aparte kpi’s te hanteren voor campagnes die inspelen op een andere fase in het aankoopproces.

6. Nieuwe AdWords-interface

Niet echt een trend, maar als uitsmijter ligt er ook nog een update van de AdWords-interface in het verschiet tegen het einde van 2017. Zoals we dat van Google kennen, krijgen we ook in AdWords een simplistische interface die erg vergelijkbaar is met de huidige interface van DoubleClick for Search. Zelf zijn we erg benieuwd naar hoe deze nieuwe interface qua flow gaat werken en of dit gepaard gaat met een aantal nieuwe AdWords-functionaliteiten. We wachten het af!

Tot slot

Het search-advertisinglandschap blijft continu veranderen. 2016 is een jaar geweest waarin er veel updates zijn geweest en de verwachting is dat we in 2017 aan de slag gaan om slimme toepassingen kunnen doen met deze nieuwe functionaliteiten.

Mitchell de Vries
Product Manager SEA bij Traffic Builders

Mitchell is Product Manager SEA bij Traffic Builders. Hij houdt zich bezig met het optimaliseren van AdWords-campagnes in verschillende branches, van e-commerce tot B2B. Tevens is hij co-auteur van het Handboek Google AdWords waarin hij vanuit de basis beschrijft hoe een ondernemer kan beginnen met het inzetten van Google AdWords voor zijn onderneming.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!