Real time web of real time involvement?

18 december 2009, 06:11

9 en 10 december ben ik bij LeWeb geweest, de grootste internet conferentie in Europa met als thema ‘Real Time Web’. Veel van jullie hebben de livestreams gezien, de overigen raad ik aan om te kijken op www.leweb.net. Belangrijke sprekers en veel primeurs, zoals Jack Dorsey over zijn nieuwe start-up, Marissa Mayer van Google en natuurlijk Koningin Rahnia al Abdullah van Jordanië.

Bij een conferentie met het thema ‘Real Time Web’ wordt ieder detail gepost of getwitterd. Veel mensen willen de eersten zijn om een nieuwtje door te geven aan zijn of haar followers. In de eerste drie uur hebben 2400 deelnemers al 11.000 tweets verstuurd met hashtag #leweb of #leweb09!

Discussie?

Wat me echter voor het eerst, in deze mate, opviel was het effect dat het real time web heeft op het publiek in de zaal. Het overgrote deel van het publiek zit met Iphone, Blackberry of laptop in de houding. Dit roept een aantal vragen op: gaat het delen van de inhoud ten koste van het deelnemen aan de discussie? Is het nog wel mogelijk om een presentatie te interpreteren en in de juiste context te plaatsen als de focus ligt op het doorzetten van feiten. En als laatste, is dit dan erg?

Interessante vraag die ik op de terugweg besproken heb met twitteraars @rverkoren en @juicedw. Bij sommigen zorgt de focus op korte samenvattingen voor juist meer aandacht voor het verhaal, ik weet echter als geen ander dat als je je device toch vast hebt, je ook snel die ene email of sms gaat beantwoorden. Ik merk dat hoe meer ik ergens over twitter, hoe minder ik ervan meekrijg.

Fotoset van Matthijs van den Broek op Le Web 2009

Tweets

De andere vraag is de functie van de tweets. Kan je verwachten dat een goed verhaal zich laat samenvatten in tweets van 140 regels. Wat is, bijvoorbeeld, de functie van de tweet ‘Most important traffic source for Zappos is returning visitors because of the service. Not google.’ Als je niet weet dat deze opmerking gemaakt is binnen de context van de vraag of e-commerce websites afhankelijk zijn van Google om voldoende omzet te halen.

Aan de andere kant hebben berichten een zeer duidelijke toegevoegde waarde binnen je sociale netwerk. Tweets zorgen voor followers. Tussen deze nieuwe contacten zit misschien wel een toekomstige vriend of collega, of misschien wel iemand die net het antwoord heeft op een prangende vraag. Berichten vanaf aansprekende evenementen, met nieuwe informatie, verhogen je status binnen de social networks en die toegevoegde waarde gaat een stuk langer mee dan die ene interessante presentatie op een evenement. En het bericht is misschien kort, maar kan er wel voor zorgen dat iemand getriggerd wordt om zich in een onderwerp te verdiepen.

Zoals vaak geldt echter dat de doelstelling van het persoon niet altijd overeenkomt met de doelstelling van de massa. Als iedere deelnemer bezig is met zijn persoonlijke device, dan gaat dit onvermijdelijk ten koste van de discussie. Die discussie zorgt echter juist weer voor nieuwe inzichten die interessant zijn om door te geven. Hoe meer ‘echte’ deelnemers in het publiek, hoe waardevoller de informatie en hoe interessanter de berichtgeving.

Delen of deelnemen?

Dus wat te doen, is het verstandig om zoveel mogelijk te delen of zoveel mogelijk deel te nemen. Op persoonlijk niveau hangt het af van je doelstelling. Meer dan ooit is het belangrijk om van te voren na te denken waarom je bij een vergadering, presentatie of congres bent. Wil je nieuwe kennis opdoen of leren van ervaringen van anderen, dan is het waarschijnlijk verstandig de Iphone even aan de kant te laten en deel te nemen aan de discussie. Zie je het congres als middel om je sociale status binnen de netwerken te verhogen, let dan goed op de feitjes en zet ze zo snel mogelijk door.

Peter van der Schaar
Directeur/Eigenaar bij Marketing Makers & Basedriver bij Basedriver

Ik ben oprichter en marketing opperhoofd bij Basedriver: een online platform waarmee we de verbinding leggen tussen campagnes, content en data. Met Basedriver heeft jouw marketing team: - Altijd actuele en accurate marketingdata - Zelf de mogelijkheid om campagnes te verzenden - Minder tijd nodig voor campagne management - Meer relevante en persoonlijke communicatie Hierdoor hebben marketeers de mogelijkheid om onafhankelijk te werken van andere (IT) afdelingen, creëeren ze persoonlijke campagnes en verstuuren ze die naar de juiste ontvangers. Database marketeers die met Basedriver werken hoeven zich niet meer druk te maken over handmatige lijstjes. data wordt automatisch toegevoegd en gecontroleerd. Je houdt dus meer tijd over voor analyse. Door de uniforme werkwijze van het marketing team met Basedriver zijn marketeers sneller ingewerkt en behalen meer resultaten behalen, tegen lagere kosten.

Categorie
Tags

2 Reacties

    Rebecca

    Ik ben het hier wel mee eens. Omdat ik af en toe wat leuke oneliners wilde twitteren, lukte het me niet goed om echt “op te gaan” in het verhaal, zodat ik na afloop ook niet echt meer een fatsoenlijk bericht ervan kon maken. Ik dacht dat beide me wel zou lukken, maar niet dus. Volgende keer ga ik voor een twitterloze beleving van een presentatie!


    18 december 2009 om 08:31
    Michiel

    Hetzelfde heb je met evenementen waar tegenwoordig iedereen met een mobieltje in de lucht staat om een foto te maken van het evenement (bijvoorbeeld een concert). Beleef je het concert nog wel met je eigen ogen? Of zie je eigenlijk alles op je kleine schermpje?


    18 december 2009 om 13:53

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!