Nieuw: Online Visuele Brand Tool

28 april 2009, 10:55

{title}Bijzonder. Een tamelijk opmerkelijk programma is online gezet door product ontwerpbureau Scope uit Amersfoort. Via een online visuele brand tool, te vinden op visualbrandlanguage.nl kan een bezoeker die redelijk is ingevoerd in de eigen merkwaarden aan de hand van beelden bepalen hoe de visuele merkidentiteit eruit zou kunnen zien.

Via een test die ongeveer een half uur in beslag neemt en die voert langs tientallen productontwerpen, van telefoons tot wekkerradio’s, kan de merkstrateeg zelf aangeven in welke mate een willekeurig ontwerp bij het merk hoort. Aan het eind volgt een inschatting van de visuele merkidentiteit. Waarom bijzonder: omdat het een veel steviger programma is dan je op het eerste gezicht zou denken en omdat het een ‘probleem’ probeert te verlichten dat iedere marketeer herkent die weleens heeft lopen worstelen met creatieven die het nét niet lukt woord en gevoel om te zetten in beeld.

Niet het type tooltje dat je in drie minuten aan een marktsegment koppelt of zelfs een online stemwijzer, maar stevige kost voor de liefhebber. Anderzijds intrigerend want het gaat over de brug tussen taal, gevoel, beeld, ontwerp, denkers en doeners. Glad ijs dus.

Volgens strategic product designer Maartje Huinink van Scope een uniek hulpmiddel dat enerzijds voor eigen gebruik is bedoeld maar ook een uithangbord vormt voor mogelijke nieuwe klanten van het bureau. Huinink: ‘Het is een hulpmiddel om een brug te slaan tussen woorden en beelden. Veel merkstrategen hebben een goed uitgewerkt document waarin is uitgeschreven waar hun merk voor staat en wat merkwaarden zijn, maar het omzetten naar beeld is vaak een lang en moeizaam proces waarbij woorden tekort schieten.’ Via de brand tool, die het bureau in samenwerking met TU Delft en Universiteit Twente heeft ontwikkeld, proberen de bedenkers dat proces dus te verbeteren. Klinkt ambitieus. Ik heb geen idee of het werkt. Huinink weet dat zelf ook niet zeker ‘We zijn een ontwerpbureau, geen wetenschappelijk instituut.’ Anderzijds is het knap gemaakt en goed gevonden. Voor zover bekend – maar denkt u mee – uniek. Hamvraag: werkt dit?

luuk ros
Manager Merk & Media van NIMA bij NIMA

Binnen het Nederlands Instituut voor Marketing verantwoordelijk voor de het merkmanagement van NIMA, content (die we al dan niet in samenwerkingen met leden en derden publiceren) en verbindingsofficier richting pers en stakeholders. Ik was van 2018 tot 2024 Hoofdredacteur van Marketingfacts. Studeerde in 1995 af (hbo Communicatie) en werkte bij een aantal corporates (Albert Heijn, DaimlerChrysler/debitel en Praxis), bureaus (Van Oorschot, Coebergh), maar vooral bij B2B-vakmedia (Telecommerce, Tijdschrift voor Marketing, Marketingonline, MarketingTribune, Marketingfacts) en inmiddels dus bij de beroepsvereniging voor professionals in marketing. Marketing-nerd. Professional Consumer. Retailmarketing. Leest/luistert/kijkt alles wat los en vast zit over innovatie in marketing. Bedenker van de NIMA Marketing Day.

COMMUNITY
Categorie
Tags

7 Reacties

    Tim Slootman

    Ik moet zeggen dat dit inderdaad een zeer innovatieve applicatie is. De gebruiker krijgt een duidelijk rapport toegezonden na invullen en hoewel er waarschijnljk veel meer mogelijk is, geeft het zeer overzichtelijk een positionering van het merk in kwestie.

    Zeer nuttig, ik hoop binnenkort meer hiervan te kunnen zien!


    28 april 2009 om 12:36
    Eric Overklift Vaupel Kleijn

    Omdat ik zelf bezig ben het ontwikkelen van een tool om een corporate identity vanuit verschillende perspectieven te kunnen analyseren leek deze test mij zeker interessant om te bekijken. Alleen blijft hij op 92% hangen. 🙁


    28 april 2009 om 13:20
    Roel Wessels

    Eric, je komt dan bij een verplicht veld wat je moet invullen. Daarna kan je gewoon verder hoor!


    28 april 2009 om 13:34
    Eric Overklift Vaupel Kleijn

    Hi Roel, ik had daar mijn geboortejaar, geslacht en favoriete kleur ingevuld. Verder zag ik geen velden staan. Klopt dat? Ik heb er een screenshot van gemaakt, mocht je daarin geïnteresseerd zijn.


    28 april 2009 om 13:41
    Roel Wessels

    Eric, je hebt een email.


    28 april 2009 om 13:59
    media

    Hmmm, bij mij blijft het hangen op 26% !?


    28 april 2009 om 14:04
    Roel Wessels

    Marco, je hebt een email. Alvast bedankt!


    28 april 2009 om 14:51

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!