Tabvertising: Adverteren op tablets

16 januari 2012, 05:45

Naast de PC en de smartphone is de tablet het derde digitale scherm in het leven van de consument. Uit recente cijfers van Intomart GfK is gebleken dat inmiddels 1,7 miljoen mensen in Nederland beschikken over een tablet. De verwachting is dat dit aantal in 2012 aanzienlijk zal stijgen. Ondanks de financiële crisis geeft namelijk 82 procent van de Nederlandse huishoudens aan in 2012 interesse te hebben in de aanschaf van een tablet, zo blijkt uit onderzoek van TNS NIPO in opdracht van BelCompany. De groeiende tabletmarkt biedt nieuwe kansen op het gebied van online adverteren. In dit artikel volgen enkele tips om uw AdWords campagnes af te stemmen op consumenten met tablets.

De Tabletgebruiker

De eerste iPad van Apple werd ruim anderhalf jaar geleden geïntroduceerd in Nederland. De lancering van de iPad heeft gezorgd voor een spectaculaire opmars van de tabletmarkt. Naast een stijging van de verkoop, heeft de introductie van de tablet ook geleid tot een verandering van de manier waarop consumenten omgaan met digitale inhoud.

Uit recent onderzoek van Google is gebleken dat het gebruik van desktops of laptops in zekere zin verschilt van het gebruik van tablets. Terwijl desktops en laptops veelal worden gebruikt voor werkgerelateerde activiteiten, worden tablets hoofdzakelijk gebruikt voor ontspanning en entertainment. Het gebruik van tablets neemt dan ook aanzienlijk toe in de avonduren en tijdens het weekend. De gemiddelde tabletgebruiker spendeert dagelijks 1,5 uur op de tablet.

Naast het lezen van e-mails, blijkt het bekijken van online video’s en het spelen van spelletjes erg populair onder de tabletgebruikers. Bovendien wordt de tablet veelvuldig gebruikt in combinatie met andere activiteiten. Zo blijkt uit onderstaande grafiek dat veel mensen hun e-mail lezen terwijl ze TV kijken of luisteren naar muziek tijdens het koken.

Behalve entertainment en ontspanning spenderen consumenten een groot deel van de tijd aan het zoeken naar informatie op de tablet. Het aantal zoekopdrachten via tablets is het afgelopen jaar dan ook sterk gestegen. Tegelijkertijd zien we een stijging van het aantal online aankopen via een tablet. Naar verwachting zal het aantal aankopen via een tablet het aankomende jaar verder toenemen.

Mogelijkheden voor AdWords

Google is zich bewust van de mogelijkheden die de groeiende tabletmarkt kan bieden voor haar adverteerders. Daarom zijn er recentelijk enkele wijzigingen doorgevoerd in het AdWords systeem. Hieronder volgen enkele praktische tips voor het opzetten van een effectieve advertentiecampagne gericht op consumenten met tablets.

1. Maak gebruik van tablet targeting

De targetingmogelijkheden in AdWords zijn onlangs uitgebreid. Tegenwoordig worden advertenties automatisch weergegeven op tablets. Creëer specifieke campagnes die uitsluitend getarget zijn op tabletapparaten voor het beste resultaat. Door specifieke campagnes te gebruiken voor tabletapparaten kun je de campagnes beter beheren met betrekking tot budget en instellingen. Daarnaast kun je op deze manier ook doelgerichte advertenties opstellen die geschikt zijn voor tablets.

De targetingoptie voor tablets biedt tevens de mogelijkheid om gebruikers van tablets te selecteren die specifieke besturingssystemen gebruiken zoals iOS, Android en WebOS.

Maak gebruik van bestemmingspagina’s voor desktops. Controleer altijd of uw bestemmingspagina geschikt is voor weergave op tabletapparaten. Houd er rekening mee dat Flash in veel gevallen niet wordt ondersteund door tablets. Daardoor zal de bestemmingspagina niet correct worden weergegeven. Dit geldt met name voor tabletapparaten die gebruik maken van het iOS besturingssysteem zoals de iPad. In dergelijke gevallen is het verstandig om vertoning van advertenties op iOS besturingssystemen uit te schakelen of eventueel alle vertoningen op tablets uit te schakelen.

2. Focus op posities boven de vouw

Enige tijd geleden heeft Google de lancering aangekondigd van een vernieuwde versie van Google Search voor tabletgebruikers. De vernieuwde versie van Google Search maakt maximaal gebruik van de schermruimte van een tablet en kan eenvoudig met aanraakbediening worden gebruikt. Advertenties op tabletapparaten worden echter anders weergegeven dan op desktops of laptops:

  • Op tablets die in liggende stand worden gebruikt, kunnen maximaal twee advertenties worden vertoond boven de zoekresultaten.
  • Op tablets die in staande stand worden gebruikt, kunnen maximaal drie advertenties worden vertoond boven de zoekresultaten.
  • Onderaan de zoekresultaten worden maximaal drie advertenties weergegeven ongeacht de stand van de tablet.

Dit betekent dat er maximaal 3 advertenties worden weergegeven ‘boven de vouw’. De CTR ligt doorgaans veel hoger bij advertenties die boven de vouw worden vertoond. Om de zichtbaarheid op tablets te vergroten is het daarom belangrijk om te bieden op topposities (1e tot 3e positie boven de vouw).

3. Maak gebruik van advertentieplanning

Tablets worden veelal gebruikt in de avonduren en in het weekend. Daarom is het raadzaam om CPC biedingen in de avonduren en weekenden te verhogen voor maximale zichtbaarheid tijdens de ‘spits’. Maak daarbij ook gebruik van data uit Google Analytics. Op deze manier kun je nauwkeurig vaststellen wanneer de piekmomenten zijn. Vervolgens kun je de biedingen daarop aanpassen.

Indien je gebruik wilt maken van ‘advertentieplanning’ ga dan naar het tabblad ‘Instellingen’ en selecteer ‘Advertentieplanning’. Op deze manier kun je zelf bepalen op welke uren of dagen van de week de biedingen moeten worden aangepast.

4. Vergroot je bereik met het Google Display netwerk

Uiteraard wil je als adverteerder ook je doelgroep bereiken wanneer men leest, onderzoek doet of op zoek is naar informatie. Door de inzet van het Google Display Netwerk wordt de online zichtbaarheid van de adverteerder vele malen vergroot.

Uit het onderzoek van Google blijkt dat consumenten hogere verwachtingen hebben van advertenties op tablets. Alhoewel advertenties op tablets niet anders worden bekeken dan advertenties op desktops of laptops, verwachten mensen wel meer interactiviteit van tablet advertenties. Maak daarom gebruik van rich media indelingen voor advertenties op tablets. Door op een handige manier gebruik te maken van de mogelijkheden die een touchscreen te bieden heeft, kunnen advertenties voor tablets aantrekkelijker worden gemaakt. Denk bijvoorbeeld aan flexibele advertenties die 360° kunnen draaien of advertenties met een spotlightweergave. Met behulp van spotlightweergave kunnen specifieke onderdelen van een product worden bekeken via geanimeerde ‘hotspots’.

Kortom, zorg ervoor dat je als adverteerder goed zichtbaar bent voor consumenten met een tablet. De tabletmarkt zal het komende jaar verder groeien waardoor zichtbaarheid op tablets steeds aantrekkelijker wordt voor adverteerders. Houd daarnaast ook rekening met uw bestemmingspagina, is uw bestemmingspagina wel ‘tabletproof’? Naar verwachting zullen de advertentiemogelijkheden het komende jaar verder worden uitgebreid, houd het laatste nieuws omtrent ‘tabvertising’ daarom goed in de gaten.

Elles Leijzer
Director Digital Marketing & E-commerce bij New Skool Media

Categorie
Tags

2 Reacties

    Ries

    Prima stuk! Hoop dat websitebouwers dit ook lezen, want er zijn nog veel te veel websites die niet tabletproof zijn. En dan heb ik Flash nog niet eens genoemd. Overigens is flash op een website voor mijn ‘webOS powered TouchPad’ geen probleem 😉 Leuk dat je webOS noemt. Zelf ook een gebruiker?


    16 januari 2012 om 12:56
    EllesLeijzer

    Hi Ries,

    Bedankt voor het compliment! Het zou inderdaad goed zijn als websites/webbouwers meer aandacht besteden aan bestemmingspagina’s voor tablets i.v.m. met de groeiende tabletmarkt. Ik ben zelf overigens geen gebruiker van webOS.


    16 januari 2012 om 14:30

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!