Deloitte heeft beste Digitale Sollicitatie-ervaring

25 oktober 2010, 05:05

Deloitte heeft afgelopen week de award voor de beste Digitale Sollicitatie-ervaring gewonnen. Het onderzoek van Digitaal-Werven richt zich op corporate recruitmentsites en beoordeelt deze op meer dan 70 elementen onderverdeelt in 13 categorieën. Na de nominaties, die op basis van het onderzoek plaatsvinden, kiest een jury vervolgens de winnaar. De jury bestaat uit vier personen, welke elk vanuit hun eigen expertise naar de site kijken: Ronald van Schaik van Rhinofly (design), Saskia Aalberts van JungleMinds (usability), Barbara Hermans van Brandbites(employer brand) en Tom van der Valk van Blyxum (sollicitatie-proces). De jury is (voor het eerst in de geschiedenis van Digitaal-Werven) tot een unanieme keuze gekomen met de site van Deloitte.

Zoals de jury in het juryrapport aangeeft is de website van Deloitte gevuld met veel functionaliteiten, maakt het een goed onderscheid naar doelgroepen en is er veel integratie met social media wat een goed beeld schept van de binnenkant van het bedrijf. Als verbetersuggestie, welke de jury voor elk van de vijf genomineerde mee heeft gegeven, is dat men goed moet opletten of de site niet overvol begint te worden.

Deloitte zelf gaf aan dat de prijs in hun optiek terecht is, zo bleek uit de overwinningsspeech. Er is veel geïnvesteerd in de site en men werkt nog elke dag aan verdere verbetering. De vraag is dus of Deloitte de eerste gaat zijn die in 2011 de prijs twee keer achter elkaar zal winnen, ik heb gelukkig al van meerdere partijen gehoord dat men streeft naar goud in 2011. Toen hij bijna een jaar geleden live is gegaan was al duidelijk dat deze site een kandidaat zou zijn voor deze titel, mits men uiteraard ook het proces goed op orde had. Immers, onderdeel van het onderzoek is een mystery sollicitatie waarop gereageerd moet worden (25% van de bedrijven in Nederland doen dit niet) en een vraag in Hyves (waar 90% niet op heeft gereageerd).

Dat er nog veel te verbeteren is bij de meeste organisaties mag duidelijk zijn. Als we klanten als sollicitanten zouden behandelen zouden de meeste bedrijven failliet zijn, maar de meeste sollicitanten zijn wel klant. Deloitte mag hierin als voorbeeld tellen, maar bijvoorbeeld Klap laat zien dat het met een fractie van het budget ook prima mogelijk is een uitstekende ervaring kan bieden. Ik ben persoonlijk erg benieuwd naar de ontwikkelingen op dit gebied het komende jaar.

Bas van de Haterd
Professioneel bemoeial bij Van de Haterd Consultancy

Freelance professioneel bemoeial. Kijkt altijd naar het fundamentele probleem, niet de quick fix. Centrale focus zijn de (online) dialogen met klanten, stakeholders, medewerkers en toekomstig medewerkers (afhankelijk van de opdracht). Actief als interim community manager, projectleider voor nieuwe corporate recruitmentsites, adviseur bij verschillende start ups en inspirator m.b.t. de toekomst van werk (de arbeidsmarkt van de 21e eeuw).

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!