Concurrentie voor Google Adsense

31 maart 2008, 12:45

Er lijkt concurrentie voor Google Adsense te komen op de Nederlandse markt. Vandaag lanceerde affiliate marketing partij Tradedoubler namelijk een geavanceerde contextual advertising oplossing, AdMatch. Het scant de content van websites en matcht advertenties met relevante content op websites. AdMatch is volgens Tradedoubler uniek in het serveren van advertenties op drie manieren; namelijk als tekst ads, product ads en image ads.

Door het verbeteren van de relevantie worden de advertenties effectiever gericht op de doelgroep wat resulteert in een hogere CTR en betere resultaten voor zowel publishers als adverteerders.

Performance based advertising aanbieder Daisycon komt binnenkort ook met een concurrent voor Adsense, namelijk met Daisycon TextAds. Tot één van de mogelijkheden voor de adverteerder behoort het koppelen van een productdatabase, waarmee realtime advertenties in het netwerk gegenereerd en onderhouden kunnen worden. Voor de publisher die zijn site beschikbaar stelt, bieden de text-ads een onderhoudsvrije inkomstenbron, die optimaal aansluit bij de doelgroep van zijn site en de maximaal te genereren revenue. De publisher behoudt daarbij de controle.

Daisycon kiest in tegenstelling tot Tradedoubler niet voor een contextual advertising oplossing. “Google verbiedt het publishers namelijk om, wanneer zij gebruik maken van Adsense, gebruik te maken van een andere concurrerende contextual advertising oplossing dan die van Google”, aldus Daisycon directeur Marko Dobroschelski.

Goede initiatieven in ieder geval, ik ben benieuwd of deze nieuwe systemen daadwerkelijk een alternatief voor Adsense kunnen worden.

Barry Kampstra
Managing director bij Daisycon

Barry Kampstra is één van de drie oprichters van Daisycon. Daisycon is in Nederland actief op het gebied van Cost-per-Click, Cost-per-Lead en Cost-per-Sale online marketing. Met ruim 30.000 aangesloten publishers mag Daisycon zich met recht marktleider op het gebied van performance based online marketing noemen. Zie ook LinkedIn.

Categorie
Tags

10 Reacties

    -Marc van Maanen-

    Ook ik ben zeer benieuwd of het wat is. Geldt ook voor de aangekondigde Daisycon-Text ads. Niet 100% nieuw trouwens: TestNet heeft al een hele tijd SmartText (of zo iets) dat binnen het TestNet-affiliate netwerk tekstadvertenties beheert.

    :Marc


    31 maart 2008 om 16:53
    Joost Schravendeel

    Als het goed is betalen adverteerders in Nederland met euro’s, zolang de koers daalt zou dus voor Nederlandse publishers de eCPC en eCPM moeten toenemen.

    Daarnaast gaat AdMatch context-ads vooral CPA, CPL en een kleinere hoveelheid CPC ads serveren. Bij google-adsense kunnen adverteerders ook site-specifiek adverteren met CPM-ads.

    Ik denk dat het (nog) geen waardige concurrent zal zijn van Google-Adsense maar ik kijk uit om de eerste ervaringen te lezen.


    31 maart 2008 om 17:26
    Romano Jennekens

    Ieder nieuw advertentiesysteem gebaseerd op tekst of contentmatch laat zich graag vergelijken met of uitroepen tot nieuwe concurrent van Google Adsense. Dat is naar mijn mening, los van de publicitaire waarde, een beetje appels met peren vergelijken.

    Google Adsense is op een CPC/ CPM vergoeding gebaseerd. Tradedoublers Admatch en Daisycons’ TextAds lijken mij voornamelijk CPL/ CPS gebaseerd. Ook heeft Google in Nederland 1000-en adverteerders ter beschikking en kan iedereen die een website heeft zich aanmelden als adverteerder (via Adwords), terwijl Tradedoubler en Daisycon lijken te vissen uit hun eigen vijver van (huidige) adverteerders.

    Een tekstadvertentiesysteem mag er voor de consument, aan de voorkant, dan wel hetzelfde uitzien, voor website-eigenaren is er een wezenlijk verschil waarom men CPL/ CPS advertenties zal integreren of CPC/ CPM tekstadvertenties.


    31 maart 2008 om 18:37
    Bolli

    Ik denk dat alles staat en valt met de techniek die er achter zit. Voor een potentiële adverteerder moet het zo simpel zijn als een lichtknopje aandrukken… Ik wil adverteren en heb er zoveel geld voor over.

    Google is hier heel sterk in, omdat iedereen hierop kan adverteren zonder dat er eerst uitgebreid met accountmanagers of andere mensen gepraat dient te worden. Zover heeft Tradedoubler het volgens mij nog niet. Vooral daardoor hebben ze minder adverteerders en daardoor is het minder interessant, ook voor uitgevers. Logisch toch?


    31 maart 2008 om 19:05
    marko

    @ Romano

    Ik had als eerder op het http://www.affiliateforum.nl aangegeven dat we ons gaan richten op CPC maar ook CPA zullen ondersteunen. Daarnaast zal het niet enkel een product zijn voor onze bestaande adverteerders (dat zijn er ook als rond de 800) maar juist ook voor affiliates en daarmee kleine adverteerders.

    Nog heel even geduld, als de dollar laag blijft komt het wel goed ;>)


    31 maart 2008 om 19:06
    Bart Schrooten

    Bij Leiki houden wij ons hier al een hele tijd mee bezig, zowel direct met adverteerders als met affiliate networks zoals Zanox. Dus uniek is Tradedoubler zeker niet.

    Ik vraag mij af hoe gedetailleerd de contextuele analyze van Admatch is. De technologie moet zowel de context van de site als de context van de advertentie kunnen analyseren. Ik vermoed dat AdMatch voornamelijk op keywords werkt..


    1 april 2008 om 05:51
    Dirk

    Google heeft een gigantische monopolypositie op het gebied van textads. Geen enkel bedrijf kan daar tussen komen. Waarom niet? Vanwege de ads binnen de zoekmachine. VB:

    – Wanneer iemand snel en goedkoop gevonden wil worden op bepaalde zoekwoorden, dan gaat men naar Adwords. Dit is simpel en je hebt binnen 15 minuten duizenden extra bezoekers op je site, die via Google zijn binnengekomen. Het is zeer gericht adverteren, wat geen enkel ander bedrijf zal lukken, tenzij het eerst de aanval met de zoekmachine van Google aangaat.

    De nieuwe systemen van Daisycon en Tradedoubler zullen nooit zoveel adverteerders krijgen, waardoor het voor publishers niet interessant is om deze textads op te nemen in de site. De clickratio zal veel lager liggen, aangezien er niet voor ieder woord een adverteerder is, hetgeen bij Google dus wel het geval is.

    De enige publishers voor wie het een beetje interessant is, zijn diegenen bij wie de Adsense account gesloten is. Er is namelijk met Google niet te praten over een ophef van de ban, ook al is deze onterecht. Ik hoop dat Daisycon en Tradedoubler een marktaandeel van rond de 5% kunnen behalen binnen de wereld van TextAds, maar ik heb er een hard hoofd in. Google is te machtig….


    1 april 2008 om 09:03
    Bart Schrooten

    @Dirk

    Wat Google AdSense juist mist is het gericht adverteren.

    “je hebt binnen 15 minuten duizenden extra bezoekers op je site” ..inderdaad, extra bezoekers maar voor een affiliate network geen relevante bezoekers en dit is makkelijk te meten door CPA modellen toe te passen.

    “Het is zeer gericht adverteren”..Met Adsense kun je geen product catalogs importeren. Verder kun je met Adsense niet voldoende de ads reguleren naast bijvoorbeeld gevoelige content (=een groot probleem voor publishers).

    “De nieuwe systemen..zullen nooit zoveel adverteerders krijgen”..dit staat recht tegenover de interesse die wij zien van publishers, adverteerders en affiliate networks. De publisher wil relevante advertenties en doordat Google met veel kleine adverteerders werkt en ook niet gericht kan adverteren staan publishers zeker open naar alternatieven.

    Samenvattend denk ik zeker dat affiliate networks de goeie richting uitgaan door ads gericht aan te bieden. De markt van gerichte product ads is nagenoeg open. Hoe nauwkeurig zij kunnen adverteren zal doorslaggevend zijn.


    1 april 2008 om 10:04
    Dirk

    @Bart,

    wat ik bedoelde is dat wanneer je een site hebt over honden, dat je met Adsense op je site in 90% van de gevallen een advertentie over honden krijgt. Waarom? Omdat er veel meer adverteerders zijn aangesloten bij Google, dus is de kans daar aanwezig dat er een adverteerder met hondenbrokken tussen zit. Dit is dus voor de eigenaar van de hondenwebsite interessant om geld te verdienen en voor de hondenbrokkenfabrikant interessant om zijn product veel sneller aan de man te brengen. De advertenties zijn wel degelijk relevant.

    In geval van Tradedoubler zijn de advertenties (op dit moment zeker) niet dekkend voor de content van de website eigenaar, dus niet relevant. Het aantal clicks zal daardoor veel lager zijn dan bij Google adsense. Tradedoubler kan haar model optimaal kan inzetten wanneer er veel adverteerders zijn. Hier zal Google echter niet in te verslaan zijn.


    1 april 2008 om 10:35
    chi666

    Het was natuurlijk al een tijdje te verwachten dat dit zou komen. Sterker, het is vreemd dat men hier nu pas mee komt. Maar of dit nu een goede zet is? Ik weet het niet. Adwords heeft een hele sterke positie, met name vanwege google zelf natuurlijk. Wel lopen de prijzen inmiddels uit de klauwen, dus vanuit die optiek zie ik zeker wel mogelijkheden.

    Echter erg jammer dat men nu (weer) voor generieke kloonen heeft gekozen. Ik loop zelf al enige tijd met een zeer specifiek idee op dit gebied rond. Iets waarvan ik geloof dat er nog veel meer potentie in zit, simpelweg omdat het aansluit op het systeem, maar echt toegevoegde waarde heeft. Misschien toch maar eens een balletje her en der opgooien.


    7 april 2008 om 09:01

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!