Vodafone start met online reputatie-monitoring

18 juli 2008, 03:49

Vodafone start met online reputatie-monitoring

Eerder deze week ontving ik een persbericht van Alex van Leeuwen van Buzzcapture waarin hij meldt dat Vodafone heeft gekozen voor Buzzcapture’s Brand Monitor om meer inzicht te krijgen in zijn online reputatie en de effecten van Vodafone’s WebRelations team.

De Brand Monitor van Buzzcapture is een gepersonaliseerd dashboard waarbij informatie verstrekt wordt over hoeveelheid discussies, waar deze gevoerd worden, welke onderwerpen spelen in de markt en wat de sentimenten zijn. Er worden zo’n 500.000 webblogs gemonitord en een paar duizend fora waarbij in beide gevallen zowel postings als reacties worden meegenomen. Belangrijk voor Vodafone zijn fora als Pocketinfo en GSM Helpdesk.

Op de vraag of bedrijven ook klaar zijn om te reageren op deze weblogs en fora zegt Van Leeuwen: “Als je het over Webcare hebt, dan gaat dat langzaam. Ziggo gebruikt onze webcare-applicatie en daar komen voor ons zeer waarschijnlijk nog wat bedrijven bij. Maar de keuze voor analyse/monitoring in de vorm van rapportages en dashboard is een makkelijkere stap voor bedrijven. Een Webcare team inzetten is een strategische beslissing die op het hoogste niveau moet worden genomen.” Naast Vodafone en Ziggo heeft UPC al geruime tijd een eigen Webcare team.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

29 Reacties

    media

    @Tom: ken jij dan alle trefwoorden waarop Vodafone in dit geval de blogosfeer monitort?


    18 juli 2008 om 05:36
    alexvanleeuwen

    @Tom, niet alleen postings over Vodafone zijn relevant. Ook de buzz en sentimenten over andere marktspelers kunnen in kaart worden gebracht. Die keuze ligt bij de klant.


    18 juli 2008 om 05:37
    media

    @Alex: zou trouwens graag het dashboard van Ziggo op dit moment eens willen zien 😉


    18 juli 2008 om 05:41
    media

    Op verzoek screenshot vervangen door een neutraal demoscreenshot.


    18 juli 2008 om 06:35
    Vodafone Web Relations

    Interessant artikel.. : )

    Toch even een reactie op de kop van het artikel: Web Relations monitort nu al ruim een jaar (met succes) de online reputatie. Ter ondersteuning en uitbreiding van het Online Reputatie Monitoring proces zijn we recent begonnen met de BrandMonitor.

    Bas

    Vodafone Web Relations


    18 juli 2008 om 07:21
    media

    @Bas: je hebt helemaal gelijk; had dit al wel in het artikel opgemerkt maar de titel suggereert (onterecht) dat Vodafone nu pas start met monitoring.


    18 juli 2008 om 07:24
    Wouter Neyndorff

    Wij worden bij Pocketinfo.nl een beetje ziek van dit soort tools. In het afgelopen jaar lijken er steeds meer bots bij te komen om onze content te analyseren. We zijn hier niet blij mee en zijn nu aan het kijken welke bots we toestaan en welke niet. Het kost ons onnodig veel traffic.. Het lijkt wel alsof in telecomland dit soort tools meer gebruikt worden op dit moment dan in andere branches.


    18 juli 2008 om 08:01
    media

    @Wouter: zelfde probleem op Marketingfacts; veruit de meeste requests op de database komt van dit soort bots. Misschien moeten we eens de koppen bij elkaar steken om hierover afspraken te maken. Prima dat ze gebruik maken van onze content, maar daarover zou ik graag afspraken willen maken over de frequentie en tijdstippen wanneer ze dit doen. Er komt namelijk een dag dat ik het helemaal heb gehad met deze bots en ze ga blokkeren!


    18 juli 2008 om 09:12
    Wouter Neyndorff

    Hi Marco, jij kent het probleem dus. Ik betaal op dit moment weer gewoon voor traffic (we kregen eerst traffic gesponsord maar i.v.m. groei bezoekersaantal was dat niet meer mogelijk) dus dit soort partijen kosten mij geld zonder dat het ook maar iets oplevert.

    Wij zijn hier dus actief mee bezig met lijstjes en dergelijk. Binnenkort lanceren we een nieuwe site waar we de bots via een backoffice systeempje kunnen weren.


    18 juli 2008 om 09:51
    media

    @Wouter: heb je zin om een keer bak koffie te drinken in nieuwe Marketingfactspand in Arnhem? Ik zie hier een nieuw businessmodel ontstaan 😉


    18 juli 2008 om 11:20
    ruud

    ik denk dat de software-ontwikkelaars ook mee zitten te lezen en nu al aan het bedenken zijn hoe ze jullie backoffice systemen kunnen omzeilen, denken jullie niet? 😉


    18 juli 2008 om 11:57
    Wouter Neyndorff

    Ik heb wel een methode: overtypen? screenshots maken? 🙂


    18 juli 2008 om 13:35
    Wouter Neyndorff

    Lijkt me leuk om even bij te praten Marco, mail me anders even!


    18 juli 2008 om 13:37
    Niek

    @Wouter & @Marco

    Wat dachten jullie van een simpele full-rss feed voor content en comments ? Of een echte mfApi ?


    18 juli 2008 om 15:15
    caroline777

    Andre gaat/is weg bij Web Relations. En de functie GWE manager binnen zijn afdeling staat ook nog open. Volgens mijn informatie moet degene die de scepter van Andre overneemt in Amsterdam gaan werken. En dat zou ook nog voor een aantal anderen van corp.comm gelden. Een reden voor een aantal mensen van die afdeling, die graag in Maastricht willen blijven, om iets anders te gaan zoeken. Gevolg: het hele corp.comm team is een beetje uit elkaar aan het vallen. Ik weet persoonlijk ook niet of het zo handig is om de helft van het team in Maastricht te laten en de andere helft naar Amsterdam te verkassen. Lijkt mij handiger om de hele club bij elkaar te houden… just my 2 cents.


    19 juli 2008 om 04:41
    Igor

    Mooie discussie. We doen conversational tracking voor ca. 15 merken op dit moment. Met verschillende conversational en tracking tools. Ook sturen met we ViralTracker een spider/crwaler op pad om views te aggreren.

    Daarbij maken we zeer duidelijk afspraken met partijen, niet allemaal want dat zou 2-4 jaar duren. We leggen uit wat we doen, waarom we het doen. Wat het voordeel is voor merken en wat het voordeel is voor de social sites: blogs, fora, social networks, video portals en meer..

    Kennis is vaak macht. Kennis betekent ook de waarde inzien van bepaalde blogs, fora en video portals, vaak per doelgroep verschillend. Kennis delen betekent ook vaak: er samen beter van worden, want wie heeft leren delen, kan ook vermenigvuldigen 😉

    Een voorbeeld: we zien op een blog op video portal meer mogelijkheden om wat voor reden dan ook. Die insights ontstaan vaak door dit soort kennis, direct opgedaan uit dit soort tools. Dan is de volgende stap vaak een lange relatie opbouwen en uitbouwen met een blog/blogger/netwerk. Heldere relaties waarbij het merk er beter van wordt, de doelgroep er beter van wordt, de social exploitant en het bureau.

    Dan is het voordeel voor de social exploitant vaak al snel duidelijk en zo’n tool eerder gewenst dan een reden tot blokkeren. Zit vaak natuurlijk in heldere communicatie, eerlijk zijn, lange termijn denken en elkaar gunnen!

    Dan de volgende stap: veel bloggers zijn inmiddels aardig commercieel geworden. En dan gebruik ik bewust een understatement. Sommigen zijn commercieler geworden dan traditionele uitgevers, laten we eerlijk zijn.. en blijven. Als dat een trend is, is commercie met elkaar delen toch niet vies meer?

    Een concreter voorbeeld: veel social networks hebben massive eyeballs, maar verdienen nog niet een rol drop en een gevulde koek per maand. Zo’n network kan dan de hoge kosten vaak niet meer dragen en moet wel op zoek naar commerciele partners en partijen die budget komen brengen (deals in welke vorm dan ook). Zelfs het grote youtube met massive reach, kan de eyeballs niet monetizen, maar bulkt wel van de kosten. Laat staan andere, kleinere social networks of video portals, die wel veel tijd en geld in hun netwerk steken.

    We hebben inmiddels met een groot aantal internationale partijen en lokale sterke social networks afspraken gemaakt per jaar. Wij komen je geld brengen van grote internationale merken. Jij doet voor ons wat extra’s en geeft korting. Oude wijn in nieuwe zakken, I know, maar wel hoe het al decennia werkt tussen media bureaus en ‘gewone’ portals.

    Als je dan een paar % doet van de totale social media advertising spend in 2008, heb je het opeens over heel erg veel geld dat je komt brengen naar social sites. En ik kan je vertellen: daar maak je veel, snel en makkelijk vrienden mee.

    Voor de snelle rekenaars onder ons, als je de totale globale social media ad spend kent in 2008, weet je bij benadering wat een paar % is. En dat voor sommige social sites betekent dat een deel van dit budget kans op overleven is. En dat is weer heel goed, want sommige social sites zijn wel niche, maar briljant en geliefd door internet gebruikers. Dus die in stand houden door ze geld toe te stoppen, is m.i. goed voor alle betrokken stakeholders?

    En dan heb ik het wel over slimme social deals als content, of mensen uitnodigen voor een dialoog, het starten van waardevolle relaties, brand ambassadors en luisteren naar mensen met kennis van zaken, of mensen op authentieke wijze uitnodigen om mee te doen met een merk. Niet over schreeuwen via een set banners in een social network of blog.

    Cheers

    Igor


    19 juli 2008 om 14:01
    Wouter Neyndorff

    Hi Igor, dan vind je het vast niet erg dat wij de bots gaan blokkeren. Met ons is namelijk nog nooit contact opgenomen dus we zijn waarschijnlijk niet een site die jullie veelvuldig in de gaten houden.


    19 juli 2008 om 17:26
    Dirk W.

    Om daarop aan te sluiten: jullie indexeren FOK.nl ook?


    20 juli 2008 om 07:21
    Igor

    @Wouter en Dirk,

    Neen, dat is natuurlijk niet erg. Iedereen heeft recht op een eigen policy. Ons werkterrein is met name internationaal, maar voor we bij iemand op bezoek willen komen, kloppen we altijd eerst even aan. Gewoon policy. Onverwachte visite houden we in Nederland niet zo van 😉 Maar dat geldt natuurlijk ook in andere landen.

    Zelfde geldt voor natural seeding: opvallend, dat sommige partijen nog natural seeding doen, maar niet Womma compliant. Staat in sommige landen gelijk aan spam. Doen we niet. Stuk respect en kwaliteit. Prima dat internet commercieler wordt, maar m.i. nooit ten koste van ethiek. Snap dat we met techniek de grenzen willen opzoeken, maar clickfraude, spam, cloaking en dat soort ongein: niet gecharmeerd van. Ook een understatement.


    21 juli 2008 om 05:41
    koningwoning

    @Igor – Mooi stukje…….

    Maar grappig genoeg ben ik nog vrij weinig van dit sponsored content tegengekomen. Vodaphone zegt al een jaar gebruik te maken van dit soort tools…. maar ik ben nog niets van ze tegengekomen dat ze geld hiervoor teruggeven aan bepaalde blogs.

    Daarbij vind ik het argument: “we moeten het elkaar gunnen” wel een hele mooie….. Dus blogs moeten bedrijven die veel geld verdienen gunnen dat ze nog meer geld moeten verdienen terwijl zij een stuk minder verdienen en aan de verdiensten van de ander moeten meebetalen?

    Ook je “kennis delen”…. deel jij dan de uitkomsten van wat er uit je webcrawler komt met de blogs?

    mag het hopen van niet…. denk dat je opdrachtgevers daar niet voor betalen. Denk ook niet dat de meeste blogs deze kennis gedeeld krijgen.

    Me dunkt ook dat je natural seeding niet betaald is…. dus als je monitort wat er met een viral gebeurt, dan betaal je die gasten niet…. je gaat ze alleen een volgende keer directer content leveren. Dat is niet iets waar zij rijker van worden…. jij wel! Zij krijgen meer eyeballs…. maar niet meer geld!

    Daarbij is marketingfacts toch een van de grotere blogs (om maar over Fok! te zwijgen)…. als zij al niet weten van die beloofde marketing €’s…. wie dan wel? Spideren jullie dan helemaal geen NL websites? En zo wel wat doen jullie hier dan mee?

    Over blogs die commerciëler worden en daardoor die commercie moeten delen… dit is geen internjet kamartski!;-) Commercieel betekent voor wat hoort wat. Niet dat je dan plots ook maar mee mag delen in het verdiende geld. Vraag dat maar aan de affiliates van T-Mobile 😉

    Met andere woorden… beetje beter je best doen qua uitleg: what’s really in it for them. Dit is toch de marketing speak waarvan we zeggen dat het niet meer kan. Dat mensen daar doorheen prikken. hoe kunnen we dit dan wel richting collega’s doen?

    ALS (en dat is een grote als, want hoeveel € hebben we het hier nou eigenlijk echt over mensen? Maak eens een schatting) het zo veel geld kost. Kom dan met een overeenkomst tussen de verschillende partijen die zulke bots gebruiken voor dit soort doeleinden, en stop met z’n allen geld in de pot. Dat potje wordt maandelijks verdeeld over de sites die gecrawld worden naar rato van aantal crawls. Dat is pas de commercie delen. Dan geef je écht iets terug.

    Op die manier hoeven deze partijen alleen een bot te accepteren van een partij die hier aan meewerkt (minder bots), wordt de drempel om nu hiervan een graantje mee te pikken (en dus van die partijtjes die er eigenlijk nèt niet echt verstand van hebben) lager waardoor de kwaliteit hoog blijft, en wordt de blogger er beter van.

    Ik snap dat jij dat liever niet hebt (want het zal je vast wel wat extra geld kosten)…. maar uiteindelijk levert het iedereen meer op.

    Je bent iemand met echt veel verstand van zaken (10 jaar voorzitter IAB?)… daar verwacht ik eigenlijk dus meer/betere oplossingen van dan je hier tentoonspreid.


    21 juli 2008 om 08:16
    Igor

    @Koningwoning

    Denk niet dat mijn verhaal helemaal geland is dan.. Misschien begrijp je de oplossing niet helemaal? Of moet ik ’t duidelijker uitleggen?

    Cheers


    21 juli 2008 om 16:02
    Arne Hulstein

    Niet alle blogs worden in ieder geval goed gevolgd door Vodafone. Ik heb tenminste nog geen enkele reactie gehad op mijn eerdere posts over mijn crashende N95. Ook niet via twitter, maar dat kun je ze niet kwalijk nemen. 😉


    20 augustus 2008 om 06:16
    anoniem

    Het is me een raadsel hoe posts zoals deze over Vodafone Webrelations lijken dood te bloeden. Misschien heeft het er mee te maken dat Vodafone het een beetje druk heeft?


    27 september 2008 om 10:11
    Sjoukje Dijkstra

    @ Bas van Vodafone Web Relations… en dan zijn jullie er opeens wel als de kippen bij hé? Maar klanten helpen…? Nee, natuurlijk niet: de reputatie is belangrijker. Toch? Als het aan mij ligt gaan jullie – met dat hele Vodafone – hardstikke ter gronde… En als ik daar een handje aan kan meehelpen, dan graag. Zo lang ik niet krijg wat ik wil (en waarvoor ik betaal) maak ik Vodafone overal en nergens zwart! Overigens, zal ik ook alle geleden schade (die wij hebben) door onze internetloosheid op Vodafone verhalen!


    20 maart 2009 om 14:22
    David

    @Sjoukje Dijkstra. Denk eens aan je bloeddruk. Regel dit gewoon lekker met Vodafone en/of zet het op je eigen blog, maar vervuil Marketingfacts niet met je persoonlijke probleempjes :S


    20 maart 2009 om 14:32
    Sjoukje Dijkstra

    @ David, dis nog steeds een vrij land, toch? Dus bij deze. Overigens, gaat dit wel degelijk op het topic in: ik vind het te achterlijk voor woorden dat Vodafone de tijd neemt om fora en dergelijke af te struinen (zodat ze hun reputatie maar hoog kunnen houden) terwijl ze echt een BAGGER klantenservice hebben… Dus mag ik? Dat jij dit als vervuiling ziet, is jouw kleine Probleempje… ;-p


    20 maart 2009 om 14:42
    swas

    Bij StopVodafone.com is iedereen die wat over vodafone te klagen heeft altijd welkom!


    20 maart 2009 om 18:47

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!