e-Books, de illegale parallellen met Muziek en Film

29 januari 2010, 06:51

Ik stelde een klant laatst de vraag of de leesindustrie door de komst van e-Books dezelfde problemen kan krijgen als de muziek en film industrie hebben gehad. Ofwel, leest iedereen straks vooral illegale kopieën of niet? Zo hadden ze er nog niet naar gekeken, terwijl de laatste Dan Brown al online stond voordat hij in de winkel lag. Logisch of niet dat Saskia Noort zich druk maakt over haar inkomsten uit de omzet van e-Books? (zie de post van Vincent Everts e-Books vergeleken). Hoe groot is het risico dat de boekenlezer straks net zo heftig aan het downloaden gaat met boeken als met muziek en films? En vooral, wat moet de leesindustrie doen om dit te voorkomen? Of is het al te laat?

Feit 1:

e-Books verkopen prima, en met de komst van de iPad lijkt de tijd gekomen waarin wij ons leesgedrag toch echt structureel gaan aanpassen. De digitale manier van lezen biedt zoveel extra, daar kan een boek op lange termijn niet tegenop. Natuurlijk is een van de krachten van een boek, dat je eigen fantasie bepaalt hoe jij een boek leest en hoe jij de teksten omzet in plaatjes. Voor de romantici onder ons mag dat niet verdwijnen. Dat hoeft ook niet, digitaal lezen maakt alle opties mogelijk, voor iedere voorkeur. Het feit dat een boek nu van een scherm wordt gelezen, is gewoon een kwestie van wennen. Bovendien krijg je veel meer mogelijkheden. Enhanced lezen bijvoorbeeld. Een plaatje kan een bewegend beeld worden, waardoor dingen beter uit te leggen zijn. Boeken kunnen online gekoppeld worden met kennisbanken waardoor je tijdens het lezen makkelijk meer achtergrond informatie kunen vinden. Denk aan de educatieve mogelijkheden, maar ook gewoon aan het in beeld krijgen van je fantasie. Om even terug te komen op Dan Brown… denk eens aan een totale multimediale beleving van De Da Vinci Code. En dan heb ik het nog niet eens over de mogelijkheden waarop tijdschriften via hun artikelen leads kunnen genereren aan de adverteerders. Geweldig, zo lijkt me.

Conclusie

: Het lezen van gewone boeken zal gaan afnemen. Hoe hard, dat is vooral afhankelijk van de acceptatie van e-Readers.

Feit 2:

Boeken worden al illegaal digitaal aangeboden. Als de penetratie van digitale leesdevices groeit, zal de markt voor het aanbieden van illegale kopieën via torrent sites navenant groeien. Die les hebben we geleerd van de muziek- en filmindustrie. Daar hebben de aanbieders en eigenaren van de rechten heel lang achterover geleund en vertrouwd op bestaande modellen. As we speak is er (iTunes uitgezonderd) nog geen weg uit de daaruit ontstane malaise gevonden.

Conclusie:

: Ja, het is te laat, zullen de pessimisten zeggen. Maar ik ben geen pessimist, dus ik denk dat het nog mogelijk is om te komen met passende alternatieven die illegaal lezen (deels) kunnen voorkomen. Maar dan zal de leesindustrie wel van de luie stoel af moeten en moeten komen met behoorlijke alternatieven. Welke? Ik doe een paar voorzetjes, en help me gerust om de lijst aan te vullen. Wie weet zetten we hier de eerste stappen de goede kant op.

Kom met een all-you-can-read abonnement voor elektronisch lezen

De boekenfan zal dit geweldig vinden. Op bais van zijn leesgedrag kan hij kiezen uit een passend abonnement waarmee hij zoveel mag lezen als hij wil voor een fixed price. Bovendien kan hij dan direct aangesloten worden bij een loyalty programma van de aanbieder. Zo kan de lezer direct recensies plaatsen en andere passende boeken geadviseerd krijgen. De telecom industrie kan ons deze modellen voorzeggen. Het argument dat de boekenlezer een boek in de kast wil hebben zal hier deels opgaan, daar ben ik het mee eens, als is het alleen maar voor de status. Tegelijkertijd blijkt in de muziekindustrie dat streaming abonmnementen toch aan terrein winnen. Zie ook de overname van Lala door Apple, dat almaar riep niet in streaming te geloven. Die twijfel kan de leesindustrie dus overslaan. Maar met dit soort abonnementen verhinderen we niet dat mensen illegale kopieën gebruiken.

Start met schrijverscommunities of bouw ze verder uit

Volgens mij is een van de oorzaken van het illegaal downloaden van films en muziek, dat de consument zich niet verbonden voelt met de zanger of acteur. De consument redeneert dat zij toch wel genoeg verdienen. Dat zijn illegale kopie daar weinig in verstoort. Bij schrijvers ligt dit anders (hoop ik). Als de industrie in staat zal zijn om communites op te zetten waarin schrijvers zich kunnen profileren en binden met hun lezers, dan zullen de leden van die communities in ieder geval een band ervaren en wellicht minder snel geneigd zijn om over te stappen naar de illegaliteit. Daar hoort dan wel bij dat de lezer voordeel heeft van het aangesloten zijn bij een dergelijke groep. Bijvoorbeeld door de boeken als eerste te kunnen kopen, tegen een bepaalde korting of met toevoeging van een ‘writers special’.

Aanvullingen zijn welkom!

Gerelateerde artikelen:

Het tablet, magazine van de toekomst en e-Books meer over de toonbank dan gewone boeken.

Rob van Beek
eigenaar bij WebTopia

Rob van Beek deed onder andere bij KPN en Reed Business veel ervaring op met internet. Zo stuurde hij onder andere Planet.nl aan. Met WebTopia helpt Rob bedrijven online succesvoller te worden door de online beleving voor de klant te verbeteren. Daarnaast exploiteert Rob een aantal eigen websites met pertners. Rob staat bekend als betrokken en zeer gemotiveerd. Een ervaren adviseur in online marketing en strategie. Een echte ondernemer en gemakkelijke communicator.

Categorie
Tags

12 Reacties

    boezeman

    Ga als uitgever uit van het feit dat je content levert (goede verhalen) en dat de manier waarop die geconsumeerd wordt in principe niet van belang is: gebonden of paperback, e-book, app, etc. Zorg dat je genoeg alternatieven hebt die voor de consument dusdanig interessant zijn dat a) illegaal downloaden niet hoeft (gedoe, je moet er wel iets verstand van hebben) omdat jouw alternatief simpel en goedkoop is en b) jouw alternatief veel mooier is om te hebben dan een illegale kopie (geef emotie mee, creëer toegevoegde waarde).

    Wij zijn bij A.W. Bruna al geruime tijd bezig met e-books en nemen een flink deel van de bol.com-omzet van 2009 daarvan voor onze rekening. Wij proberen bij elke nieuwe deal e-bookrechten mee te nemen in de contracten, wat in zeer veel gevallen inmiddels geen probleem meer is.


    29 januari 2010 om 07:12
    Alex

    Je voorbeeld van Dan Brown is wel tekenend hoe veel uitgevers/schrijvers er mijns inziens in staan. Hij ligt nog steeds niet in de digitale winkels! Dan Brown/lost symbol kan je in Nederland niet digitaal/legaal verkrijgen, en dat is voor een bestseller (zie het succes van dit digitale boek bij Amazon) toch wel een erg gemiste kans.

    Als je een boek niet legaal, digitaal aanbied in Nederland, dan werk je illegaliteit in de hand.

    De bal ligt mijns inziens naast goede retailers/eenvoud in bestellen/lezen en goede kwaliteit voornamelijk bij de uitgevers. Timo/ A.W. Bruna heeft dit begrepen, nu de overige (internationale) uitgevers nog…

    Ook: laat de overheid iets doen aan de 19% BTW voor digitale boeken ipv 6% BTW (zoals dat nu is voor fysieke boeken). Hierdoor blijven legale digitale boeken duurder dan nodig…en werkt de overheid innovatie tegen…


    29 januari 2010 om 07:35
    Kenneth

    Een all you can read abonnement voor elektronisch lezen dus met andere woorden een digitale bibliotheek? Ik heb nu nou niet echt het idee dat het goed gaat met bibliotheken met fysieke boeken maar wellicht dat het in digitale vorm wel zal aanslaan?


    29 januari 2010 om 08:25
    chi666

    Timo heeft gelijk m.b.t. het feit dat je de content als basis moet nemen en vooral de lezer moet laten bepalen hoe hij of zij dit tot zich wil nemen. Natuurlijk heb je met digitale boeken meer kans op kopieer gedrag. Echter, ik leen zoveel boeken uit, is dat ook illegaal kopieer gedrag? Je reproduceert het niet, maar die ander koopt het ook niet.

    Wat ik zelf nog erg jammer vind is dat er geen Nederlandse boeken, of veel te weinig, als luisterboek uitkomen. Ik luister het liefst al mijn vakliteratuur in de auto, maar dat kan enkel met Amerikaanse literatuur.

    Een all you can read? Ja, dat kan zeker. Een Bieb, maar dan digitaal, zit wel iets in. Sterker, dat kan natuurlijk de ultieme redding zijn van de openbare bibliotheken. Voordeel is dat via de stichting Lira de leenrechten meteen zijn geregeld, hoewel je misschien moet stellen dat die dan wel iets omhoog moeten aangezien je niet echt leent, maar meer semi verkoopt (immers kan je digitaal niet afdwingen dat het terug gebracht wordt en je wilt niet met die onzinnige DRM gaan werken).

    Je moet je altijd afvragen waarom mensen iets illegaal gaan pakken. Een voorbeeld bij films is bijvoorbeeld de krankzinnige waarschuwingen van Brein over kopiëren die niet door te spoelen zijn op DVD. Die knipt men er vrolijk uit bij illegale versies, scheelt weer 30 seconde je irriteren aan volkomen onzinnige mededelingen.

    De toekomst? Tijd zal het leren. Gaan we alles digitaal lezen? Deels wel denk ik. Gaat het dan illegaal worden? Ik hoop dat de papier mensen leren van de muziek en film mensen en niet vechten, maar omarmen. Dan valt dat wel mee.


    29 januari 2010 om 08:43
    boezeman

    Wat Alex zegt over de BTW is inderdaad ook nog een goed punt. Die zou per direct naar 6% moeten. De prijzen zijn nu afgestemd op het totaalplaatje exclusief drukkosten, maar dat lijkt qua pricing te hoog te zijn. De gevoelswaarde van een e-book lijkt lager te liggen dan die van een fysiek boek.

    Wat betreft bestsellers als Dan Brown en dergelijke. Ik weet niet wat hij en zijn Amerikaanse uitgever willen, net zo min als wat de Nederlandse uitgever wil. In ons geval hebben we enkele topauteurs die nog steeds niet willen dat hun boeken als e-book verkocht worden. Tja, daar doe je niks aan. Behalve het onderwerp steeds maar weer aansnijden. Het is niet alsof alles bij de Nederlandse uitgevers ligt. Auteurs en oorspronkelijke (buitenlandse) uitgevers zijn heel vaak de bottleneck.


    29 januari 2010 om 08:58
    Bas Rutten

    Na de launch van de iPad met digitale boeken e.d. kwam op twitter voornamelijk de reactie: “Ik denk dat ik het toch fijner vind om de boeken op papier te lezen. Het scherm brengt je niet echt in de “flow” van het boek.” Zou het dan niet zo zijn, dat op dit moment het gevoel bij het fysieke boek toch sterker is dan het lezen van een scherm?

    Om even als voorbeeld aan te halen het boek “Er komt een vrouw bij de dokter”. Zou men hetzelfde gevoel bij dit boek hebben gehad als het op een computerscherm was gelezen? Ik denk persoonlijk van niet…

    Het zal dus nog niet te laat zijn voor de industrie om zich aan te passen naar de verdigitalisering. Echter zal dit in de toekomst wel veranderen mijns inziens en zullen ze dus alle mogelijkheden van afzet goed onder de loep moeten nemen en hier innovatieve veranderingen in moeten aanbrengen, waar een groot aantal uitgevers op dit moment dus al mee bezig is.


    29 januari 2010 om 11:58
    robvanbeek

    @ Timo, Alex en Bas,

    – met betrekking tot BTW. Het model van de vaste boekenprijs komt natuurlijk ook nog eens onder druk te staan door digitale uitgaven. Zeker wanneer wij straks bijvoorbeeld nog makkelijker in het buitenland een boek kunnen bestellen en direct downloaden op onze eReader. Dat betekent dat uitgevers dus ook moeten gaan nadenken over een andere manier van marketen en hun prijsbeleid moeten gaan aanpassen. De marges komen daarmee verder onder druk te staan. Hoe zie jij dat Alex?

    – met betrekking tot de bottleneck bij autuers die niet willen dat een boek digitaal verschijnt. Ik denk dat dit van tijdelijke aard is. Het onbekende maakt onbemind. En als ze het zelf niet gaan doen, lokken ze illegaal handelen uit bij boefjes die niet gaan zitten wachten.

    Als boekenwurm kan ik me heel erg vinden in je theorie over ‘komt een vrouw bij de dokter’. Maar net als het boek heeft de film ook een boel losgemaakt. De film is in feite niet meer dan een boek in beeld. (sorry, het is wat gechargeerd misschien) Zal het dan ook niet zo zijn dat er op termijn een juiste beleving gaat zijn voor digitale boeken? Misschien wel een mix tussen letters en film?


    29 januari 2010 om 12:09
    Alex

    @ Rob,

    Ik zie dat op termijn inderdaad de markt zal veranderen, met andere marges (want andere product modellen). Vergelijk met genoemd abonnement model van muziek, maar ook de veranderende businessmodellen in de entertainment industrie.

    Ondanks dat de verkoop van CD’s daalt, gaat het nog steeds goed met de entertainment industrie in zijn geheel!

    Het genoemde model van per hoofdstuk kopen is hier ook een voorbeeld van… of, denk eens aan niches die nu kunnen ontstaan (abonnement op een dagelijkse collum met 5000 lezers voor 2,95 euro per maand is al lucratief) Voordeel van lagere prijzen is ook dat het toegankelijker kan worden voor anderen om eens een schrijver te proberen!

    Maw: innoverende schrijvers/uitgevers en retailers kunnen mijns insziens zeker met (als het al zo is) minder marge een goede boterham verdienen; ik ben er daarom niet bang voor.

    Ik hoop dat je gelijk hebt met de auteurs bottleneck… in de muziek industrie zijn er nog steeds A-artiesten die achterhoede gevechten voeren 🙁


    29 januari 2010 om 15:36
    robvanbeek

    @Lisa ????????? please do not disturb a good discussion with commercial info.

    @Matthijs ik vind dit een vreemde comment


    1 februari 2010 om 08:16
    mgvandenbroek

    @Rob: Het is spam. Helaas niet meer zo vreemd…. Zijn we mee bezig.


    1 februari 2010 om 08:32
    Remco

    Interessant wat Timo Boezeman zegt over het e-book bij A.W. Bruna! Jammer dat de boeken van Signatuur ( Ook onderdeel van A. W. Bruna) e-books verkopen die duurder zijn dan de papieren uitgaves! Neem nu het lot van de familie Meijer, als e-book 20 euro als papreback 15 euro!!!!??????. Heeft A.W. Bruna daar echt zo goed over nagedacht?


    20 juni 2010 om 18:47

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!