Top 50 Media en Communication Innovation Awards bekend

17 september 2008, 05:04

{title}Deze week is er een volgende stap gezet om uiteindelijk de winnaar van de Media & Communication Innovation Awards te kunnen benoemen. De twaalfkoppige jury met daarin grote namen uit de media- en communicatiewereld als Willem Sijthoff en Michel Mol heeft deze week de top 50 gekozen uit de ruim 200 ingeschreven concepten. De concepten in de top 50 zijn ook genomineerd voor de publieksprijs.

Na de sluiting van de inschrijving is er in de zomer meer informatie over de ingeschreven concepten verzameld. Deze extra informatie heeft de jury ondersteund bij het samenstellen van de top 50. In de top 50 is een variëteit aan initiatieven uit de media- en communicatiewereld te vinden. Er kan gestemd worden!

Sportmarketing initiatieven

De top 50 bevat een aantal opvallende (sport) marketing initiatieven. Zo is de website “Dit is mijn team” het initiatief van Sport2000 om een directe band op te bouwen met duizenden sportteams. Op de site kunnen sportteams hun eigen team-website opzetten. Op deze website hebben zich in een korte tijd ruim 10.000 teams zich aangemeld en hiermee heeft sport2000 een direct communicatiekanaal met (potentiële) klanten.

Ook Media Mountain heeft een concept ontwikkeld waarbij waardevolle klant informatie verzameld kan worden. “Share your action” (filmpje) maakt het mogelijk om tijdens je wintersport vakantie je eigen coole ski-snowboard move te filmen en dit filmpje op je mobiel te ontvangen. Ook hier is van belang dat er veel informatie beschikbaar is over de wintersporter en dus een interessante propositie naar de adverteerder kan worden geboden.

Sport en marketing blijken een populair onderwerp want er is nog een derde concept wat met marketing en sport te maken heeft. Euro Hockey league opgezet door Prosport in samenwerking met de Europese Hockey Federatie. EHL is de nieuwe Europese Hockey competitie voor hockey clubs. Om het spel nog aantrekkelijker te maken voor de toeschouwer en dus voor de adverteerder heeft EHL een aantal aanpassingen in het spel format doorgevoerd. Dit biedt goede mogelijkheden voor internationale exposure voor de hockeysport.

Impact in de markt

Effectieve –veelal online– marketing zal voor veel van de 50 concepten in de top50 het verschil maken tussen winnen en verliezen. Alle 50 concepten hebben de potentie om een grote impact te hebben in hun markt, maar alleen de concepten die hun doelgroep gericht weten te bereiken zullen succesvol worden. Een mooi voorbeeld is de 1% Club, die juist door goede communicatiemiddelen een doelgroep weet te bereiken voor ontwikkelingsprojecten, dit doen ze door de doelgroep en project te koppelen waarbij de gever zelf kan bepalen wat er met zijn 1% wordt gedaan.

Een ander mooi voorbeeld is Livecastr van Icemobile die het mogelijk maakt om met een telefoon live streaming op Internet te zetten. Via sociale netwerken kunnen alle vrienden zien wat jij doet en kan de gebruiker zich profileren zoals hij /zij dat wil.

Blauwe tulp

Deze marketing initiatieven maken allemaal nog kans om winnaar te worden van de ‘Blauwe tulp’ award de prijs voor het ‘beste’ innovatieve concept binnen de Media en Communicatie industrie. Deze award wordt uitgereikt tijdens het Media en Communication Innovation Seminar op 23 oktober 2008. Naast deze juryprijs heeft het publiek de mogelijkheid om op zijn of haar eigen favoriet de stemmen. De publiekslieveling zal eveneens een award in ontvangst mogen nemen tijdens dit seminar.

Stemmen kan op de website van de Innovation Awards. Hier is tevens meer informatie te vinden over de Innovation Awards, de overige ingeschreven concepten en het Seminar.

De Top 50 in alfabetische volgorde

1%CLUB – Boer zoekt Vrouw – Buienradar.nl – Buurtlink.nl – CTRL TV 2.0 – DAG – Dit is mijn team – eBuddy – Eén tegen 100 messenger spel – Euro Hockey League – Expert Finding – Floorcasting – Game Overlord – Games Atelier – Habbo Hotel – IFSS – I-wood – Klokhuis GameStudio – LiveCastr – MCtv – MobielTV van KPN – Movels – Multi Media Communicator – myGimmy – Myngle.com – Netlog – I-Rex – NOS Mobiel – Nufoto – Open Projects – ORIONMediaSolutions – Paybymail – Payter – Qnippo’s – Rabo SMS Betalen – Render cast platform – Reputation Mining – SellaBand – Share Your Action – StartyourStation – StreamZilla – Symbaloo – Ticketscript – VDO-X – VidoGo Live – ViralTracker.com – Virtuele assistent – Voicemessaging – Wuzzon – Zilok

Pieter Paul van Oerle is binnen Accenture verantwoordelijk voor advisering van klanten in het segment van publishing, portals en communicatie. Zijn specialismen zijn innovatie, communicatie en nieuwe technologie. Hij coördineert de Media & Communication Innovation Awards, die dit jaar voor de tweede maal worden gehouden. Hij begon zijn carrière als consultant bij Accenture. In 2000 startte hij een eigen internetbedrijf op het gebied van optimalisering van marketing en publishing processen. Dit bedrijf is in 2003 overgenomen door internet communicatie bureau Euro RSCG 4D, waar hij in dienst trad en in 4 jaar tijd verschillende managementfuncties bekleedde. Begin 2007 is hij teruggekeerd bij Accenture.

Categorie
Tags

4 Reacties

    Koos Koets

    Van hun site:

    “Middels het uitreiken van de Innovation Awards 2008 wil Accenture de bedrijven in de Media en Communicatie industrie de erkenning geven die zij verdienen. Daarnaast wil Accenture inzicht verschaffen in het innovatieve karakter van de bedrijven werkzaam in deze industrie. Onderstaand ziet u de opzet van de Innovation Awards 2008 en de criteria op basis waarvan de concepten beoordeeld worden.

    Volgens Accenture is innovatie de sleutel tot succes. Het biedt kansen om nieuwe markten te bedienen, de concurrentie voor te blijven en op de behoefte van uw klanten in te spelen

    En dan wint hyves? Volgens mij heeft Hyves geen enkele functionaliteit zelf uitgevonden, maar vrijwel alles van andere profielen sites overgenomen, niet dat dat erg is, maar om daar nu een “innovatie” prijs voor te krijgen lijkt me iets te veel van het goede.


    17 september 2008 om 10:18
    ppvanoerle

    @Koos,

    dank voor je reactie.

    Hyves won vorig jaar niet de categorie meest innovatieve concept, maar meest innovatieve bedrijf. Daarbij werd gekeken naar de capabilities van het bedrijf, kennisuitwisseling, gemiddeld opleidingsniveau, het aantal en de frequentie van nieuwe introducties/releases, het percentage van de omzet dat komt uit diensten die in de laatste 3 jaar zijn geintroduceerd etc. Van de ingeschreven bedrijven werden zij door de jury het hoogst gewaardeerd. Helpt deze uitleg?

    Groet,

    Pieter Paul


    17 september 2008 om 10:25
    Olivier Slabbers

    @Pieter Paul

    LiveCastr is een dienst die gezamenlijk ontwikkeld is door Icemobile en Muse Agency.


    17 september 2008 om 10:55
    Koos Koets

    Pieter, dat is idd een stuk logischer en duidelijker, wat ik wel jammer vind is dat de lijst van genomineerden nogal lang is, en niet onderverdeeld is in categorieen, misschien een idee voor volgend jaar om de lijst iets korter te houden (15 ofzo) en eventueel een aantal categorieen te maken.


    17 september 2008 om 11:29

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!