Wie deed wat in de kakkerlakkenkwestie?

5 februari 2009, 07:42

{title}Wel, een vorige oproep om de gezamenlijke Marketingfacts-kracht voor Facts Inside in te zetten liep niet echt, dus we gooien maar een kwestie in de groep waar iedereen een mening over heeft. Marketingcommunicatiekwestie van de maand die misschien het Jaaroverzicht gaat halen is natuurlijk het kakkelak-incident. In kort bestek: Zaanse grootgrutter en Amstelveens reclamebureau ‘lenen’ met een KNVB-contract op zak succesvolle voetbalplaatjesactie van de Plus. Maken een schriftje waar die voetbalplaatjes in moeten en één of andere succesfotograaf denkt een grapje uit te kunnen halen met Feyenoord, door een kakkerlak te positioneren op een bal in een jongenskamer.

Kakkerlakken is de scheldterm van Ajacieden voor Feyenoorders. Feyenoord-fans boos, Ajax-fans geamuseerd, AH opvallend nederig door het stof, ongetwijfeld veel gevloek en getier op de achtergrond en een reclamebureau dat hoopt en bidt dat de bui snel overwaait want ze hebben al geen heel vrolijke reputatie in Rotterdam en het seizoen liep toch al niet zo best. Allemaal vragen: Is het echt toeval, geloven we de uitleg van Albert Heijn, hebben ze het qua crisismanagement goed gedaan, en hoe – in hemelsnaam – laat je dit als TBWA gebeuren, juist nu je opportunistisch en geheel tegen de spelregels je eigen naam en toenaam in de communicatie – namelijk op de cover achterkant – vermeldt.

luuk ros
Manager Merk & Media van NIMA bij NIMA

Binnen het Nederlands Instituut voor Marketing verantwoordelijk voor de het merkmanagement van NIMA, content (die we al dan niet in samenwerkingen met leden en derden publiceren) en verbindingsofficier richting pers en stakeholders. Ik was van 2018 tot 2024 Hoofdredacteur van Marketingfacts. Studeerde in 1995 af (hbo Communicatie) en werkte bij een aantal corporates (Albert Heijn, DaimlerChrysler/debitel en Praxis), bureaus (Van Oorschot, Coebergh), maar vooral bij B2B-vakmedia (Telecommerce, Tijdschrift voor Marketing, Marketingonline, MarketingTribune, Marketingfacts) en inmiddels dus bij de beroepsvereniging voor professionals in marketing. Marketing-nerd. Professional Consumer. Retailmarketing. Leest/luistert/kijkt alles wat los en vast zit over innovatie in marketing. Bedenker van de NIMA Marketing Day.

COMMUNITY
Categorie
Tags

13 Reacties

    Feyenoord

    Gezien de reclamespot waarbij Gio een Ajaxsjaal krijgt aangeboden ben ik van mening dat deze toon/grap bewust door/in overleg met AH is ingezet!!!!!!


    5 februari 2009 om 09:01
    Hoof

    Hoe in het hele proces een intern bedoeld grapje, of een over het hoofd gezien improvisatietje uiteindelijk in het eindproduct komt is geen mysterie. Dat kan gewoon gebeuren. Ik herinner mij een grappige bedoelde tekstmanipulatie op een tijdschrift op een foto op een label waarvan ik dacht dat het te klein was om te kunnen lezen, dat aan duizenden flessen in de winkel hing. Van mijn eigen hand.

    Voor reclameprofessionals een risico van het vak, zeker met die gekke creatieven overal.

    Voor het slachtoffer (AH) iets waarmee je volstrekt geen boodschap aan hebt (grapje van de assistent van de fotograaf die z’n broer een keer door een Feyenoordfan bladiebladiebla) en waar ook nauwelijks iets goeds mee te doen is. Alleen de waarheid vertellen.

    Ik vind dat ze het goed hebben gedaan. En er heeft ergens weer iemand geleerd dat je je grapjes beter voor thuis kunt bewaren.


    5 februari 2009 om 09:49
    Hanzel

    Ja ik ga ook voor bewust. De free publicity is enorm en werkt dus uitstekend. Wat minder goed werkt en in mijn ‘niet te geloven’ is dat Feyenoord zelf ook met een stickerplakboek komt. Alle ‘kameraadjes’ kregen vorige week zo’n boek, inclusief………. 2 gratis plaatjes. De rest? Die moet je kopen. Wat een planning, iedereen gaat toch voor de ‘gratis’ kaarten van de AH. Ennuh…. nog even over al die kaartjes: de grootste marketingtruc van de afgelopen (en komende) jaren. Gek word je er van als ouders, maar kennelijk is het niet te stoppen………


    5 februari 2009 om 09:53
    Hoof

    @hans Ik denk niet dat AH deze free publicity nodig had. Er waren slimmere manieren geweest (speler, met medewerking, met fout/verwisseling op kaartjes zetten bv, suggereren dat AH op zoek is naar een misprint waarbij een bepaalde speler beledigd zou zijn oid). Een groep klanten afstoten (fans van Feyenoord) zou wel een onhandig bedachte manier zijn om in de krant te komen. Denk ik hoor.


    5 februari 2009 om 09:58
    Ron Dijkstra

    -EDIT-

    graag on topic, ron!

    matthijs


    5 februari 2009 om 10:10
    luuk.ros

    Ron, op dit soort reacties zitten we niet te wachten


    5 februari 2009 om 10:26
    Max R.

    Jeetje, Ron, wat een enorm intelligente en diepzinnige verklaring. Dank je wel, mijn dag is er gelijk een stuk beter op geworden. Chapeau.

    Ontopic: bewust of niet, ik vind het een knap stomme actie. Voor de exposure hoefden ze het niet te doen, en op deze manier jaag je — wat Hoof al zei — misschien onnodig mensen weg. Beetje onprofessioneel.


    5 februari 2009 om 10:32
    Lennard Piket

    Fantastisch hoe een Gamma filiaal in Rotterdam-Charlois hier op inhaakt.

    Zij hebben 500 stickers laten drukken met hierop de bal zonder kakkerlak. Beetje photoshop werk en je speelt hier handig op in. Plakt het in het stickerboek en er is geen kakkerlak meer.

    De sticker is gratis af te halen bij dit Gamma filiaal. AH moet hier wat mee doen.Gratis positieve free publicity.

    Lennard


    5 februari 2009 om 10:33
    luuk.ros

    @ lennard

    geweldig verhaal, apart lijntje voor het blad, echt heel grappig


    5 februari 2009 om 11:20
    Hanzel

    @ Laurens Alle ingedriënten voor een uitstekende free publicty campagne. Die paar Feyenoordsupporters die afhaken (kan het me niet eens voorstellen) worden ruimschoot bijgetankt door deze free publicity en de kinderen malen er al helemaal niet om. Zij weten vaak amper nog maar wie Feyenoord of Volendam is. Daat gaat het gewoon om de heb (verzamelen kan ik het niet meer noemen).


    5 februari 2009 om 11:23
    Erik de Man

    Als grapje bedoeld of niet. Het is en blijft erg onhandig en straalt ook af op het Rotterdamse TBWA/NEBOKO bureau die daar vast niet blij mee zijn.

    Denken dat je hier enkel een paar Feyenoordsupporters mee afstoot geeft geen blijk van realiteitszin. Ook bij grotere organisaties wordt tijdens de selectie van een bureau niet alleen naar rationele zaken gekeken.

    Kans bestaat dat je bij een paar eigenwijze (Rotterdamse) ondernemers / bestuurders negatief in gedachten blijft hangen en da’s nooit goed voor je shortlist kansen 🙂


    9 februari 2009 om 13:17
    koningwoning

    tja, dat de marketingdirecteur van AH een fervent Ajax fan is maakt het er niet makkelijker op.

    Maar als je weet hoe zwaar hij op details zit, dan weet je dat hij dit nooit heeft kunnen goedkeuren (en ik kan het weten, ik heb met hem gewerkt)…. Hij zou zoiets NOOIT toelaten.


    18 februari 2009 om 08:01

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!