Shortlist Reclameman van het Jaar 2008 bekend

15 oktober 2008, 07:00

Wie wordt de nieuwe Reclameman van het Jaar? (site staat nog op 2007) Altijd weer spannend, nietwaar? De vakjury is onlangs bijeengekomen (zie dit bericht op MarketingTribune). Dat gebeurde in de ambtswoning van de zittende Reclameman: Job Cohen. Naast Cohen zitten in de jury: Charles van Renesse (Amsterdam Partners); Jan Rijkenberg, jury president (BSUR); oud-Reclamemannen van het Jaar Diederick Koopal (TBWA), Chris Mendola (180 Amsterdam); Alexander Ribbink (ex-TomTom), Bela Stamenkovits (ex-PMS, ex-Campaign en 2008) en Peter van Woensel Kooy (MarketingTribune).

De jury heeft een longlist van 17 namen die zijn aangedragen door lezers van MarketingTribune, teruggedrongen naar een shortlist van vijf. Hieronder die shortlist in alfabetische volgorde (tussen aanhalingstekens de samenvattingen uit het juryrapport).

Hans van Dijk

‘Is copywriter en reclame-crack van de eerste orde en bedacht bij Kuiper & Schouten (later Lowe) campagnes voor onder andere Melkunie, Mora en WC Eend. Verdient dit jaar zijn nominatie wegens de bestseller Zapklare Brokken, een relevant en geestig leerboek bedoeld als reclame voor goede reclame. Werkt nu als creative director bij Skip Intro.’

Jacques Kuyf

‘Is de drijvende kracht achter de restyling van Het Financieele Dagblad en het multimediale succesverhaal daarachter. Speelde zich vorig jaar al in de kijker, en aangezien het FD volgens Media Auditing in het tweede kwartaal 2008 weer 9,7 procent groeide (van 58.805 naar 64.537 exemplaren) vergeleken met de periode precies een jaar geleden, blijft deze oude Vea-, FHV-, en They-baas een uitstekende kandidaat.’

Jan Willem Sieburgh

‘Je eerste associatie met het Rijksmuseum is “dicht”. Ondanks deze perceptie slaagt Sieburg er als zakelijk directeur (en oud TBWA-man) in met opvallende acties bezoekers en publiciteit te scoren. We noemen de Rijks Widget (elke dag een nieuwe meester thuis op je pc), de Quote met 250 Rijksten uit de 17de Eeuw, de stukken op Schiphol, samenwerking met de Hema en straks de schedel van Damien Hirst.

Bas Verhart en Marleen Stikker

‘Worden genomineerd als oprichters van Picnic. Onlangs vond de derde editie plaats van een idee dat dit duo opdeed onderweg naar L.A.. Doel van Picnic is internationale creatieven samenbrengen en crossmediaal laten samenwerken. Dit idee is inmiddels meer dan geslaagd.’

Viktor & Rolf

‘Beide Nederlandse heren zijn merkiconen geworden die internationaal grote bekendheid genieten. Hun shows zijn briljante explosies van creativiteit, trekken altijd weer de aandacht. Het merk V&R wordt uitgerold via onder meer eigen geuren, samenwerking met H&M en in 2008 met Diesel.’

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!