Is overname Yahoo! door Microsoft een bedreiging voor Google?

2 februari 2008, 09:29

Is overname Yahoo! door Microsoft een bedreiging voor Google?

Inmiddels is Wall Street gesloten en kunnen we concluderen dat het vijandige overnamebod van Microsoft op Yahoo! voor 44,6 miljard dollar (30 miljard euro), het sentiment positief heeft beinvloed. Zowel de Dow Jones (+0,70%) als NASDAQ (+0,98%) sloten gisteren eindelijk weer eens met positieve cijfers. Vooralsnog lijkt Google, met een koersdaling van bijna 9 procent, de grote verliezer.

De vraag is echter of Google zich serieus zorgen moet maken voor een eventuele overname van Yahoo! door Microsoft. Deze laatste is vooral dominant op het gebied van pc-software en lijkt de boot op internet te missen. Yahoo! is na Google de tweede speler op internet en derhalve een interessante overnamepartij voor Microsoft om de aanval in te zetten op Google. Steve Ballmer van Microsoft voert in het persbericht een aantal argumenten aan waarom de overname interessant is voor beide partijen (operationele efficiencyverbetering, schaalvoordeel op gebied van advertising, samenwerking deskundigen zorgt voor versnelling innovatie op o.a. video en mobiel). Als we naar de kerncijfers kijken (zie tabel), dan blijkt dat zelfs na samenvoeging van Yahoo! en Microsoft, Google op internet dominant blijft.

In de loop van dit weekend ga ik nader in op de argumenten van Ballmer en zal ik proberen te komen tot een persoonlijke conclusie of een overname wel of niet zal leiden tot serieuze bedreiging van Google. Uiteraard ben ik ook benieuwd naar jullie mening!

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

21 Reacties

    media

    Als eerste argument de mogelijke operationele efficiencyverbetering door het samengaan van Yahoo! en Microsoft. Het lijkt een open deur dat na samenvoegen van twee bedrijven veel bedrijfsprocessen efficienter kunnen worden ingericht (schaalvergroting, minder medewerkers). Microsoft denkt op deze manier 1 miljard dollar per jaar te kunnen besparen (waarvan ruim 100 miljoen dollar aan IT-infrastructuur) aldus het FD.

    Toch lijkt dit in de praktijk een stuk complexer. Vraag is namelijk hoeveel meer er nog gesneden kan worden in het personeelsbestand van Yahoo! dat eerder dit jaar al een reorganisatie aankondigde waar duizenden medewerkers zouden worden ontslagen. Als we kijken naar de netto winst per werknemer (zie tabel), dan blijkt dat Yahoo! veel minder efficient werkt dan Google en Microsoft. Er lijkt dus nog heel wat te winnen voor Microsoft en Yahoo! Aan de andere kant zijn de cultuurverschillen tussen beide bedrijven zo groot dat het nog maar de vraag is of je deze zonder problemen in elkaar kunt schuiven. En dan heb ik het niet alleen over het feit dat Yahoo! in California zit en Microsoft in Redmond, Washington.

    Persoonlijk denk ik dat het nog jaren zal duren voordat rendement zal worden behaald op basis van operationele efficiencyverbetering.


    2 februari 2008 om 09:38
    ewout@onedaycompany.nl

    Natuurlijk is dit een bedreiging voor Google. Op korte termijn denk ik nog niet zo sterk – dan is het “gewoon” de twee naaste concurrenten die nu gezamenlijk de markt op gaan. Google gaat pas echt in de problemen komen als de nieuwe combinatie lukt om iets nieuws dan de al bestaande diensten te gaan bieden.

    Deze overname doet wat defensief aan : beide partijen lukte het niet om Google serieus in de problemen te brengen – dan maar met zijn tweeen de strijd aan gaan. Dat er ook geen andere partijen zijn, die online gebied zelfs maar niet in de buurt komen van deze twee, betekende dat ze eigenlijk geen andere keus hadden dan een overname/fusie.


    2 februari 2008 om 11:45
    media

    @Ewout: natuurlijk is het een bedreiging voor Google, de vraag is alleen hoe serieus deze bedreiging is.

    Opmerkelijk is dat communicatie, het enige gebied waar ze gezamenlijk sterker zijn dan Google, niet door Ballmer is genoemd in het persbericht. Op gebied van e-mail, instant messenger maar ook social networks zijn Yahoo! en Microsoft verder dan Google. Het enige dat ze blijkbaar niet lukt is om daar voldoende geld mee te verdienen. Bovendien vraag ik me af of ze nu niet de boot gaan missen nu er een verschuiving plaats vindt naar mobiel.


    2 februari 2008 om 12:02
    Jorg

    Mooi stuk Marco, merci. Heb nog even niets actueels toe te voegen aan de discussie. Had verwacht dat Yahoo met social search (zoekresults geranschikt door the masses) Google kon pakken, maar ook op dat gebied is Google natuurlijk al aan het experimenteren.


    2 februari 2008 om 12:47
    heini

    Interessante discussie.

    Persoonlijk verwacht ik niet dat dit een bedreiging is voor Google. Hierbij kijk ik dan vooral naar de kern van de organisaties. Microsoft en Yahoo! zijn onder andere groot geworden doordat ze al in de begindagen van het internet actief waren en zijn als het ware met het internet meegegroeid. Google daarentegen is vanuit een behoorlijke achterstand de concurrentie voorbij geschoten en is op de meeste markten waarop het bedrijf actief is, ook marktleider geworden. Hetzij door organische groei, hetzij door overnames.

    Google heeft dit voor elkaar gekregen doordat de organisatie goed in elkaar zit. De cultuur die er heerst is niet die van een arrogante marktleider, maar van een innovatieve organisatie die altijd openstaat voor kritiek en goede ideeën. Dit zorgt ervoor dat innovaties en verbeteringen sneller, krachtiger en grootschaliger uitgerold kunnen worden dan in iedere andere organisatie.

    Yahoo! en Microsoft bezitten deze cultuur niet of maar in mindere mate en zullen ondanks (of dankzij) deze overname de razendsnelle ontwikkelingen op het internet niet bij kunnen houden. Google heeft aangetoond dit wel te kunnen en heeft in een enkel geval voorop gelopen en meerdere malen bestaande toepassingen verbeterd.


    2 februari 2008 om 14:08
    Anton

    Hoe zou het belang dat MS eerder in Facebook kocht nu in deze strategie passen? Daarbij kreeg Microsoft het exclusieve recht om ads te verkopen in Facebook. Moet Yahoo nu voor de adverteerders gaan zorgen?


    2 februari 2008 om 14:19
    Tim Haas

    @Marko. Op het gebied van mobiel is denk ik MS verder dan Google en hebben ze daar ook een grote marktaandeel in. Ondermeer dankzij windows mobile.

    Android moet zich nog bewijzen in deze.


    2 februari 2008 om 14:38
    chi666

    Wat een FAN-TAS-TISCHE analyse Marco. Tijd over zeker 🙂

    Ik zal Corné van Zeijl op IEX eens vragen zijn overname kit er op los te laten. Die kijkt vanuit belegginsperspectief altijd over het voor (in dit geval microsoft!) aandeelhouders aantrekkelijk zou zijn op basis van een aantal objectieve criteria.

    Zelf krijg ik vaak kriebels als men praat over kosten besparingen. Dan is het dus een defensieve fusie en daar zit zelden veel geld in.

    Ook geloof ik dat het cultuur technisch een probleem zal worden. Wat koopt Microsoft als de beste Yahoo! mensen vertrekken? Een half lege huls. En hoewel Ballmer forse retentie packages in het vooruitzicht stelt, vallen die doorgaans om als men echt een strakke organisatie in moet, wat bij MS het geval is.

    Ik zie kansen als je naar de winst en omzet per medewerker kijkt om te groeien. Ook denk ik dat ze een advertentie vuist kunnen maken door b.v. content gedreven advertenties in… word en powerpoint te gaan aanbieden (iets in die geest). De search (met RDF achtige zaken) te koppelen aan documenten. Ja, er liggen kansen.

    Maar eerlijk gezegd dat ik dat het vooral een drama zal worden. Een ID minder (integratie liveID met YahooID is schat ik in stap 1) is mooi. Microsoft zal wel veel zaken gaan overheersen. Flickr zal mogelijk overleven, hoewel live spaces natuurlijk hét MS kindje is. Yahoo messenger, etc zullen wel verdwijnen.

    Ik ben het overigens niet met je eens Marco dat Google al ver voorloopt op Mobiel. Voor mij is mobiel nog steeds heel erg onontgonnen gebied. We staan daar wat betreft de massa echt nog nergens, dus daar is nog niets beslist.

    Interessant uit artikel van Paul: Yang wordt de grootste Microsoft aandeelhouder…. Oeps?


    2 februari 2008 om 16:16
    media

    @Bas: dank je 😉

    @Tim: je hebt gelijk; wellicht dat ik de positie en ontwikkelingen op gebied van mobiel bij Yahoo! en Microsoft onderschat. Microsoft heeft met windows mobile inderdaad een belangrijke troef in handen (iemand enig idee wat het marktaandeel is?).

    Iets waar ik in bovenstaande iets te snel overheen ben gestapt is het feit dat in de meeste analyses het totale pakket van Microsoft in beschouwing wordt genomen. Beter zou het zijn geweest om te kijken naar Microsoft’s Online Services Group en deze te vergelijken met resp. Yahoo! en Google (netto winst per werknemer zou in dat geval er uiteraard ook anders uitzien!). Uit de cijfers die Microsoft vorige week publiceerde, blijkt dat de internetdivisie nog steeds verlies boekt, ie 199 miljoen dollar in de laatste 3 maanden van 2007 (bron: de Volkskrant). Microsoft investeerde vorig jaar 800 miljoen dollar in zijn online aktiviteiten (in 2006 nog een miljard dollar) maar ziet daar vooralsnog weinig van terug. Het is duidelijk dat het met de overname van Yahoo! zijn pijlers richt op de online advertentiemarkt (zie ook mijn eerdere reactie).


    2 februari 2008 om 16:21
    media

    @Bas: Jerry Yang heeft op dit moment nog een belang van 3,1 procent in Yahoo! Geen onaardig aandeel bij verkoop (1,4 miljard dollar) maar het zou me verbazen als hij hiermee de grootste aandeelhouder van Microsoft wordt.


    2 februari 2008 om 16:26
    media

    @Paul: het zou wel een bak zijn als Rupert Murdoch (News Corp) begin volgende week over het bod van 44,6 miljard dollar gaat. Denk alleen dat News Corp met een eigen beurswaarde van 60 miljard dollar dit nooit (alleen) kan financieeren!


    2 februari 2008 om 16:38
    chi666

    Als newscorp in aandelen bied kan het natuurlijk wel. Maar de kans is minder groot. Zou wel een bak zijn, overname strijd rondom Yahoo!

    Windows Mobile heeft volgens mij een behoorlijk aandeel. Te groot hoe dan ook, crap product.

    Maar ik schat in dat wie Yahoo ook koopt, er niet gelukkig van zal worden.


    2 februari 2008 om 17:00
    Max Roeleveld

    Uit oogpunt van financiën en zulks zal deze overname vast zinnig zijn, maar hoe denken de gebruikers erover? Ik lees toch op diverse plekken dat gebruikers van bv. Flickr of del.icio.us er weinig in zien om straks ineens van een Microsoft-dienst gebruik te maken. Er was al wat weerstand toen Yahoo! Flickr overnam, maar de antipathie jegens Microsoft is op het web toch flink groter. Ikzelf ben in ieder geval al wel op zoek naar een alternatief.

    Eén heel groot probleem bij het overnemen en samenvoegen van diensten voor Microsoft: Yahoo! doet enorm veel met OSS. Hun servers draaien overwegend op FreeBSD, veel sites zijn gemaakt met PHP, en ze geven ook het nodige terug aan de gemeenschap — denk aan YUI. Dit past absoluut niet bij Microsoft, dus projecten als YUI zie ik nog wel op straat terecht komen, en tenzij ze in Redmond geleerd hebben van de overname van Hotmail zullen ze er een heleboel manuren en tijd tegenaan gooien om alle projecten uit de Yahoo!-portofolio die ze willen houden, om te hakken naar een Windows-platform. Dat gaat vrijwel zeker ten koste van die diensten. De mensen die uit pure hekel aan Microsoft niet meteen al waren weggelopen, vertrekken wel als de diensten die ze jarenlang gebruikt hebben ineens een stuk minder prettig gaan werken… Aan de andere kant: als Microsoft alles laat zoals het is, lijden ze gezichtsverlies omdat ze hun eigen dogfood niet eten. Ik heb dus zo’n donkerbruin vermoeden dat die ombouw gaat komen, en dat is des te meer reden om het zinkende schip te verlaten.

    Kortom, het is nog maar de vraag of ze over een aantal jaar nog steeds dat aantal oogballen hebben dat ze vandaag hebben. Zo enorm veel groei zat er toch al niet in, voor zover ik weet.

    Wat betreft dat aandeel van Windows Mobile/CE/Pocket/whatever: dat valt wel mee, eigenlijk. Symbian is nog steeds de te kloppen partij. De enige plek waar Microsoft een flink aandeel in de mobiele markt heeft, is Noord-Amerika; Symbian speelt daar nauwelijks mee. RIM is daar de grootste speler, en Microsoft en Apple gaan ongeveer gelijk op op de tweede en derde plaats. Als je bedenkt dat de iPhone pas vrij kort op de markt is en aan één provider is gebonden, denk ik dat dat die dit jaar moeiteloos naar plek twee door gaan groeien, en misschien RIM nog wel voorbij schieten ook. Wereldwijd zal dat iets lastiger zijn (simpelweg omdat Apple het verdomt om de iPhone in één keer wereldwijd uit te brengen), maar daar heeft Microsoft ook weinig in de melk te brokkelen.

    Dan komt er ook nog concurrentie bij; van Android — en ik denk dat genoeg telefoonbouwers niet vies zullen zijn van een OS waarvoor ze zich niet scheel hoeven te betalen, dat niet in handen is van één partij, en dat uit de doos de nodige (al dan niet online) functionaliteit gaat bieden. Apple komt straks ook met een SDK voor de iPhone op de proppen en huurt mensen in die de iPhone ook voor de bedrijven interessanter moeten gaan maken, en Nokia heeft recentelijk Trolltech overgenomen.

    Wat ze daar precies mee gaan doen weet ik nog niet, maar de mogelijkheid bestaat dat ze Symbian dumpen en op Linux verder gaan (o.a. aangezien Symbian tegen zijn grenzen aan begint te lopen; voor de internet devices gebruikt Nokia al Linux). Je krijgt dan een paar flinke spelers met een OS dat voorlopig mee kan groeien (Nokia en Android op Linux-basis, Apple met MacOS X) tegenover een OS dat al nooit geweldig is geweest en niet mee kan profiteren van ontwikkelingen in het “bijbehorende” desktop-OS. De mobiele versie van Windows is namelijk een totaal ander beest dan bv. XP/Vista. Het zal Microsoft dus meer moeite kosten om daar te innoveren of überhaupt al mee te komen met de rest.

    In mijn ogen is deze deal verbijsterend. Op papier misschien logisch, maar ik vraag me stellig af wat er in praktijk van terecht gaat komen. Ik voorzie enorme problemen bij het integreren van de bedrijfsculturen en de software-portfolio, ik vraag me af hoe een, simpel gezegd, web-blind bedrijf als Microsoft denkt te profiteren van een bedrijf dat allang niet meer aan de top stond en ook steeds verder aan het afglijden was. Toch zal deze deal wel doorgaan. Volgens mij kan niemand net zo’n bedrag als Microsoft op tafel leggen, nog los van of ze het echt willen.


    2 februari 2008 om 18:58
    wilph

    Denk dat Max het ook bijzonder scherp analyseerd. Weinig aan toe te voegen eigenlijk.

    De overname lijkt m.n. defensief vanwege de achterstand van MS op Google. Echter, zowel Yahoo! als Microsoft blijven kwataal op kwartaal marktaandeel verliezen op het gebied van search. De vraag is wat Yahoo! dan toevoegt behalve een misschien tijdelijk groter totaal marktaandeel. M.n. MS heeft afgelopen jaren zwaar geinvesteerd in search zonder resultaat. Yahoo heeft de daling met hun ervaring ook niet kunnen keren. Lijkt me dan niet waarschijnlijk dat ze het samen wel voor elkaar krijgen.

    Denk niet dat Google er echt wakker van zal liggen. MS zal het een flinke tijd druk hebben met de integratie van de beide bedrijven. Google kan gewoon zijn ding blijven doen en marktaandeel blijven veroveren. Helaas denk ik, want wie is er nu gebaat bij zo’n monopolist behalve de aandeelhouders.


    2 februari 2008 om 20:03
    André Scholten

    Tja, beetje pot verwijt de ketel in die reactie.


    4 februari 2008 om 06:38
    Rick

    @Andre Scholten: Dit soort reacties krijg ik nou zo’n jeuk van. Ja, het zou fijn zijn als Google wat concurrentie kreeg, maar Google zelf valt weinig te verwijten. Ten eerste hebben ze nooit de laag bij de grondse en deels illegale methoden gebruikt die MS in de IT-markt heeft gehanteerd, en ten tweede zetten ze zich tot op de dag van vandaag in voor een open infrastructuur waar ook anderen een kans hebben.

    Daarnaast heeft Google z’n machtige positie geheel te danken aan twee zaken: de kwaliteit van het eigen produkt, en de totale inactie van de concurrentie. De gehele oude media, tot dan de primaire speler op de advertentiemarkt, heeft geen enkele moeite genomen om serieus in deze nieuwe markt te investeren, en blijft tot op de dag van vandaag roepen dat technologische innovatie niet hun core-business is.

    Dat het notabene een log IT-bedrijf als Microsoft is dat zich als enige geroepen voelt om op deze markt met Google te concurreren is eigenlijk te triest voor woorden. Waar zijn alle andere multinationals die van advertentieinkomsten afhankelijk zijn?

    Voor een bedrijf dat een bijna-monopolie positie nagenoeg in de schoot geworpen heeft gekregen en net als elk andere bedrijf gewoon bestaat om zoveel mogelijk winst te maken, gedraagt Google zich uiterst netjes en verantwoordelijk ten opzicht van het medium internet, en waarschuwt er terecht voor dat Microsofts’ werkwijze daar volkomen haaks op staat. Behalve de potentiele marktmacht gaat elke vergelijking tussen Google en Microsoft volledig mank.


    4 februari 2008 om 08:25
    Roeland (Flitter.nl)

    Google is bang, maar ik denk dat een eerlijke concurrent goed is voor de internetgebruiker.


    4 februari 2008 om 11:23

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!