Hyves staat opnieuw in de etalage

       @marcoderksen    52205 x bekeken

Hyves staat opnieuw in de etalage

De aandeelhouders van de socialenetwerksite Hyves zoeken opnieuw een koper voor het bedrijf, zo opent het Financieele Dagblad vandaag.

Na een mislukte exitpoging in 2008, waarbij verkoop aan het Amerikaanse mediabedrijf Viacom iIc afketste, hebben de eigenaren kortgeleden aangeklopt bij een aantal toonaangevende partijen in de Nederlandse uitgeverswereld, zo melden ingewijden tegenover de krant. De gesprekken met geinteresseerden zijn nog informeel van aard. Onder meer Telegraaf Media Groep en het Finse Sanoma zijn gepolst. Sanoma zou de mogelijkheid tot inzage in financiele gegevens hebben afgeslagen bij gebrek aan interesse. De contacten met TMG lopen nog, aldus het FD. Hyves haalde in april 2010 de grens van 10 miljoen gebruikersprofielen en is daarmee een van de meest populaire sites in Nederland (zie ook feiten & cijfers Hyves). In Nederland kan de snelle groei van Facebook een bedreiging vormen voor Hyves, maar beide netwerken lijken hier een bestaansrecht te hebben. Of zou Facebook wellicht interesse hebben in Hyves?

Update (via Twitter):

    @marketingfacts: @hyves @yme zijn de geruchten waar?
    @yme: @marketingfacts Nee, dat klopt niet. @marcdevries heeft al even gereageerd.
0

Gepost in: , Nieuws , hyves

79 Reacties

Ik blijf het vaag vinden dat Hyves iedere keer een mijlpaal aan profielen claimt. Een profiel zegt eigenlijk natuurlijk niets. Het gaat erom in hoeverre een gebruiker actief is. Ik zou daarom wel eens willen weten hoeveel actieve gebruikers het bedrijf kent. In mijn omgeving zit er vrijwel niemand meer op Hyves, iedereen is overgestapt naar Facebook, maar hun profielen op Hyves bestaan nog wel.

Zelf zegt Hyves dit; "Hyves kent een hoog doorklikgedrag. Om maar te zeggen: Hyvers blijven ‘hangen’ in Hyves."
Ze zeggen nu eigenlijk alleen dat actieve gebruikers actief zijn...

Hyves zegt in de eigen cijfers (die paar staafdiagrammen) helemaal niets over het totaal aantal actieve gebruikers. Ze zeggen alleen iets over de percentages actief gebruik gecorreleerd aan leeftijd, inloggen per maand, man/vrouw, etc. Dit is alleen nuttig als je het totaal weet.

Het zou mij niets verbazen als er inmiddels meer dan een miljoen niet-actieve gebruikers zijn. Gebruikers waar je als adverteerder dus niets aan hebt.

geplaatst op om 06:19 uur

Ik kreeg ruim een maand geleden de tip dat ook RTL in gesprek zou zijn om Hyves over te nemen. Dat ontkenden mensen bij Hyves toen in alle toonaarden. Van wat ik toen begreep waren de gesprekken al redelijk ver gevorderd. Achteraf denk ik dat het gerucht waar is.

Interessante ontwikkeling. Ik denk dat alleen een grote speler, groter dan TMG, Sanoma of RTL, nut heeft bij de aankoop van Hyves. Waar je in het buitenland ziet dat interessante (sociale) sites vooral ook opgekocht worden om hun kennis, zie Friendfeed door Facebook, heeft Hyves een enorm personeelsbestand (160 man) aan regulier personeel (Angels, enzovoorts) en niet zozeer alleen technisch personeel. Wellicht maakt dat Hyves minder aantrekkelijk?

geplaatst op om 06:23 uur

Om de verschuiving in populariteit tussen Hyves (=blauw) en Facebook (=rood) te bekijken is het aardig om eens te kijken naar Google Trends:

geplaatst op om 06:34 uur

@leo ook ik behoor tot de mensen die nog wel een profiel heeft, maar deze niet gebruikt.
Maar stel dat Hyves wordt overgenomen en de context van de site veranderd, zijn de slapende gebruikers weer snel actief.

Lees ook eens dit stukje. http://www.marketingfacts.nl/berichten/20100917_social_media_in_nederland_cijfers_en_feiten/

geplaatst op om 06:36 uur

@Leo en @jwalphenaar ik heb ook een Hyvesaccount en moet toegeven dat ik die ook niet of nauwelijks gebruik, maar dat wil nog niet zeggen dat Hyves niet populair is. Volgens de laatste STIR-cijfers (xls) is Hyves de populairste site van Nederland met een maandbereik van meer dan 50 procent.

geplaatst op om 06:43 uur

@BNR besteedt totaal geen aandacht aan het gerucht.

"zo melden ingewijden tegenover de krant." - Wie zouden de ingewijden zijn?
Volgens mij heeft Hyves, volgens eigen cijfers, 10 miljoen ingewijden.

Zouden het de Social Media guru's zijn die Hyves willen zien omvallen?
Is het een uitgelekte 1 april grap?

geplaatst op om 06:52 uur

@ Marco

Helemaal waar. Ik ben er ook wel van overtuigd dat de site het erg goed doet :)

geplaatst op om 06:57 uur

Nu toch op @bnr.
Hyves zou te koop zijn omdat ze nu willen cashen op de top.
Er wordt gesuggereerd dat kinderen massaal internationaal gaan. Oftewel weer de veronderstelling dat Hyves alleen voor kinderen is.
Hyves zou 200 miljoen waard zijn volgens Ed Achterberg - Telecompaper.

geplaatst op om 07:01 uur

Natuurlijk is dit waar. Ik ben er van overtuigd dat het management van Hyves altijd een 'exit' wens heeft gehad. Maar zoals hiervoor al genoemd denk ik dat het momentum mede door het aanstormende geweld van Facebook enigzins is versneld. Overigens zijn dergelijk overnames niet succesvol te noemen. Denk aan My Space en Bebo. Niet veel meer van over nadat ze voor veel geld verkocht werden.

geplaatst op om 07:13 uur

VK: President-commissaris bij Hyves, Hubert Deitmers, bevestigt tegenover het FD dat er interesse is voor de website, maar hij ontkent dat het bedrijf actief op zoek is naar nieuwe kopers. Hij wil verder alleen kwijt dat er eerder interesse is geweest van Sanoma om Hyves te kopen, maar dat Hyves destijds het aanbod afsloeg. Waarom, dat wil hij niet zeggen. Een TMG-woordvoerder wil alleen zeggen dat het bedrijf 'in algemene zin kijkt naar de overnamekansen op het vlak van digitale media'.

geplaatst op om 07:16 uur

Dat Facebook interesse zou hebben lijkt me evident. Overigens is facebook weldegelijk iets anders dan Hyves al was het alleen al omdat Facebook (nog) niet weet wat er in Nederland speelt. Nationale netwerken zoals Hyves en Tuenti (SP) hebben naar mijn idee bestaansrecht, tenzij Facebook het kunstje leert om van globaal naar lokaal te leren denken. Dat kan door het hele bedrijf over te nemen. Geld is er genoeg bij Facebook. Ook zijn er al wat toenaderingspogingen volgens mij voor 'enige vorm van samenwerking' misschien is dat Amerikaans voor --total takeover--. Vanuit de aandeelhouders bezien (onder andere Vd Ende en Deitmers) snap ik een verkoop wel. Die zitten er al vanaf 2006 in en het wordt tijd eens echt te cashen op die investering. Ik zou het persoonlijk jammer vinden als Hyves zou verdwijnen, niet voor het netwerk zelf, maar het bedrijf Hyves. Dat vind ik een voorbeeld van Agile management en team-effort zoals er in Nederland geen ander bestaat, directie en management als facilitator aan de sales, development en services teams. Te vergelijken met het enthousiasme van net voor de dotcom bubble, maar dan doelgericht en realistisch en vooral zonder ogenschijnlijk haantjes gedrag.

geplaatst op om 07:33 uur

@ boudewijn. Facebook laat de laatste maanden een enorme autonome groei zien in Nederland. Ze zijn zelfs al half zo groot als Hyves qua bereik. Zie ook deze cijfers.

Facebook kan volgens mij geen meerwaarde halen uit de aankoop van Hyves.

Dat grotere media partijen meerwaarde zouden kunnen halen uit Hyves denk ik wel, maar het mooiste scenario zou zijn dat Hyves naar de beurs gaat. Als zij autonoom blijven opereren kunnen ze mediapartners en adverteerders de meeste meerwaarde leveren door hun afhankelijkheid.

Waarom zijn wij Nederlanders niet wat meer chauvinistischer en trots op dit Nederlandse succes?

geplaatst op om 07:41 uur

Moest zijn : onafhankelijkheid

geplaatst op om 07:43 uur

@ jan willem

Chauvinisme is nu net iets dat Facebook mist. misschien bedoel je het ook zo, maar zoals ik al aangaf lijkt mij een zelfstandig Hyves de grootste meerwaarde hebben, maar er is nog zoiets als aandeelhouders & investeerders... die hebben een broertje dood aan Chauvinisme en gaan voor rendement.

Dat een grote Nederlandse mediapartij Hyves zou kopen lijkt me vooralsnog ook niet zo voor de hand liggen al was het alleen al vanwege de financiering. Een beursgang zou leuk zijn, maar dan is ook het einde in zicht. De kracht van Hyves is zoals ik dat beschreef en dat verdampt als er zulke grote belangen op het spel staan.

geplaatst op om 07:52 uur

Zoals ik net twitterde:
1) http://j.mp/bufjm6 volgens een anonieme ingewijde aldus hyped over Hyves overname, is de omzet per gebruiker laag. 20M/9M om precies te zijn

2) Het origineel in #FD is beter #Hyves http://bit.ly/aVsm3Y maar ook daar citaat van ingewijde over omzet zo overgenomen.

3) Als omzet per gebruiker van €2 laag is, wat doet de concurrentie dan? En kosten per gebruiker? Hyves is extreem schaalbaar. #FD #Hyves

Marco laat de omzet en \"ingewijde\" quotes terecht voor wat ze zijn, namelijk vulling. Maar de economie van Hyves is wel degelijk iets waar aandacht voor nodig is, naast merk, personeel (asset!!) en technologie. Wie zoekt dit uit? FD blijkbaar niet...

geplaatst op om 07:55 uur

Jan Willem, trots laat kritiek denk ik onverlet. Ja er is veel respect voor het management van Hyves en ja er moet denk ik wat gebeuren. Een IPO kan maar de dreigende concurrentie van Facebook op de voor adverteerders interessante doelgroep maakt dat ze meer moeten doen dan geld ophalen. Aamsluiting bij een grote mediapartij ligt voor de hand maar daar worden sociale netwerken niet beter van in het algemeen. Zie voorbeelden MySpace en Bebo

geplaatst op om 07:56 uur

En via @jkarst op Twitter:
@gijsbregt Facebook had in juli 2010 een half miljard gebruikers, jaaromzet 2010 (verwacht) is 1 miljard (dus ook 2 euro per gebruiker!)

geplaatst op om 08:07 uur

@gijsbregt inderdaad belangrijk aandachtspunt; zal eens kijken of ik informatie kan vinden over omzetten vs aantal proefielen (of gebruikers) voor de grote netwerken. Even een snelle rekensom voor Hyves. Volgens eigen cijfers hebben ze in Nederland 8,6 miljoen leden die ca. 75 miljard pageviews per jaar genereren. Uitgaande van een laag advertentietarief van 1 CPM (1 euro per 1000 advertentievertoningen) zou dit uitkomen op een potentiele advertentie-opbrengst van ca. 75 miljoen euro/jaar. Laten we uitgaan van een bezetting van 50 procent, dan komen we uit op ca. 37,5 miljoen euro oftewel ca. 4,5 euro/profiel/jaar. Die schatting van 2 euro per gebruiker lijkt me dan ook aan de lage kant.

geplaatst op om 08:07 uur

In reactie op iemand die zei dat de interesse van Facebook in Hyves evident is, even een korte reactie.

Hyves heeft ( claimt ) ongeveer 10 miljoen leden te hebben, Facebook daarentegen heeft er een half miljard!
En met de alsmaar groeiende populariteit van FB, is Hyves een plaatselijk clubje dat gemakkelijk genegeerd kan worden.

Alle diensten die nu ook door veel Nederlandse sites en blogs worden geintegreerd ( Fanbox, aanraders, inloggen met FB connect etc ) doen de Nederlandse internetter nog meer wennen aan Facebook als entiteit.

Waarom zou FB een geldbedrag neertellen voor een site, terwijl op diezelfde markt hun populariteit groeit als kool?

Ik denk dat Hyves al over de top is, en dat ze met de hete adem van FB in de nek nog even proberen te cashen.
Ben beng dat dat niet meer gaat lukken.( alhoewel ik het ze wel gun )

geplaatst op om 08:07 uur

Misschien wel een telco? Gebeurde ook in Spanje...
Telefonica kocht onlangs Tuenti (grootste Spaanse social network)

geplaatst op om 08:12 uur

Die top hebben ze al een tijdje achter zich liggen lijkt mij, hoop dat ze nog iets voor de toko krijgen. Lijkt mij een exit omdat ze geen groeimogelijkheden meer zien.

geplaatst op om 08:19 uur

Dat vraag ik me dus ook af. Hebben we een keer een jarenlang succesgeval wat wereldwijd als voorbeeld wordt genomen op dat vlak, is het weer niet goed. Alleen maar zeuren over dat het zuigt en dat niemand er meer op zit. Dat is logisch, maar serieus, voor het account wat jij opzegt komt er aan de onderkant weer eentje bij, het is een proces, logisch dat je een keer uit Hyves groeit en wie weet kom je er later wel weer terug. Dus als iedereen nou eens kapt met zeuren en gewoon kijkt naar wat de cijfers zeggen dan kunnen we het weer hebben over belangrijke dingen. En het is wel degelijk een belangrijk ding dat er belangstelling is voor Hyves qua kopen, want voor je het weet wordt het inderdaad een soort MySpace. De kracht van Hyves is dat iedereen die er werkt trots is op Hyves en er graag werkt en dat uitstraalt naar iedereen, ze proberen persoonlijk te zijn naar ieder lid van het netwerk. En dat kan een internationale bobo die de taal niet spreekt en de cultuur niet begrijpt niet. En serieus, als Hyves straks inderdaad naar de afgrond glijdt dan is het ook weer niet goed en was 'een overname' een slechte zaak en 'zie je wel dat het toch echt zoog'.

Los daarvan: ik ben niet per definitie pro Hyves, maar ik snap wel waarom Yme en de zijnen zo gek worden van het gezeur erover in combinatie met Facebook, ze kunnen namelijk prima naast elkaar bestaan (bij mij ieder geval wel). Het is niet of/of, maar en/en.

geplaatst op om 08:19 uur

Ik doelde op de opmerking van Jan Willem btw, zie dat er weer nieuwe reacties tussen staan. Los daarvan denk ik dat Facebook nog best respect kan hebben voor een lokale club als die zoveel leden heeft in percentage van de bevolking. En nogmaals, Facebook doet leuke dingen en de deelopties zijn geweldig, maar de twee kunnen op termijn ook prima naast elkaar bestaan.

geplaatst op om 08:23 uur

Myspace zuigt ook bigtime, en diens cijfers zijn ook belabberd. Die vergelijking gaat dus mank. Je bezoekers zijn net zo loyaal als de laatste trends, en de goede wil van medewerkers ten spijt, als iedereen naar de buren loopt hou je dat gewoon niet tegen. En believe you me, FB zal echt wel een lokaal kantoor openen, met Nederlandstaligen die de markt goed begrijpen.

Of of, en en... whatever. The winner takes all.

Wie gebruikt er nog Altavista, Ixquick, zoek.nl etc, sinds Google haar intrede deed?
Global domination is het handelsmerk van FB, Hyves zal dat nooit winnen.

geplaatst op om 08:25 uur

Als iemand Hyves al overneemt dan zal het een grote (nederlandse) speler zijn waar assets overlappend danwel aanvullend zijn & die in max 3-4 jaar de investering kan terugverdienen. Dan kunnen we de 200M van Ed Achterberg zeer snel naar het rijk der fabelen verwijzen. Hoeveel wel, 25-30M of zit ik dan al te hoog?

geplaatst op om 08:37 uur

Logisch dat men wil uitstappen, verwacht wel dat het daarmee uiteindelijk het einde van hyves is. Net als de overname van sugarbabes door tmg.

Wat me altijd verbaasd is het gezeur over actieven profielen. Waarom hebben we daar online altijd andere normen voor actief. Immersa, als ik mijn auto 2 maanden niet gebruik ben ik nog steeds automobilist.

geplaatst op om 08:41 uur

Over de verkoop van Hyves:
Wat mij betreft vanuit een andere invalshoek: 10mln profilen ('gebruikers'), 20 mln euro omzet (bron:FD) 160 man personeel, een hoop management fee en de aandeelhouders willen ook verdienen. Kortom het kapitaliseren van de gebruiker blijft voor Hyves de uitdaging. Hoe kun je meer geld verdienen met je actieve gebruikers en waar ligt het zwaartepunt van je omzet. Wellicht haal je uit een bepaalde doelgroep veel meer omzet dan uit een andere wat kan betekenen dat focus op die doelgroep, wel of niet ism een andere partij veel meer kan opleveren. Dit zijn argumenten die bij eventuele verkoop een rol zullen spelen. En ook heel logisch lijkt me; iedereen wil verder. Hyves, maar ook een eventueel geïnteresseerde koper. Het mes snijdt aan 2 kanten.
Hyves is volwassen geworden de afgelopen jaren; zij bieden vele goeie cases, met een zeer kostenefficiënte inzet waarbij zij laten zien dat ze het fenomeen social networking goed beheersen. De service is erg goed, zij zijn in staat om mee te denken en proberen met jou als adverteerder of als bureau het beste eruit te halen. Althans dat zijn mijn ervaringen. Het is logisch en ook heel gezond dat een speler als facebook erg interessant is en aanvullend in het social network landschap wordt gebruikt en getest. Dit heeft alles te maken met een levenscyclus van een product, Hyves is commodity en facebook is nog spannend, nieuw en als adverteerder ben je innovatief als je wat met facebook doet…….het klinkt veel sexier om te vertellen dat je facebook cool vindt en weet hoe het werkt en hoe je er succes mee kunt behalen dan dat je vertelt dat je een campagne op Hyves doet. Het bestaan van het een sluit het ander niet uit, sterker nog, het een kan het ander heel goed versterken, afhankelijk van je doelstellingen, kun je op beide netwerken prima uit de voeten.
Desalniettemin, ik ben nieuwsgierig naar de verdere ontwikkelingen.

geplaatst op om 08:48 uur

Reactie van Marc de Vries is hier te lezen

geplaatst op om 08:58 uur

@hidde omdat ik een afgeschermd profiel heb kan ik de reactie van @marcdevries niet lezen. Kun je de reactie hieronder zetten?

geplaatst op om 09:02 uur

Ok, komt ie! Officiele reactie van Marc de Vries

Het artikel 'Eigenaren zetten Hyves in de etalage' in het Financieele Dagblad van vanochtend (http://hyv.es/ghDut9) klopt niet en daarom neem ik de gelegenheid om hierop te reageren. Allereerst stond er dat Hyves te koop zou staan en wij actief op zoek zijn naar een koper. Dat is niet juist.

Uiteraard praten we, op verschillende niveau's, sinds de start met partijen die een toegevoegde waarde kunnen hebben in het uitvoeren van onze ‘Hyves verbindt Nederland’ strategie. Daarbij worden we inderdaad wel eens gepolst, dat is de afgelopen jaren regelmatig gebeurd terwijl we uitgroeiden tot grootste website van Nederland. En wanneer we dat dan afwijzen zoals begin 2008 is dat volgens het FD blijkbaar een 'mislukte exitpoging'.

De interesse in Hyves is dus ook niet zo vreemd. Er komen volgens Comscore ongeveer 7,8 miljoen unieke bezoekers per maand op Hyves, en het gebruik van Hyves draait op bijna alle vlakken op recordniveau (zie ook http://hyv.es/g2fwQG). Ook maken we al sinds 2006 winst. Dit jaar gaat Hyves zelfs een recordomzet en winst behalen en de verwachtingen voor 2011 zijn nog beter.

geplaatst op om 09:05 uur

Denk inderdaad dat Hyves al over de top is, en dat het management graag een exit wil.

Grote probleem is dat Facebook veel meer open is qua inrichting van pagina's, meer mogelijkheden biedt voor adverteerders en dat daardoor veel meer aantrekt. Wij hebben ook een bedrijfspagina op Hyves gehad, maar de mogelijkheden daarvan zijn zo beperkt dat je er eigenlijk niets aan hebt. De discussie op Facebook is veel levendiger, waarbij je ook nog eens de mogelijkheid hebt om je pagina helemaal aan te passen naar je eigen wensen. Kortom; Facebook levert bedrijven geld op, Hyves kost alleen maar geld.

geplaatst op om 09:48 uur

Een tijdje terug sprak ik de MD van Facebook Europe. Hij vertelde me dat Nederland de enige regio is in Europa waar Facebook niet op nummer een staat.

Ik ga niet speculeren, maar ik weet wel dat ze graag een locaal kantoortje opzetten en op zoek zijn naar 2 of 3 salesmensen om de boel hier op te tuigen. Eerst sales dus, daarna zien ze wel verder. Een overname van Hyves twv €200 miljoen zou ik dus erg verrassend vinden.

Echter, zoals een collega me net vertelde: hoe vaak hebben we niet meegemaakt dat een coach of spits van een grote voetbalclub alle geruchten persoonlijk ontkende, zonder dat binnen een week de overgang bekend werd gemaakt? Kortom: het feit dat Hyves nu officieel reageert op deze geruchten, zegt mij dat er wel degelijk wat aan de hand is.

geplaatst op om 09:55 uur

@anneliesje Ik kan me nog steeds niet vinden in het excuus van Hyves dat ze prima naast Facebook kunnen bestaan. Behalve dat Facebook vaker gebruikt wordt door buitenlanders verschillen Hyves en Facebook niet van elkaar in wat mensen ermee doen (vrienden maken, netwerk onderhouden, communiceren, spelletjes spelen).

Dat jij een Hyves en Facebook profiel actief beheert is volgens mij een uitzondering. In mijn omgeving zie ik juist dat mensen bewust kiezen; vaak hebben ze een Hyves profiel gehad maar stappen over naar Facebook. Het profiel op Hyves blijft wel bestaan maar wordt dan niet bijgehouden (maar wordt wel door Hyves meegeteld).

Signaleren anderen dit ook?

Daarnaast zeg je dat Hyves wereldwijd als voorbeeld wordt gebruikt. Dat moet je wel even iets nuanceren volgens mij; Ja, het wordt wereldwijd door Nederlanders als voorbeeld gebruikt in het buitenland maar andersom ben ik het nog nooit tegengekomen...

geplaatst op om 10:05 uur

Is Netlog misschien geen interresante partij die Hyves overneemt?
Het is maar een idee.

geplaatst op om 10:08 uur

@Marlies Een heel slecht idee.

geplaatst op om 10:11 uur

hahahaha Eric,
Nou dan is mijn bijdrage aan deze discussie kort.
Vond Netlog de beste optie als het gaat om social platform die Hyves zou kunnen overnemen.
Hyves had de jackpot kunnen overnemen als ze eerder in de verkoop hadden gezet.

Nu is 200 miljoen wel erg veel.

Ik snap ook niet waarom Hyves nooit echt international wilde groeien, nu is het te laat.

geplaatst op om 10:16 uur

Sorry Marlies is ook flauw van me. Andere ingewijden hadden namelijk kunnen vertellen dat Netlog zelf aan het leuren is met z'n bedrijf.

geplaatst op om 10:36 uur

Eric,

Dat wist ik niet, had het een tijdje niet meer gevolgd. Maar de laatste tijd wel weer.

geplaatst op om 10:42 uur

@ Bas avn den Haterd

"Wat me altijd verbaasd is het gezeur over actieven profielen. Waarom hebben we daar online altijd andere normen voor actief. Immersa, als ik mijn auto 2 maanden niet gebruik ben ik nog steeds automobilist."

Vind je echt dat deze vergelijking opgaat? Zou een actieve gebruiker niet veel interessanter zijn voor adverteerders? En denk je niet dat een mogelijke koper afgaat op actieve gebruikers. Een dood profiel is nutteloos. Iemand die 3 keer per dag op hyves zit en z'n interesses deelt (comment, upload, et), kan op getarget worden.

In de activiteit van de gebruiker zit hem de crux, lijkt mij althans.

Overigens zie ik Hyves roemloos ten onder gaan. Als de trend doorzet wordt Hyves een 2de Partyflock/Cu2. Niemand zit te wachten op minderjarigen of huisvrouwen :)

geplaatst op om 11:26 uur

geplaatst op om 11:30 uur

Het valt mij wel altijd op dat er altijd veel meer Hyves vrienden online zijn dan Facebook vrienden, hoewel ik er evenveel heb ongeveer. Vaak 2 to 3 x zoveel.
Ik denk dat Hyves een beter verdienmodel is en daarom (net als Marktplaats indertijd voor Ebay) ook als puur Nederlandse partij interessant kan zijn voor Facebook.

geplaatst op om 11:47 uur

'wat de gek ervoor geeft' ... blijkbaar hebben ze in al hun gesprekken nog geen gek gevonden die gek genoeg is

regel 1: een actieve gebruiker is de enige waar een adverteerder effect bij kan behalen
regel 2: social netwerken bestaan uit groepen mensen die op elkaar lijken. Hyves is niet 1 netwerk maar meerdere
regel 3: als je n=1 toepast maak je altijd een rekenfout
regel 4: het ontkennen van een gerucht is alleen zinvol als de publieke opinie in je voordeel werkt

oid

geplaatst op om 11:49 uur

Allereerst vind ik het nogal vreemd dat het financiele dagblad hiermee kopt. En de openingszin "Na een mislukte exit poging in 2008..." is voor zover ik weet misleidend en niet waar. Voor zover ik weet heeft Hyves zelf die overname tegengehouden en is Endeit toen in de plaats ingestapt als investeerder.

Hyves is sindsdien een stuk professioneler geworden. Het aantrekken van een sterk management team en de focus op Hyves om te vormen tot een winstgevend internet bedrijf heeft zijn vruchten afgeworpen. Ze deden in 2009 bijna 20 miljoen omzet (naar verluidt) dat is misschien nog niet heel veel als je naar de bezoekers aantallen kijkt of naar de gemiddelde omzet per gebruiker, maar het is wel waanzinnig knap dat ze die professionaliseringsslag hebben kunnen maken en de rek is hier nog lang niet uit.

Het FD doet het bijna als een wanhoopsdaad voorkomen "in de etalage zetten" "mislukte exit" "bij gebrek aan interesse" en dat lijkt me eerder sensatiezucht dan waarheid. Met de discussies die de afgelopen tijd gaande zijn (Facebook vs Hyves) en de manipulatie van cijfers van onderzoeken (zie Yme's post) begin ik steeds meer het gevoel te krijgen dat er mensen zijn die Hyves ten onder willen zien gaan. Een andere theorie zou kunnen zijn dat ze de uiteindelijke prijs naar beneden willen praten.

Wat is dat toch met Nederlanders, waarom gunnen en ondersteunen we succes niet gewoon. Waarom zijn we niet trots op het feit dat Hyves zo'n beetje het enige locale social network is dat domineert in haar land?

Hyves is het grootste internet bedrijf (in termen van NL bereik) van Nederland. De mogelijkheden zijn nog eindeloos. De opmars van Facebook valt niet te ontkennen, maar Hyves blijft ondertussen gewoon doorgroeien. Hyves heeft de unieke mogelijkheid om echt wat te veranderen in Nederland, denk maar niet dat Facebook iets geeft om Nederland en speciaal op onze cultuur gemaakte innovatie.

We zouden wel eens wat chauvinistischer mogen zijn en de weinige pareltjes die ons land rijk is ondersteunen. Dat is wat ze in Amerika ook doen, no way dat ze daar gebruik maken van een buitenlandse service als er een US alternatief voor is (ook al is dat slechter).

Nee ik vraag niet om Hyves te gaan gebruiken, doe wat je wil, gebruik Facebook, Twitter, Hyves, Linkedin naar je eigen believen, maar probeer niet alles af te zagen. Als we willen dat Nederland op een termijn van 10 jaar nog iets betekend op technologisch gebied dan moeten we onszelf afvragen wat we winnen met onze slechtste eigenschap: het Nederlandse negativisme.

geplaatst op om 12:22 uur

Patrick's betoog zit goed in elkaar. Sterke opbouw en heldere conclusie.

Toch ben ik het niet eens met het startpunt van Patrick's argumentatie: dat Hyves aan het groeien is. Dat is namelijk niet zo. Het bereik nam af (STIR Juli2010)

Dat er mensen zijn die hoge bomen liever veel wind zien vangen en dat er ook mensen zijn die de waarheid niet willen accepteren omdat ze zo trots zijn op het hollandsche hyves komt voort uit dezelfde emotie. En niet vanuit de cijfers.

geplaatst op om 13:04 uur

@online no-no

Jouw betoog zit minder goed in elkaar. Zie de augustuscijfers van Stir.

geplaatst op om 13:27 uur

Even wat details en schaal bij de bereikcijfers van Marco (Google trends)

Klik hier voor de vergelijking Hyves, Facebook, Nu, Marktplaats en Youtube op dagelijks NL bereik

Hyves groeit nog steeds in bereik volgens Google trends en dit in hetzelfde tempo als bijvoorbeeld nu.nl en marktplaats.nl. De groei zou gelijk kunnen zijn aan de toename van dagelijkse internetters (door breedband groei). Hyves heeft wel een dubbel dagelijks bereik ten opzichte van Marktplaats en Nu.nl volgens deze bron.

Los van Google is Youtube de eerste website die Hyves in NL bereik zal nastreven (verwachting januari 2010). Let wel op dat deze cijfers van Google zijn. Als je de lijnen doortrekt zal Facebook (nu even groot als nu.nl en marktplaats qua NL bereik) in de zomer van 2011 Hyves voorbijgroeien in uniek NL bereik, mits de groei doorzet. Dat laatste blijft de hoofdvraag: wanneer start de afvlakking van hyves in groei. Ook het aantal dagelijkse NL internetters is op een gegeven moment op :-) Daarnaast: als het zo ver zou komen in 2011 (Facebook meer bereik dan Hyves) is er op dit moment nog geen voorteken dat het bereik van Hyves daardoor gaat teruglopen en dat zij nog steeds 2 maal meer mensen per dag bereiken dan nu.nl of marktplaats.nl. Effect op de omzet zou dan puur gevolgen hebben door het feit dat adverteerders graag bij de grootste adverteren en Facebook daarin wel de directe concurrent is). Hyves zal echter veel meer NL ervaring en kennis hebben.

In ieder geval cijfers om nauwkeurig in de gaten te houden voor investeerders. Opvallend is overigens dat in de randstad basis provincies (Noord en Zuid Holland en Utrecht) het bereik van Hyves en Facebook al veel dichter bij elkaar liggen. Noord Holland zelf al bijna gelijk. Let op: allemaal volgens Google Trends (die wel bij veel sites die ik ken erg nauwkeurig is in zijn traffic inschattingen!).

geplaatst op om 13:31 uur

volgens de redacteur van het FD @louishoeks op Twitter: "Hyves staat wel degelijk in etalage. Artikel met ontkenning daarvan op onze site is afkomstig van Dow Jones. Is idd verwarrend. "

geplaatst op om 13:37 uur

Ik kan niet anders zeggen dat ik het volledig eens ben met de comment van Patrick.

Laten we wel realistisch blijven met het feit dat Hyves nog steeds een actief netwerk is in Nederland waar voor veel merken en bedrijven een hoop te halen valt. En waarom dan steeds kijken wie het grootste bereik heeft, de meeste leden of het hoogste aantal pageviews. Het gaat erom wat de gebruiker van Hyves leuk vindt en hoe bedrijven hiermee om kunnen gaan om daar weer beter van te worden. Toch?

geplaatst op om 13:58 uur

@tonwesseling Als je kijkt naar de cijfers van Alexa is er geen sprake van een afvlakking maar al sinds 2009 sprake van een daling van het verkeer: http://www.alexa.com/siteinfo/hyves.nl De andere indicatoren dalen daar ook (behalve bounce rate) inclusief time on site, iets waar Hyves altijd erg trots op is.

Maar ja, wat moet je geloven... "Lies, damned lies, and statistics"

geplaatst op om 14:09 uur

Nou vooruit, deze is klikbaar http://www.alexa.com/siteinfo/hyves.nl

geplaatst op om 14:10 uur

@Patrick Trots is een vies woord in Nederland - dat mag alleen tijdens het WK/EK en Koninginnedag. Dat weet jij toch ook wel zo langzamerhand?

Maar even hypothetisch; stel dat Hyves morgen wordt verkocht aan een grote buitenlandse partij die de NL markt wil veroveren. Zou jij daar dan trots op zijn (we hebben immers een NL bedrijf opgebouwd wat buitenlanders goed genoeg vinden om veel geld voor op tafel te leggen) of juist niet (alweer een NL parel die aan een buitenlander wordt verkocht)?

geplaatst op om 14:20 uur

Google Trends is een misleidende tool. Het geeft de trends in zoekopdrachten weer. Niet het verkeer. Zegt dus iets over de zoektrends, niet over het verkeer. Zie de presentatie van @Yme tijdens Social Media Club Amsterdam voor recente cijfers.

Wat ik begrepen heb vanuit mijn bronnen bij omroepen was dat RTL zelf geïnteresseerd was in de overname. Maar goed, dat was een gerucht...

geplaatst op om 14:42 uur

@remcobron ik vertrouw Google Trends wat meer dan Alexa (zeker omdat deie wereldwijde overzichten geven en vaak geen juste balans hebben tussen US en NL gebruikers). Dat zij echter terugloop in tijd rapporteren zegt wel , maar is dat geen kannabalisatie op web gebruik ten faveure van de app?

@remcojanssen Google Trends is helemaal niet zo misleidend. Ze hebben naast de search opdrachten aantallen ook een traffic naar websites estimate (google analytics benchmark) en die komt bij veel grote sites waarvan ik de interne stats ken erg nauwkeurig overeen...

geplaatst op om 14:49 uur

Hou op zeg. Hyves is over een paar jaar zo dood als een pier. En dat zeg ik al sinds een jaar of 3 (ha, wat dat betreft moet ik mijn timing wellicht wat bijstellen, ze houden het langer vol dan ik dacht).

geplaatst op om 22:20 uur

Het probleem van Hyves op lange termijn is dat er ook steeds een nieuwe (niet perse jonge) generatie 'Social Networkers' komen, die Hyves overslaan en direct en alleen een profiel aanmaken op Facebook.

Maar wat Hyves tot nu toe bereikt heeft en wat ze sowieso gaan cashen...da's simpelweg benijdenswaardig en zeker wel terecht verdiend: wil ik ook wel!

Maar trots? Tja, het is een commercieel funtertainment toko en niet onze Defensie. Mooi voor ze, meer ook niet.

geplaatst op om 06:49 uur

Hyves doet er verstandig aan om zich snel te verkopen. Twee sociale netwerken onderhouden(die ook nog eens grotendeels het zelfde doen) zullen veel mensen te veel werk vinden. Facebook gaat het dan winnen simpelweg omdat ze groter zijn en meer cash hebben om overnames te doen en dingen te ontwikkelen

geplaatst op om 07:08 uur

Kijk - voor zo'n discussie kom ik weer eens terug op marketingfacts;).

Los van de feiten- inderdaad dat Hyves een schoolvoorbeeld is van een goed concept, goed bestuurd bedrijf met 'agile' management, en een ongelooflijk mooi team met slimme mensen heeft gebouwd, en een bizarre hoeveelheid users heeft gegenereerd, valt moeilijk te ontkennen Facebook waarschijnlijk inmiddels voldoende tractie heeft om het 'tipping point' te bereiken.

Sinds begin dit jaar is er een Nederlands PR team actief voor facebook. Hun strategie lijkt erg afgekeken op dat van ebay, en richtte zich heel sterk op de innovators, creatieven en randstedelijk. Met daarna de uitrol van facebook connect op titels als omroep.nl, nu.nl, telegraaf was al na een maand of zes de versnelling van de groei goed zichtbaar.

Inmiddels is de midden en hoger opgeleide in randstedelijke gebieden al over, en daarmee kan de transitie beroerd snel gebeuren. Dit is in verschillende landen - en segmenten zoals classifieds eerder gebeurd.

Blijft over dat Hyves nog jaren, vele jaren een heel grote speler blijft die de jongere doelgroep en massale communities zal blijven bedienen. Een verkoop van Hyves is dan ook waarschijnlijk niet opportuun en niet waarschijnlijk, omdat niemand beter dan het huidige team hyves te gelde kan maken, immers;

-geen enkele Nederlandse uitgever speler heeft aan hyves technologie, synergetische schaalvoordelen of marketing power toe te voegen waar Hyves echt een veel hogere ROI door zal behalen. Sterker- het is een recept voor terugval en vertraging. Behalve nu.nl, relatieplanet, kieskeurig en enkele B2B titels zijn er in Nederland heel weinig titels succesvol opgenomen in de warme deken van een grote moeder organisatie ( voorbeelden )-

Met de huidige omzet en winstcijfers zou ik als Deitmer of directie heerlijk de rit een jaar of 7 uit blijven zitten en genieten van de dividenden. Met de jaarlijkse winstgroei, betalingen, mobile apps, games en marketingtoepassingen zal het rendement jaar op jaar nog een stuk verbeteren. Maar daar heeft niemand iets aan toe te voegen dan het huidige - zeer ervaren team zal kunnen doen.

geplaatst op om 18:37 uur

Goed je weer hier te zien Maarten! ;-)

geplaatst op om 19:01 uur

@Marco Hyves heeft ook geen CPM van 1 euro / 1000 maar ongeveer 8 - 15 cent / 1000 dus ik denk dat die 2 euro te hoog is gegrepen.

geplaatst op om 21:54 uur

@Ludovic: dat ligt er aan naar welke advertentievorm je kijkt; kijk voor de aardigheid eens bij zelf advertenties plaatsen en dan naar de segmentatiemogelijkheden. Daar begint het tarief bij 1 CPM. Uiteraard heeft Hyves ook andere formaten. Ik heb een soort van gemiddelde genomen om snel een rekensom te kunnen maken.

geplaatst op om 21:59 uur

Hyves is stil over haar plannen. Facebook is vol activiteit en vol mogelijkheden voor kleine ondernemers met pagina's, communities, integraties voor websites, transparante adverteer mogelijkheden, etc etc.

Hyves is stil en lijkt stil te zitten. Qua goodwill lijkt er een lek ontstaan dat slechts groter wordt. Zullen ze hun hand overspeeld hebben bij eerdere overname mogelijkheden?

Welke strategie heeft Hyves? Enkele jaren terug was er een grote golf aan nieuwe guru's die in dienst kwamen? Wat werd er verwacht? Wat staat er gepland? Helaas komt Hyves bijna alleen in het nieuws met statistieken die aantonen dat het nog echt wel populair is; hetgeen meer een zwakte bod is.

geplaatst op om 09:47 uur

Waarom zou FB interesse hebben in Hyves, sterker nog gebaat zijn bij een overname van Hyves, als duidelijk zichtbaar is dat FB in Nederland een ongekende autonome groei kent binnen no-time. Dat is namelijk al in heel korte tijd gebleken/bewezen.

Als FB zijnde zou ik het wel weten: je concureert Hyves heel makkelijk weg. Hoef he vrijwel niets voor te doen. Dus waarom hier geld in stoppen (lees: overname).

Dat FB en Hyves niet naast elkaar kunnen bestaan in Nederland heeft puur te maken met het feit dat mensen niet via 2 communities alles willen bijhouden... 1 platform voor alle vrieden etc..

geplaatst op om 10:28 uur

@Luc: Lijkt of is dat ook echt zo? Waar baseer jij je reactie op? Zoek eens op Hyves op deze site en je ziet een aantal prachtige campagnes op Hyves voorbij komen. Die heb ik van Nederlandse adverteerders nog niet gezien op Facebook. Jij wel?

geplaatst op om 10:53 uur

@Dien: de vraag is hoeveel moeite Facebook zal moeten doen om hetzelfde bereik te krijgen als Hyves. De laatste heeft inmiddels een bereik van meer dan 50 procent (zie ook laatste STIR-cijfers). Heb jij inzicht in bereik van Facebook in Nederland?

geplaatst op om 10:55 uur

Het advertertiesysteem van Hyves zuigt aan alle kanten. Minimale CPM van 1 euro en geen cpc mogelijkheid.Als je je adverteerders niet serieus neemt zal je uiteindelijk de prijs ervoor betalen.
Facebook geeft de mogelijkheid om te bieden op advertentieruimte en men kent daar geen minimale vanaf prijzen.

geplaatst op om 11:18 uur

@marco die vergelijking uit Google trends (Facebook NL bereik na 50% van Hyves NL bereik) kun je redelijk aannemen. Verschil zal naar verwachting iets groter zijn, maar zal in de buurt komen. Vergeet overigens niet dat Facebook voor NL vooral een conversieknaller is. Hoezo mooie campagne? Gewoon verkopen (gelijk aan bijvoorbeeld Google Adwords).

geplaatst op om 11:50 uur

@soboer: ik zou zeggen ga eens met ze praten; wellicht staan ze wel open voor CPC

@tonwesseling: heb jij een voorbeeld van een goede conversie-campagne op Facebook?

geplaatst op om 13:02 uur

@Marco
Nee, ik heb helaas geen inzicht in bereik van Facebook. Maar je hoeft geen deskundige te zijn om in te zien dat het vergroten van het bereik slechts een kwestie van tijd zal zijn (denk ik). En als je het mij vraagt zullen ze daar niet eens zo heel veel moeite voor te doen. Maar goed, ik ben verder geen deskundige hoor:-)

geplaatst op om 17:23 uur

@dien: in dat geval mag je mij wel helpen om hier het bereik hier te verdubbelen; voor jou een fluitje van een cent toch? ;-)

geplaatst op om 17:29 uur

Wel leuk om inderdaad weer eens op MF te kijken, en dank voor de vriendelijke woorden Marco. Ik ben een kleine 2 jaar niet meer op MF geweest omdat ik - heel eerlijk gezegd - de zelfpromotie van weer het zoveelste bureautje echt wat zat begon te worden. Misschien was de 'delegeren van redactie' strategie niet zo heel goed uitgevallen.

Ik zie nu (misschien was dat al langer het geval) dat de kwaliteit erg goed geworden is. Complimenten ook aan Matthijs voor zijn schrijfstijl, verfrissend & scherp. Desalniettemin - terug naar het onderwerp:

hyves versus facebook

MR

geplaatst op om 08:38 uur

@ M Roelofs sprak:
" Ik ben een kleine 2 jaar niet meer op MF geweest omdat ik - heel eerlijk gezegd - de zelfpromotie van weer het zoveelste bureautje echt wat zat begon te worden. "

En dus kom je hier maar één of andere lutser site promoten?

geplaatst op om 09:27 uur

hyves heeft gewoon zelf 5 miljoen accounts aangemaakt :-) , de helft doet niks namelijk,

geplaatst op om 11:36 uur

@Marco Derksen,

Ik verwacht van een bedrijf als Hyves dat ze zelf cpc aanbieden aan pontentiele adverteerders. Ze willen niet innoveren omdat het niet nodig is als monopolist. Ik kan je wel 1 ding vertellen met mijn ervaring met adverteren op soc networks. Het model dat Hyves aanbiedt is onrendabel voor adverteerders. Op facebook kan je al adverteren vanaf 0,02 cent per 1000 views. Bij Hyves beginnen ze vanaf 1 euro. Gemiddelde ctr op Facebook ligt op 0.10 procent. Pas je dit toe op Hyves, betaal je als adverteerder 1 euro per klik. Het is maar wat de gek ervoor geeft, maar zal uiteindelijk meer Nederlandse adverteerders trekken dan Hyves.

geplaatst op om 12:20 uur

@arno - ik was de anonieme flames vergeten

geplaatst op om 14:07 uur

@soboer

fijne generalisatie dat Hyves haar adverteerders niet serieus zou nemen omdat ze geen cpc bieden.
en ook nog beweren dat cpc een innovatie is..

wat voor adverteerders (of beter gezegd online sales) werk jij dan voor?
liever werkt hyves met adverteerders die hun doelgroep serieus neemt ipv elkaar.
Vraag jij je weleens af waarom sommige partijen bereid zijn miljoenen impressies via cpc inte zetten voor een handje vol 'conversies'?

cpc voor een paar decimalen van een cent = het nieuwe spam
(en dat hoort ZEKER NIET thuis op een social netwerk)

geplaatst op om 13:10 uur

@Maarten je ziet, de anonieme flames zijn idd gebleven ;-) en voor de rest, geloof me, met een eindredacteur als Matthijs is de kwaliteit echt een stuk beter geworden dan enkele jaren geleden!

geplaatst op om 15:00 uur

Hyves is een prima mogelijkheid voor mensen om echt een leuke site te maken mits ze een beetje creatief en slim zijn.
Hyves biedt mogelijkheden waar je alleen maar van kan dromen als FACEbook gebruiker.
Hyves biedt jou de mogelijkheid iets van jezelf te maken en door juist gebruik van jou hyves -Mits je geen sukkel bent-kun je dus groeien in respect en populariteit..
Je hebt 2 soorten Hyves gebruikers..SPIEKERS EN DOENERS..ik ben een doener..Mijn site biedt aan veel mensen een onderdak om dagelijks ook naar hun zelf te kijken..en niet alleen maar naar mij..wat freaking boring zou dat zijn..en Ja
er zijn weinig echt creatieve mensen meer over -de mensen zijn liever lui dan moe om iets leuks te delen met anderen -iets waar anderen ook wat aan hebben -
HYVES haar ondergang kan te danken zijn aan bovengenoemde gebruikers..die niks uitvoeren op hyves dan kijken kijken en dan snel wegwezen.
Hyves biedt mij mogelijkheden om live op me hyves te kunnen uitzenden beeld met geluid en kan met al mijn online vrienden via webcam direct praten,..waar kan dat nou?

Hyves mag in geen geval in verkeerde handen vallen want dan bloed ze dood.
Hyves moet ook meer patrouilleren om verkeerde mensen te bannen van het systeem..dan weten mensen dat Hyves speciaal is en niet zomaar een passief iets.

Ik hoop echt dat een bedrijf als Google hyves overneemt en red -maar ook de mogelijkheden net zo voortzet maar dan misschien Belgie erbij -
MVG PUck

geplaatst op om 12:58 uur

Dit is allang rond toch???

geplaatst op om 16:12 uur

Plaats een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

  • Maximaal 5000 karakters. Basis HTML tags zoals <a> zijn toegestaan.

  • Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.