4 voorbeelden van hoe en wanneer je influencer marketing inzet

8 maart 2016, 09:00

Met de komst van het internet en sociale media is de consument minder gevoelig geworden voor advertenties en reclame. Met name millenials zijn een stuk wantrouwiger. Uit verschillende onderzoeken blijkt dat de consument earned media, mond-tot-mondreclame of aanbevelingen van bekenden meer vertrouwt dan branded advertenties en reclames. Iemand met wie jij je kunt identificeren, geloof je immers eerder dan een advertentie. Marketeer kunnen hierop inspelen door influencer marketing in te zetten.

Wat is influencer marketing ook alweer?

Influencer marketing is het inzetten van invloedrijke personen om de doelgroep zo gericht mogelijk te bereiken. Je benut het bereik en de impact van de influencer om een specifieke doelgroep te bereiken en te beïnvloeden. Influencer marketing is eigenlijk niets nieuws. Al decennia lang zien we bekende Nederlanders en wereldberoemde celebrities voorbijkomen in reclames waarin ze producten en merken aanprijzen. Maar met de komst van het internet en sociale media is het toepassen van influencer marketing een hele andere weg ingeslagen.

Waar influencers vroeger bekend waren van de televisie, kan in het huidige digitale tijdperk iedereen als het ware influencer worden. Denk aan de vele bloggers en sociale media influentials. Online influencers zijn in de ogen van de consument vaak oprechter dan een celebrity. De volgers van de influencers kunnen zich vaak beter met hen identificeren, omdat de influencers dichterbij hen staan. Met name jongere doelgroepen kunnen met influencer marketing effectief bereikt en beïnvloed worden.

Wanneer zet je influencer marketing in?

Wanneer je influencer marketing inzet, hangt af van je doel, doelgroep en hetgeen wat je de doelgroep via de influencer wilt aanbieden. Je kunt het inzetten om:

  • naamsbekendheid te genereren;
  • engagement te creëren;
  • zichtbaarheid bij de lancering van een nieuw product te verhogen;
  • sociale mediakanalen te promoten.

1. Naamsbekendheid genereren

Influencer marketing is een heel geschikt middel om meer naamsbekendheid te genereren en het bereik onder een specifieke doelgroep te vergroten. Met name nieuwe organisaties en merken hebben hier veel baat bij, omdat zij dit netwerk van fans zelf nog niet op hebben gebouwd.

Het nieuwe chocoladefudgemerk Johnny Doodle begrijpt dit en maakte veelvuldig gebruik van het bereik van foodbloggers. Het merk stuurde het product naar een aantal Nederlandse foodbloggers, met een groot bereik binnen een specifieke doelgroep. Omdat de bloggers met het product verrast werden, postten ze er graag over op hun sociale mediakanalen. Daarnaast is de verpakking erg aantrekkelijk, wat het natuurlijk goed doet op foto’s op onder andere Instagram.

2. Engagement creëren

Influencers bereiken niet alleen een hele specifieke doelgroep, ze staan ook heel dichtbij die specifieke doelgroep en gaan met hen in gesprek. Dat maakt influencer marketing een goed middel om engagement te creëren onder de doelgroep.

Voor de naamsbekendheid hoefde Albert Heijn vorige zomer geen influencers in te zetten (de supermarkt is immers bekend bij ongeveer iedere Nederlander), maar om meer engagement te creëren, zette Albert Heijn het bereik van een aantal Nederlandse bloggers in. Het doel was om via deze bloggers verschillende doelgroepen te laten weten dat Albert Heijn veel producten verkoopt waarmee je gemakkelijk gezonde maaltijden kunt maken.

Om dit onder de aandacht te brengen, uploadden de bloggers op hun sociale mediakanalen een salade die zij voor Albert Heijn hadden samengesteld en vroegen ze aan hun volgers wat hun favoriete salade was. Albert Heijn maakte daarnaast gebruik van de kracht van Instagram door volgers de opdracht te geven de hashtags #ahsaladevierdaagse en #AHvers te gebruiken om hun favoriete salades te delen. Zo kon Albert Heijn ook meten hoe vaak er over de actie werd gesproken en in welke mate er op de posts gereageerd werd.

3. Zichtbaarheid bij de lancering van een nieuw product verhogen

Als je een nieuw product op de markt brengt, kan het lastig zijn om het product bij de doelgroep onder de aandacht te brengen. Influencer marketing kan helpen het product gericht te introduceren onder een specifieke doelgroep.

Dit doet het interieurmerk Mooi Goed regelmatig door interieurblogger Lisanne van de Klift te vragen nieuwe ontwerpen en producten te gebruiken en haar mening te delen met haar volgers. Dit doet ze niet alleen door het product te beschrijven, maar ook door het verhaal achter het product te vertellen en meer informatie te geven over de persoon die het product heeft ontworpen.

4. Promoten van sociale mediakanalen

Misschien heeft jouw merk voldoende naamsbekendheid, maar kunnen de sociale mediakanalen nog wat promotie gebruiken. Je hebt bijvoorbeeld net een Instagrampagina opgezet, maar deze heeft nog geen significant bereik. Influencer marketing kan in zo’n geval helpen het bereik te vergroten en de interactie te stimuleren.

Takeovers zijn hier een goed voorbeeld van. De bedoeling van een takeover is dat de influencer het account van een bedrijf of merk voor een bepaalde tijd overneemt. Omdat deze influencer gedurende deze periode op jouw sociale mediakanaal te vinden is, zal deze veel volgers van zichzelf meenemen naar jouw account. Het Amerikaanse kledingmerk Wet Seal, dat zich richt op tieners, zette een jonge socialmediaster in om het Snapchataccount over te nemen. Deze takeover leverde het merk in twee weken zo’n 9.000 extra volgers op.

Om de doelgroep te stimuleren actie te ondernemen, denk aan het aanschaffen van je product, komt het er vaak op neer dat je haar naar je website moet trekken. De invloed van online influencers kan de doelgroep aanzetten tot het klikken naar je website. Om dit doel door de inzet van influencer marketing te behalen, is het belangrijk om na te gaan waar jouw doelgroep zich precies bevindt.

Je kan jouw lekkere chocola op allerlei foodblogs promoten, maar de volgers van deze blogs moeten dan wel in jouw chocolade geïnteresseerd zijn. Trouwe volgers van een blog met alleen maar gezonde recepten zullen misschien minder geïnteresseerd zijn in de chocolade.

Daarnaast is het belangrijk om na te gaan op welke kanalen de influencer jouw doelgroep het beste bereikt. Misschien heeft de influencer een Snapchataccount met veel volgers, maar maakt jouw doelgroep geen gebruik van dit social medium. Het is raadzaam om hier, al dan niet samen met de influencer, eerst goed onderzoek naar te doen.

Jesse Gosse
Eigenaar / Oprichter bij Medical Digitals

Jesse Gosse is oprichter en directeur van meerdere online marketing bureau's. Eerst richtte hij social media bureau Be Socialized op specifiek gericht op social media marketing, daarna The Online Group. Na Be Socialized en The Online Group richtte hij Medical Digitals op: een full-service onlinemarketingbureau voor de Life Sciences & Health-sector. Vanuit Amsterdam werken we sinds 2010 aan innovatieve campagnes die het verschil maken. Gedreven door de liefde voor online marketing en de wens om de wereld gezonder te maken, ontwikkelen en realiseren we digitale marketingstrategieën voor Life Sciences & Health. Zo verkleinen we de afstand tussen medische bedrijven, healthcare professionals en patiënten.

Categorie
Tags

11 Reacties

    Janneke

    Dankjewel, heel nuttig!


    8 maart 2016 om 22:17
    Jesse Gosse

    Goed om te horen Janneke!


    9 maart 2016 om 07:39
    Carmen

    ‘Uit verschillende onderzoeken blijkt dat de consument earned media, mond-tot-mondreclame of aanbevelingen van bekenden meer vertrouwt dan branded advertenties en reclames.’

    Welke onderzoeken en waar kan ik deze vinden?

    Ik zou graag de bron willen gebruiken voor mijn profielwerkstuk! 🙂


    19 september 2017 om 08:44

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!