Pak de Polo-actie van Volkswagen succesvol

22 juli 2009, 08:36

De Pak De Polo-actie die op 16 juli startte, heeft zich volgens Marketing Tribune ontwikkeld tot een groot succes. Bij deze actie kan iedereen die de opvallende Polo ziet, de auto aanhouden en proberen er zo veel mogelijk kilometers mee te maken. Acht dagwinnaars maken uiteindelijk kans op het winnen van deze Polo. De actie is live te volgen via internet en daar bestaat ook de mogelijkheid om de auto te ‘sturen’. De multimediale aanpak maakt veel los. Volkswagen ontwikkelde de introductiecampagne van de nieuwe Polo met Achtung.

Sinds de start van de actie hebben al meer dan 122 mensen de auto op straat aangehouden en vervolgens geprobeerd zo veel mogelijk kilometers te maken. Elke bestuurder (m/v) was (en is) live te volgen via de site. De actie wordt in media bestempeld als een online reality serie, die een brug slaat tussen Big Brother en Taxi. De bijrijder, Willem-Paul, ontpopt zich als het jongere neefje van Joris Linssen, en voert de meest uiteenlopende gesprekken met de zeer diverse bestuurders van de Polo. De bezoekersaantallen van de site zijn dan ook indrukwekkend: in de eerste vijf dagen werd de site 185.000 keer bezocht (120.000 unieke bezoekers). Gemiddeld duurde een bezoekje 7:45 minuten en er is al bijna 25.000 uur aan video’s bekeken. Het intoetsen van de zoekterm ‘Pak De Polo’ levert bij Google inmiddels duizenden resultaten op en er wordt flink getwittert over de actie.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

18 Reacties

    media

    Ben overigens wel benieuwd of deze cijfers nu afkomstig zijn uit een persbericht (en dus van het verantwoordelijke bureau Achtung of adverteerder VW) of dat MT dit zelf heeft uitgezocht.


    22 juli 2009 om 08:49
    Soufi

    Dat heeft MT niet zelf uitgezocht, maar het zijn de cijfers van VW zelf.


    22 juli 2009 om 09:17
    Koos Koets

    Is dit een Persbericht of een Gesponsord artikel?


    22 juli 2009 om 09:58
    media

    @Koos: die vraag stelde ik al in de eerste reactie; ik heb het overgenomen van MT maar vroeg me af waar nu deze cijfers vandaan kwamen (is namelijk wel interessant om naast de uitvoering nu ook eens cijfers te zien van een campagne). Maar het lijkt er op dat het inderdaad afkomstig is uit een persbericht. Nog niet erg, maar zou goed zijn om dat te vermelden.


    22 juli 2009 om 10:04
    Gilles de Smit

    Heel wat bezoekers, volgens het persbericht… Hoeveel Polo’s zouden er verkocht gaan worden? Of doet dat er niet toe? Het gaat immers fantastisch binnen de automotive branche…


    22 juli 2009 om 11:20
    mervyn

    Beste Marco en Gilles,

    De cijfers komen 1 op 1 uit google analytics en houden wij en Volkswagen nauwlettend bij. De cijfers en met name reacties op de campagne zijn voor ons ook verrassing (en wel een waar we heel blij mee zijn : )

    Gilles, ik kan je alvast melden dat het met de verkoop van de auto ook goed gaat. Dus da’s dan ook mooi ‘meegenomen’

    groeten,

    Mervyn


    22 juli 2009 om 16:13
    Tim S.

    Er zijn genoeg automerken die zich relatief makkelijk het hoofd boven water houden in deze “barre” tijden hoor.


    23 juli 2009 om 00:06
    media

    Dank voor je reactie Mervyn!


    23 juli 2009 om 03:53
    Gilles de Smit

    Mervyn: het lijkt me praktisch onmogelijk nu al conclusies te verbinden aan de resultaten van de campagne mbt de verkoop van Polo’s. Deslalniettemin mooie resultaten, dat de campagne vernieuwend en goed uit gevoerd is staat buiten kijf. Gefeliciteerd!


    23 juli 2009 om 06:12
    mervyn ten Dam

    Gilles,

    Als je heel goed leest : ) zeg ik ook niet dat de verkopen door de campagne komen. En deze sowieso heel moeilijk hard te maken zijn (evenals de directe relatie tussen een tv commercial en sales)

    Mischien wel leuk om te weten is dat zonet uit cijfers bekend werd dat we letterlijk uit elke gemeente van Nederland postcodes ontvangen hebben.. geen dorp waar dit aan voorbij is gegaan.. maar goed dat heeft ook weer niet zoveel te maken met verkoop.


    23 juli 2009 om 10:24
    slechte polo

    pak de polo is helemaal niet zon goede reclame, worden heel de week al verkeers regels overtreden, mensen worden voorgetrokken, er worden dingen verzwegen, en er word afgeweken van routes, het is meer een anti reclame dan reclame voor Volkswagen


    23 juli 2009 om 11:19
    JanWillem

    En nou nog even leren hoe je een VW waardige tv commercial maakt. Doe het (als je dat niet kunt) dan niet. Actie is wel aardig maar mist alle VW merk gevoel. Is totaal inwisselbaar voor andere auto merken (de BMW proefrit lijkt er ook wel erg veel op). Vond persoonlijk die beatle actie 10 keer beter/leuker en meer des VW.


    24 juli 2009 om 12:19
    Erik

    Allemaal leuk hoor. Maar wat verteld de campagne mij over de nieuwe polo?

    Zijn in het ‘land der activatie’ USP’s soms uit de boze?

    Of wordt het dan te lastig?


    24 juli 2009 om 12:32
    Elfje

    De kilometers bij de zogenaamde winnaars kloppen zeker niet !

    Kijk eens naar dag 8 :

    Die fijne dame is vanaf de ijsselkade in kampen rechtuit over de N307 naar swifterbant gereden, vlakdaarna is ze aangehouden.

    Aantal kilometers 44….. Ja doei die rit was echt niet meer dan 23KM…check maar !!!


    24 juli 2009 om 17:45
    Wouter

    @Elfje

    Iets verder kijken dan je neus lang is… men kan via een “verdubbelaar spelletje” (geef 3 mensen een knuffel, spring met je kleren aan een rivier in, dat soort dingen) de gereden kilometers verdubbelen. En laat 23×2 nu 46 zijn, dus bijna die 44.

    Voor je iets roept, effe dingen uitzoeken 🙂


    25 juli 2009 om 21:11
    Marco van de Lisdonk

    @Elfje

    Je kunt de gereden kilometers verdubbelen, vandaar dat 22 x 2 = 44km voor de dagwinnaar van dag 8. Graag even de feiten checken voordat je wat roept ….

    Of het nu een 2.0 versie is van “volg de BMW-rijder” of niet, deze “Pak de Polo” actie heeft duidelijk veel meer publiciteit gehaald. In mijn ogen een zeer geslaagde actie.

    @ slechte polo

    Volgens mij gaat het niet inhoudelijk over “het spelletje” op zich, maar om de publiciteit die er mee gehaald is. Om te spreken van anti-reclame is wel erg ver gezocht ….


    28 juli 2009 om 04:21
    Elfje

    Hey Marco,

    Sorry hoor maar niet iedereen kreeg de kans en/of het aanbod om zijn/haar kilometers te verdubbelen.

    Dit weet ik voor de 100% zeker, uit persoonlijke ervaring en ook van anderen.

    Het gaat er dus gewoon om dat dat dan niet eerlijk is, want iedereen moet gelijke kansen krijgen….toch !!


    11 augustus 2009 om 17:05

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!