Hoe effectief was de twitteractie van Landal GreenParks?

7 juni 2011, 05:46

Moet eerlijk zeggen dat ik Bas Hoogland, Commercieel Directeur Landal GreenParks, nog niet volgde op Twitter. Afgelopen vrijdag kwam ik via een retweet op zijn tweet over de Twitteractie van Landal GreenParks. De actie is eigenlijk heel simpel. Je moest @landalnl en/of @bashoogland op Twitter volgen, het bericht over de actie retweeten en je maakte kans op een verblijf in een 8 persoons Eco-bungalow op Landal Aelderholt in Drenthe. De actie startte op vrijdag 3 juni om 15.00 uur en op maandag 6 juni vanaf 12 uur werden de winnaars bekend gemaakt.

Landal GreenParks experimenteert al een jaar met social media waarbij binnen het ecommerce-team één medewerker verantwoordelijk is voor de officiele Landal GreenParks-accounts op Hyves, Facebook, YouTube en Twitter. Daarnaast Twittert Bas Hoogland als commercieel directeur op persoonlijke titel. Daar waar Hyves, Facebook en YouTube vooral reactief worden ingezet, wordt Twitter steeds meer actiematig ingezet. Zo leverden eerdere twitteracties al testgezinnen op voor de nieuwe Landal strandhuisjes in Julianadorp, gedichten van 140 karakters voor de safaritenten in Eerbeek en natuurfoto’s voor brochures.

Bas Hoogland over de twitteracties: “Twitter is een leuke en directe manier om met mensen in contact te komen. De reacties op de twitteracties zijn in het algemeen erg leuk en positief. Bij het opstarten van de acties kijken we of het past bij het merk Landal GreenParks. Social media is een goede aanvulling op de bestaande online kanalen die we inzetten bij Landal GreenParks.”

De Twitteractie van afgelopen weekend begon op vrijdagmiddag 15 uur. Binnen een minuut telde Bas Hoogland al meer dan 100 retweets en na 2,5 uur stond de teller op 500 retweets. De enorme belangstelling aan het begin van de actie heeft te maken met het feit dat uit de eerste 50 mensen die het bericht hadden geretweet minimaal één winnaar werd gekozen. De actie heeft naar schatting 330.000 twitteraars bereikt hetgeen uiteindelijk heeft geresulteerd in 800 nieuwe volgers op @landalnl en 2.140 bezoeken naar www.landal.nl/twittereco (CTR 0,65%).

Naast deze kwantitatieve resultaten heeft de actie opnieuw geleid tot nieuwe contacten en een positief beeld van Landal GreenParks. Bas Hoogland kan nog niet zeggen hoeveel nieuwe boekingen de actie heeft opgeleverd. Wel gaf hij aan dat binnen enkele weken na de twitteractie voor de strandhuisjes in Julianadorp de huisjes voor het hele jaar volgeboekt waren. Het blijft uiteindelijk moeilijk om aan te geven of dit het directe resultaat is van de twitteractie. Voor de analyse van de actie maakte Landal GreenParks gebruik van Crowdbooster en TweetReach.

Als uitsmijter gooide Bas Hoogland er dit weekend nog een ‘quizje’ uit waarbij werd gevraagd naar het bereik van de actie. De winnaar van het extra weekend in een Eco-bungalow op Landal Aelderholt is geworden @leukste_ontwerp die met 310.000 het dichtst bij de behaalde 330.000 zat. Bas Hoogland zal binnenkort contact opnemen met de winnaar!

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

23 Reacties

    Gijs Heerkens

    Dit soort acties zijn nu nog lucratief blijkbaar. Maar eigenlijk is het gewoon spam, vergelijkbaar met de doorstuurmailtjes van “vroeger”.


    7 juni 2011 om 06:04
    media

    @gijsheerkens: waarom is het spam? je bent toch vrij om er wel of niet aan mee te doen?


    7 juni 2011 om 06:24
    Gijs Heerkens

    @ Marco Derksen

    Voor de ontvanger zijn het ongewenste reclameboodschappen.

    Vind je de vergelijking met doorstuurmailtjes niet opgaan?


    7 juni 2011 om 06:52
    F van Staa

    Je leest een tweet (wel of niet) maar de LINK erin volgen kies je bewust; da’s wèl even iets anders als spam! en effectief? Lijkt me helder: 330.000 mensen bereikt (plus hun familieleden?!), kosten 7 gratis weekendjes… daar plaats je geen advertentie in telegraaf of AD voor!

    Ik vond het een leuke actie, al won ik niet ;-(


    7 juni 2011 om 07:57
    ijram

    Erg leuke actie, jammer alleen dat ik hoger had geschat. Niet veel hoger maar toch. 312008…

    Niet dat ik jaloers ben, maar als je zo’n quiz houd moet je wel naar alle antwoorden kijken.


    7 juni 2011 om 08:07
    Gerbenwerkt

    Zijn die 330.000 unieke tweeps of zit er overlap in omdat retweeters het bericht weer terugkrijgen van hun volgers? En 330.000 is een potentieel bereik. Niet iedereen leest al z’n tweets.


    7 juni 2011 om 08:15
    Tim S

    @F van Staa, de link in een spam mail die klik je toch ook zelf, vrijwillig?

    Twitter staat sowieso bol van de spam retweets, soort kettingmail alleen dan nu nog geoorloofd, duurt niet lang meer.


    7 juni 2011 om 11:18
    Gijs Heerkens

    @ Tim S

    Volledig mee eens!


    7 juni 2011 om 13:27
    Kobus

    Wanneer ik zoek op #landal zie ik maar een tiental retweets voorbij komen. Of zie ik dit gewoon verkeerd?


    7 juni 2011 om 18:03
    media

    @kobus: heb je ook @landalnl al eens geprobeerd?


    7 juni 2011 om 18:56
    Mark de Bruin

    Goed dat dit soort cijfers worden gedeeld. Ook leuk om te zien dat Landal stappen maakt. Ik herinner mij nog een van de eerste advertenties van Landal waarin @Landal.nl (met puntje) als adres stond.


    8 juni 2011 om 04:45
    Carel

    Leuke case! Marco, hoe kom jij zo snel aan deze data? Gebeld, gemaild….leg uit! Heb nu het gevoel dat dit nog extra pr is voor Landal. Een betaalde post. Ik verwacht binnenkort dan ook een nieuwe actie van Landal. Het aantal volgers zal door deze posting mooi toenemen. Niets mis mee en nogmaals: leuke blog, maar wel iets doorzichtig beschreven. Maar ik kan het natuurlijk mis hebben 😉


    8 juni 2011 om 06:12
    Kobus

    @marcoderksen,

    Ook bij @landal krijg ik geen zicht op het aantal retweets. (1 om precies te zijn).

    Ik ben erg benieuwd waar die 100 tweets binnen een minuut zijn te herleiden.


    8 juni 2011 om 07:26
    media

    @Carel: zoals ik al aangaf kende ik Bas nog niet voor afgelopen vrijdag, zag de actie voorbij komen via iemand die ik volg en heb vervolgens Bas benaderd met de vraag of hij het leuk zou vinden als we de resultaten zouden publiceren op marketingfacts. Zo gezegd, zo gedaan; maandag kreeg ik de resultaten van Bas, heb dinsdagochtend telefonisch nog wat aanvullende vragen gesteld en uurtje later stond dit artikel online. Voor Landal mooi meegenomen dat het nog extra PR krijgt; voor Marketingfacts mooie content. Vroeger noemden we dat een win/win 😉

    @Kobus: @landalnl (je vergeet blijkbaar de nl mee te nemen in de naam!)


    8 juni 2011 om 11:47
    Jasper Kusters

    Een bereik van 330.000 twitteraars. Is dit het aantal twitteraars dat mogelijk deze tweet gezien heeft, omdat ze retweeters volgen?

    Dat is natuurlijk geen echt bereik… Alsof je alle tweets leest die bij jou voorbij komen.


    8 juni 2011 om 13:13
    Bastiaan Govers

    Bloed irritant als je hele timeline alleen maar B2C acties promoot ten behoeve van viral effect. Alles voor de naamsbekendheid en weinig merklading. Maar succesvol, dat wel! Wat zeuren we dan 😉


    8 juni 2011 om 13:49
    Petra de Boevere

    Ik vind platte retweetacties echt spam, maar zie ze gelukkig nog zelden omdat ik iedereen die er aan meedoet inmiddels wel heb ontvolgd. Het is misbruik maken van je netwerk om er zelf beter van te worden, niet om iemand te helpen.

    Het zijn de ongewenste kettingbrieven van vroeger. Houdt op zogauw mensen leren te filteren wat ze waardevol vinden, en mensen die alleen dingen willen winnen hou je altijd, maar daar ga je geen cent aan verdienen. Dat zijn je tevreden gasten, niet je retweeters.


    9 juni 2011 om 00:40
    Petra de Boevere

    Nog even een aanvulling.

    Bij mij is door deze acties (die al langer liepen) juist een negatief beeld ontstaan van Landal.

    Ik zie helemaal niets over beleving, service, niveau restaurants voorbijkomen. Ik zie geen ambassadeurs die een fijne tijd daar hebben doorgebracht, ik associeer Landal nu met spam, please RT.

    Het komt mij voor alsof ze het aantal volgers een stuk belangrijker vinden dan relevante volgers waar de omzet vandaan komt. Waarde versus cijfers. Maar goed, misschien behoor ik wel niet tot de doelgroep. Ik betaal liever als ik een weekje weg wil dan dat ik mijn netwerk daarvoor moet spammen.


    9 juni 2011 om 00:47
    media

    @Petra wellicht zie jij geen positieve reacties omdat je inmiddels alle enthousiaste mensen hebt ontvolgd?

    De kritiek op dit soort acties is overigens niet geheel onterecht, denk ook zeker dat adverteerders moeten uitkijken er geen kunstje van te maken en te zoeken naar een vorm die positieve engagement oplevert. Zal Bas Hoogland nog eens vragen hoe hij dit ziet!


    9 juni 2011 om 02:53
    Bas Hoogland

    Wat een zure reacties, jammer, echt hollands!

    De acties die wij doen zijn zeker niet alleen RT acties. Zo zochten wij 10 natuurfotografen, kregen tientallen reacties en uiteindelijk hebben we 20 fotografen een wknd gegeven in ruil voor mooie natuurplaten. Zij organiseerden zèlf een #landalfotoshoot en Flickr account om met elkaar alles te delen, super! en wij hebben nu schitterende foto`s. Ook zochten we dichters die, ter gelegenheid van de opening van onze nieuwe safaritenten, mooie gedichten wilden maken om in te lijsten in de tenten. Honderden reacties en…..ze hangen inmiddels in de tent (@jeltevanderkooi). En dan deze actie: Een opening en testweekend van onze nieuw gebouwde ECO bungalows in drenthe UITSLUITEND via Twitter. Compleet met doorlink. Een vervolg op onze succesvolle actie ter promotie van de nieuwe strandhuisjes die MEDE door deze RT het HELE jaar VOLGEBOEKT zijn. En deze RT actie was in vele opzichten een succes: Veel tweeps weten nu dat we speciale en nieuwe bungalows hebben: ECO (best lastig uit te leggen maar wel helemaal Landal), nieuwe volgers en opvallend: van hoog niveau!! Geen jongeren maar goed opgeleide tweeps! Kortom: gewoon een succesvolle actie m.i en als ondernemer probeer je van alles. (zie je de concurrentie trouwens iets doen?…..behalve ons copieeren). Daarnaast hebben we er gewoon lol in, lol in de vele tientallen reacties en vragen ZELF en snel beantwoorden, interactie met bestaande gasten en vooral tweeps die ons nog niet kenden van een bezoek “Wat leuk, dat wist ik niet van jullie”. En @marketingfacts was zo allert om te vragen of ze de resultaten mocht delen, erg goed en daarom hebben ze ook bijna 14.000 volgers!

    En ja, je moet dit niet elk weekend doen maar relevant houden. En als je het niks vind, ontvolg dan gewoon, net als bij reclame kijken op TV, er zit een knopje voor.

    ps: komend weekend zitten er weer tweeps op een park om hun commentaar te geven op een nieuw interieur ontwerp. Ja, twitterend nederland hoort nog meer van ons want we krijgen hier veel energie van!!

    @bashoogland


    12 juni 2011 om 06:35
    iscoop

    @bashoogland Ik ben een Belg. Krijg ik korting op Esonstad? M’n reactie was niet zuur!


    12 juni 2011 om 06:49
    media

    @bashoogland Dank voor je reactie en heel goed dat je je niet laat ontmoedigen. Ik weet inmiddels dat je dit vooral vanuit enthousiasme doet en dat je je realiseert wat wel en niet kan. Ga daar absoluut meer door en ik hoop dat je de ervaringen met ons wilt blijven delen!


    12 juni 2011 om 07:08
    evroekel

    @bashoogland je kunt nooit iedereen tevreden stellen. Het aantal commerciële directeuren van organisatie met omvang Landal en actief zoals jij het doet, zijn zeker in Nederland bijzonder schaars. Dat verdiend alleen al een compliment. Jullie zijn van start gegaan en open en transparent actief geworden in de social media. Leren zichtbaar, waarbij jij zelf ook niet schuwt om ook van tijd tot tijd te reageren op negatieve opmerkingen en laat zien te proberen tot een oplossing te komen. Webcare kan zeker nog tikkie beter, maar het complete geheel van jullie activiteiten is mooi om te zien en verdiend zeker respect.

    Probeer de acties hoe moeilijk wellicht ook creatief te houden want de zoveelste RT actie voor een weekendje zit niet iedereen te wachten, maar dan nog blijft het aan een ieder om wel/niet daar aan mee te doen ten koste van zijn volgers of niet 😉


    12 juni 2011 om 17:47

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!