Is Apollo News de krant van de toekomst?

16 juli 2010, 10:56

Iedereen die maar iets met nieuwsvoorziening te maken heeft is op zoek naar de ultieme manier om nieuws op een gepersonaliseerde manier bij de consument te krijgen. In de afgelopen jaren hebben we initiatieven als NU.nl (inmiddels met spinoffs als NU Live, NU Sport, etc), Google News maar ook persoonlijke startpagina’s als iGoogle en Netvibes voorbij zien komen. Inmiddels zijn er ook mobiele versies van al deze initiatieven beschikbaar en verschijnen de eerste versies voor de iPad. Met name die laatsten worden door velen gezien als de toekomst van de krant (en tijdschrift).

TechCrunch maakt vandaag melding van Apollo News, een interessant nieuwsplatform voor de iPad. Interessant omdat het is ontwikkeld door Hawthorne Labs, een startup van voormalig Google en Bing-medewerkers uit Palo Alto. Met Apollo News wil de startup de marktleider worden op het gebied van gepersonaliseerd nieuws. Of ze dat waarmaken is nog maar de vraag maar het prikkelde me in ieder geval om de nieuwe iPad App eens te bekijken (screenshots).

Na installatie van de Apollo News App (tot 19 juli voor $2,99 daarna $4,99) is mijn eerste indruk dat het sterk lijkt op Pulse. Apollo News gaat echter verder dan Pulse en crawlt duizenden online nieuwsbronnen (incl. blogs) en categoriseert, clustert en scoort vervolgens de nieuwsberichten. De gebruiker kan zelf nieuwsbronnen toevoegen en op basis van gebruikersgedrag wordt het nieuws steeds beter afgestemd op de interesses van de gebruiker. Ga er de komende dagen in ieder geval eens mee aan de slag om te beoordelen of de makers gelijk hebben en we hier te maken hebben met de Future of the Newspaper!

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

5 Reacties

    evroekel

    Ok ’t is een eerste versie en DE interface voor dit soort toepassingen is m.i. nog niet gevonden maar het valt mij wat tegen:

    – heb ik onderin technology geselecteerd omdat ik dat interessanter vindt dan business algemeen, sluit je app en kom je weer terug staat business er weer gewoon.

    – leuk die hightech aanpassingen obv leesgedrag maar mag ik asjeblieft eerst de grove indeling zelf doen om daarna de finetuning geautomatiseerd te doen? Heb geen interesse in Amerikaanse Sportnieuws maar krijg dat blok maar niet weg. Kan ook alleen artikel een Thumbs Down geven maar niet een hele sectie. Why not?

    – interface vind ik niet erg prettig er zitten te veel dingen herhaaldelijk in de weg

    Enfin voor eerste versie helemaal niet slecht, nu hopen dat het met volgende update beter wordt


    16 juli 2010 om 11:53
    Guido van Nispen

    Zijn er eigenlijk Nederlandse partijen bezig om een dergelijk model te ontwiikelen? Heeft zeker potentieel en het eerste uurtje stoeien met Apollo was interessant om die vraag op te roepen.


    16 juli 2010 om 13:00
    Rene de Vries

    Mooie user interface, daar staat of valt zo’n concept mee. Wel denk ik nog terug aan de tijd dat uitgevers heel erg boos werden als je een pagina in een frame opnam – er is zelfs Nederlandse jurisprudentie die dat verbied… Nu wordt rondom de artikelen nog min of meer gerelateerde nieuwsartikelen getoond. Afwachten hoe er gereageerd wordt op het moment dat er gerelateerde advertenties verschijnen in de onderste blok…

    Nederlands partijen die dit doen? Wij (HowardsHome) zitten er midden in: nieuwsartikelen aanbevelingen op basis van klikgedrag, profilering van mede gebruikers EN Nederlandse taaltechnologie. De uitdaging zit er vooral in om het relevant te krijgen voor het Nederlandse taalgebied en dat hebben we sinds kort voor elkaar. Eerste resultaten zijn zeer veelbelovend, binnenkort meer.


    19 juli 2010 om 07:43
    evroekel

    @marketingfacts Flipboard is mooi, maar heeft momenteel veel last van connectieproblemen met Twitter en Facebook. Vannacht gaan ze nieuwe servers aansluiten heb ik begrepen en hoop ik dat het opgelost is.


    21 juli 2010 om 16:32
    media

    @Erik: hier ook erg traag; morgen Flipboard nog maar eens proberen!


    21 juli 2010 om 19:17

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!