De user experience van 18 reissites: weinig behoefte aan social sharing

25 augustus 2011, 03:12

In het hoogseizoen van de vakantie hebben we besloten om ons eerste user experience rapport te wijden aan de reissector. We hebben Usabilla gebruikt om 18 reissites in drie categoriën te onderzoeken (hotels, luchtvaartmaatschappijen en vergelijkingssites). Er hebben 800 deelnemers feedback gegeven door simpele taken uit te voeren.

We hebben deze sites grondiger onderzocht dan we normaal gesproken doen met onze cases. Dit geeft ons de mogelijkheid om naar de overeenkomsten en verschillen van een grote hoeveelheid websites te kijken, die allemaal een vergelijkbare service bieden. We hebben testen gebruikt om een grote hoeveelheid kwalitatieve feedback te verzamelen, in korte tijd. Het rapport is niet wetenschappelijk, en we hebben geen gedrag vastgelegd. We wilden erachter komen wat er in de hoofden van gebruikers omgaat als ze deze sites bezoeken. Deelnemers aan onze visuele tests zijn mondig en geven positieve en negatieve aspecten van de reissites weer. Het is makkelijk om over deze aspecten heen te kijken als er alleen naar bezoekers-statistieken wordt gekeken.

Een bladzijde uit het rapport

In deze drie case studies hebben 800 deelnemers taken uitgevoerd en feedback gegeven. Onder de sites die zijn getest bevinden zich onder andere American AirlinesDelta AirlinesUnited Airlines, KLMHiltonMarriottExpedia en EasytoBook.com.

Een selectie van de bevindingen in dit rapport (PDF, 8.3mb):

  • Luchtvaartmaatschappijen: De Delta Airlines pagina heeft hoog gescoord in de mate waarin participanten hun boarding pass konden vinden (67%), en Delta scoort ook goed wat betreft de tijd die deelnemers hier over deden (15,3 seconden). KLM (39%), Lufthansa (38%) en Singapore Airlines (38%) scoorden laag in de boarding pass opdracht, en Singapore Airlines (21,2 seconden), United Airlines (22,1 seconden) en KLM (23,9 seconden) scoorden in tijd het laagst.
  • Hotels: Sites met een rustige header, makkelijke navigatie en een mooi visueel ontwerp springen er allemaal op een positieve manier uit. Deze elementen maken een site niet alleen maar mooi om naar te kijken, maar het wekt ook vertrouwen op. Drukke sites die bestrooid zijn met quotes van derden, sociale media knoppen en knoppen die niet bij de navigatie passen of vermomd zijn als advertenties hebben allemaal negatieve feedback gekregen.
  • Vergelijkingssites: De promotionele content op Expedia en Priceline.com werd positief beoordeeld door de deelnemers, terwijl andere sites slecht scoorden op deze onderdelen. Dit kwam omdat de promotionele content van Expedia en Priceline.com afwijkt van de norm: er wordt duidelijk gecommuniceerd welk voordeel de gebruiker kan behalen door op de content te klikken.
  • Facebook ‘Like’ knoppen: De reactie van deelnemers op de Facebook ‘like’ knoppen was overweldigend negatief bij alle sites. Deelnemers gaven aan “de opdringerige toon van bedrijven die vragen om erkenning” niet op prijs te stellen. “Bedrijven vragen om wereldkundig te maken dat je hen leuk vindt, maar het is niet duidelijk wat mij dit oplevert”, aldus een gebruiker.

Lees het hele rapport (PDF, 8.3mb) voor interessante inzichten gebaseerd op de feedback van 800 deelnemers. We horen graag wat jullie er van vinden.

Van de resultaten van het onderzoek naar de site van de luchtvaartmaatschappijen hebben we een infographic gemaakt die we jullie niet wilden onthouden:

Jurian Baas
Marketeer bij Usabilla

Categorie
Tags

2 Reacties

    Marc

    Bedankt voor dit rapport. Het gebruik van de term vergelijkingsites is niet helemaal juist. Alle sites onder dat hoofdstuk zijn online travel agents (OTA’s). Vergelijkingsites in de reisbranche zijn bijvoorbeeld Kayak.com en in Nederland Vliegticketcentrum.nl.


    25 augustus 2011 om 13:48
    onlinemarketeerTV

    Interessant! Ver onderbelicht in de converterende marketingwereld die steeds meer accountable wordt. Moet zelf constateren dat usabilitybevinden op de ontwerptafel en bij klantpresentatie te vaak afvallen omdat het ‘plaatje’ en de huisstijl nog teveel voorop gaan.

    Vraag; hoe was je onderzoekopzet: wat dit eye- en mousetracking en observatie, of…?

    En vitaal in de marketingusability: hebben jullie naar de kleur/ button en call to action gekeken site? Dit zijn bijvoorbeeld de AB testen waarbij je groene button opeens oranje maakt en ziet dat de CTR toeneemt.

    De onderzochte sites zitten vaak in affiliateconstructies/ -campagnes; hebben jullie onderscheid kunnen maken tussen de paden van de A-Z bezoekers (landen op de index) en hen die via affiliate wellicht dieper landen?

    Very interesting!


    26 augustus 2011 om 08:37

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!