Onderzoek: Web 2.0 biedt effectieve tools voor marketeers

16 juni 2008, 05:06

Een kleinschalig onderzoek van de Direct Marketing Association van begin vorige maand geeft inzicht in de web 2.0 tools die onder marketeers het meest gebruikt worden. In totaal vulden 160 marketeers een online enquête in. De enquete is niet representatief (via: Marketingcharts).

‘Web 2.0 is paving the way for integrating direct and brand marketing, enabling real-time dialog with customers and the joint creation of content that increases and improves brand awareness and perception, and generates sales and leads,’ zo concludeert het rapport ‘The New Media Emergence in DM & Brand’. De nieuwe media-elementen die het meest gebruikt worden door ‘Web 2.0 direct marketeers’ (dat is een hele mond vol) zijn:

{title}

Andere belangrijke onderzoeksbevindingen zijn:

  • 84 procent van de respondenten gebruikt web 2.0 tools om merkbewustzijn te creëren
  • 82 procent van de respondenten gebruikt web 2.0 tools om merkvoorkeur te vergroten
  • 83 procent van de respondenten gebruikt de tools om sales te generen, 80 procent zegt web 2.0 tools te gebruiken voor het generen van leads
  • 85 procent van de ondervraagde marketeers ziet web 2.0 als een uitermate geschikte en hoogst effectieve manier voor het creëren van klantenbinding
  • 84 procent van de respondenten gebruikt web 2.0 tools voor het ontwikkelen van een community van loyale klanten

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!