De link tussen LinkedUit en Volkswagen

21 april 2011, 04:19

ACHTUNG!, het creatieve bureau van Volkswagen, heeft in samenwerking met LinkedIn de campagnesite linkeduit.nl in het leven geroepen. Daar kunnen fanatieke Linkedin gebruikers elkaar uitdagen, met een flinke knipoog uiteraard. Je kunt vergelijken op aantal connecties, het aantal banen enzovoort. Het ziet er visueel allemaal mooi uit en voordat het vergelijken begint ben je wel even bezig met je avatar en met het inladen van de campagne. Het gaat trouwens allemaal om de Volkswagen Passat (das goed om er alvast bij te vermelden).

Battle

Ik heb mezelf afgezet tegen M! icoon Albert Treur (@mediagrid), dat was de eerste in de lijst van mensen die ik kon kiezen. Ik heb de battle gewonnen (hoera), uiteindelijk niet op werkervaring en verschillende job posities natuurlijk, wel op het aantal connecties (alle drie de onderdelen scoren gelijk, dat is niet sterk wat mij betreft). Het zegt me verder niet zoveel, de visuele uitwerking en de muziek wél: het is prachtig gemaakt allemaal.

API

Het is in ieder geval leuk en grafisch mooi gemaakt, en met het social sharen via verschillende platformen is het dik in orde. Er is slim gebruik gemaakt van de API van LinkedIn (volgens ACHTUNG! is het de eerste keer dat een campagne op deze manier via LinkedIn is opgezet) om profielen in een wedstrijd tegenover elkaar te zetten. Ik heb net nog een keer “gespeeld” en verloren van @advany, omdat hij 20x meer recommendations had en iets meer activiteiten in zijn joblist heeft gezet (hij zat waarschijnlijk ook in de redactie van de schoolkrant) 😉

Vol van jezelf

De campagne draait dus om de Volkswagen Passat. De link tussen die auto en het vergelijken van je relaties op LinkedIn in een battle is de volgende. De Volkswagen Passat is nogal “vol” van zichzelf. Ik neem aan dat er bedoeld wordt dat de auto geleverd wordt met standaard boelveel opties. Als je je gaat vergelijken met je relaties op LinkedIn en daarin wint, dan ben je ook nogal “vol” van jezelf. Dus. In het persbericht staat het zo:

“De nieuwe Volkswagen Passat is nogal vol van zichzelf. Daarom zoekt Volkswagen komende maand bestuurders die nog voller van zichzelf zijn dan dit bekende Volkswagen model. En waar kun je die beter vinden en uitdagen dan op LinkedIn?”

Ik hoop dat dat allemaal duidelijk is, dan. Zelf vond ik de link tussen Volkswagen en het uitdagen van je relaties op LinkedIn tamelijk dun. Dat komt volgens mij, omdat het “vol zijn van jezelf” voor de Volkswagen Passat totaal niet “geladen” wordt. Gaat het om de opties en standaard uitrusting, of omdat de Passat al zo lang bekend is. Moet je sowieso “vol zijn van jezelf” om te gaan battlen op LinkedIn (Nederlanders zijn nu eenmaal dol op vergelijken).

De Volkswagen Passat komt eigenlijk, tijdens en ná de battle als een soort “indringer” tussen de campagne doorgefietst. Het voelt als een indringer, omdat de relevantie nagenoeg ontbreekt. Tenminste, zo zie ik het. Ben benieuwd wat jullie van de campagne vinden!

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

10 Reacties

    Koen Roumen

    Ik vind de link tussen de Passat en de battle zelfs flinterdun. ‘Toevallig’ zijn de pay-offs hetzelfde, maar verdere relevantie zie ik niet.

    Een rare campagne als je het mij vraagt. Heb het zelf ook eens geprobeerd. Het is visueel aantrekkelijk (en daarmee waarschijnlijk ook schreeuwend duur) maar het duurt allemaal erg lang, er is geen interactie, en pas aan het einde van het ‘spel’ kom je er achter dat je zoveel mogelijk mensen uit moet dagen om uberhaupt ergens kans op te maken. Ik vind het niks.


    21 april 2011 om 04:47

    Hoe dun het ook mag zijn, je onthoud de hoofd boodschap die aan het eind komt in elk geval niet. Onbewust koppel je de Volkswagen Passat met het idee dat het een luxe auto is voor de succesvolle zakeman. Denk dat ze daar ook op mikken.


    21 april 2011 om 06:22
    @polatbulent

    Creatief iedee echter haak ik al snel af. Grens van creativiteit (eyecandy) en conversie wordt te vaak onderschat door creatieve online bureau’s.


    21 april 2011 om 07:47
    Arno Bouwens

    Jammer dat Linkeduit de linkedin relatie waarmee je jezelf vergelijkt een bericht stuurt zonder dat je er zelf erg in hebt. Volgens mij heet dat spam.


    21 april 2011 om 10:26
    Bram Fasseur

    @Arno, je gaat door het accepteren van de voorwaarden wel akkoord met het sturen van een mail naar je linkedin connectie. Vraag me alleen af of je dit in je voorwaarden mag opnemen.


    21 april 2011 om 10:36
    Arno Bouwens

    Volgens mij mag het niet van de opta omdat je als ‘afzender’ moet weten wat voor bericht je verstuurt. En zou je hier zelf op moeten kunnen interveniëren.


    21 april 2011 om 10:43
    Mijndert

    Volgens mij mag dit wel? Deze ‘regel’ geld alleen als het verstuurmechanisme direct gekoppeld is aan de kans op winnen. Hetgeen hier niet het geval is ? Ze kiezen een winnaar uit de top 50 dacht ik.


    21 april 2011 om 12:38
    koningwoning

    Nee hoor – ze zeggen letterlijk dat je pas in aanmerking komt voor de prijs als je iemand uitdaagt….. ook als je het hele riedeltje al door bent gegaan omdat je op een uitnodiging van een ander inging.

    Dit gebeurde mij namelijk.

    Lijkt dus als iets wat niet helemaal in de haak is…..

    Om onze conculega’s een beetje tegemoet te komen:

    De link zit hem wellicht in het feit dat het een leasebak is – misschien zelfs wel gericht op de salesmensen.

    Als dat zo is dan wel goed gevonden: die hebben een wedstrijdmentaliteit + vele connecties op LinkedIn.

    Wie is de betere businessman is het dan dus zeg maar.

    Voor mij was het echter wel te kiddie allemaal…. maar dat is een ZEER persoonlijke mening.


    21 april 2011 om 14:53
    kallekarna

    Leuk, maar de verwijzing/relatie tot de passat had inderdaad beter gekund. Daarnaast vind ik persoonlijk een dergelijke actie beter bij facebook passen.


    22 april 2011 om 10:24
    Dinovitch

    Ik vind deze patserige actie totaal niet bij Volkswagen passen. Vind dit meer iets voor BMW. Bij Volkswagen hoort een meer down-to-earth en respectvolle toon en geen actie waarbij de maatschappelijk meest succesvolle personen het meeste kans hebben om een auto te winnen.


    23 april 2011 om 20:26

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!