Contentmarketing voor recruitment: 5 bronnen voor onuitputtelijke inspiratie

16 juni 2015, 13:30

Nooit meer een writer’s block – vijf tips

Als één vakgebied zich bij uitstek leent voor contentmarketing, dan is het wel recruitment en Employer Branding. Want hoe krijg je het als werkgever voor elkaar dat de juiste mensen bij jou willen werken precies als jij hen nodig hebt? Precies: door je doelgroep te laten zien wie je bent, op het juiste moment met hen in contact te treden en samen een relatie aan te gaan. Laat je kennen als werkgever. En raak vertrouwd met je potentiële medewerkers.

Je hebt zóveel te vertellen

Contentmarketing is hot. Iedereen wil ‘iets’ met content, ook in recruitment. Hoe pak je het aan en hoe zorg je dat jouw aanpak een succes wordt? In mijn whitepaper ‘Contentmarketing voor Recruitment’ ga ik uitgebreid in op deze vraag. Ik laat zien hoe je je contentmarketingstrategie kunt inbedden in je organisatie. Toch zie je vaak dat enthousiaste initiatieven langzaam doodbloeden. Jammer, want je hebt zoveel te bespreken met je potentiële kandidaten.

Gouden regel

In deze blog geef ik je een aantal suggesties voor thema’s die je kunt belichten. Vergeet hierbij niet de gouden regel: in contentmarketing praat je niet tégen, maar mét je doelgroep. Ga steeds op zoek naar onderwerpen die jullie beiden verbinden.

1. Wie ben je als werkgever?

Employer branding valt of staat bij een heldere profilering van jouw organisatie als werkgever. Wie ben je, wat is je missie, welke doelen streef je na en wat zijn je belangrijkste normen en waarden? Kandidaten willen weten met wie ze zich verbinden. Wees origineel, eerlijk en authentiek. Vertel je verhaal, creëer een beleving en ga hierover in gesprek met je doelgroep. Contentmarketing gaat immers over wederkerigheid. Dat dat best met een beetje humor kan, bewijst softwarebedrijf AFAS.

2. Wie bezielen jouw organisatie?

Wie latent of actief op zoek is naar een andere werkgever, wil niet alleen weten vóór wie hij gaat werken, maar ook mét wie. Laat kandidaten kennismaken met je medewerkers, hun toekomstige collega’s. Wie zijn zij, waar komen zij vandaan, wat houdt hun werk in en wat bezielt hen in hun baan en in hun leven? Een beproefde methode hiervoor zijn video’s en blogs. Maar ook uitingen van medewerkers op feestjes en social media kunnen heel goed bijdragen aan je contentmarketingstrategie. ABN AMRO heeft een prachtige Facebook-pagina waar je collega’s als het ware in levenden lijve kunt ontmoeten en waar je meer beleeft dan het geijkte verhaal.

3. Waarmee maakt jouw organisatie het verschil?

Een dankbaar thema voor contentmarketing is de core business van je organisatie. Waar ben je goed in, welke producten maak je, welke diensten lever je, welke kennis wil je graag delen? De uitspraak “recruitment wordt steeds meer marketing, geldt net zo goed andersom: “marketing wordt steeds meer recruitment”. Want wie wil er nou niet werken bij een bedrijf met zo’n gaaf product als bijvoorbeeld Google, Heineken of KLM? Laat zien waar je als organisatie in uitblinkt, waar je warm voor loopt en welke bijdrage jouw organisatie levert aan de omgeving en de juiste kandidaten komen vanzelf naar je toe.

4. Om wie draait het?

Voortvloeiend uit het vorige punt is de vraag voor wie je het allemaal doet. Welke doelgroepen bedien je als organisatie, hoe profiteren zij van jouw producten en/of diensten en hoe kijken zij naar jouw organisatie? Steeds vaker geven kandidaten aan dat bij het zoeken naar een nieuwe baan de relevantie van het werk, de maatschappelijke betrokkenheid van doorslaggevend belang vinden. Maak in je contentplanning ruimte voor onderwerpen die laten zien welke toegevoegde waarde je als organisatie biedt. Laat werknemers of klanten vertellen welke impact jouw product of dienst op hen heeft. Dit kan met filmpjes, blogs, maar denk ook eens aan het organiseren van een meeloopdag, een meet & greet of een hackathon.

5. Wat heb je je medewerkers te bieden?

Voor het invullen van je contentmarketingkalender kun je dankbaar putten uit alle initiatieven en voorzieningen die je als werkgever biedt aan je medewerkers. Hoe meer je laat zien wat je doet, hoe meer je een beleving creëert rondom je werkgeversmerk. Personeelsfeesten, awards, kennissessies, bedrijfsfietsen, mentorships, women empowerment programma’s? Maak er in je contentmarketing zoveel mogelijk gebruik van. Coolblue vertelt bijvoorbeeld uitgebreid over hun relocationprogramma.

Gratis whitepaper

Wil je meer weten over contentmarketing en hoe het kan bijdragen aan een succesvol recruitment? In mijn whitepaper beschrijf ik in ruim 20 pagina’s hoe je als recruitment een krachtige contentmarketingstrategie kunt formuleren en implementeren. Een praktische handleiding, geïllustreerd door een schat aan inspirerende voorbeelden op het gebied van werving, recruitment en employer branding. Je kunt de whitepaper ‘Contentmarketing voor Recruitment’ hier gratis downloaden.

Manola van Diest
Marketing communicatie adviseur bij Connexys & freelance

In haar tijd als coördinator marketingcommunicatie bij de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie ontstond een passie voor arbeidsmarktcommunicatie, employer branding en recruitment. Toen ze vervolgens werd uitverkoren als redacteur bij vakmagazine Werf& en kenniswebsite werf-en viel werd één en één twee en kon ze haar ei kwijt in beide passies. Inmiddels werkt ze als Social Media & Contentmarketeer bij Connexys, specialist in recruitment software, en is ze daarnaast zelfstandig marketingcommunicatie adviseur, redacteur en copywriter met als specialisatie arbeidsmarktcommunicatie. Behalve het schrijven van commerciële (web)teksten, schrijft ze voor diverse opdrachtgevers en kanalen in de vorm van blogs, artikelen en interviews op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie, recruitment en employer branding.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!