Over SEO-campagnes en inbreuk op merkenrecht

27 februari 2008, 05:35

Ict-jurist Arnoud Engelfriet schreef gisteren op Netters.nl dit bijzonder uitgebreide en lezenswaardige artikel over SEO-campagnes en merknamen ‘SEO op andermans merknaam’. Voer voor marketeers, want er wordt nog wel eens inbreuk gemaakt op het merkenrecht in marketingcampagnes.

En merkhouders, die zijn er meestal niet al te blij mee als een marketeer er met zijn merknamen vandoor gaat in zijn campagnes. Er wordt regelmatig over geprocedeerd, in zijn verhaal (+2000 woorden) geeft Engelfriet daar meerdere voorbeelden van. Andermans merknaam gebruiken in je domeinnaam is vrijwel altijd inbreuk op het merkrecht. Maar niet altijd.

Engelfriet schrijft: ‘In bijvoorbeeld de Ariel-zaak probeerden Proctor & Gamble de domeinnaam Ariel.nl op te eisen omdat deze inbreuk zou maken op haar merkrecht voor het wasmiddel Ariel. Dat lukte niet, omdat de gedaagde de site puur als persoonlijke homepage gebruikte en daarbij toevallig gekozen had voor het Hebreeuwse woord voor leeuw.’

Maar tegenwoordig tikt iedereen die op zoek is naar een site een trefwoord in in Google. Mooi case dus ook, is de rechtzaak tussen VNU (uitgever van Intermediair) tegen Monsterboard. Monsterboard zette in een Adwords-campagne het woord ‘intermediair’ in. Immers, de vacaturesite kún je zien als een soort tussenpersoon. Tussen werkzoekenden en werkgevers. VNU niet blij, voor de rechter ermee. Want, dacht VNU, wij hebben een beschermde naam. Niks ervan, schrijft Engelfriet: ‘Je bescherming is natuurlijk wel beperkt tot die producten waar je naam onderscheidend voor is.’ VNU trok aan het kortste eind.

Ere die ere toekomt, in Engelfriets lijvige stuk barst het van de leuke voorbeelden. Lees het hele stuk daarom op Netters.nl. Voor wie daar geen zin in of tijd voor heeft: hieronder nog even de bottomline:

‘Andermans merk gebruiken mag, mits je dat maar op een zakelijke manier doet in het kader van verkoop van de merkproducten in kwestie. Presenteer jezelf ook niet als dealer of erkende verkoper als je dat niet bent. Noem de merknaam als merknaam en vermijd iedere suggestie dat het zou gaan om een soortnaam.’

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

4 Reacties

    ArnoudEngelfriet

    Bedankt voor de positieve recensie van het artikel! Ik weet dat ik lang van stof ben, dus ik zal alle marketingmensen met haast naar hier doorverwijzen 🙂

    Arnoud


    27 februari 2008 om 15:06
    mgvandenbroek

    @Arnoud: doe dat, en hou ons op de hoogte als er weer eens een marketinggerelateerd epistel uit je pen is geschoten! 😉


    27 februari 2008 om 15:19
    nimrod

    ENGELFRIET? wow


    28 februari 2008 om 12:21

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!