Nederland koploper online bezoekfrequentie in Europa

27 oktober 2010, 09:47

Nederland is koploper in Europa als het gaat om online bezoekfrequentie; de gemiddelde internetgebruiker in Nederland was bijna 32 uur online in september 2010. Dat blijkt uit gegevens van de comScore Media Metrix.Het onderzoek toont aan dat Nederland het hoogst scoort van Europa op het gebied van online bezoekfrequentie met 78,2 bezoeken per bezoeker in september dit jaar. De Nederlandse internetgebruiker toont ook een grote mate van betrokkenheid met een gemiddelde van 31,9 uur online per bezoeker in september 2010. Gebruikers spenderen het grootste deel van hun tijd op portals (7,2 uur), gevolgd door instant messaging (6,9 uur), sociale netwerksites (3,5 uur) en e-mail (3,1 uur).

Europa

Europese internetgebruikers van 15 jaar en ouder maakten in september 2010 gemiddeld 58,9 keer verbinding met het internet. Nederland scoorde op dit gebied het hoogst met 78,2 bezoeken per bezoeker, bijna 20 bezoeken meer per maand dan het Europese gemiddelde. Het Verenigd Koninkrijk staat op de tweede plaats met 71,3 bezoeken per bezoeker, gevolgd door Frankrijk (68,4 bezoeken per bezoeker) en Spanje (63,7 bezoeken per bezoeker).

* comScore’s data zijn in sommige Europese landen gebaseerd op internetgebruikers van 15 jaar en ouder. Om er zeker van te zijn dat alle landen vergelijkbaar zijn is het onderzoek daarom gebaseerd op een 15+ populatie. **Exclusief bezoeken van publieke computers, zoals internetcafe’s of internetverbinding via mobiele telefoons of PDA’s.

Portals

De 11,9 miljoen internetgebruikers in Nederland van 6 jaar en ouder waren gemiddeld 31,9 uur online in september 2010. Webportals als Microsoft, Yahoo! en AOL worden het vaakst bezocht, met een gemiddelde van 7,2 uur. Instant messengers eindigden op de tweede plaats met een gemiddelde van 6,9 uur per gebruiker, gevolgd door sociale netwerksites als Hyves, Facebook en Twitter, met 3,5 uur per bezoeker in september. Nederlandse internetgebruikers besteden meer tijd aan sociale netwerken dan aan e-mail, multimedia, online spelletjes, veilingsites of geclassificeerde websites.

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!