Contentmarketing voor recruitment: 5 bronnen voor onuitputtelijke inspiratie

Nooit meer een writer's block - vijf tips

Contentmarketing voor recruitment: 5 bronnen voor onuitputtelijke inspiratie

Als één vakgebied zich bij uitstek leent voor contentmarketing, dan is het wel recruitment en Employer Branding. Want hoe krijg je het als werkgever voor elkaar dat de juiste mensen bij jou willen werken precies als jij hen nodig hebt? Precies: door je doelgroep te laten zien wie je bent, op het juiste moment met hen in contact te treden en samen een relatie aan te gaan. Laat je kennen als werkgever. En raak vertrouwd met je potentiële medewerkers.

Je hebt zóveel te vertellen

Contentmarketing is hot. Iedereen wil ‘iets’ met content, ook in recruitment. Hoe pak je het aan en hoe zorg je dat jouw aanpak een succes wordt? In mijn whitepaper 'Contentmarketing voor Recruitment' ga ik uitgebreid in op deze vraag. Ik laat zien hoe je je contentmarketingstrategie kunt inbedden in je organisatie. Toch zie je vaak dat enthousiaste initiatieven langzaam doodbloeden. Jammer, want je hebt zoveel te bespreken met je potentiële kandidaten.

Gouden regel

In deze blog geef ik je een aantal suggesties voor thema’s die je kunt belichten. Vergeet hierbij niet de gouden regel: in contentmarketing praat je niet tégen, maar mét je doelgroep. Ga steeds op zoek naar onderwerpen die jullie beiden verbinden.

1. Wie ben je als werkgever?

Employer branding valt of staat bij een heldere profilering van jouw organisatie als werkgever. Wie ben je, wat is je missie, welke doelen streef je na en wat zijn je belangrijkste normen en waarden? Kandidaten willen weten met wie ze zich verbinden. Wees origineel, eerlijk en authentiek. Vertel je verhaal, creëer een beleving en ga hierover in gesprek met je doelgroep. Contentmarketing gaat immers over wederkerigheid. Dat dat best met een beetje humor kan, bewijst softwarebedrijf AFAS.

2. Wie bezielen jouw organisatie?

Wie latent of actief op zoek is naar een andere werkgever, wil niet alleen weten vóór wie hij gaat werken, maar ook mét wie. Laat kandidaten kennismaken met je medewerkers, hun toekomstige collega’s. Wie zijn zij, waar komen zij vandaan, wat houdt hun werk in en wat bezielt hen in hun baan en in hun leven? Een beproefde methode hiervoor zijn video’s en blogs. Maar ook uitingen van medewerkers op feestjes en social media kunnen heel goed bijdragen aan je contentmarketingstrategie. ABN AMRO heeft een prachtige Facebook-pagina waar je collega’s als het ware in levenden lijve kunt ontmoeten en waar je meer beleeft dan het geijkte verhaal.

3. Waarmee maakt jouw organisatie het verschil?

Een dankbaar thema voor contentmarketing is de core business van je organisatie. Waar ben je goed in, welke producten maak je, welke diensten lever je, welke kennis wil je graag delen? De uitspraak "recruitment wordt steeds meer marketing", geldt net zo goed andersom: "marketing wordt steeds meer recruitment". Want wie wil er nou niet werken bij een bedrijf met zo’n gaaf product als bijvoorbeeld Google, Heineken of KLM? Laat zien waar je als organisatie in uitblinkt, waar je warm voor loopt en welke bijdrage jouw organisatie levert aan de omgeving en de juiste kandidaten komen vanzelf naar je toe.

4. Om wie draait het?

Voortvloeiend uit het vorige punt is de vraag voor wie je het allemaal doet. Welke doelgroepen bedien je als organisatie, hoe profiteren zij van jouw producten en/of diensten en hoe kijken zij naar jouw organisatie? Steeds vaker geven kandidaten aan dat bij het zoeken naar een nieuwe baan de relevantie van het werk, de maatschappelijke betrokkenheid van doorslaggevend belang vinden. Maak in je contentplanning ruimte voor onderwerpen die laten zien welke toegevoegde waarde je als organisatie biedt. Laat werknemers of klanten vertellen welke impact jouw product of dienst op hen heeft. Dit kan met filmpjes, blogs, maar denk ook eens aan het organiseren van een meeloopdag, een meet & greet of een hackathon.

5. Wat heb je je medewerkers te bieden?

Voor het invullen van je contentmarketingkalender kun je dankbaar putten uit alle initiatieven en voorzieningen die je als werkgever biedt aan je medewerkers. Hoe meer je laat zien wat je doet, hoe meer je een beleving creëert rondom je werkgeversmerk. Personeelsfeesten, awards, kennissessies, bedrijfsfietsen, mentorships, women empowerment programma's? Maak er in je contentmarketing zoveel mogelijk gebruik van. Coolblue vertelt bijvoorbeeld uitgebreid over hun relocationprogramma.

Gratis whitepaper

Wil je meer weten over contentmarketing en hoe het kan bijdragen aan een succesvol recruitment? In mijn whitepaper beschrijf ik in ruim 20 pagina’s hoe je als recruitment een krachtige contentmarketingstrategie kunt formuleren en implementeren. Een praktische handleiding, geïllustreerd door een schat aan inspirerende voorbeelden op het gebied van werving, recruitment en employer branding. Je kunt de whitepaper 'Contentmarketing voor Recruitment' hier gratis downloaden.

Credits afbeelding: Flazingo Photos, licentie: CC BY (Commercieel hergebruik, inclusief aanpassing)

Delen

0
4


Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.