Twitter lanceert langverwacht advertentieplatform

13 april 2010, 10:34

Twitter is lange tijd terughoudend geweest met haar advertentie plannen, maar nu heeft de Amerikaanse micro-blogging service toch eindelijk het langverwachte advertentiemodel in gebruik genomen. Vanaf vandaag kan het zo zijn dat je zo nu en dan een advertentie tegenkomt op Twitter. De advertenties verschijnen vooralsnog in de zoekresultaten van 10% van de Twitteraars. De sociale netwerksite Twitter biedt vanaf vandaag de mogelijkheid om zogenaamde “Promoted Tweets” te kopen. Er zijn momenteel een tiental adverteerders, waaronder Virgin America, Starbucks en Bravo. Er zijn op dit moment nog geen Nederlandse adverteerders bekend.

Hoe ziet het advertentieplatform eruit volgens de insiders?

  • De advertenties worden getoond in de zoekresultaten van Twitter.
  • Promoted Tweets worden bovenaan de zoekresultaten getoond met een kleine tekst dat indiceert dat het een gesponsorde Tweet betreft.
  • Er is geen garantie dat de Promoted Tweet lang in de zoekresultaten blijft staan. Wanneer de Tweet niet goed presteert (door Twitter resonantie genoemd), wordt de advertentie verwijderd.
  • Per zoekopdracht wordt één advertentie getoond.
  • Advertenties mogen 140 karakters bevatten.
  • Adverteerders zullen in eerste instantie betalen op CPM basis. Er zijn plannen om het model aan te passen wanneer Twitter beter kan inschatten hoe mensen omgaan met de Promoted Tweets.
  • Advertenties worden ook via derde partijen applicaties verspreid. Voorbeelden hiervan zijn Tweetdeck, Twitterberry of Tweetie.

Uiteindelijk zullen de advertenties niet alleen in de zoekresultaten verschijnen maar ook worden geplaatst rondom de Tweets (in de timeline van de gebruikers). Dit betekent dat, ook wanneer er geen zoekopdracht is uitgevoerd en de adverteerder niet wordt gevolgd, er wel een advertentie kan worden getoond.

Hoe revolutionair is het advertentieplatform?

Mede oprichter Biz Stone heeft gezegd dat het advertentieplatform van Twitter niet traditioneel is, maar innoverend. Het moeten Tweets zijn “die resoneren met gebruikers” en deel uitmaken van de gesprekken. Hij beschrijft de Promoted Tweets als ‘normale’ Tweets die bedrijven en organisaties willen benadrukken bij een groter publiek.

Ik vind dit model nog behoorlijk traditioneel en minder innoverend dan ik had verwacht. De advertenties worden immers eerst alleen rondom de zoekresultaten geplaatst, net zoals Google dat doet. Dat terwijl Twitter vier jaar de tijd heeft gehad om iets “revolutionairs” te bedenken. Ik ben benieuwd hoe de advertenties in Twitter door de twitteraars zal worden ontvangen en of dit platform Twitter het langverwachte commerciële succes zal brengen.

Voor wie is dit interessant?

We verwachten niet dat hier op korte termijn grote volumes aan verkeer te halen zijn. Vanuit dat oogpunt is het voor adverteerders dus niet zo interessant. Maar voor gerichte advertenties en bijvoorbeeld reputatiemanagement kan het wel erg interessant zijn. Je ziet vaak dat mensen naar twitter grijpen als er iets mis is met hun TV aansluiting, internetverbinding of mobiele bereik. (Ligt het aan mijn verbinding? Of ligt de TV er bij iedereen uit?) Voor Telco’s, internetproviders en kabelaars kan het dus best interessant zijn om bij een storing direct een advertentie in Twitter te plaatsen met een nette uitleg van het probleem. Maar er zijn vast ook allerlei andere toepassingen te bedenken.

Dit artikel is geschreven door Lars Veltman, Search Advertising consultant.

Lennart Moes
Digital Marketing Specialist bij Rocket Digital

Wij zijn Rocket Digital. Een landelijk opererend digital marketing bureau met noordelijke roots en dito mentaliteit. De rol van technologie wordt steeds groter, maar menselijke interactie blijft van levensbelang. Betrokkenheid, transparantie en toewijding, dat kun je van ons verwachten.

Categorie
Tags

2 Reacties

    AlexMatatula

    Het zal mij benieuwen, ziet er inderdaad naar uit dat het niet echt innoverend is.

    Maar dit hoeft ook niet altijd een voorwaarde van succes te zijn.


    19 april 2010 om 09:51

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!