Nokia Morph luidt de toekomst in

5 maart 2008, 06:12

Paul van Veenendaal bracht de aankondiging van de Nokia Morph vorige week al in ViralFriday. Verder is het hier op MF stil gebleven rondom dit toch wel revolutionaire concept van de Finse telefoongigant. Zelf was ik erg onder de indruk van het filmpje, en van de bizarre mogelijkheden die de telefoon in de toekomst gaat bieden. Een revolutionair hebbeding, lijkt me. Dus nog een keer. Omdat ook de demonstratievideo nogal briljant is (6 minuten, bijna 800.000 keer bekeken op YouTube).

Paul schreef: ‘Sinds begin deze week kunnen bezoekers van de “Design and the Elastic Mind” expositie in het New Yorkse Museum Of Modern Art het Nokia Morph concept bewonderen. Nokia heeft dit, op nanotechnologie gebaseerde concepttoestel, ontwikkeld in samenwerking met de Universiteit van Cambridge.

‘Morph is een concept voor de ontwikkeling van toekomstige mobieltjes en toont onder andere een radicale verandering in het uiterlijk van toestellen in de toekomst. Het toepassen van nanotechnologie maakt het mogelijk om toestellen te maken die zelfreinigend, transparant en flexibel zijn en verschillende ‘gedaantes’ kunnen aannemen.’

Bob Iannucci, Chief Technology Officer van Nokia, zegt hier op LetsGoMobile: ‘Nokia Research Center is looking at ways to reinvent the form and function of mobile devices; the Morph concept shows what might be possible’. Mark Welland, Hoofd van de ‘Department of Engineering’s Nanoscience Group’ van de Universiteit van Cambridge zei: ‘Developing the Morph concept with Nokia has provided us with a focus that is both artistically inspirational but, more importantly, sets the technology agenda for our joint nanoscience research that will stimulate our future work together.’

Op Frank-ly schrijft Bas Gezelle: ‘Ik ben echt gefascineerd door dit futuristische toestel. Het toestel ziet er geweldig uit en de vele verschillende functies zijn ook echt te gek. Volgens het persbericht zullen elementen van Morph al binnen 7 jaar beschikbaar zijn voor mobiele toestellen.’

Even geduld, dus. Wat zeggen we er hier van? Ik ben enthousiast. Maar dat was al wel duidelijk.

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

11 Reacties

    nikao

    dit soort futuristische concepten maken mij vaak enthousiast, gaaf om te zien.

    Wat ik hier interessanter vindt is hoe Nokia op deze manier haar research eigenlijk inzet als marketing instrument…


    5 maart 2008 om 08:37
    evroekel

    Prachtig! En inderdaad slimme zet van Nokia om hier mee naar buiten te komen. Claimen meteen dit soort gedachtes/toepassingen en ook al duurt het nog een aantal jaren en is het nog in stadium research geeft nu al positieve lading aan merk Nokia.


    5 maart 2008 om 08:57
    mgvandenbroek

    @Christian: Dat had ik ook in het artikel moeten schrijven! 😉

    @Erik: helemaal mee eens. Nokia positioneert zich hiermee wat mij betreft als een zeer innovatief bedrijf.


    5 maart 2008 om 11:32
    Emiel Kamzol

    Kan eerlijk gezegd niet wachten.. Goed dat je erop terug komt, heb de viralfriday gemist.


    5 maart 2008 om 15:12
    MaartenThuisen

    Als scheikunde student wil ik toch even een kritische noot laten klinken. Al de verschillende materiaal eigenschappen zijn behoorlijk tegenstrijdig. Nanahaartjes zullen het namelijk niet leuk vinden om opgevouwen te worden ect ect. 7 jaar is dan ook wel erg optimistisch. Maak daar maar gerust 30 jaar van.


    5 maart 2008 om 18:46
    mgvandenbroek

    @Martin: Interessant! Zou je wat dieper in kunnen gaan op de materie? Ik snap niet veel van je etc. etc. bijvoorbeeld. En wat is er precies tegenstrijdig? Mijn scheikundeleraar heeft me destijds vriendelijk doch dringend verzocht zijn vak te laten vallen…

    tnx!


    5 maart 2008 om 21:01
    media

    @Martin: hoe komt een scheikundestudent in godsnaam op marketingfacts? (vraag van een ex-scheikunde student die 10 jaar geleden heeft besloten dat er meer is dan alleen een lab 😉


    5 maart 2008 om 21:27
    MaartenThuisen

    @Matthijs:

    Wat onderandere nu nog een struikelblok is bij buigzame elektronica is het feit dat je componenten kapot gebogen worden. Dat probleem zijn ze nu aan het oplossen en zal ongetwijfeld binnen een aantal jaar opgelost zijn.

    Nanohaartjes die de feromonen van een appel kunnen waarnemen? En door single molecuul detectie? In de chemie is het op het moment al erg moeilijk om te werken/spreken over 1 molecuul, laat staan in een omgeving van lucht (enig idee hoeveel moleculen er in een liter lucht zitten? veel!). Bovendien zullen zulke kleine nanohaartjes erg klein zijn en dus niet gek sterk zijn. M.a.w. er tegen aankomen met je hand is al zware beschadiging toebrengen.

    Misschien nog wel het meest grappig vond ik het gebruik van de term hydrofoob. Dit betekend water hatend/afstotend. Over het algemeen zijn stoffen die hydrofoob zijn goed te mengen met andere stoffen die ook hydrofoob zijn. Dit betekend dat vet en dergelijke dus wel op je mobieltje blijft zitten en er zeer moeilijk vanaf te krijgen is.

    Daarbij hebben ze het over polymeren die onder andere goed kunnen buigen, strekken, vouwen sterk genoeg zijn ect. ect. Hier is men nog lang niet zo ver dat je zomaar even een polymeer tevoorschijn tovert die dit allemaal kan. Zo kan een polymeer die kan strekken in de lengte richting meestal erg makkelijk breken in de breedte.

    @Marco

    Ik doe nog wat zaken naast mijn studie, zoals een webshop onderhouden. Vandaaruit ben ik geïnteresseerd in Internetmarketing. En ik wil ook niet mijn hele leven op het lab gaan staan hoor. Ik zie wel waar ik eindig. Met een scheikunde papiertje kan je eigenlijk alles worden toch?


    6 maart 2008 om 07:14
    Hans Kalff

    Fantastisch. Beter, sneller en in principe goedkoper. Ik ben een nano fan, maar er is nog niet zoveel beschikbaar


    11 maart 2008 om 15:50
    MaartenThuisen

    @Hans

    Hoezo goedkoper? Naar mijn weten is nanotechnologie schreuwend duur.


    11 maart 2008 om 16:16

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!